Wat zijn de goedkoopste auto’s met V8 in Nederland?

Auteur: , 59 Reacties

Zeg wat je wilt, het summum van autorijden blijft toeren met acht dikke plofpitten onder de kap. Maar wat kost zoiets in Nederland?

Powerrrrr

Dat het antwoord op deze vraag ‘meer dan in landen met een minder hevige belastingdruk‘ is had je waarschijnlijk al verwacht.

‘Goedkoop’ is dan ook relatief. Waar in de VS pretbelasting niet bestaat, en je dus voor een schijntje met een hele dikke Mustang of Camaro V8 kunt rijden is dit er in Nederland niet bij. Hier moet je bloeden als je meer dan vier cilinders wilt. Het zal je dan ook niet verbazen dat de lijst grotendeels bevolkt wordt door gedownsizede V8’s met turbo’s want die zijn immers zo lekker schoon…op papier.

Indien een motor in dezelfde specificatie in meerdere modellen ligt kiezen we alleen voor de goedkoopste uitvoering, om te voorkomen dat de lijst alleen uit V8-modellen van BMW (550 Touring, 650i, 650i GC) en Mercedes (CLS 500) komt te bestaan. De nummer 1 kunnen we wel vrij verrassend noemen, nietwaar? Lang leve cilinderuitschakeling!

#11. Audi Q7 4.2 TDI quattro (4.2 liter V8) – € 127.900
#10. Chevrolet Corvette C7 Stingray Coupé (6.2 liter V8) – € 124.995
#9. Lexus RC F (5.0 liter V8) – – € 121.990
#8. Porsche Cayenne S Diesel (4.2 liter V8) – € 121.900
#7. Infiniti QX70 S (5.0 V8) – € 120.354
#6. Audi S6 Sedan (4.0 liter V8) – € 114.630
#5. Mercedes-AMG C63 Sedan (4.0 liter V8) – € 99.995
#4. Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 automaat – € 98.700
#3. Mercedes E500 Sedan (4.7 liter V8) – € 98.200
#2. BMW 550i Sedan (4.4 liter V8) – € 97.474
#1. Mercedes SLK 55 AMG (5.5 liter V8) – € 95.250

En dan nu zonder belastingen…

Als boven, maar dan op basis van nettoprijzen, excl. BPM en BTW:

#10. Audi S6 (214 gr CO2) – € 72.729
#9. Porsche Cayenne Diesel S (209 gr CO2) – € 70.651
#8. Mercedes-AMG C63 Sedan (192 gr CO2) – € 68.525
#7. Chevrolet Corvette Stingray Coupé (279 gr CO2) – € 57.981
#6. BMW 550i (199 gr CO2) – € 63.931
#5. Mercedes E500 (207 gr CO2) – € 61.661
#4. Audi Q7 4.2 TDI quattro (242 gr CO2) – € 60.877
#3. Mercedes SLK 55 AMG (205 gr CO2) – € 59.940
#2. Infiniti QX70 S (307 gr CO2) – € 44.102
#1. Ford Mustang GT 5.0 V8 (281 gr CO2)- € 35.532

Mustang 2 keer goedkoper dan S6

Kost ook helemaal niks, zo’n Mustang. Hoewel we erg ons best hebbben gedaan, kan het natuurlijk altijd zijn dat we ergens een goedkope V8 gemist hebben. Ontbreekt een model da er wel tussen had moeten staan? Laat het dan weten in de comments!

Update: dank, vrienden. De Infiniti QX70 wiept de Jeep Grand Cherokee uit de lijst.



59 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@Rob: Die QX70 zit idd op 118.000 ofzo :)
SLK55 AMG is nog altijd een onderschatte auto, je ziet ze veel te weinig. 421pk in zo’n kleine roadster en ook nog een V8, waar zie je dat nou? Als ik 110.000 euro te besteden had aan een dergelijke auto, dan zou ik m pakken. Ja, ik laat dus een nieuwe Boxster staan (dan liever een Cayman).
@granlusso:
De Black Series die ze destijds verkochten schijnt al helemaal een venijnig monstertje te zijn. En stiekem vind ik hem extreem cool….

Daarbij stond het oude SLR-achtige neusje hem beter dan het huidige neusje.
http://files.conceptcarz.com/img/Mercedes-Benz/mercedes-slk_55-amg-manu-07_02.jpg
Als iedereen nou even een Mustang koopt dan hoeft de regering niet meer te bezuinigen.
Wordt dus tijd dat ze de bijtelling naar 7% verlagen, anders sterft de V8 uit..
@parker: Dat lijkt me geen goed plan, dan zou het plebs ook in een auto met een V8 kunnen gaan rijden. Als je de bijtelling niet kan permiteren ga je maar lekker met het openbaar vervoer in plaats van irritant met je zesdehands nietszeggende stuk blik op de linkerbaan de elite in de weg te rijden. En anders meet je je maar een Oostblok-outfit aan en ga je voor ver onder het minimumloon als vrachtwagenchauffeur werken. Kan je de hele dag in je naar gehaktstaven ruikende cabine naar je achtcilinder luisteren..,
@moveyourmind: eh.. Ja, da’s waar ook, goed punt. Laat inderdaad maar zitten..
@moveyourmind: de denigrerende deel van je reactie is m.i. niet geheel gepast tegenover een groot deel van de bevolking. Met de prijzen in nederland ben je al snel plebs en rijd je 6de hands.
Je kan voor 40.000 ook een mooie oldtimer kopen met V8
@philipf: ik ben al een tijdje aan het wacht tot een 2010 M3 coupe met DCT onder de 30 K komt.. Droomwagen!
@philipf: S4 4.2 v8 quattro 10-15k.
@bofkont: e39 540 vanaf 2000 euro
@junior540: of mijn e39 540i voor slechts 950e. Pluspunt: extra caterontluchting. Minpuntje: de drijfstang heeft het extra ontluchtingsgat geslagen.
@Junior540: klopt idd maar dan kom je echt in oude meuk.
E34 is een erg mooie wagen met karakter, maar dan aub wel in originele en goed onderhouden staat.
@bofkont: een e39 vind ik tot de dag van vandaag er niet oud uit zien, vooral aan de buitenkant , de e34 dan weer wel
@Junior540: Ben ik absoluut met je eens de E39 en dan vooral de facelift is nog steeds een prachtig tijdloze verschijning, en naar mijn mening ook de mooiste 5 serie ooit gemaakt.
Maar nu even realistisch , een E39 540i voor 2k?? dan koop je echt een uitgeleefd/afgetrapt hok.
Een nette en zeker een facelift vanaf 2000 met een acceptabele kmstand zit toch rond de 10k minimaal.
Leuk, leuk, en tweedehandsjes?
Chervolet avalanche is toch ook echt V8
Tjonge, ik dacht echt de goedkoopste en schrok me kapot..
Welke idioot gaat er 128k neerleggen voor een Q7 v8.
@lfagtr35r: waarschijnlijk een ondernemer in het grondverzet.
@lfagtr35r: Inderdaad. Spaar dan door voor iets fatsoenlijks. Een Range Rover met V8 diesel bijv.
@lfagtr35r: Mijn vader heeft er destijds een gehad op Duitse platen. Vond het toen toch een dikke bak!
@kapiteinaudi: De oude Q7 was best dik geef ik toe, had gewoon een machtig voorkomen.

Maar de nieuwe Q7 is dat toch niet meer? Jammer had meer in gezeten het is nu gewoon een saaie bak geworden een soort Q5 XL. Met zoveel keuze in dit segment, moet je wel gek zijn vind ik om voor een Audi Q7 te gaan.
@lfagtr35r: Klopt, maar ik begin hem wel steeds mooier te vinden. Vind de nieuwe ML (GLE) ook niks, en de X5 heb ik altijd al een lelijk hok gevonden.
Jullie vergeten de Lexus Rc-f 5.0 v8 vanaf 121.990
Hier in België heb je een SLK 55 voor ongeveer 80k, wat eigenlijk nog steeds erg veel geld is voor die auto. In Nederland betaal je je echt wel bont en blauw aan auto’s. Ik bedoel 130k voor een Grand Cherokee!? Ser-fucking-ieus!?
Ook opvallend is het prijsverschil tussen de S6 en 550i. Ja, de Audi is de betere auto, maar dit is toch wel wat overdreven ;-)
Laten we beginnen met in iedergeval even de auto’s nog te noemen in jullie eigen artikel: http://www.autoblog.nl/nieuws/deze-5-nieuwe-autos-hebben-gelukkig-nog-een-v8-70845
Wat een prijzen en in onze buurlanden betaal je stukken minder. Gelukkig kan CO2 de grenzen niet over!
A8 V8 TDI?
@RudyV: zelfde blok als in de Q7. Overigens wat mij betreft is het blok in de Cayenne 4.2 diesel ook gewoon hetzelfde dus die mag IMO uit de lijst.
Ik ben vaak wel de laatste die zeikt over belastingsmaatregelen, maar toch vind ik dat de overheid een beetje door is geslagen. Ik vind het best dat vervuilende auto’s wat meer belasting afdragen, maar ze zijn toch een beetje doorgeslagen. Zeker als je ziet wat de industrie allemaal de lucht in pompt. Nu is het net of de auto het meest vervuilemde apparaat van de mens is.
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: We hebben tenslotte ook al een hoop acccijns op brandstof. Dus mensen die een auto hebben met een hoger verbruik betalen al meer. Ook zijn die auto’s vaak zwaarder en betalen dus ook meer wegenbelasting.
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel:
Nee dat zijn natuurlijk stofzuigers. Gelukkig heeft de EU daar nu keiharde maatregelen tegen getroffen.
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Ja ik zeg het ook vaak. Ik heb niets tegen het feit dat de overheid zuinige auto’s goedkoper maakt (en dan bedoel ik niet de Q7…).

Maar in Nederland is het ook nog eens het omgedraaide. Co2 lage auto’s zijn goedkoop en de rest is belachelijk duur.
63k belasting op een Mustang V8.
Dat lijkt tot nergens meer op!
Goed dat er aandacht besteed wordt aan de pretbelasting en het roofgedrag van de roverheid.

Vwb de auto’s; wat doet een Ariel Atom V8 hier, of iets anders wat ligt is met twee aan elkaar gekleefde hayabusa blokken. Vanwege de kleine inhoud en de lichtheid van die auto’s zou het wel een relatief mee kunnen vallen met de roof CO2 tax maar ik weet niet wat die dingen doen af ‘fabriek’.
@jaapiyo: *licht
Nieuwe Lexus RCF heeft toch ook een v8? Gaat voor 120000 oid.
@lexlfa: Yep de RC F heeft een V8 en hoort ook in het lijstje.
Het kan een stuk goedkoper:

Dodge Ram Hemi Laramie of Sport kost ex btw en ex bpm 45 000 euro. (op benzine en dan houd ik het ruim aan) Als particulier kan je deze auto rustig kopen, en deze is voor de belastingdienst een bedrijfsauto dus vrij van provinciale opcenten en dus lekker goedkoop/niet megaduur in de wegenbelasting:
Je moet wel BPM betalen +/- 12500 euro. Dit is vrij van slurptax omdat het een bedrijfsauto is.

Dan heb je voor 45000 + 9450 aan btw en 12500 aan bpm = 66950 euro een Hemi v8 met 400 pk en alle toeters en bellen die je maar bedenken kan.
Waarom is een V8 het summum? Ik rij toch niets liever dan een lekker rustige V12
@Junior540:

Een V8 is dynamisch bekeken inderdaad echt maar een zwak ding vergelijken met een V12. Maar een V8 kan wel lekker licht uitgevoerd worden, zo’n V12 is redelijk zwaar.
@Hupke: een V8 is ten opzichte van een 4 cilinder ook zwaar, maar ik denk dat het hier vooral om beleving gaat. Helaas is de ontwikkeling te duur voor het afgezette volume om een V of W 12 lichter te krijgen
@Junior540:

Nee, is vrij licht tov een 4 cylinder!

Bij een V8 is er zelfs maar een klein meergewicht tov. een 4 cylinder en die kan zelfs lichter zijn want 4 cylinders hebben allerhande balansassen nodig om niet kapot te trillen.
Belasting is a bitch! Kijk naar die mustang dat is toch niet normaal meer!
Een mercedes de goedkoopste, dat kan toch ook enkel in een wereld met een krom belastingstelsel.
Volvo XC90 V8?
@gieltj: die wordt volgens mij niet meer gemaakt, sowieso niet meer leverbaar in Nederland.;)
En nou de lijstjes met een berg soepgroenten ( lees opties ) erop.
Bij alle duitsers minimaal 20.000 tot 40.000 optellen aub.
Mustang/Camaro # 1 !
Laatste Mustnag is growing on me, oftewel vind hem steeds mooier worden , die achterkant
met die heupen vet dik , me likiii.
Rij vanaf mijn 17e alleen maar V8 lekkerr hoorr nooit iets anders meer.
Tot Al Gore met nieuwe film uitkomt denk ik.
Alleen met deze belastingen krijgen de US cars nooit voet aan de grond/ waardering die ze verdienen.
Maar blijft wel een liefhebbers auto zo das ook mooi.
@RobUSA: Is ook niet nodig, mooi zijn ze niet, en rijdt op stront ;)
En dan hebben we het nog niet eens over de dramatische afwerking gehad.
@bofkont: Ja mag het iets minder zijn ?
De basisprijs van een c63 amg is 2x ja 2x zo duur ! (bron: zie lijstje hierboven.)
Mag dan het leer iets minder zijn ? Ohhh sorry voor leer moet je nog ff bijlappen bij de mb waarschijnlijk. :-)
Gelukkig verschilt onze smaak.
@RobUSA: Heb je idd wel een punt hoor, maar het zijn vooral zaken die mij altijd erg opvallen aan de Amerikaanse wagens.
@bofkont:
Bij de MG B was de V8 versie zelfs iets lichter, al is dat ook omdat de (Rover) V8 van aluminium is en de 4 in lijn een gietijzeren blok is.
Ok dat kan best maar heb je de laatste Camaro Z28/ZL1, Mustang GT, Corvette al van binnen gezien of zelfs een stukje mee kunnen sturen ?
Ik denk het niet en met de afwerking is best veel al gebeurd.
Niet meer te vergelijken met de oudere modellen btw.
Vroeger kocht je een nieuwe MG ZT 260 voor net geen 50k.
Premisse van ’t artikel lijkt me verkeerd. Ik kan argumenteren dat een V8 niet zo goed klinkt als een 6-in-lijn. Die laatste zingt en jankt veel mooier, daar dan een rochelende V8 niet tegenop.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).