• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes UNIMOG is nieuw, sterker en beter dan ooit

Auteur: Alwood, gepost 19 april 2013 om 18:51 – 28 Reacties

Afbeelding Mercedes UNIMOG is nieuw, sterker en beter dan ooitAfbeelding Mercedes UNIMOG is nieuw, sterker en beter dan ooitAfbeelding Mercedes UNIMOG is nieuw, sterker en beter dan ooitAfbeelding Mercedes UNIMOG is nieuw, sterker en beter dan ooitAfbeelding Mercedes UNIMOG is nieuw, sterker en beter dan ooitAfbeelding Mercedes UNIMOG is nieuw, sterker en beter dan ooitAfbeelding Mercedes UNIMOG is nieuw, sterker en beter dan ooitAfbeelding Mercedes UNIMOG is nieuw, sterker en beter dan ooit

Somebody, call an UNIMOG!
Een spiksplinternieuw UNIversal MOtor Gerät. Helemaal klaar voor zijn taak als beschermer van de wereld. Heb je een probleem, kan niemand anders helpen? Bel een UNIMOG.

Evolueren, niet revolutioneren. Dat is ook het recept van de UNIMOG. Simpel gezegd is Mercedes haar werkpaard een verschrikkelijk oude tractor. Bladerend door de technische plaatjes valt op waar Mercedes door de jaren heen aan gewerkt heeft. Starre assen die zijn opgehangen aan een volledig gesloten aandrijfas (torque tubes als een SLS AMG) naar de tussenbak bijvoorbeeld. Nooit meer last van piepende kruiskoppelingen. Schijfremmen op alle wielen. Natuurlijk sterkere, betere portaalassen en 156 pk tot 300 pk (U530) vier- en zescilinder dieselmotoren die allemaal Euro6-waardig zijn.

De upgrade kostte Mercedes afgerond €135 miljoen maar dan heb je ook wat. Naast de tot in het extreme overgedimensioneerde techniek zien we ook nieuwe lampjes in de bumper en een grotere grille.

Het ronde kleine UNIMOGje heeft een nummer tussen U216 en U530 door het leven, de grote vierkante heet U4023 en U5023. We gaan natuurlijk voor de laatste, met 230 pk 900 Nm viercilinder BlueTec6 diesel. Acht versnellingen vooruit, zes achteruit. Stationair in de lichtste versnelling rij je 2,5 km/u. De 4000 heeft een maximaal beladen gewicht van 10,5 ton, de 5000 weet zelfs met 14,5 ton raad.

Ook interessant!

  • De meest bizarre Mercedes Unimog in actie [video]
  • De Mercedes CLS facelift is gearriveerd
  • Autoblog-lezer spot Mercedes met camouflage
    AB-lezer komt toevallig Mercedes A-klasse facelift tegen
  • Video: nét gewassen Mercedes C63 krijgt facelift

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

facelift, Mercedes, unimog

Vorig bericht: « Mercedes E-klasse nu ook extra lang, wie biedt?
Volgend bericht: MG CS Concept ziet er prima uit! »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    19 april 2013 om 18:58

    Beste Mercedes die er is.

    Login om te reageren
  2. ropbp zegt

    19 april 2013 om 19:11

    Geweldig. Blijven evolueren Mercedes

    Login om te reageren
  3. faalhaas zegt

    19 april 2013 om 19:15

    Handig die optie met 2 sturen, dan hoef je niet altijd alleen te rijden.

    Login om te reageren
  4. jrk68 zegt

    19 april 2013 om 19:20

    Als jullie die kleine niet hoeven dan offer ik me wel op. ‘s-Winters een beetje sneeuwruimen en de rest van de tijd lekker spelen….

    Login om te reageren
  5. baap zegt

    19 april 2013 om 19:29

    Heerlijk robuust spul! :)

    Login om te reageren
  6. imaginenl zegt

    19 april 2013 om 19:33

    Zal ie nu volledig drive by wire zijn? (Aangezien het stuur ogenschijnlijk makkelijk naar de andere zijde verplaatst)

    Login om te reageren
    • SCscreamGT2 zegt

      19 april 2013 om 20:13

      @imaginenl: Dat viel mij ook al op ja! Vraag me af hoe de elektronische stuurbekrachtiging zich gedraagt als de voorwielen een andere kant op willen dan het stuur gedraaid is (met rotsen etc.).

      Login om te reageren
    • notsobig zegt

      20 april 2013 om 06:19

      @imaginenl: Volgens mij proberen ze zo alleen te laten zien dat hij ook rechtsgestuurd geleverd kan worden ;)

      Kijk maar naar het dasboard en dan met name de kappen onder het stuur, die kan je echt niet zo verplaatsen…

      Login om te reageren
    • j00rs zegt

      20 april 2013 om 12:27

      @imaginenl: bovendien is alleen drive by wire nog niet toegestaan op dit moment. Er moet altijd een mechanische verbinding zijn tussen het stuur en de wielen.

      Login om te reageren
  7. HBK zegt

    19 april 2013 om 19:41

    ik vraag me nog steeds af wat voor rijbewijs je nodig hebt
    bij mijn in de buurt rijd er 2 in rond maar die hebben gaan kentekenplaat
    maar rijden met gemak 80 km

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      19 april 2013 om 19:44

      @HBK: ik geloof dat je, in ieder geval voor de oude, alleen een tractorrijbewijs hoeft te hebben. Een klasgenoot van me komt er dagelijks mee naar school en die heeft volgens mij alleen een tractorrijbewijs. Voor de nieuwere zou ik het niet weten, maar gezien het gewicht van sommige van die dingen lijkt een vrachtwagenrijbewijs me niet eens zo raar.

      Login om te reageren
    • matthijsie zegt

      19 april 2013 om 19:49

      @HBK: volgens mij met tractorrijbewijs al, met afgeknotte gevarendriehoek op de Unimog.

      Login om te reageren
    • ruudw zegt

      19 april 2013 om 20:06

      @HBK: De landbouwuitvoering (met fabriek af hef) mag al met tractor rijbewijs en hoeft niet begrensd te zijn, al mogen tractoren officieel maar met 25kmh over de weg. De gewone versie zonder hef kan als deze niet te zwaar is met gewoon rijbewijs als busje of als vrachtwagen.

      Login om te reageren
    • isderacommentator zegt

      20 april 2013 om 13:22

      @HBK: Het klopt inderdaad dat bij de oudere U406 en 14/1500 modellen die af fabriek waren geclasificeerd als Landbouw voertuigen een tracktor rijbewijs volstaat, helaas worden er geen Agrariche meer af fabriek geleverd voor de commerciele wereld. Echter schijnt er nog al een grijs gebied te zijn aangezien er ook Unimogs zijn met crewcabs die boven de 3,5T uitkomen en dan belasting technisch weer in de C catagory vallen.
      En zoals iemand anders hier al aangaf deden ze vroeger mee aan de Offroad truck races. In duitsland is Bijvoorbeeld voor een U2450 omgebouwd door Unicat als camper een C-rijbewijs verplicht.

      Login om te reageren
  8. jpmontoya zegt

    19 april 2013 om 19:59

    Boeren truck!

    Login om te reageren
  9. laulau zegt

    19 april 2013 om 20:06

    Is er iets wat de UNIMOG niet kan? De UNIMOG dwingt respect af.

    Login om te reageren
  10. nickelb zegt

    19 april 2013 om 20:22

    Geef mij maar een manitou. Voor het echte werk veel veelzijdiger.

    Login om te reageren
    • matthijsie zegt

      19 april 2013 om 20:42

      @nickelb: Mwah Manitou is iets meer dan een een ‘normale’ verrijker, niet een echte allrounder als de Unimog.

      Login om te reageren
    • JanC zegt

      19 april 2013 om 21:16

      @nickelb: Een Manitou wat? Manitou maakt voornamelijk verrijkers en die hebben geen toelating om bijvoorbeeld om op de snelweg te komen. En zo goed in het terrein als deze zijn ze ook niet.

      Login om te reageren
      • nickelb zegt

        20 april 2013 om 12:08

        @JanC: wel eens in een unimog gereden op de snelweg? Word je niet blij van. Geen van mn collegas die dat hebben gedaan worden daar blij van. En op de bouwplaats is een manitou vele malen beter.

        Login om te reageren
        • JanC zegt

          22 april 2013 om 09:13

          @nickelb: Daar gaat het niet om. Manitou maken verreikers en dat zijn puur machines om dingen op te pakken en ergens neer te zetten. Een Unimog is een offroad vrachtwagen. Je kan die dingen niet vergelijken.

          Login om te reageren
  11. JanC zegt

    19 april 2013 om 21:12

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  12. moveyourmind zegt

    19 april 2013 om 21:17

    Lekker ruige machine. Mijn vader heeft nog de landbouwuitvoering van de Unimog, een MB-Trac, in de schuur staan. Net als een Unimog geweldig stoer ding om mee te rijden. Alleen iets minder snel, max 60 km/u.

    Login om te reageren
    • bram89 zegt

      20 april 2013 om 09:48

      @moveyourmind: MB trac 1800? :P

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        20 april 2013 om 23:00

        @bram89: Nee, ’t is een baby-Benz, een MB1000. Die MB1800 is helemaal dik. Dat blijft gewoon mooi spul.

        Login om te reageren
  13. toyotafortuner zegt

    19 april 2013 om 21:54

    Fick Jah!

    Login om te reageren
  14. epimetheus zegt

    20 april 2013 om 01:25

    Weet het niet zeker, maar hoe zou een Dakar versie van die unimog presteren? Of valt het niet in de categorie vrachtwagens? Mooi ding sowieso!

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      22 april 2013 om 09:14

      @epimetheus: Je bent niet de eerste met dat idee. http://en.wikipedia.org/wiki/Unimog#Motorsport

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North