Bij dit soort merken moet het gewoon even met vallen en opstaan gaan.
Een paar dagen geleden probeerde we samen te vatten of Bentley niet te veel van zijn glans aan het verliezen is. De auto’s zijn bijzonder indrukwekkend, luxe en capabel, maar missen de technische ‘imperfectie’ van hun illustere voorgangers. Geneuzel in de marge? Of moeten Britse auto’s niet 100% perfect zijn. Juist omdat Britten vaak nieuwe proberen te ontdekken en voor lief nemen dat dat met vallen en opstaan gaat.
Bij TVR kwam bovenstaande niet alleen af en toe voor, het was hun motto. Zeker onder regie van de charismatische Peter Wheeler. TVR’s werden gedurfder, fraaier en sneller. Sommigen hadden zelfs unieke motoren. Ging dat vaak fout? Jazeker. Maakte het de mensen uit? Toch wel. Buiten het Verenigd Koninkrijk waren de auto’s aanzienlijk minder populair en stonden ze bekend om de technische malheur die voor kon komen.
Les Edgar
Onder Nicolai Smolenski werd de kwaliteit enorm verbeterd, maar het was een gevalletje too little, too late en werd het merk in 2006 opgedoekt. TVR heeft een paar jaar gelden de Griffith geïntroduceerd. Onder leiding van Les Edgar hebben we in 2015 kennis kunnen maken met TVR, ‘Nieuwe Stijl’. De lichtgewicht Griffith is mede ontworpen door Gordon Murray, de motor is behandeld door Cosworth. De motor levert 500 pk af en alleen de achterwielen worden aangedreven. De transmissie: een handgeschakelde zesbak. Kortom, op papier een winnaar. Maar hoe zit het er nu mee? AutoCar heeft helaas het antwoord. Het gaat allemaal niet al te best.
Subsidie Wales
Het heeft dit keer niets met de auto te maken. Het gaat dit keer om de fabriek. Mede dankzij een hoop overheidssteun is de fabriek geplaatst in Ebbw Vale, in Wales. Dit gebeurt op zich wel vaker. Wil een fabrikant zich vestigen in een populair gebied, dan kost het geld. Een overheid kan het interessant maken omdat zo’n fabriek zorgt voor een hoop werkgelegenheid in en rond de fabriek. Dus heeft Wales een handje geholpen. So far, so good.
EU aanbesteding
Er werd overigens niet een compleet nieuwe fabriek uitgekozen. Het is een bestaande fabriek, de gemodificeerd moet gaan worden voor TVR. Het project liep grote vertraging op. Want het overheidsbestuur van Wales heeft namelijk 3% van de TVR aandelen gekocht en een lening verstrekt van 2.000.000 pond. In principe ook niet zo vreemd, maar door die geste van de overheid viel de aanbesteding onder de regels van de EU. Daardoor moest de aanbesteding niet zozeer in Wales of in het VK gelden, maar door de gehele EU. Dus in plaats van alleen Britse aannemers, mochten aannemers vanuit heel Europa een aanbod doen.
Onthulling 2017
Er is inmiddels een aannemer aangewezen. Die is hard nodig ook, want naast de verbouwing is het huidige pand niet in al te beste staat. Zo moeten er triviale dingen komen als een, eh, dak. De TVR Griffith werd in 2015 al aangekondigd en in 2016 onthuld. In 2017 werd het demomodel getoond, waaronder aan onze eigen @Wouter. Aanvankelijk was het de bedoeling om de nieuwe TVR Griffith begin 2019 te kunnen leveren, maar daar is nog niets van terecht gekomen. Een nieuwe releasedatum wordt nog niet gegeven.
Nieuwe CEO en CFO
Wel is er een nieuwe CEO aangesteld, Jim Berriman. Deze persoon geldt als een oude rot in de Britse autowereld. Hij was de drijvende kracht aan de Land Rover Freelander, de Range Rover L455 en de wedergeboorte van Rolls-Royce. Ook is er een nieuwe CFO. Tevens is er met Ford een deal gesloten over het gebruik van EU-goedgekeurde ‘Coyote’-achtcilinders. Die zullen door Cosworth worden aangepast. Maar het duurt dus nog wel even voordat jij in je nieuwe TVR kunt wegscheuren.
antielectrischeautos zegt
Dan zie je maar weer, de EU is nergens goed voor…. vertraagd de boel alleen maar omdat ze er uiteraard ook op mee willen liften
reactief zegt
@antielectrischeautos: Lekker makkelijk om het op de EU te gooien.
Een beetje bedrijf heeft zijn zaakjes gewoon op orde en weet hoe ze moeten omgaan met dit soort aanbestedingen. En als ze ook nog een hele productielijn op moeten zetten denk ik dat ze snel hele goede mensen moeten aantrekken… Maar ben bang dat dit een stille dood wordt als het in dit stadium al zo stroef loopt…
JanJansen zegt
@antielectrischeautos: als je gebruikt maakt van de subsidies van de EU moet je ook verwachten dat er iets tegenover staat.
Esprit_de_Flandre zegt
@antielectrischeautos: Ze? Wat denk je dat de EU gaat verdienen aan een fabriekje voor een Brits autofabrikantje? Wales had beter gewoon geen aandelen gekocht dan…
BaRa zegt
@antielectrischeautos: De fout ligt hier niet bij de EU, maar de Welshe overheid. Die hadden beter moeten weten. Maar ja, wat wil je als je kennis over de EU zich beperkt tot wat The Sun publiceert…
ericc zegt
YT-ber Schmee150 mag in een preproductie-model wel rondscheuren in de Britse hoofdstad. Trouwens de Brexit is goedgekeurd, zijn ze van de bemoeienissen van de EU verlost en zal alles wel wat sneller gaan.
skinny058 zegt
@ericc: Dan mogen ze die subsidies van de EU eerst terug gaan betalen. Dan heb je dus nog steeds die ‘bemoeienis’ van de EU.
nietcreatief zegt
@skinny058: daar kun je weer tegenover zetten dat, als het VK over bepaalde jaargangen subsidies aan de EU terug moet geven dat de EU op hun beurt het ‘lidmaatschapsgeld’ aan het VK teruggeeft.
Aangezien het VK een van de weinige (3 of 4 totaal) landen is die meer lidmaatschap betalen aan de EU dan ze er weer uit halen via de subsidies is het in iedereens belang om bij een uittrede van het VK te zeggen: per hier en nu stoppen de subsidie stromen en lidmaatschap gelden.
rolov zegt
Gaan ze deze wel leveren in links gestuurd?
kennone zegt
@rolov: zo niet zou ik hem er niet voor laten staan hoor??
wimbraber zegt
Het is wel écht een gaaf apparaat! Zou zonde zijn als ze weer geen voet aan de aarde krijgen…
Edge zegt
Die EU aanbestedingsregels slaan toch ook negens op. Laat een overheid gewoon zelf bepalen wat het beste is. Als je als Welshe overheid het geld in eigen land wil houden door met Welshe aannemers in zee gaat, moet dat gewoon kunnen.
generaalalfa zegt
@Edge: als je Europees geld gebruikt om uit te lenen dan is het logisch dat deze regels er zijn.
VK gaat het flink voelen straks. Ja ze hebben minder regels ik zich aan te houden. Maar ook veel minder geld om te investeren in dit soort hobby projecten. Want zeg zelf. Verwacht jij dat er 10.000 TVR’s worden verkocht? Ik hoop het wel want ik vind het een prachtige bak. Maar ik denk het niet.
Dutchdriftking zegt
Hij is wel leuk hoor. Kunnen de ontslagen werknemers van Landrover niet bij TVR aan de slag?
dappers zegt
ik hoor in de wandelgangen andere, vooral technische problemen.
REGENJASMODUS
Verschillende systeemleveranciers zijn niet bepaald tevreden hoe de deze geimplementeerd worden in het productiemodel, dit heeft weer extra kosten met zich meegebracht waar geen budget voor is. Dit laatste zou komen doordat vooral de Cosworth kant te veel kost, wat ironisch genoeg ook weer terugkoppelt naar het systeemprobleem omdat het blok vrij ver af zit van het origineel.
/REGENJASMODUS
Naar het schijnt…
jajeroenja zegt
Sidepipes achter voorwiel in NL zal lastig worden toch? Meen dat uitlaatgassen hier achter de achteras vandaan moeten komen.
Verder wel tof ding.
Edge zegt
@jajeroenja: Volgens mij is dat geen vereiste. Mercedes mag de G63 AMG ook gewoon verkopen terwijl deze auto sidepipes voor de achterwielen (en dus voor de achteras) heeft
dappers zegt
@edge: SLR had dat ook op NL kenteken volgens mij
jwst zegt
Mooi ding, behalve die lelijke uitschuifspoiler. Staat op geen enkele auto
Edge zegt
@jwst: Daarom zijn ze juíst ideaal. Bij lage snelheden en stilstand zijn ze netjes ingeklapt en verpesten ze het lijnenspel niet, maar als je de downforce nodig hebt klapt ‘ie uit.
antielectrischeautos zegt
@edge: of met parkeren omhoog laten staan… het oogt wat raar omdat ie zo smal is, een bredere versie erop en zou meteen stukken dikker staan!
MaartenD zegt
Gaaf ding