MC-63: als Maserati een LaMaserati zou maken

Auteur: , 38 Reacties

Dit LaConcept is GeSlaagd.

Waar de MC12 het Italiaanse neefje was van de Enzo, moet de LaFerrari vooralsnog eenzaam door het leven. De Italiaanse designer Andrea Ortile borduurde op een idee voor een LaMaserati en na enkele schetsen kwam hij met dit concept op de proppen. Het uiterlijk moet elementen van een LaArie combineren met de legendarische Tipo 61 Le Mans-racer van Maserati.

In de wandelgangen gaan al maanden geruchten de ronde dat Maser werkt aan een hypercar op basis van de LaFerrari (de MC12K), maar vooralsnog hebben we niets gezien of vernomen. Bovendien wordt er vanuit FCA aan de knip getrokken en staat het Italiaanse merk er financieel alles behalve lekker voor. De dit jaar onthulde Levante moet daar verandering in gaan brengen, maar of dit nu dé luxe SUV was waar men op zat te wachten?

De voorzijde van het concept is typisch Maserati en het zij- en achteraanzicht lijkt wat weg te hebben van de nieuwe Honda NSX. Het digitale apparaat oogt verder wat subtieler in vergelijking met LaFer. Helaas is het slechts een render en blijft het gissen of Maserati überhaupt met een opvolger van de MC12 gaat komen.



38 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Graag!! Wat een beest!
Prachtig ding, maar mijn eerst ingeving toen ik het plaatje zag (dus nog zonder een letter gelezen te hebben!) was een nieuwe McLaren… Ik zie er zeker geen Maserati in.
En de achterkant heeft een beetje weg van de Porsche 918!

Wel een hele dikke wagen om zo te zien!
Helemaal af! De huidige Maserati’s zouden ook wat gelikter mogen zijn, verkopen ze ook beter. Prachtig.
Dat is echt meesterlijk
Leuk concept, maar ik zie Maserati dit echt niet bouwen. Misschien als de Levante een regelrechte succes blijkt te zijn en Maserati genoeg reserves opbouwt voor een avontuurtje als dit.
@misterdrogba: een laMaserati kost niet heel veel om te ontwikkelen, dat heeft Ferrari al gedaan. Ze kunnen er dan wel weer makkelijk en miljoen per stuk voor vragen, dus ansich zou het niet heel gek zijn als die toch komt. Maar ik denk niet dat het er dan zo uit gaat zien.
@mrb: Als ze het inderdaad houden met LaFerrari-techniek met een Maserati-jasje, dan is het inderdaad niet erg duur om te ontwikkelen. Financieel gezien is het zelfs erg aantrekkelijk.
@berlinetta: dan nog is het de vraag in hoeverre Ferrari haar techniek wil delen met Maserati. Zo af en toe een jankende V8 uitlenen is wat anders dan een volledig onderstel en hybride technologie delen.
Want zo ontstaat er een alternatief voor de LaFerrari denk ik dan.
@misterdrogba: Eens, maar de LaFerrari is toch allang en breed uitverkocht. Bovendien zorgt Ferrari er heus wel voor dat die Maser wat minder power krijgt. Die hierarchie is er altijd geweest.
@berlinetta: en @misterdrogba: Als Maserati een nieuwe hypercar gaat bouwen dan zal dit gewoon op basis van de LaFerrari gebeuren. Zoals het ook ging met de MC12 en de Enzo. De MC12 werd gebouwd op het chassis van de Enzo, terwijl de MC12 veel langer en breder is. De Enzo heeft 660PK en de MC12 630. Doen de heren bij Ferrari natuurlijk gewoon expres. De Enzo was dan ook ruim een halve seconde sneller op de 100 dan de Maser en zijn topsnelheid lag ook een stuk hoger, namelijk 20 km/u.

Klein saillant detail: de MC12 was sneller op het Top Gear circuit dan de Enzo.
@viezefreddyw: De MC-12 heeft veel meer aero dan de Enzo. Dus qua bochtsnelheid zal ie de Enzo wel kunnen hebben. Maar een Enzo zou je best dagelijks kunnen rijden. Die MC12 is gewoon een GT Racer met een kentekenplaat.
@e34m5touring: Klopt. De MC12 is eigenlijk een Red Bull F1 auto. Sneller in de bochten, trager op het rechte stuk.

Ik vind hem eigenlijk ook mooier dan de Enzo, het ding zit vol met flair. Jammer dat er maar zo weinig van gebouwd zijn.

De MC12 is inderdaad een raceauto met kenteken, maar het kan nog erger dan dat.
https://www.youtube.com/watch?v=aYAUTg8UIxU

Geweldig ding!
@viezefreddyw: Ik vind het eigenlijk ook niet eens erg dat Ferrari die rangorde aanhoudt. Het maakte de MC12 er absoluut niet minder lekker door.
@berlinetta: Ik ook niet. Op het rechte stuk is ‘ie misschien sneller, maar op een circuit is de MC12 een stuk sneller. Ook wat waard.
@misterdrogba: De auto’s zullen in de zelfde garages belanden gebroederlijk naast elkaar. Ik denk dat de doelgroep het als een welkome aanvulling van hun verzameling ziet.
Hmm… Ik weet het niet. Ik zie in deze auto een hele hoop andere auto’s en dat is iets wat Maserati niet moet gaan doen. Als Maserati al een hypercar moet gaan bouwen, moeten ze gewoon lekker zelf wat moois gaan tekenen. Ik ben er van overtuigd dat mocht Maserati dat gaan doen, ze met iets ontzettend moois op de proppen komen.

Net als de MC12. Op basis van de Enzo maar zo totaal anders ontworpen. Prachtding!
http://i.imgur.com/ytJbGpt.jpg
Wow uitbrengen die hap. De grill komt er echt schitterend uit!
Maken dat ding!!! Deze is veel mooier dan de laffearie
Heeft wel veel weg van de p1
Of deze ooit wordt gemaakt? In een woord nee. Als er al een Laferrari achtige Masserati komt dan is het in ieder geval niet dit ontwerp. Mooi, maar meer een design exercitie dan een officieel concept van de fabrikant.
Net als destijds met de Enzo en de LP12C, de Maserati is vele malen mooier!
Vet..!! Ik bespeur ook een vleugje Jaguar CX-75!
Ik vind het echt een fraai ontwerp, maar ik herken er maar weinig elementen van Maserati in. Uiteraard de grille, en de koplampen hebben iets weg van die van de Levante maar verder heb je het wel gehad.

Overigens hoop ik wel dat er een LaMaser komt. En dan eentje zonder elektrohulp. Gewoon een V12 met 800 pk en flink wat minder kilo’s. En uiteraard een Italiaans design zoals alleen Maserati dat kan.
Zal er vast nooit komen. Niet in de laatste plaats omdat dit eigenlijk zoveel mooier is dan de Laffe Arie…
Voorkant lijkt een beetje op de vulcan
Schitterend! Lijkt wel een beetje op de P1.
Mooi design, maar denk dat Maserati andere prioriteiten heeft op het moment. Pa heeft gisteren even gestuurd in die Levante, vond het niks. Hij vond hem op foto’s mooier dan in het echt. Reed wel ok maar niet zo strak als z’n Cayenne. Had ook minder binnenruimte. En het interieur an sich, klokkenwinkel enz, oogde wat goedkoop volgens hem.
@e34m5touring: Volledig eens met je pa. Vind de Levante eigenlijk ook niks. Ik wou hem eigenlijk heel erg mooi vinden maar het lukt me niet. Op plaatjes ziet hij er inderdaad beter uit, maar als je het ding van dichtbij bekijkt kom je tot de conclusie dat het ook door een Oosters merk gebouwd had kunnen worden. Zonde eigenlijk.

Wat betreft het interieur, klokkenwinkel en al het andere. Ben ik ook met hem eens. Dat kunnen en doen de Duitsers beter. Maar ik vind het wel mooi ontworpen. Overigens zien de Quattroporte en de Ghibli er van binnen er een stuk beter uit sinds de facelift.
@e34m5touring: Wel jammer. Ik had het Maserati gegund om een goeie cashcow in hun gamma te krijgen zodat ze meer geld overhouden voor leuke projectjes. De Levante gaat het dus niet worden. Ik ben ook totaal niet overtuigd van die auto. Deze auto komt veel te laat en ziet er ook ouderwets uit. Dat het niet zo strak rijdt als een Cayenne is dan wel enigszins te verwachten.
@berlinetta: Tja, nou is m’n ouwe natuurlijk niet branche bepalend maar hij vond het wel jammer. Hij rijdt nu al een aantal jaar Cayenne en kijkt af en toe ook naar wat anders. Deze leek hem wel wat, ook omdat de terreincapaciteit vrij goed is. Iets wat hij echt nodig heeft (en waarom een X5 bijv. geen kanshebber is). Maar hij vond het verder best tegenvallen. Is nu weer bezig met een Cayenne GTS.
Gewoonweg schitterend!
Ik vind het mooi, maar het ontwerp is technisch troep.

Noem een hypercar (of supercar) met een grotere luchtinlaat aan de voorkant dan zijkant/achterkant en dan neem ik mijn woorden terug.
@pt369:
Als dat er niet op zat, weet niemand dat het een Maserati moest voorstellen…
Ik durf zelfs te stellen dat als er geen Maserati logootje op zou zitten dat helemaal niemand dit ding ook maar enigszins mooi had gevonden. Laat staan dat het op Autoblog was gekomen….

Wel een slimme manier om als fotosjopper wereldwijde aandacht te generen. Gewoon een Maserati erop sjoppen. Alfa Romeo logootjes werken ook goed, hoeveel fotosjopjes ik daar wel niet van gezien heb……
Als basis een 488 gebruiken en iets minder pk dan de 488. Doen ze met de R8 en Lamb Hur toch ook.
Mooi zeg, maar waar is de vleugel?
Ben ik de enige die meteen aan de Birdcage 75th moest denken?
Dit…. is te mooi om te verwerken.
Wat een onvoorstelbaar monster.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).