• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda CX-30 Turbo is 250 pk sterke utopie

Auteur: willeme, gepost 17 september 2020 om 15:02 – 10 Reacties

Mazda CX-30 Turbo

De motor van de Mazda CX-30 Turbo is aanzienlijk krachtiger dan de rest van de SkyActiv-range.

We weten inmiddels allemaal dat Mazda er vaak voor kiest om alles net even anders te doen dan de concurrentie. Dat doen ze al jaren. Het maakt het merk net even wat sympathieker en origineler.

Dus wanneer de gehele wereld overgaat op peipkleine motoren met turbo’s, doet Mazda niet mee. Mazda doet zelf aan SkyActiv-technologie. Dat behelst een complete filosofie om een auto zo effeciënt mogelijk te maken. Het belangrijskte wapenfeit: geen turbo’s.

SkyActiv

Op asfalt

In plaats daarvan werkt Mazda met een hogere compressie en een relatief groot slagvolume. Dus in plaats van een VW T-Roc 1.0 TSI met 115 pk vind je in de Mazda CX-3 een dikke tweeliter en 120 pk. Op papier is de turbo veel zuiniger, op asfalt liggen de verschillen niet zo ver uit elkaar.

SkyActiv T motor

Mazda CX-30 Turbo

Maar je kan natuurlijk op zo’n SkyActiv-motor alsnog een turbo monteren. Dat is ook precies wat de Japanners gedaan hebben met de Mazda CX-30 Turbo. De CX-30 is een model tussen de CX-3 en CX-5 in en heet geen CX-4 vanwege Chinese redenen en automotive logica.

Mazda CX-30 Turbo

Fuifnummer

Enfin, de Mazda CX-30 Turbo is een fuifnummer. Onder de kap vinden we namelijk de 2.5 liter viercilinder. Deze is normaal gesproken goed voor 192 pk, maar dankzij de turbo ligt dat vermogen aanzienlijk hoger op 250 pk.

Het koppel is zo mogelijk nog indrukwekkender: 433 Nm staat er voor je klaar. Dan moet je wel 98RON tanken, op 95RON krijg je 230 pk en 420 Nm tot je beschikking.

Prestaties Mazda CX-30 Turbo

Wat het doet met de prestaties van de Mazda CX-30 Turbo wordt dan weer niet verteld. In Nederland is de snelste Mazda CX-30 een SkyActiv-X met 180 pk. Die gaat in 8.5 tellen naar de 100 km/u en haalt een top van 204 km/u. Deze CX-30 Turbo moet aanzienlijk sneller zijn.

Daar hoef je niet voor te kunnen schakelen, want dat doet de Mazda CX-30 Turbo middels een automatische transmissie. Wel is het gewicht bekend gemaakt door Mazda: 1.583 kilogram, dat is aanzienlijk meer dan de Mazda CX-30 in Nederland. Dat komt mede door de standaard aanwezige vierwielaandrijving.

  • Mazda CX-30 Turbo
  • Mazda CX-30 Turbo
  • Mazda CX-30 Turbo
  • Mazda CX-30 Turbo

Salamanca (niet Hector of Tuco)

De Mazda CX-30 Turbo wordt gebouwd in Salamanca, Mexico. De kans dat de auto (of de motor) ook naar Nederland komt, lijkt ons minimaal. Vandaar een utopie. Jammer, want dit blok in een Mazda 3 met handbak klinkt als muziek in de oren.

Ook interessant!

  • 3 redenen om te kiezen voor de Mazda CX-30
  • Dit is de duurste Mazda CX-30 van Marktplaats
  • Waarom een Mazda CX-30 de veiligste auto ter wereld is
  • Vernieuwde Mazda CX-5
    Vernieuwde Mazda CX-5 is lekker aangenaam dik

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

4wd, automaat, crossover, cx-30, Mazda, SKYACTIV, turbo

Vorig bericht: « Dit kost de compleet nieuwe Kia Sorento
Volgend bericht: Politie heeft Breda-Rotterdam scheurneuzen te pakken [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. berlinetta zegt

    17 september 2020 om 15:47

    Dit blok in een Mazda 3 en dan het MPS-label erop geplakt. Dat was een interessante hothatch geweest.

    Login om te reageren
    • larsdbs9 zegt

      17 september 2020 om 15:51

      @berlinetta: Zou inderdaad een onwijs leuke hothatch kunnen zijn! Jammer genoeg zijn deze auto’s niet zo aantrekkelijk meer in Nederland door de vanaf prijzen, een Focus ST of Golf GTI voor €50k of meer begint gewoon te gek te worden.

      Login om te reageren
      • okdoei zegt

        17 september 2020 om 17:38

        Poof: https://www.autoblog.nl/nieuws/mazda-laat-eindelijk-de-mazda3-turbo-te-zien-162060

        Login om te reageren
  2. SimonMc zegt

    17 september 2020 om 15:52

    “Salamanca (niet Hector of Tuco)

    ” of Lalo!! :-)

    Login om te reageren
    • spacemoon24 zegt

      17 september 2020 om 16:24

      Ding ding ding ding

      Login om te reageren
    • deeberton zegt

      17 september 2020 om 16:47

      de Vries, maar niet Peter R

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    17 september 2020 om 16:59

    Mooie basis voor een Mazda 3 MPS inderdaad.

    Login om te reageren
  4. bustertje zegt

    17 september 2020 om 21:48

    Heeft AB die Skyactiv-X nou al eens getest? In de Mazda3 bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  5. kminne zegt

    17 september 2020 om 21:49

    Halen dat ding Mazda Nederland zou ik zeggen. En dan graag ook zonder dat ouwbollige bruine en blauwe leer.

    Login om te reageren
    • schreute01 zegt

      17 september 2020 om 23:07

      @kminne: met het rode leer uit de 3. Trouwens…alles wat blauw of bruin is, is m.i. Mooi, maar wel kunststof.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North