Mercedes-Benz opent de aanval op Tesla Model S

Auteur: , 56 Reacties

Dat werd op zich ook wel een beetje tijd.

Mercedes-Benz EQE (V295) '22

De auto die min of meer symbool staat voor ‘cool’ elektrisch rijden moet toch wel de Tesla Model S zijn. Het was een van de eerste fraaie elektrische auto’s met prestaties waarmee je menig sportwagen kon en kan verrassen.

Verschillende fabrikanten hebben hun eerste ‘dikke’ elektrische auto op de markt gebracht, maar dat zijn bijna allemaal crossovers. Denk aan auto’s als de Audi e-tron quattro, Jaguar I-PACE en Mercedes-Benz EQC. Dat is op zich logisch. De crossover is immers een populair voertuigtype en ook eentje waarbij er relatief veel ruimte is om de accu’s kwijt te kunnen. Die ‘elektrische renaissance’ heeft dus niet geleid tot een Tesla Model S alternatief.

Daar gaat in 2022 dan eindelijk verandering in komen, zo meldt AutoCar. Dan verschijnt namelijk de Mercedes-Benz EQE (V295), een rechtstreekse aanval op de Tesla Model S. Het is een van de laatste wapenfeiten van de bij Daimler vertrekkende Dieter Zetsche. De Mercedes-Benz EQE is één van de 10 nieuwe elektrische auto’s die voor 2025 op de markt moet verschijnen.

Mercedes-Benz IAA Concept '15

De Mercedes-Benz EQE komt op het nieuwe MEA-platform te staan. Deze kenmerkt zich door het gebruik van aluminium en de platte bodem. De EQE moet qua afmetingen iets compacter worden dan de huidige E-Klasse, maar tegelijkertijd meer ruimte bieden dan de huidige S-Klasse. De headerfoto (afkomstig uit dit artikel) is overigens géén indicatie over hoe de auto eruit komt te zien. AutoCar meldt dat de auto veel lager en aërodynamischer zal worden. Qua omschrijving lijkt dat overeen te komen met de Mercedes-Benz IAA Concept uit 2015, die je op de afbeeldingen ziet.

Mercedes-Benz IAA Concept '15

De EQE wordt aangedreven door twee elektromotoren die alle vier de wielen aandrijven. Het maximum vermogen zal boven de 408 pk en 765 Nm van de EQC liggen, alhoewel daar geen exacte gegevens over bekend zijn. Dankzij verbeteringen aan de accu moet je op een volle lading zo’n 600 km ver kunnen komen. De ECE gaat geproduceerd worden op twee locaties. De eerste is een nieuwe fabriek in Duitsland (Factory 56, waar de grotere EQS ook vervaardigd zal worden) en in Beijing, waar de elektrische sedan in samenwerking met een joint-venture partner in elkaar geschroefd gaat worden.



56 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik vind die voorkant helemaal niks eigenlijk. Dit is anders doen om anders te zijn.
@breakingpoint: . De headerfoto (afkomstig uit dit artikel) is overigens géén indicatie over hoe de auto eruit komt te zien.

Dus maak je maar geen zorgen.
@breakingpoint: Ik krijg er een Saab 9-5 gevoel bij. Vind het ook niet helemaal geslaagd.
@breakingpoint: Dat is bij een concept car ook zo of heb je het over de rode photoshop?
10 jaar na de introductie van de Model S. Beetje laat.

Mag hopen dat Tesla dan ondertussen ook al het tweede Model S geïntroduceerd heeft.
@reactief: en dat terwijl er nu al wordt geroepen dat de model s er gedateerd uitziet…
@pomoek: en dat terwijl ik dat juist absoluut niet vind. Oke, het design is niet meer zoals de huidige maatstaven, maar het is wel een vrij clean en netjes ontwerp. Die zijn langer houdbaar dan al die elektromeuk die nu uitkomt. Mercedes EQC ziet er imo nu al gedateerd uit.
@720s: ik ben het wel met je eens. Als ik eerlijk ben is het misschien ook wel iets wat ik in mijn hoofd heb zitten en, als ik ergens lees dat Tesla eens met een opgefrist modelletje moet komen ik meteen dat als een bevestiging zie van een soort algemene mening. Mijn eigen self fulfilling prophecy. Gedateerd is dan ook niet de beste omschrijving. Maar ik zie de S zo verrekte veel. Misschien dat het daardoor komt. Van een model 3 kijk ik nog op. En die lijkt als je voorbij rijdt ook sterk op de S.
@pomoek: correctie, een oldtimer !
@reactief: Nee kijk maar naar Gooise Vrouwen 2 … nog steeds niets veranderd in de toekomst.
@thomasthomas: Nooit gezien. En niet van plan!
10 jaar na de Model S, heel mooi.
Gevaar is alleen dat Tesla er gewoon nog vrolijk een accupakket van de roadster onder kan zetten en over de 1000km kan.
@fanboy: Waarom zouden ze zoveel haast maken dan? Lijkt mij dat ze grote investeringen hebben gedaan in brandstofauto’s en die investeringen zoveel mogelijk willen terugverdienen. Elektrisch rijden komt wel en het lijkt me geen slecht idee om eerst even de kat uit de boom te kijken in deze snel ontwikkelende markt.
Welke aanval? De auto is er immers nog niet.
@lecomte: Vandaar het woordje ‘opent’. Als Ajax vanuit het middenveld de aanval openen, is dat nog niet ‘de aanval’, maar wel de ‘opening’ ervan. Mercedes valt de Model S op dit moment NOG niet aan, maar ze openen de aanval wel degelijk ;-).
@willeme: t lijkt meer op achteruit verdedigen.
@schreute01: Hahaha, heel goed verwoord!
@willeme: dit is mijn club, de mooiste club!
@ghost: Je bent er weer! Ik dacht dat je de recordpoging al had gestaakt (volgens mij heb je het record al, btw: je hebt nog een paar maanden speling om zeker te zijn ;-)).

OT: De Graafschap blijft mijn cluppie!
@willeme: hahaha zit momenteel in het zonovergoten Kreta, heerlijke die tzatziki, de vrouwen, de cocktails en het weer! Even geen Autoblog, werk, en dagelijkse sleur voor mij🙈✌🏼
Nu alleen nog een brandstofcel erin en klaar is ie
@vantagev8: Tsja brandstofcel op waterstof. Ga je eerst met elektriciteit waterstof maken, dan op 300 bar druk brengen, om vervolgens de elektriciteit weer via een accu naar een elektromotor sturen. Lijkt me een stuk efficiënter om de elektriciteit meteen in een accu te stoppen.
@geoyuri: Kwestie van tijd dankzij een recent Belgisch projectje waarbij alles milieuvriendelijk gebeurt, google maar eens, stond in de krant tijdje geleden.
@Volvo_440_turbo: T patent zal wel weer worden opgekocht door een oliemaatschappij..
@volvo_440_turbo: Dat kan zijn, maar nog steeds 3 keer zoveel zonnepanelen nodig.
@volvo_440_turbo: Dat klinkt leuk zo’n Belgisch projectje. Maar dat project is nog altijd significant minder efficient dan gewoon een zonnepaneel nemen en een los elektrolyse apparaat om waterstof te produceren.

Als je de vergelijking maakt tussen de oplossing van waterstof zonnepanelen en een waterstofauto enerzijds en reguliere zonnepanelen en een BEV, dan heb je van de eerste al snel 4x meer m2 nodig en 6 tot 8x hogere investering in de energie opwek! De kostprijs per km wordt dan een serieus probleem.
@pramm: het is ook nog techniek die in de kinderschoenen staat.
@Volvo_440_turbo: kwestie van klakkeloos een artikeltje geloven uit de krant. Was een mooi project maar niet haalbaar in de praktijk
@fransananas:
Mooi dat jij dat al weet terwijl het proefproject bij een gezin lopende is…
@StijnB: dat is een vervolg project van het studieprojevt. Op papier waanzinnig gaaf maar zal ingehaald worden door de veel snellere innovatie andere technieken.
@fransananas: welke, kan je me deze toevertrouwen, als je a zegt volgt b …
@Volvo_440_turbo: maar nog steeds veel minder efficiënt dan milieuvriendelijke stroom direct in een accu stoppen. Met natuurkundige wetten valt moeilijk te spotten.
Benieuwd of het een beetje een knappe auto gaat worden. Komt Tesla eigenlijk ook nog een keer met een opvolger van de S? Hoeft van het jaar niet meer, maar moet ook geen 3 jaar meer duren.
De afgelopen dagen zijn er in België weer 2 Tesla’s spontaan in brand gevlogen. Een model S en een model X. Niets van te lezen op AB, mag waarschijnlijk niet van het EV Vaticaan?
@johnwaters: Hahahaha! Ja, inderdaad. Iedereen heeft hier een EV-pet op. Met name @jaapiyo wordt gezien als de ultieme apostel. We behandelen verder nooit dikke bakken met grote motoren, helaas. Binnenkort een rijtest met de G-Wiz, speciaal voor jou 🥳
@willeme: het zullen parels voor de zwijnen zijn vrees ik
@johnwaters: Maak je niet zo druk. Het is mooi weer buiten. Geniet van het leven. Het leven is te kort om je overal zo druk om te maken. Temeer omdat je het bij jezelf erin fluistert. Dat maakt het nog niet waar ;-).
@willeme: mooi weer, zit jij op een eiland?
@dwfc: 25 graden, midden in de zon, lekker op een terrasje. Gewoon in Nederland ;-)
@johnwaters: Was inderdaad opmerkelijk, het bluswerk van de brandweer ook.
Bij aanschaf van een Tesla best een waterschadepolis aanschaffen :-)
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: Laatste waarschuwing voor ban. Voor beiden. Lief zijn tegen elkaar. Dank.-
@johnwaters: Zegt veel dat je deze incidenten graag uitvergroot wil zien. Nu je toch van de feiten bent, hoe veel ICE vliegen er in de brand per jaar?
Of iets van 1 miljoen BMW’s die worden teruggeroepen vanwege brand terwijl de motor niet draait na tientallen incidenten? Of de honderd duizenden Hyundai’s en Kia’s die zijn terug geroepen?

Foutjes zijn niet te voorkomen. Zeker niet bij een nieuwe techniek zoals EV’s die in relatief korte tijd een grote ontwikkeling hebben ondergaan.

-Edit: Heren, hou het vriendelijk. Scheelt ons ook werk. Dank. –
En er zit een autobahn-pilot in om autonoom te kunnen rijden op bepaalde wegen. Net als naar verwachting op de nieuwe S-klasse zal komen.
2022 … Dat is over drie jaar.. dat duurt nog wel even. Zou ik niet een aanval noemen… meer een “Uhm.. hallo .. wij zijn er ook nog..”
De eerste Model S kwam 123 jaar na de eerste Mercedes.

Het geld klotst al jaren tegen de plinten bij Mercedes, maar men vindt het gek dat ze niet hals over kop elektrisch gaan.
@jorden: Zou het dan toch voor Tesla gelden, kwam, zag en ….:-)
@dwfc: … vloog in de fik… grapje grapje, <3 Tesla
Eerst zien, dan (wellicht) geloven.
Ik hoop dat ze er niet uit gaan zien zoals de foto’s in dit topic, mijn hemel wat zijn dat (in mijn ogen) een stel gedrochten
Volgens mij openen ze de aanval op de E220 diesel
Die vormgeving …. wáárom nou weer …..
Door de afzakkende kont lijkt het net alsof de auto heel smal en iel van achteren is…
Als die nu uit zou komen was het concurrentie…
over 6 jaar…….. tja, dan hoop ik dat die toch verder komt dan 600km. Of dat de prijs gelijk is aan de huidige model 3… (die ook al bijna zo ver komt)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).