Het is immers nooit genoeg.
Alsof de creaties van Brabus nog niet voldoende de aandacht trekken, komt het bedrijf met een tweetal gelimiteerde uitvoeringen die bijzonder exclusief zijn: van beide versies, de Black Ops en Shadow, komen slechts 10 exemplaren op de markt, tegen de onsmakelijke prijs van tenminste 275.055 euro – zonder belastingen.
Qua prestaties doen de Brabus G63 AMG’s niet onder voor elkaar. Zowel de Black Ops als de Shadow zijn voorzien van het zogenaamde 800-pakket, wat uiteraard betekent dat de vierliter twin-turbo V8 precies 800 pk produceert. Het koppel is eveneens niet onaardig; de opgewaardeerde G-Klasse heeft 1.000 Nm tot zijn beschikking en kan zodoende in 4,1 seconden naar de 100 km/u scheuren. Zijn topsnelheid bedraagt een elektronisch begrensde 240 km/u.
Waar de Black Ops en de Shadow van elkaar afwijken, is de optische afwerking. De Black Ops is logischerwijs gehuld in een glanszwarte lak en krijgt hier en daar rode accenten om de boel levendig te houden. De Shadow is op zijn beurt juist grijs, Gunmetal Grey om precies te zijn.
Daarnaast is de Black Ops voorzien van de welbekende Widestar-bodykit, die de auto verbreedt met liefst 10 centimeter. Het pakket voegt daarnaast grotere luchtinlaten, uitgeklopte wielkasten en bumpers, evenals een flinke hood scoop toe aan de auto. Met zijn 23″ sloffen weet hij goed de aandacht te trekken. De Shadow is in zekere zin de meer ingetogen auto van het stel, maar juist deze versie zal binnenkort worden tentoongesteld bij Top Marques in Monaco. Dit heeft te maken met het feit dat de auto debuteert samen met een boot die Brabus heeft gemaakt.
kennone zegt
Toch kom je een slordige 50pk en 450nm te kort als je hem vergelijkt met de vorige generatie..
bitd zegt
Kan iemand uitleggen waarom het blijkbaar onmogelijk is om dit een hogere topsnelheid te geven?
Andere SUVs hebben daar minder moeite mee en worden wel vrijgegeven.
tievdz zegt
@bitd: die zijn minder vierkant
mausk zegt
@bitd: deze zeecontainer heeft teveel luchtweerstand
moveyourmind zegt
@bitd: Voetgangersveiligheid.
Je zou maar met 280 km/u geschept worden door zo’n G-klasse. Wordt je niet vrolijk van.
Maar goed dat hij niet zo hard kan.
momo zegt
@moveyourmind: Ja, klopt. 240 doet minder pijn.
kennone zegt
@bitd: luchtweerstand, had het tegenovergestelde met de 850R, die liep 265 op de gps! Nu met de Abarth waarvan de pk/gewichtsverhouding nog beter is krijg ik hem amper over de 230
bitd zegt
@kennone: hij is elektronisch begrensd, kan wel harder vermoed ik, maar blijkbaar niet veilig?
bitd zegt
@kennone: oh en nog wat: gewicht is niet van invloed op je topsnelheid, vandaar dus dat je Volvo sneller kan.
ghost zegt
@bitd: hahahahahahaa echt wel, vroegah had ik een Polo R WRC, die, met 335pk en een gewicht van ongeveer 1150kg de 289km/u haalde. Ik had vrienden destijds met Golfjes 6 R en 450pk en de gekste dingen, die haalde allemaal
Die snelheid niet..bedoel maar..
bitd zegt
@ghost: ja dat is de luchtweerstand waar die golfjes last van hadden. Welke weerstand wekt gewicht op? Er bestaat wat mij betreft alleen maar de traagheid van massa die je tegenhoudt om sneller te accelereren.
dondeboer zegt
@bitd: Ik vermoed dat ’t overstel (ladderchassis, gericht op off road) een hogere snelheid te gevaarlijk maakt.
dondeboer zegt
@dondeboer: overstel? Bestaat dat? Onderstel natuurlijk.
theblazerunner zegt
@dondeboer: een ovenstel bestaat wel?
bitd zegt
@dondeboer: ja, zou dat zoveel invloed hebben? Ik dacht er ook aan, heeft de nieuwe G een starre achteras eigenlijk? Dan kan het daarmee te maken hebben
bassx zegt
@bitd: Veiligheid… G55 was begrenst op 190 en op deze snelheid is de auto veel minder stabiel. Daarnaast was de topsnelheid afgestemd op het remsysteem want 2.700 kilo stoppen dat 190km/u gaat kost behoorlijk veel energie.
boomhauwer zegt
@bitd: stabiliteit icm ladderchassis.
autodrome zegt
Aërodynamica van een zeecontainer …
tievdz zegt
Allebei monsterlijk. Een ‘normale’ is al abnormaal genoeg.
moveyourmind zegt
Best wel imposant met die powerbulge en sidepipes.
Totdat je de remschijven ziet. Ze zullen best groot genoeg zijn om hun werk te doen, maar het ziet er niet uit.
tortuga zegt
Die shadow lijkt anders ook wel de widestar body te hebben of kijk ik scheel? Reuze benieuwd naar de boot ook
iphonistvongates zegt
Ik vind dit model G altijd een beetje zielig uit z’n ogen c.q. koplampen kijken. De inspiratiebron moet wel de hightech animatiefilm Cars zijn. Fun fact over deze speciale serie; alle even bouwnummers krijgen 803PK, alle oneven bouwnummers krijgen 797PK. Bouwnummer #0 krijgt als enige 888PK. De auto krijgt een speciale rol in de aanstaande Call Of Duty BlackOps game. Call Of Duty Shadow Warriors is tot nader order uitgesteld omdat men niet verwacht dat de G-wagon COD BlackOps overleefd.
boss1 zegt
geweldig ?
Gulli zegt
“Dit heeft te maken met het feit dat de auto debuteert samen met een boot die Brabus heeft gemaakt.”
Huh? Dit stukje ging toch al over boten!?
tysson zegt
Ik vind die grijze ook erg ingetogen inderdaad. ?
Dutchdriftking zegt
En vele special editions zullen volgen ….
marc_rutten2 zegt
Het is dan wel weer grappig dat de Top Marques Monaco show gisteren zijn laatste dag had… ;)