Deze Macan van O.CT Tuning geeft de GT3 RS het nakijken

Auteur: , 22 Reacties

Oké, bij wijze van spreken dan.

Tsja, de Macan (rijtest). Aan de ene kant alles waar Porsche niet voor staat, zeker de dieselversie. Aan de andere kant is het kleine broertje van de Cayenne niet bepaald onpopulair. Sterker nog, het is de best verkochte Porsche van 2017. De succesformule van de Macan? Voor relatief weinig een ‘Porsche’ op de oprit. Oké, dat kan ook met een 718 Cayman of Boxster, maar er is behoefte aan een wat praktischer model. De Macan is daarom op papier een perfect compromis.

Dat betekent overigens niet dat de Macan alle Porsche-kernwaardes bevat. Ja, het is een relatief kleine en gestroomlijnde SUV, en voor een SUV is het ook geen slak, maar voor een auto blijft het een controversieel ding. De één noemt het een handtas, de ander noemt het een Audi. Niemand noemt het echter een racewagen. De reden daarvoor is vrij simpel: het is een SUV, dus dat wordt het ook niet. En je moet flink je best doen om daar iets aan te veranderen. Challenge accepted, aldus O.CT Oberscheider Tuning.

Je kunt bij dit relatief kleine Zwitserse bedrijf een setje krijgen voor je Macan genaamd O.CT530. Spoiler alert: dat staat voor powahh. Waar tuners zoals Mansory zich vooral richten op de bodykit, krijg je bij O.CT juist helemaal niks qua visuele aanpassingen. Oké, ze zetten er nieuwe velgen onder. En ook al zijn ze op de foto niet aanwezig, als je een O.CT badge wil kun je die waarschijnlijk ook wel krijgen. Zullen ze vast niet moeilijk over doen.

De inspanningen van O.CT zitten vooral in het vooronder. De standaard Macan Turbo levert 400 pk en 550 Nm uit een 3.6 liter V6 met uiteraard twee turbo’s. O.CT levert twee ‘stages’: bij stage 1 krijg je 455 pk en 630 Nm, bij stage 2 krijg je een sportuitlaat en wordt het vermogen opgevoerd naar 528 pk en 710 Nm koppel. Voor de vormgeving: dat is meer dan een 991.2 GT3 RS! Flinke cijfers dus. Volgens O.CT sprint je nu van 0 naar 100 in minder dan 4 seconden. De Zwitsers zelf zijn lekker bescheiden en vergelijken hem slechts met een 911 Turbo. Die sprint namelijk ook van 0 naar 100 in minder dan 4 seconden.

Of het de jongens van O.CT gelukt is om een begeerlijke Macan te maken moet je zelf maar bepalen. Het is nu zeker geen trage bak, maar als we in SUV-normen rekenen is een ‘gewone’ Turbo dat ook niet. Wat een dergelijk tuningsetje gaat kosten is (nog) niet bekend.



22 reacties

Sometimes you Macan’t and sometimes you Macan
@loserboi932: Je doet je naam eer aan
@4x4wheels: Lachen toch. Beetje onzin. Dit is al account nr 932 die andere zijn al allemaal gebanned :P
@loserboi932: dan doe je dubbel je naam eer aan
@loserboi932: Je hebt groot gelijk en stiekem moest ik ook wel grinniken
Ben geen fan van SUV’s maar de Macan vind ik mooier dan de Cayenne.
@viezefreddyw: ik niet, houd wel van suv’s maar wel met de voorwaarde dat ze groot zijn, dit soort net niet apparaten vind ik meer voor oudere vrouwen die een hoge instap willen, maar geen grote auto.
Al dat vermogen.. ik doe ‘t altijd Macan op de snelweg.
Uiterlijk had best wel wat wilder gemogen.

De Macan is naar mijn mening de Porsche bij uitstek om lekker onder handen te laten nemen. Wat uiterlijke aanpassingen, zoals een widebody kit, een dikke achterspoiler en een verlagingssetje staan de Macan in veel gevallen goed én je hoeft niet bang te zijn dat je een klassieker in spé verpest. Want ondanks dat het een leuke auto is is de kans klein dat het ooit een extreem gewilde klassieker wordt.

Zie zelf liever zoiets als onderstaande Mansory dan deze O.C.T. die uiterlijk net iets te voorzichtig aangepakt is.

https://goo.gl/images/VDx5DY
@moveyourmind: Oei. Smaken verschillen. Die Mansory vind ik echt zo krankzinnig fout en lelijk. Dit pakketje vind ik nog wel gaan. Liever niet, maar ook niet heel storend.
Een buurman heeft er eentje en ik ben altijd blij als ik met hem Macan.
@lacker: doe jij het met de buurman?
@xxsjaakpolakxx: zeg je natuurlijk alleen maar omdat jij niet Macan :-)
Ik had een OCT chiptuning op m’n Polo WRC, sommige van jullie hier weten tot welke hoogtes die kwam. Altijd erg tevreden mee geweest.
Als ik niet vergis was het OCT die indertijd de eerste Nissan GT-R van de laatste generatie tunede met een powerbox, wellicht omdat de software nog niet te kraken was? Toendertijd hadden powerboxen nog een slechte naam, nu nog, wegens veel brol op de markt. Maar menig grote Duitse tuner waaronder bijv. Carlsson werkte toen ook al met powerboxen. Je had in die Nissan een knopje om het vermogen te regelen, ik denk met een extra boostcontroller? Eens in een Duits automagazine gelezen.
Van een snelle opgeblazen ballon, naar een heel snelle opgeblazen ballon.
Laat mij eens raden? De meeste reaguurders hebben geen vriendin en geen kinderen, dan heb je niet zo gauw een SUV nodig, anders wil je die vaak wel
@grandmasterb: vrouw, kinderen, eventjes een 2e handse Macan overwogen maar snel ingezien dat ze overgewaardeerd handtassen zijn waar geen zorg voor wordt gedragen. En dat ze helemaal niet zo ruim zijn. Zal die fout waarschijnlijk niet nog een keer maken. Dus: toch niet, nee.
@onehp: ben je er blij mee en zorg je ervoor (lees: kan en wil het onderhoud betalen, goede banden en geen parkeerschades) dan verkoop je hem ook vast niet…
@grandmasterb:
Euhh, drie kinderen hier en absoluut geen behoefte aan een SUV.
Dit pakketje en dan wat Mansory spul erop.
Kudos voor de tuner dat ze de buitenkant met rust laten. Zoveel pk’s is natuurlijk altijd fijn, de ‘standaard’ Turbo deed het altijd maar een beetje Macan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).