• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes CLA-instapper komt naar Nederland! Dit is de prijs

Auteur: Bas Leesberg, gepost 7 november 2025 om 11:36 – 21 Reacties

De elektrische CLA 200 zit in de Nederlandse configurator!

Net voordat BMW een grote metamorfose doormaakte, pakte Mercedes zijn kans om de nieuwe EV-strategie te showen met de nieuwe CLA. De receptie was positief: de CLA is duidelijk een Merc en kan ook nog eens geweldige specificaties overleggen. Ook na de rijtest zijn we overwegend positief over de kleinste Mercedes van dit moment.

Wat we nog misten, was een betaalbaarder instapmodel. Daarover komt Mercedes nu met goed nieuws. Het basismodel, de CLA 200 Business Edition, gaat in de verkoop! Het merk spreekt nu alleen nog over de CLA 200 Sedan, wat erop duidt dat er voorlopig geen instap-Shooting Brake in de verkoop gaat.

Specificaties van de CLA-instapper

De goedkopere nieuwe CLA krijgt één elektromotor die zijn vermogen naar de achterwielen stuurt. Het vermogen is 224 pk en het koppel 335 Nm. Voor de beeldvorming: de 250 heeft 272 pk en de 350 heeft 354 pk. Binnen 7,5 seconden zit je aan de 100 km/u in de goedkoopste CLA en de topsnelheid is 210 km/u.

De Mercedes CLA 200 in de configurator

In de vloer ligt een 58-kWh batterij. Daar haalt de CLA 540 kilometer aan rijbereik uit. Opladen kan vervolgens met maximaal 200 kW. Wanneer je dat doet kun je in 20 minuten van 10 naar 80 procent opladen. Hang je hem thuis aan de 11 kW AC-lader dan duurt het 6,5 uur voordat de batterij van helemaal leeg naar helemaal vol is.

Anders dan bij andere EV’s – *kuch Model Y Standard * kuch – blijft het uiterlijk van de CLA overeind. Er zit nog steeds standaard een groot panoramadak op, net als de verlichte grille en gedeeltelijk verlichte Mercedes-ster. De led-koplampen van de duurdere versies komen ook gewoon mee.

De Mercedes CLA 200 in de configurator

De standaard velgen zien er wel wat goedkoop uit, dus ik zou een paar honderd euro bijleggen om die te omzeilen. Aan de binnenkant heb je ook gewoon comfortstoelen met stoelverwarming, MBUX-navigatie en een stuur met lederen bekleding.

De Nederlandse prijs van de instap-CLA

Een van de punten waarom je hier terecht bent gekomen, heb ik nog niet aangestipt: wat gaat ‘ie kosten dan? De Mercedes CLA 200 Business Edition staat in de Nederlandse configurator te koop voor tenminste € 48.089. Daarmee is het niet de goedkoopste nieuwe CLA. Dat is de instapper van de hybride versie. Het model heet de CLA 180 Business Solution en kost tenminste € 47.580.

Je kunt de elektrische CLA ook bestellen als 200 Business Solution Luxury. Daarbij krijg je 18-inch velgen en wat aanpassingen aan het interieur. Je betaalt er minimaal € 51.114 voor. Erboven zit de 250+ die voor minimaal € 53.534 gaat en de 350 4Matic AMG. Die laatste kost tenminste € 65.150. Wat denk jij: gaat de instapper nóg hogere ogen gooien dan zijn betere en duurdere grote broer?

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 20 oktober 2025. Later is de informatie over de Nederlandse prijs toegevoegd en is het artikel opnieuw gepubliceerd op 7 november 2025.

Ook interessant!

  • Zo duur is de nieuwe Mercedes CLA
  • Elektrische CLA
    Hybride Mercedes CLA is er (met een Nederlandse prijs!)
  • Mercedes CLA blijkt nu al razend populair
  • Oei: Mercedes CLA heeft een nogal hoog BMI

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

cla, Elektrisch, Mercedes, prijs, Prijzen

Vorig bericht: « Politie in België is helemaal klaar met Flitsmeister: komt er een verbod?
Volgend bericht: Video: Auto laten crashen en gewoon doorrijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    20 oktober 2025 om 10:55

    Serieus 540 wltp met een 58kwh accu? Wat voor donkere magie is Mercedes aan het toepassen? Das zuiniger dan een model 3, en die is al bijzonder gestroomlijnd.

    Login om te reageren
    • mattr zegt

      20 oktober 2025 om 13:35

      Behoorlijk zuinig idd. De Tesla Model 3 is inmiddels 8 jaar oud en daarmee behoorlijk op leeftijd/verouderd.

      Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      7 november 2025 om 14:23

      Dat wordt dan ook niet gehaald…bij lange na niet zelfs vlgs test Autovisie……

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        7 november 2025 om 16:46

        Autovisie lijkt toch gewoon erg lovend te zij. Dat elke auto meer verbruik en minder rijbereik heeft als het koud is of als je tegen 130 km/u rijdt, dat weet ondertussen wel iedereen. Maar de resultaten zijn gewoon erg netjes, zeker in combinatie met het snelle laden.

        “De nieuweling lost de belofte in. Zelfs met de optionele 19-inch wielen, een buitentemperatuur van 10 graden, veel wind en een nat wegdek realiseerde de CLA een bijzonder laag verbruik van 14,7 kWh/100 km, wat een actieradius van 582 kilometer betekent.
        Bij 80 km/h bedroeg het verbruik 11,9 kWh/100 km, ofwel 718 kilometer actieradius en bij 130 km/h alsnog 400 kilometer, wat gezien de lastige omstandigheden erg goed is”

        Login om te reageren
        • cdlop01 zegt

          8 november 2025 om 05:51

          Dus 580km ipv aangegeven 800km……..bron autovisie. 220km minder. 580km is bruikbaar en erg netjes maar Wltp ‘gelieg’ wordt steeds absurder.

          Login om te reageren
          • ty5550 zegt

            8 november 2025 om 09:06

            Het wltp is een referentiekader met uniforme testomstandigheden. Ik vind het niet perfect, ik zou liefst ook een aparte test zien met koud weer en ook een aparte test tegen alleen autosnelwegsnelheid om echt goed te kunnen vergelijken tussen merken. Maar wat jij verwacht is dat elke auto gelijkaardig verbruikt ongeacht de temperatuur, wind, regen, gereden snelheid enzovoort,… En dat is gewoon niet realistisch.

            Login om te reageren
  2. ty5550 zegt

    20 oktober 2025 om 11:11

    20 minuutjes om van 10-80% soc te gaan is eigelijk nog extreem snel ondanks de max 200 kw piek, sneller dan quasi alle concurrenten. In combinatie met 500 km “theoretisch” rijbereik zou je nog steeds uitstekend uit de voeten moeten kunnen voor lange afstandsreizen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 november 2025 om 11:49

      Twintig minuten van 10 naar 80 is niet heel snel, dat is gewoon standaard voor een courante elektrische auto. Dat doen de Koreanen en de Chinezen ook.
      Het zijn prima bruikbare waardes inderdaad maar niet heel goed.

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        7 november 2025 om 12:54

        Dit zijn mijn inziens echt wel nette waardes voor een instapper met beperkt batterijformaat. De massa is een stuk trager. Om maar enkele populaire concurrenten met vergelijkbare batterijformaten aan te halen:
        -BMW i4 edrive35: 31 minuten
        -Model 3 highland rwd: 24 minuten
        -Byd seal 60 kwh: 36 minuten
        -Zeekr X 65 kwh: 25 minuten

        Een ioniq 5 doet inderdaad wel nog ietsje beter (18 minuten).
        Ga je auto’s met grotere batterijen vergelijken, dan moet je ook vergelijken met de cla350 (16 minuten)

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          7 november 2025 om 13:37

          Dat zijn allemaal modellen die al even op de markt zijn. Voor een nieuwe wagen moet het gewoon 20 minuten of minder zijn omdat de concurrentie dat ook kan. Wagens die nu 30+ minuten doen zijn alleen acceptabel als je er dan ook een grote range bij laadt.

          Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      7 november 2025 om 14:25

      Gewoon goede laadprestatie maar veel concurrenten komen daarbij in de buurt. Motortrend teste recent 10 EV’S, de snelste 18 minuten en de traagschuim 30….meeste zaten rond de 24 a 26 minuten. Zo overdreven de laadsnelheid onzin…
      Het is in alle gevallen wachten, wachten en nog eens wachten.

      Login om te reageren
      • ty5550 zegt

        7 november 2025 om 16:55

        “Het is in alle gevallen wachten, wachten en nog eens wachten.”
        Je mag eens uit de auto gaan na een paar uur te rijden hoor, je moet niet er in wachten. Heb nog nooit het gevoel gehad van “te moeten wachten”.

        Op vakantie ben ik eerlijk gezegd blij van eens naar de wc te kunnen gaan of vlug een snack te eten of iets te drinken en dan zit je snel aan 20 minuten. En als je doordeweeks toch is uitzonderlijk op stap bent met te weinig soc, dan is enkele minuten bijladen gewoonlijk wel genoeg om thuis te geraken.

        Login om te reageren
  3. verdebosco zegt

    20 oktober 2025 om 12:14

    Vrij strakke prijs. Moet ook wel bijna zonder BPM. Nederlandse BTW is hoger dan de Duitse, dus dat zal een prijsverschil geven.

    Login om te reageren
  4. PunicaOase zegt

    20 oktober 2025 om 15:56

    Zag dit weekend de nieuwe CLA ergens geparkeerd staan. Viel me behoorlijk tegen: hij oogt ‘ielig’ en het design lijkt ook nog wel erg op dat van de vorige CLA, waardoor hij niet erg nieuw oogt, meer een faceliftje..

    Login om te reageren
  5. Willy500E zegt

    7 november 2025 om 12:40

    Wat een geld voor zo’n hok

    Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      7 november 2025 om 21:04

      ‘Hok’ duidt op jaloersheid!

      Login om te reageren
  6. str8six zegt

    7 november 2025 om 12:49

    Zag er van de week een rijden. Wat een lelijk ding zeg.

    Login om te reageren
  7. pentar zegt

    7 november 2025 om 15:21

    De type aanduiding bijna goed gedaan. Nog logischer zou zijn CLA 220 voor de instapper, CLA 270 voor het middelste model en CLA 350 voor het topmodel. Als BMW hetzelfde zou toepassen krijg je de 122e, 127e en 135eX. Dan weet iedereen precies waar hij/zij aan toe is.

    Login om te reageren
    • ejpotter zegt

      9 november 2025 om 00:35

      Nee van BMW is de 2-serie de concurrent F74.

      Login om te reageren
  8. Robert zegt

    7 november 2025 om 16:00

    Volgens mij zou het een gouden greep zijn als Mercedes Benz besluit om hier tóch een shooting brake van op de markt te brengen.

    Login om te reageren
  9. Michael zegt

    8 november 2025 om 15:32

    Leuk die instapprijs. Alleen 10000 euro teveel. Gaat ’t ‘m niet worden in NL. Bij de concurrenten meer auto voor minder geld. Met die ster alleen kom je er tegenwoordig niet meer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North