• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes krijgt stevig belang in Aston Martin in ruil voor techniek

Auteur: machielvdd, gepost 27 oktober 2020 om 19:33 – 20 Reacties

Mercedes neemt een belang van 20% in Aston Martin

Aston Martin en Mercedes versterken de banden.

Aston Martin is op en top een Brits merk. Qua imago in ieder geval. Onderhuids zul je tegenwoordig echter veel Duitse techniek aantreffen. Mercedes-techniek om precies te zijn. Het is een beetje alsof James Bond lederhosen onder zijn Britse maatpak zou blijken te dragen. Maar goed, er is niks mis met een stukje Duitse degelijkheid. Bovendien mogen we blij zijn dat Aston Martin nog bestaat. Voor veel Britse sportwagenmerken is namelijk een ander lot weggelegd.

Mercedes speelde al langer een belangrijke rol bij het overleven van het merk. In 2013 sloot Aston Martin een deal met Mercedes, die op dat moment een belang van 5% in het merk kreeg. Deze deal hield onder andere in dat AMG Aston Martin van motoren zou voorzien. De samenwerking ging echter verder dan dat. Mercedes levert ook elektronica, waaronder het infotainmentsysteem.

Aston Martin gaat nu nog sterker leunen op Mercedes-technologie. Dat maken Daimler en Aston Martin vandaag bekend. De nieuwe deal heeft onder meer betrekking op nieuwe aandrijflijnen van Mercedes, waaronder hybride en elektrische aandrijflijnen. Daarnaast krijgen de Britten de beschikking over nog meer componenten en systemen.

Voor wat hoort wat, dus Mercedes krijgt hier wat voor terug: een belang van 20% in Aston Martin. Deze aandelen hebben een waarde van €316 miljoen. Mercedes heeft momenteel een aandeel van 2,6% in Aston Martin. Met de nieuwe aandelen wordt de vinger die de Duitsers in de pap hebben dus een stuk steviger.

Dit nieuws komt niet uit de lucht vallen. Eerder dit jaar moest CEO Andy Palmer al het veld ruimen ten faveure van AMG-topman Tobias Moers. Een man die ongetwijfeld ook een belangrijkje rol heeft gespeeld bij deze deal is Lawrence Stroll. Hij leidde een consortium dat een belang van 25% in Aston Martin nam. Stroll’s grote vriend Toto Wolff kocht overigens ook voor 0,95% aandelen.

Als deze deal betekent dat Aston Martin ongestoord door kan gaan met het bouwen van fraaie GT’s kunnen we hier niet negatief over zijn. Wel stemt het vooruitzicht van hybride en elektrische Aston’s ons wat minder vrolijk. We vrezen echter dat dit ook noodzakelijk is om te overleven als merk.

Ook interessant!

  • Aston Martin hypercar
    Aston Martin hypercar krijgt Mercedes motor
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin kaapt aerodynamica-baas weg bij Mercedes
  • Aston Martin zescilinder
    Aston Martin zescilinder is nu helemaal klaar

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, Aston Martin, daimler, geld, Lawrence Stroll, Mercedes

Vorig bericht: « Hyundai 45 Concept gaat nu al in productie
Volgend bericht: Deze auto’s zijn het meest en minst betrouwbaar anno 2020 »

Lees Interacties

Reacties

  1. 87tb zegt

    27 oktober 2020 om 19:48

    Hmm, de 53 amg aandrijflijn in de vantage is natuurlijk wel historisch verantwoord.

    Login om te reageren
  2. adyton zegt

    27 oktober 2020 om 20:23

    Brrr nu je het zo ziet. Die ster past wel heel goed op die neus…

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      27 oktober 2020 om 20:27

      Had het bijna niet gezien zonder rode pijl.

      Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    27 oktober 2020 om 20:40

    Nog niet zo gek lang geleden was er toch nueuws van AM dat ze eigen motoren gingen maken en geen MB meer gebruiken, de wind is aardig gedraaid

    Login om te reageren
  4. kenner zegt

    27 oktober 2020 om 20:41

    En ruil daarvoor Max volgend jaar naast LH

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 oktober 2020 om 21:21

      @kenner: als Max zijn best doet mag hij vast wel een keertje naast Lewis op het podium staan.

      Login om te reageren
  5. doublechevron65 zegt

    27 oktober 2020 om 20:41

    Gewoon overal Benz en uitsluitend de carrosserie is nog Aston Martin… how sexy ?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 oktober 2020 om 22:06

      @doublechevron65: ik heb al langer het idee dat de Vantage stiekem een AMG GT variant is.

      Login om te reageren
  6. fastshifter zegt

    27 oktober 2020 om 20:45

    Hmm, Lewis naar AM?

    Login om te reageren
    • stefano zegt

      28 oktober 2020 om 03:43

      @fastshifter: ja denk ‘t ook!

      Login om te reageren
    • ghini zegt

      28 oktober 2020 om 12:09

      @fastshifter: Vettel net getekend incl aandelen deal etc, en Stroll zit er als zoon van. Lijkt me niet dus. Of zouden ze het Mercedes team ook nog overnemen? ;)

      Login om te reageren
  7. Taycan 4S zegt

    27 oktober 2020 om 20:51

    Prachtig merk Aston Martin. Wellicht zou het een idee zijn om een betaalbare Vantage op de markt te brengen met een 6- cilinder van Mercedes / AMG , want waarom zelf ontwikkelen, of een met volledige elektrische aandrijving….zodat we nog lang van dit mooie merk kunnen blijven genieten!??

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    27 oktober 2020 om 21:20

    Stopt Aston Martin nu met de eigen motor ontwikkeling (ze waren met een V6 bezig) en kopen ze motoren gewoon in bij Daimler?

    Login om te reageren
  9. frank2b zegt

    27 oktober 2020 om 21:54

    Aston Martini. Shaken not stirred.

    Login om te reageren
  10. ericd zegt

    28 oktober 2020 om 08:08

    Dan is het bruggetje AMG ook duidelijk: Aston Martin Geräte.
    De Mercedes straight six (vroegere Aston hadden die) icm elektriek zou al in de Vantage hebben kunnen liggen.

    Login om te reageren
  11. rob5nismo zegt

    28 oktober 2020 om 09:00

    Dus op het einde van de rit gaat Renault ermee lopen?

    Login om te reageren
  12. JamesBond007 zegt

    28 oktober 2020 om 09:53

    Die Mercedes-Benz badge op die Vantage staat zo slecht nog niet

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    28 oktober 2020 om 11:03

    Tja, Audi heeft Bentley, BMW heeft Rolls Royce, dan moet Mercedes ook een Brits speeltje hebben toch?

    Login om te reageren
  14. ghini zegt

    28 oktober 2020 om 11:19

    Top, toekomst weer stuk veiliger / stabieler. Heb weinig met Mercedes en eigenlijk vooral qua design maar de techniek is top. Blij mee.

    Login om te reageren
  15. rikv99 zegt

    28 oktober 2020 om 11:41

    Klinkt als goed nieuws dit! Denk trouwens dat Aston er goed aan zou doen om een MB glc43 om te gaan bouwen tot baby-SUV met DBX look carrosserie. Gewoon om op die manier via de gewone man geld in het laatje te krijgen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North