Autoblog advies: exoot met meer dan vier cilinders

Auteur: , 60 Reacties

En het mag géén Alfa Romeo GTV zijn. Of iets Duits. Waar kom je dan op uit?

Coupe Fiat

Wie weleens door de Nederlandse prijslijsten van tegenwoordig heen bladert, zal zien dat ze stervensduur zijn, alle auto’s met meer dan vier cilinders. Bij sommige auto’s is er keuze tussen een vier- of (bijvoorbeeld) zespitter en dan zie je dat het prijsverschil enorm is. Pak bijvoorbeeld de BMW 2 Serie er maar eens bij. Een BMW 230i kost zo’n 53 mille, een zescilinder kost liefst 17 (!) mille méér. Daar kun je ook een paar hele leuke opties en upgrades voor krijgen.

Voor Berry maakt dat overigens niet uit, want hij zoekt geen nieuwe auto. Op dit moment heeft Berry twee auto’s, een Ford Mondeo (lease) en een Alfa Romeo GTV. Met De Ford rijdt hij voornamelijk zakelijk, de Alfa is voor de leuke ritjes. Helaas is een onverlaat tegen zijn auto aangereden, waardoor deze nu total loss is verklaard. Berry kan ‘m fixen voor het bedrag wat hij heeft gekregen van de verzekering, maar hij was sowieso al aan het kijken naar een andere auto. Het was namelijk al zijn vierde GTV. Het begon met een 2.0 TS (zijn eerste auto) en daarna volgden een 2.0 V6 (veel problemen mee gehad), 1.8 T.S. (super betrouwbaar, maar te langzaam) en een 3.0 V6, die nu dus helaas zijn Waterloo heeft gevonden.

Berry zoekt een leuke vervanger. Nu lijkt het vrij logisch om weer naar een GTV te kijken, maar hij wil (zoals gezegd) ook eens iets anders. Een Alfa Romeo GT zou een optie zijn, maar hij vindt die auto niet heel erg fraai. Een Brera is te zwaar en te duur. Het mag best een oude auto zijn. In de jaren is Berry behoorlijk handig geworden en hij kan redelijk wat (eenvoudig) onderhoud aan de auto zelf doen.

Berry wil geen Duitse auto. Het valt hem op dat veel mensen juist wel een Duitse auto willen hebben. Maar Berry vermeldt fijntjes dat zijn lease-Mondeo meer storingen heeft gehad dan zijn laatste twee GTV’s bij elkaar. De auto mag wel een betere zitpositie hebben dan de Alfa Romeo. Dat was de grote makke van de GTV: de stoelen waren erg breed, maar de hoofdruimte viel tegen. Dus wat is er te krijgen? Qua budget heeft Berry zo’n 5.000 euro in gedachte. Als het heel erg bijzonder is of een goede investering, kan dat iets opgehoogd worden. Maar zijn vrouw vindt een dakkapel dan stiekem een betere uitgave.

De wensen en eisen van Berry heeft hij opgesteld in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Ford Mondeo Liftback (lease auto met kleine velgen). Fiat Panda 100 HP (voor de boodschappen)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:5.000 euro, meer mag mits gerechtvaardigd
Jaarkilometrage:Als het 10.000 kilometer per jaar is, is het veel
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Opvolger om de GTV-leegte te vullen
Gezinssamenstelling:2 volwassenen en een kind, hoeft niet perse mee op achterbank
Voorkeursmerken /modellen:Italiaans!
No-go modellen / merken:Duits en alles met minder dan vier cilinders

Wat mis je door de no-go:
Als je geen Duits wil en geen viercilinder, dan valt de 
Audi TT 1.8T quattro af. Er zijn zescilinder TT’s, maar die zijn allemaal veel te duur. De TT komt overigens uit Hongarije en is ontworpen door een Amerikaan. Het exterieur is nog altijd bijzonder fraai én uniek. De zitpositie ten opzichte van de GTV is uitmuntend. Ook is het interieur geweldig. Het ziet er zeer origineel uit en steekt ook nog eens uitstekend in elkaar. Alleen duwde je bij vroege TT’s de mooie ronde buttons weleens door het dash heen. Qua rijden is de Audi TT voornamelijk effectief: snel en zonder drama. Het aanbod is enorm te noemen. Dat heeft zijn voor- en nadelen. Je kan echt op zoek gaan naar je favoriete kleur en uitvoering, maar dan zul je erachter komen dat niet iedere TT-eigenaar voorzichtig is geweest met zijn auto. Er zitten pareltjes tussen, maar ook complete hokken. Dit is niet altijd af te leiden uit de vraagprijs. Controleer dus alle rekeningen en de NAP.

Audi TT 1.8T quattro (8N) '00

Alfa Romeo 156 Sportswagon 2.5 V6 24v
€ 4.750
2002
155.000 km

Jazeker, Alfa Romeo noemt het weliswaar een ‘Sportwagon’, maar de auto is alleen een stationwagon in de technische zin van het woord. Het ruimteaanbod is namelijk niet enorm. Mercedes-Benz zou het een shooting brake noemen. Ten opzichte van de GTV die je nu hebt, kun je dus bij dezelfde specialist aankloppen. Qua rijden is de Alfa Romeo 156 iets minder lichtvoetig, maar het scheelt niet heel erg veel. De zitpositie is wel aanmerkelijk beter. Om naar te kijken is het nog altijd een bloedmooie auto. Er zit geen lijntje te veel op. In het budget kun je kiezen uit hele fraaie exemplaren. De ‘net-niet’ GTA’s, zeg maar. Nadelen zijn er ook, met name de veerschotels kunnen roesten. Aan de andere kant, de 156’s die voor dit soort bedragen worden aangeboden, zijn vaak perfect onderhouden.

Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 24v (932) '02

Peugeot 406 Coupe Pack 3.0 V6
€ 4.250
2001
165.000 km

We weten het, de 406 Coupé is géén Italiaan. Maar het is in elk geval ook geen Duitse auto. De koets is overigens wel degelijk Italiaans. Niet alleen het ontwerp komt van Pininfarina, de koetswerken werden daar ook daadwerkelijk gebouwd. Het is nog altijd een zeer fraaie auto. Qua prestaties komt ‘ie overeen met de Alfa Romeo 156, maar de 3.0 V6 heeft aanmerkelijk meer koppel onderin. Het is een minder ‘hitsige’ motor. De rijeigenschappen zijn ook niet zo sportief als die van de Alfa Romeo, maar als je ervoor gaat zitten kom je erachter dat de besturing en met name de demping uitstekend voor elkaar zijn. Ook hierbij geldt dat de exemplaren die voor vier tot vijf mille worden aangeboden, zich over het algemeen in goede staat bevinden.

Peugeot 406 Coupé 3.0 V6 24v Pack '01

Fiat Coupe 2.0 20v Turbo
€ 5.500
1999
175.000 km

Als je gek bent van de Alfa Romeo GTV (en na vier exemplaren lijk je dat te zijn), dan is de Coupé Fiat een goede optie. Het is namelijk in basis dezelfde auto. Het is wederom een Pininfarina-ontwerp, maar Chris Bangle maakte er compleet wat anders van. Het interieur is fraaier. Dat geldt zeker als je een bijzondere carrosseriekleur hebt, want de metalen afwerking binnen is namelijk óók in die kleur uitgevoerd. Bij Porsche een dure optie, bij Fiat standaard. De vijfcilinder is bijzonder temperamentvol. Met name het koppel dat er ineens inkomt is eigenlijk te veel voor de voorwielen. Kun je goed het gas doseren, dan kom je erachter dat deze Fiat eveneens erg prettig stuurt. Een compleet ander karakter dan de GTV, maar desalniettemin zeer de moeite waard.

Fiat Coupe 2.0 20v Turbo '99

Mitsubishi FTO GPX
€ 4.950
1998
120.000 km

In de jaren ’90 waren er enorm veel Japanse, compacte coupé’s. Sommige merken hadden zelfs meerdere modellen in de aanbieding. Bijna zonder uitzondering waren dat viercilinders, al dan niet naar hogere prestaties gestuwd door VTEC, turbo’s of superchargers. De Mitsubishi FTO was een van de weinige modellen met een heuse V6. Het is er eentje van slechts twee liter, maar weet dankzij MIVEC (een soort VTEC van Mitsubishi) er toch een gezonde 200 pk uit te persen. Het is een heerlijke zingende V6, die zeker op toeren gehouden moet worden om er ordentelijke prestaties uit te slepen. De auto wordt vaak gezien als een Integra Type-R concurrent, maar dat was voornamelijk de GP Version R, die je in Europa eigenlijk niet tegenkomt. Zo snaarstrak als een Integra is de FTO niet, maar qua comfort heeft ‘ie wel iets meer te bieden. Een groot nadeel is het interieur. Zelfs voor Japanse begrippen is dat heel erg lelijk.

Mitsubishi FTO GPX '01

Lancia Kappa Coupe 2.4 (838)
€ 5.000
2000
160.000 km

Wat als je nu kiest voor de andere kant van het spectrum? Een rijdeursauto is leuk, maar een exoot hoeft niet perse een hele sportieve auto te zijn. De Lancia Kappa Coupé laat zich het beste omschrijven als een soort kleine, Italiaanse Bentley Continental R (je weet wel, die jaren ’90 modellen). Het is een heel aristocratische auto. Je kan ze krijgen met drie motoren. De 2.4 met handbak is meer dan prima. De 3.0 V6 (wederom een Busso) is altijd gekoppeld aan een viertraps automaat en daardoor niet veel sneller. De krachtbron klinkt alleen wat ‘duurder’. De 2.0 Turbo 20v (altijd import) is iets te enthousiast voor de voortrein van de Kappa. In het budget vind je veel exemplaren. Laat je niet afschrikken door hoge kilometerstanden, want het zijn uitstekende reisauto’s. De meeste exemplaren zijn behoorlijk goed onderhouden. De Kappa is minder onbetrouwbaar dan zijn imago doet vermoeden, maar het zijn wel oude auto’s. Controleer dus zorgvuldig de werkplaats-facturen.

Lancia K Coupe (838) '00

YOLO: Mazda RX-8 HP
€ 6.500
2006
110.000 km

Wat? Een Mazda met net een ton op de klok kenmerken als een ‘YOLO’? Jazeker, de RX8 krijgt het voor elkaar. Het is een enorm lastige auto, de Mazda RX-8. Laten we beginnen met grootste nadeel: de motor is exotisch. Het is een wankelmotor, dus je hoeft niet bang te zijn voor een typische viercilinder pruttel. Geen auto klinkt als een RX-8. De onderhoudskosten, het brandstofverbruik en olieverbruik zijn daarentegen wel stevig. Echter, als je niet veel kilometers maakt, is dat minder erg. Zorg er tegelijkertijd wel voor dat de ritten die je wél maakt ook meteen wat langer zijn. Sla de 192 pk versie over (die zie je het meest). De versie met 231 pk is namelijk véél leuker, zeker gezien het feit dat het chassis uit de kunst is, evenals de besturing en de transmissie. Qua elektronica, afwerking, praktisch gemak (vijf deuren!) en betrouwbaarheid (op de motor na) is het een zeer goede auto. Mits je ‘m goed warm rijdt en geregeld naar de garage brengt voor het onderhoud, tenminste.

Mazda RX-8

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



60 reacties

No go door Duits, maar corrado VR6?
@sinaasboom: Wel naar zitten kijken. Briljante auto. Wilde ‘m bijna op de shortlist zetten. Echter, niet te vinden voor 5 mille. Gare import met Rieger bodykits en Brock velgen doen nog 10 mille in Duitsland. Een keurige VR6 met redelijk wat kilometers is minimaal 12 tot 15 mille.
@willeme: automarkt steekt toch raar in elkaar, paar jaar terug, (oké enkele jaren meer) wou niemand meer dan 16 meier voor een Corrado neerleggen, en nu schier onbetaalbaar.
@willeme: zag er nog wel een paar staat @ autoschout24.ch, niet heel goedkoop maar wel origineel
Van alle opties trekt de RX8 mij het meest. De vormen vind ik fantastisch en natuurlijk het hoge piekvermogen. Je zult hem daarvoor altijd in de toeren moeten jagen. Een echte rijdersauto!? Alleen natuurlijk de flinke handleiding, zoals dat je de auto niet uit mag zetten bij een koude motor.. gebruik je de auto als “normale” auto en houd je met al die kleine dingetjes geen rekening, dan kan je bij 60k kms het blok reviseren/vervangen.
@kritisch: Heb je ervaring met rotatiemotoren? Of heb je het allemaal van “horen zeggen”?
@tge1: het klopt toch?
@ultimora: Ik heb zelf een RX7 gereden. De revisie verhalen zijn overdreven en enkel van toepassing op mensen die de auto koud aftrappen. Maar dat geldt voor iedere auto. Dat je er geen stukjes van 5km mee moet rijden klopt inderdaad.
@kritisch: en ook nog goed te verkopen aan vrouwlief. Goed bereikbare én bruikbare achterbank, bruikbare kofferbak, door het gunstige gewicht betaalbaar in de wegenbelasting, veilig door de goede wegligging. Wel een exoot, maar toch te onderhouden door de dealer op de hoek. Destijds erg getwijfeld tussen de RX8 en de Alfa GT, maar omdat m’n vrouw met enige regelmaat korte afstanden rijdt, is het toch de Alfa geworden, die kan daar ietsje beter tegen.
@dondeboer: Als je “niet naar de supermarkt!” kan verkopen aan vrouwlief wel ;-)
De Coupe Fiat 20v turbo… 😍 zeker als turbo plus een enorm stoer ding!
@superfred: het ding is ook idioot snel. Je hebt ook nog de 2.0l 16v turbo, dit blok is ook snel maar heeft niet de huilende 5 cilinder.
@mikje90:

Geen idee wat jij onder huilen verstaat, maar naar mijn mening huilt een v10 en roffelt een 5 cilinder. Moet ik wel erbij toegeven dat ik alleen Volvo 5 cilinders ken.
Dus ts zoekt een storingvrije hobby auto…. okeee….. Toyota supra
Die 406 coupé blijft prachtig! 😍
No go Duits, maar een mooie B4 Coupé 2.3E is nog wel te vinden voor 5 mille. Uit het lijstje zou ik opteren voor de Fiat Coupe. Want 5 cilinder. En apart design, ziet er nog steeds goed uit. Jammer van het goedkoop aandoende interieur…
Wel een 4 cilinder, maar wel een zeer fijn blok!


Saab 9-3 2.0 Turbo SE FSP

https://www.autoscout24.nl/aanbod/saab-9-3-2-0-turbo-se-fsp-benzine-grijs-cc492789-8346-570e-e053-e250040ad116
@vonklausenburg: Daar ben ik het mee eens… ;)
@svenska_aeroplan_ab: Ik ben met zo’n Saab naar Oostenrijk gereden vorige maand voor de F1, qua wegligging, snelheid, comfort en reactie is het een zeer fijne auto. Definitief verliefd geworden.
Ben zelf nu aan het kijken naar een 9-3 2.0T Cabrio of Coupe voor erbij!
Volvo C70 T5 is wellicht ook een optie
@123bat: Jep, ook mij idee. In die klinkt de 5 cilinder nog erg goed, itt latere modellen. En genoeg vermogen.
Jaren in Kappa’s gereden. De 2,4 5-cil is misschien wel een fijnere krachtbron dan de V6. Vele malen zuiniger ook.
lexus IS200
@bart_v: Goeie! Maar kun je die voor 5 mille kopen dan?
@svenska_aeroplan_ab: Makkelijk. Kijk wel uit voor de versies met halfords achterlampen.
@miata93: hadden ze die niet allemaal ;)
Wat een heerlijke lijst, doe ze allemaal maar!
Leuke lijst! De Mazda ofwel de Mitsubushi.
Ik begin de Coupé Fiat meer te waarderen, wat een geweldig apparaat
Een mustang of camaro uit de jaren ‘90 kan ook. V6 of dikke V8 als je geluk hebt. Dan heb je ook gelijk heel wat anders. Van een scherpe sierlijke alfa naar een brute lompe sompige Amerikaan.
@lekbak:

Niet leuk meer ..
Brol die voor hooguit 1500 van eigenaar mogen wisselen staan voor 6 rooitjes aangeboden ..

Eerste generatie CLK is een betere optie ..
Maar Duits is racistisch gezien geen optie in deze queste ..
Als het toch iets meer mag kosten, Laguna Coupe 3.5?

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m1437183622-renault-laguna-3-5-v6-initiale-ecc-navi-aut-xenon-vol-leer-2.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
@autogedrocht: heel gaaf en super degelijk….
Minder klachten en problemen dan een Audi A5!
De MG ZS is ook een goede optie, licht en relatief betrouwbaar. Staat op hetzelfde platform als de honda civic, maar dan met een 2.5 V6 in het vooronder. Volgens Tiff Needel(fifth gear) een zeer fijn sturende auto.
Uit het lijstje zou ik voor de 406 Coupé gaan!
Met uitzondering van de Mazda zijn deze auto’s die 5.000 euro echt niet waard hoor.
RX-8! Was echt mijn droomauto.
Helaas wel hogere onderhoudskosten.
Zo een jaren 90 Quattroporte komt ook in het budget. Leg wel genoeg opzij voor onderhoud en dergelijke. https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/maserati-quattroporte-2-0-turbo-v6-benzine-blauw-a5aca8f2-d534-4436-9996-349fc9f97b9e?cldtidx=2
@citrofieleviltwin: leuk gevonden! Wel een spannende auto, in die zin: hoe ver zijn (dure) reparaties?
Wat moet je nou met een dakkapel…
ik zou zonder twijfel gaan voor een GT 3.2V6…
een stuk beter dan de GTV.., maar natuurlijk over de looks kun je van mening verschillen… een goeie vinden met niet te veel kms is wellicht nog het moeilijkst..
@hans75: goed onderhoudshistorie is bij de 3.2 belangrijker dan weinig kilometers. Maar veel “liefhebbers” doen hun 3.2 weg omdat de kosten toch wat hoog zijn en je koopt dus bijna altijd een auto waar je even flink voor zult moeten bloeden voordat ie weer tiptop in orde is. Mijn portemonnee heeft nog steeds kramp van de eerste paar garagebezoeken.
De FTO is een droom, echter niet met het stuur links te krijgen.
Chrysler Crossfire misschien wel een ideetje? Apart om te zien, volgens mij alleen V6 motoren en zitten in de juiste prijsklasse.
(stiekem wel een beetje erg Duits, maar niemand die dat weet joh)
@Rob: cool!
@Rob: Dacht ik ook al aan! Echt geweldig ding om te zien en gewoon een slk van onder.
Kappa Kappa Kappa Kappa
Die Mitsubishi is leuk… maar erg dun bezaaid en de enige die ik vind hebben het stuur aan de verkeerde kant…
Subaru SVX?
Zes cilinders, toch een boxer, awd en een bruikbare achterbank. En dan de ratio; het is een Subaru, die gaan niet zomaar stuk!
@sizedoesmatter: Als je die voor 5K weet te vinden ben je goed bezig.
Leon Cupra V6 heb je ook voor dat budget. Formeel niet Duits.
@bernoulli: mee eens, formeel gezien een Golf maar een wereld van verschil qua stuurgedrag (veel sportiever)
Eerlijk gezegd kon ik weinig vinden buiten de RX-8 waar ik warm van werd. Tot ik op autoscout eens ging grasduinen en spelen met de filters om wat meer ruimte te krijgen die je aan vrind @willeme had gegeven. Dit leek me wel leuk:

Ik vond meerdere Camaro‘s uit NL
https://www.autoscout24.nl/aanbod/chevrolet-camaro-1995-type-fq-87-z-28-benzine-rood-fde0e68b-edb9-f068-e053-e250040afec8?cldtidx=12

En een Belgische 944
https://www.autoscout24.nl/aanbod/porsche-944-benzine-zwart-16f54e89-ed3b-8c08-e053-e250040a29bb?cldtidx=16

Voor de extra grote gokker: een Italiaanse 3000 GT
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mitsubishi-3000-gt-gto-guida-destra-v6-24v-benzine-zilver-7589a762-c2b0-4072-9444-1ecd782071aa?cldtidx=14

Of een Belgische 450, heel ander type fun (knutselen + porno)
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-450-amerikaans-benzine-grijs-7c454185-1bad-4950-e053-e250040aff3f?cldtidx=6

De Duitse Accord coupe die ik al eens eerder aangedragen heb:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/honda-accord-coupe-3-0i-es-143-800km-klima-automatik-benzine-zilver-e26151ad-6680-4485-938e-a6203cb7c0db?cldtidx=6

Of in Oostenrijk
https://www.autoscout24.nl/aanbod/honda-accord-coupe-3-0i-v6-vtec-aut-bose-leder-167-600-km-benzine-zwart-971cea9f-c18a-42e2-8a22-099f5d27fe7f?cldtidx=19

Deze NL Ford Probe, ik vind hem mooi
https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-probe-2-5l-v6-klze-200pk-benzine-zilver-4ff05086-848c-d71b-e053-e250040a5c69?cldtidx=13

Ik dacht dat een Pontiac GTO wel wat was, alleen blijkt die een stuk duurder: https://m.mobile.de/auto-inserat/pontiac-gto-v8-ls1-twin-turbo-550hp-tartu/280032668.html?ref=srp



Zoals ik het lees is de no-go alleen voor Duits en/of met 3-, 2- of 1-cilinder(s) motor. Voor onder de € 5.000,- staan er zat Mazda’s MX-5 te koop :-)
Hyundai Coupe model 2007 met een 2.7 liter ongeblazen V6.

Als mijn huidige auto het nu zou begeven zou ik hier naar op zoek gaan. Ik zie hem echt nooit voorbij komen.
Wellicht iets met parkeersensoren
Niet verwacht het wel eens zou zeggen hier, maar ik zou 100% voor de yolo gaan!
Chrysler Crossfire
Voor de looks: de peugeuot. Maar wel verouderd interieur. Voor Comfort: de kappa, maar lust ook een slok. Mijne op lpgi gezet. Helaas wel motor ontploft(zuigerstang door carter geslagen). Zelf nu genieten van een GT 3,2 maar die vind je niet mooi. En een 159? Vindt t zelf net niks, maar zag net deze: http://link.marktplaats.nl/m1441342092?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
De Volvo C70 T5, de Peugeot 406 coupe & de Alfa Romeo GT(V), prachtige auto’s die voldoen aan de wensen, alhoewel de AR GT wel een iets hogere vraagprijs heeft voor een knappe met een V6.
Toch zou ik de Saab 900/93, de BMW e46 coupe en cabriolet met 6 cilinder en de Audi TT ook op mijn shortlist hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).