Wat gaat FCA doen na Marchionne’s vertrek?

Auteur: , 37 Reacties
Sergio Marchionne

Tijd voor wat plannetjes.

Helaas, helaas. Sergio Marchionne vertrekt als topman van Fiat Chrysler Automobiles. De Italiaan heeft veel bijgedragen aan de recente ontwikkelingen van de merken die FCA bezit, wat bijvoorbeeld Alfa Romeo bepaald geen windeieren heeft gelegd. Hij heeft in ieder geval prima bewezen dat je auto’s zowel Amerikaans als Europees georiënteerd kunt verkopen. Althans, onder dergelijk beleid werd Lancia een groot rebadge-feest. Het merk is zo goed als dood. Dat is dan weer wat minder.

Goed, dat hele FCA-verhaal is niet nieuw. Feit is dat Sergio FCA naar een hoog niveau tilde en de grootste autoconcerns goed kan bijhouden. Op een niveau dat je lekker nonchalant een miljardendeal van een groot autoconcern kan afslaan. Volgens enkelen zal FCA flink moeten veranderen omdat het concern niks is zonder Sergio. Eén van die veranderingen is dat FCA open staat om opgepikt te worden door een ander concern.

Welke merken willen de Ameritaliaanse handel hebben dan? Meer dan je misschien zou denken. Marchionne wees Geely dus af, maar geen Sergio betekent een nieuw aanbod voor het Chinese bedrijf. Een fusie met GM ligt ook al een tijdje op tafel, maar hier is het juist GM die het aanbod niet bijster interessant vindt. Verder worden Ford, VAG en PSA nog genoemd. VAG schijnt wel oren te hebben naar een bedrijf dat ervoor zorgt dat zij weer ‘normaal’ kunnen opereren in de VS. Grappig, want een TDI in een Jeep Cherokee hangen lijkt mij de meest efficiënte manier om Jeep uit de VS te laten verdwijnen.

Ook voor PSA zou de Amerikaanse kant van het verhaal een uitkomst zijn. De Fransozen verkopen momenteel namelijk helemaal niks daar aan de overkant. Opel deed dat eerst wel met bijvoorbeeld Buick, maar omdat dat een GM-dealtje was doet ook Opel geen zaken meer in de VS. Een fusie met Ford zou vooral voor veel versterking kunnen zorgen op de bedrijfswagenmarkt, met name pick-up trucks. Daar doen zowel FCA als Ford goede zaken, al kunnen ze bij FCA wellicht nog wel wat leren van verkooptopper Amerikaanse F-150.

Voor nu kunnen we nog even genieten van FCA onder het bewind van ieder’s favoriete Italiaanse autobouwer. We zullen zien wat diens opvolger gaat doen, en vooral: met wie? En of ze überhaupt een partner nodig hebben, gezien het feit dat FCA een prima arsenaal aan merken heeft staan waar de juiste leider hele toffe dingen mee kan doen. Mocht het in de soep lopen, dan lijkt FCA niet in de steek gelaten te worden en zal er vast en zeker een concern of investeerder zijn die ervoor zorgt dat FCA er weer sterk bovenop komt. Neemt niet weg dat we ome Sergio toch wel gaan missen. (via Bloomberg)



37 reacties

Éé man maakt echt niet het verschil. Kerel was een goede boekhouder, maar heeft zich daar ook wel iets te veel mee bezig gehouden naar mijn idee. De oude(nog huidige) baas van VW lijkt me wel een goede opvolger. Strenge Europeaan, maar wél met een auto hart (schijnt). Ze moeten namelijk wel meer wagens gaan bouwen daar, want anders komt het uiteindelijk toch niet goed denk ik. En ik wil graag nog lang Alfa’s kunnen kopen.
De opvolger komt vanuit FCA. Het zou mij niet verbazen als het de huidige baas van Jeep wordt. Dit merk heeft een fantastische groei laten zien sinds de fusie met FIAT. Op 1 juni worden de nieuwe plannen geïntroduceerd voor alle merken van FCA, te weten: Maserati, Alfa Romeo, Abarth, Fiat, Lancia, Chrysler, Dodge, Ram en last but not least JEEP.
@min2max: vergeet je Ferrari nu, of komen die niet met een plan?
@ouwedibbes83: Ferrari maakt geen deel meer uit van FCA, hebben met EXOR wel dezelfde grootste aandeelhouder.
@min2max: oeps! Ik las @Edge zijn uitleg ook te laat
Veel geld besparen op het betalen van de CEO. Naar verluid krijgt deze man 25 miljoen per jaar terwijl de CEO van Toyota maar 3 miljoen per jaar krijgt. Een schande. Blij dat hij vertrekt.
Eindelijk die Ferrari Dino als instapper ter concurrentie van de 570 S/GT.
Een nieuwe Maser GT.
Een Alfa GTV…..
@ericc: FCA en Ferrari zijn tegenwoordig gescheiden bedrijven hé. Hebben wel grotendeels dezelfde aandeelhouders, maar ieder een eigen bestuur. Marchionne schijnt ook gewoon bij Ferrari aan te blijven als hij bij FCA opstapt, en de nieuwe topman van FCA heeft niks over Ferrari te vertellen.
Als ik Mr agnelli was zou ik alle merken los verkopen. Alfa naar vag, jeep/Chrysler naar Ford en de rest mag China hebben
@w115: +1
@w115: Een originele Gordon Gekko move…..het gaf Bud Fox echter een onzettend groot schuldgevoel.
@w115: ik denk dat die stap dichterbij is dan een fusie of overname van de complete portfolio van merken van FCA. Al was het alleen al vanwege de verscheidenheid van merken. Zou er toch een fusie plaatsvinden, dan kun je er geheid van op aan dat er merken gaan sneuvelen.
@RRRobert: er zijn merken die nu al sneuvelen, Lancia ooit zo bekend maar nu ter dood veroordeeld. Helaas! Ik hoop dat er bij een overname een waardige opvolger komt vab de delta hf integrale, italian looks en degelijke bouwkwaliteit met een hoop sportiviteit. Beetje zoals de qv’s nu kan wonderen doen.
@w115: da’s dus lastig want al deze merken delen nu een hoop onderdelen, fabricage processen en technologie. Het is niet zozeer het merk wat je koopt; maar ook de technologie, de processen, distributie processen. Die kan je moeilijk loskoppelen nu.
Wie ook de nieuwe CEO wordt, slechter kan hij/zij het bijna niet doen!

Marchionne is handig met geld en boekhoudkundige trucjes, maar van auto’s en automerken heeft hij volstrekt geen kaas gegeten. Op het moment staat zijn zorgvuldig opgebouwde piramide nog.. maar er hoeft maar ‘dit’ te gebeuren of het hele kaartenhuis stort in.
Ultra lage rentes en een (kunstmatig) goede economie in de US vormen de fundering, als dat een beetje minder gaat dan kan FCA z’n schulden niet meer betalen.
Ondertussen is Lancia gesloopt, FIAT overleeft met oeroude modellen en 500 versies, Alfa is een klein beetje aan het opkrabbelen, maar met veel te dure ‘premium’ auto’s, Ferrari wordt op een onverantwoorde manier uitgemolken en blijkbaar moet Maserati volledig elektrisch worden. Maserati, een merk met sommige van de mooist klinkende motoren..
Lancia, met haar eigenzinnige reputatie zou een veel beter idee zijn voor een EV wederopstanding.

Als liefhebber ben ik aan de ene kant blij dat de man eindelijk vertrekt, aan de andere kant ben ik bang dat de schade al te groot is….
@dracae: @Dracae: denk je dat Alfa tegen minder premium prijzen een veel groter volume kan halen? Ik denk net als Sergio van niet. Ik gok dat FCA inzet op de beste volumes die Alfa ooit heeft gehaald maar dan tegen betere ‘premium’ prijzen. Niet volume óf premium prijzen maar (ouderwetse) volumes én premium prijzen. Bread & butter automerken zijn er al genoeg, en zelfs hele goede!
@alfalfa: Net als Sergio? De ‘beste man’ heeft anders ZELF al meerder malen publiekelijk véél hogere verkoopaantallen voorspeld!
@dracae: klopt, maar dat is niet een antwoord. Het geeft misschien wel aan hoe moeilijk het is om die aantallen te bereiken.
ik snap de jubelstemming in het bericht niet zo. De man heeft Lancia de nek omgedraaid en z’n best gedaan Alfa kopje onder te laten gaan.
Hij is lekker bezig geweest met Fiat en Jeep, maar dat maakt het nog geen succesvol multimerk concern
“Hij heeft in ieder geval prima bewezen dat je auto’s zowel Amerikaans als Europees georiënteerd kunt verkopen.”
Klinkt vrij positief, maar in mijn ogen lijkt t alsof de tijd daar stil heeft gestaan. Weinig nieuwe modellen, teren op oud spul. Weinig volume modellen. AR is erop voorruit gegaan, maar wat duurde dat bizar lang. En dan nog een snel ontworpen tipo zonder kraak noch smaak. En met de twee smaakmakers modellen 4c en 124 ga je niks winnen zonder uitgebreid modellengamma. Ik heb het idee dat er zoveel meer in had gezeten met een ander bestuur. Hopelijk is het nog niet te laat en kan het roer snel om in de gehele organisatie.
@sleepyj: even een compleet modellengamma uit de mouw schudden alsof het niks kost.
@alfalfa: ter info: De Punto gaat bijvoorbeeld mee sinds 2005, als ik nu op de kalender kijk leven wij in 2018. Trek zelf je conclusie.
@sleepyj: ik snap je punt. Ik vraag me juist af of er voldoende middelen waren om deze nieuwe modellen te ontwikkelen. Je laat zo’n, volgdns mijn snelle inschatting, goedlopende auto toch niet uit luxe doodbloeden? Waren de ontwikkelingskosten ten opzichte van de bediende markten onverantwoord? Dit stukje van de FCA puzzel kan volgens mij alleen door $$$ beantwoord worden.
@alfalfa: Er zijn, mede gedwongen door de overheids voorwaarden bij de koop van Chrysler enorme investeringen gedaan in de US. Daar is dus sprake van een bepaalde ‘return on investment’ , tenminste bij Jeep. Bij de andere Amerikaanse merken is dat al een stuk minder het geval.

Dat geld, of een deel daarvan, had ook in de Italiaanse merken gestopt kunnen worden. Ik ben persoonlijk toevallig een groot fan van het ontwerp van de Punto, maar dat kan zelfs voor mij echt niet meer.

Maar goed, terwijl ik dit zeg, vraag ik me af of ik wel helemaal gelijk heb. techniek die hier in Europa ouderwets is, wat betreft auto’s is in de VS modern, dus kon FIAT haar hier al een beetje op leeftijd rakende techniek, daar gebruiken om Chrysler en ook Jeep te moderniseren..
Misschien was dat wel goedkoper en beter te behappen dan de Italiaanse merken echt vernieuwen.
Diepe bewondering voor de man.
Heeft Fiat voor de poorten van de hel weggesleept en een financieel onderlegde reaguurder heeft ooit uitgelegd dat hij de waarde van FCA een slordige 40 keer vervoudigd heeft.
Lancia is zo’n merk waar iedereen blah blah over doet maar niemand feitelijk kocht, klagen over
Lancia om vervolgens een Owdi te leasen omdat.
Alfa begint een leuke modellenlijn te krijgen, Maserati en Ferrari doen het goed, Iveco en Fiat Agri zijn goed bezig, alle lof voor il pullover !
@desjonnies: En hoeveel keer heeft hij de schuld ‘vervoudigd’?

Leuk dat de beurswaarde het lekker doet.. leuk voor de aandeelhouders.. maar dat zegt toch echt heel weinig over de echte waarde van een bedrijf. Beurswaarde kan ook zo weer in elkaar klappen, zeker als de Amerikaanse economie een stevige (onvermijdelijke) klap krijgt en de rente eindelijk een keer omhoog gaat zodat wij men z’n allen niet verder hoeven te bloeden voor een goede beurskoers.

Kijk maar eens naar KLM en moeder Air France. De laatste is veel meer waard, op de beurs.. maar verdiend bijna geen cent… KLM is vele malen gezonder.
@dracae: KLM – Zeer gezond met personeel die maandelijks staakt, waardoor het bedrijf regelmatig op het randje van faillissement balanceert..

De echte waarde van het bedrijf staat toch echt op de slotkoers, welke waardes jij aanhaalt, daar heb je niks aan en is ook helemaal niet meetbaar.. Marchionne is geen domme vent en ik denk dat hij het goed heeft gedaan i..v.m. de middelen die hij voor handen heeft/had.
@dracae: zo gezond is KLM nou ook weer niet hoor. Ze maken winst in een marktsituatie waarin iedereen winst kan maken. Maar als het straks weer minder gaat dan is er weer paniek..
Las laatst dat FCA het enige concern is die de uitstootnorm niet gaat halen, dus hij laat lekker een boete na als erfenis.
@hollandbest: Het is wel leuk en aardig die regeltjes, maar je killed er (zoals vaker in welke branche dan ook met dit soort ‘maat’regelen) de kleinere/zwakkere concurrentie mee. En dat is treurig maar ook gevaarlijk, want dan ga je op een gegeven moment naar een monopolie toe.
Onbegrijpelijk dat mensen die een middenklasse sedan mogen leasen NIET voot een giulia gaan ..

Kan er met mijn pet niet bij ..
Waar hangt Luca Di Montezemolo tegenwoordig uit?
Laat het PSA worden en niet VAG.
Hopen dat de opvolger Lancia weer leven in kan blazen.
Als het GM wordt weten we iig zeker dat we Fiat, Alfa en Lancia nooit meer terug zien.
Ik ben geen fan van deze man.
Hij is prima voor het maken van winst. Hij heeft de verkopen weten te stuwen door eenheidsworst met verschillende sausjes te verkopen. Eenheidsworst is wat voornamelijk in Amerika en lage-lonen landen goed verkoopt.
Maar alle eenheidsworst van hem die de afgelopen jaren vernieuwd is; is van een lagere klasse. Schaalbare marges; dat soort dingen.
Gaat dat goed komen? Zolang de wereld geen verandering accepteert; kan hij prima 3-5 jaar achter de echte vernieuwingen aanlopen.
Het enige probleem op het moment is dat de autofans zijn auto’s niet echt geweldig vinden. De mooie historie en perfecte modellen zijn verdwenen.
En zeg nou niet dat Alfa zo goed is. Feitelijk hebben maken ze 1 auto met 2 motoren en 2 carrossie varianten. Motoren zijn goed; uiterlijk moet je van houden en van binnen lopen ze 3-5 jaar achter.
Maserati is weer precies Maserati; elke 15 jaar komen die met een vernieuwende lineup en de huidige is aan een echte vervanging toe.
En Ferrari; of het er nog wel of niet onder valt; is toch echt ordinair geworden. Vroeger hadden ze de mooiste koetsen en geweldige motoren. Van binnen was alles stylisch. Tegenwoordig is het een knoppenmalaise van binnen. Van buiten is het een hotwheels fabriek. Een Ferrari hoort een rustige mooi gevormde koets te hebben in prachtig opvallend rood, met een stylisch simpel en clean interieur en een geweldige motor. Ze hebben alleen nog geweldige motoren over; maar die heeft de concurrentie nu ook.

Kortom: eenheidsworst op oudere technologie en verhullende verpakkingen en uitvoeringen.
GM of PSA zouden wel baat kunnen hebben bij een overname van FCA. GM heeft geen Europese tak meer en PSA is niet vertegenwoordigd in Noord-Amerika.
Wat mij betreft was deze man allang weg, maar helaas moeten we het nog een jaartje doen met deze barbaar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).