• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Met dit F1 team wordt de nieuwe McLaren F1 ontwikkeld

Auteur: willeme, gepost 11 december 2019 om 07:57 – 20 Reacties

Afbeelding Met dit F1 team wordt de nieuwe McLaren F1 ontwikkeldAfbeelding Met dit F1 team wordt de nieuwe McLaren F1 ontwikkeldAfbeelding Met dit F1 team wordt de nieuwe McLaren F1 ontwikkeldAfbeelding Met dit F1 team wordt de nieuwe McLaren F1 ontwikkeldAfbeelding Met dit F1 team wordt de nieuwe McLaren F1 ontwikkeldAfbeelding Met dit F1 team wordt de nieuwe McLaren F1 ontwikkeldAfbeelding Met dit F1 team wordt de nieuwe McLaren F1 ontwikkeld

Gordon Murray Design T-50 '20
Dit belooft iets heel erg bijzonders te gaan worden.

De Ferrari Enzo werd (mede) ontwikkeld door de kunsten van Michael Schumacher. Bij de originele Honda NSX was het uiteraard Ayrton Senna die meehielp aan het afstellen van de auto. En voor de spirituele opvolger zou het niemand minder kunnen zijn dan, eh, Lance Stroll.

Deze zullen we even gaan toelichten. De McLaren F1 was weliswaar een ‘McLaren’, maar natuurlijk niets minder dan een project van Gordon Murray, een van de meest briljante ingenieurs en ontwerpers van deze tijd. Na de Mercedes-Benz SLR McLaren, T-25 stadsauto en TVR Griffith, is het nu tijd voor een auto die dan eindelijk de McLaren F1 kan aflossen.

McLaren F1 '97

Ondanks dat de onthulling van de Murray T-50 (werktitel) voor mei 2020 gepland staat, is er een foto onthuld dat de achterkant van de auto laat zien. Voor autofanaten goed nieuws, want het design is net als bij de originele ‘Macca’ zeer clean en functioneel. Toevallig levert dat vaak ook de meest tijdloze schoonheden op. Wat wel opvalt is die enorme ventilator aan de achterkant. Dat is een feature om downforce op te wekken, zonder last te hebben van de weerstand die je hebt met spoilers.

Gordon Murray Design T-50 '20

Om er zorg voor te dragen dat het gehele aerodynamische pakket helemaal klopt, moet er flink getest worden. Aangezien Murray geen windtunnel in de achtertuin heeft staan, worden de aerodynamische eigenschappen getest in de windtunnel van het Racing Point Formule 1 team.

Gordon Murray Design T-50 '20

De ventilator zuigt in principe lucht van de bodem naar boven om de auto naar beneden te drukken. Er is gekozen voor een verticaal geplaatste ventilator, zodat vuil van de weg niet erin terecht komt. Naast een zuigende werking zorgt de ventilator voor verkoeling van de motorolie. Het is overigens niet de eerste keer dat Gordon Murray een ‘fan-car’ bedenkt: de Bob Dylan-fan bedacht een soortgelijke constructie voor het F1-team van Brabham.

Gordon Murray Design T-50 '20

Qua specificaties lijkt de T.50 erg veel op de McLaren F1. Ditmaal geen motor van BMW, maar van Cosworth. Het is een atmosferische V12, met een slagvolume van 4 liter. Deze moet om en nabij de 700 pk leveren en kan maximaal 12.100 toeren draaien. Nu is 700 pk niet bizar veel voor een hypercar, maar het gewicht van 980 kilogram is uiterst laag. Murray gaat er 100 van bouwen voor slechts 2 miljoen per stuk, exclusief belastingen. Nu nog even kijken wie de auto mag gaan afstellen. Bij Racing Point bestaat de coureursbezetting in 2020 uit Sergio Perez en Lance Stroll. (Via: Gordon Murray Design)

Ook interessant!

  • Gordon Murray komt deze maand met nieuwe V12 supercar!
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
  • Video: Gordon Murray Automotive T.50 schreeuwt het uit

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

cosworth, gordon-murray, Hypercar, T50, V12, windtunnel

Vorig bericht: « Deze snelle Nissan was zijn tijd ver vooruit
Volgend bericht: GM lanceert twee gloednieuwe bestsellers met stokoude techniek »

Lees Interacties

Reacties

  1. flatsixx zegt

    11 december 2019 om 08:09

    Bekend kontje, Devel Sixteen?

    Login om te reageren
    • flatsixx zegt

      11 december 2019 om 08:10

      @flatsixx: never mind

      Login om te reageren
  2. dutchc4rs zegt

    11 december 2019 om 08:13

    Achterkant heeft veel weg van de Ferrari 488 pista

    Login om te reageren
  3. harrie zegt

    11 december 2019 om 08:19

    Dit is nu al veel meer de spirituele opvolger van de F1 dan die marketing wagens van McLaren zelf.

    Login om te reageren
  4. gitaarknul zegt

    11 december 2019 om 08:22

    Dat is een beste diffuser ook,
    Moet ook wel als je zo graag een ventilator wil gebruiken, aangezien een straatauto geen skirts kan hebben

    Login om te reageren
  5. drsjeroen zegt

    11 december 2019 om 08:31

    Ik zie eigenlijk geen verschil tussen “Fan On” en “Fan Off” in de tekeningen. Lijkt allebei evenveel (of weinig) weerstand te hebben.

    Ben wel fan van de wagen zeg, wat een fantastisch ontwerp. Daarnaast 700pk en minder dan 1.000kg… damn

    Login om te reageren
    • porker zegt

      11 december 2019 om 08:40

      @drsjeroen: “ben wel fan” ??. Ik zag ook geen verschil.

      Login om te reageren
    • verplicht zegt

      11 december 2019 om 08:45

      @drsjeroen: Kijk nog eens naar het groene lijntje aan de bovenkant.
      “Fan off” is onderbroken en “Fan on” loopt door.

      Verder zie ik ook geen verschil …

      Login om te reageren
      • mrB zegt

        11 december 2019 om 09:16

        @verplicht: het grootste verschil zit in de diffuser. Die is hij fan off gestalled en heeft loslating (blauwe kleur) dit gaat ten koste van heel veel downforce en drag.

        Login om te reageren
  6. ericc zegt

    11 december 2019 om 08:56

    Je zal met je Chiron er maar achter rijden. Krijg je alle steenslag tegen je hypercar!

    Login om te reageren
  7. sonnybonds zegt

    11 december 2019 om 09:51

    van hoeft een nieuwe F1 niet hoor. Het origineel is al geweldig genoeg. Maargoed Gordon kan niet stil zitten denk ik

    Login om te reageren
  8. joos straetmans zegt

    11 december 2019 om 10:01

    Ik vind het geen gezicht, die ventilator, verpest de hele achterkant. En het ontwerp is niet bepaald baanbrekend.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    11 december 2019 om 10:28

    Op die gekke föhn na is het een knap ding!

    Login om te reageren
  10. Edge zegt

    11 december 2019 om 10:35

    Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. De technische kant van het verhaal vind ik echt geweldig. Een Atmosferische V12 die tot 12.100rpm mag revven, gekoppeld aan een handbak en dan ook nog die krankzinnige ventilator erbij. Echt, geweldig.
    Maar… Het design vind ik dan weer niet bijzonder. De voorkant, zijkant en bovenkant grijpen in mijn ogen teveel terug naar de McLaren F1. Dat was oké geweest als dit een echte McLaren was, maar aangezien het dat niet is had ik liever gezien dat Murray voor iets volledig nieuws was gegaan. De achterkant oogt dan juist weer heel erg Ferrari. Het geheel oogt daardoor een beetje als zo’n Hitzone album: Veel toffe dingen, maar weinig cohesie.

    Login om te reageren
  11. jules713 zegt

    11 december 2019 om 10:43

    Ik neem aan dat de headerfoto nog niet het definitieve ontwerp is? De ramen en het complete dak/motorafdekplaat zijn echt een vette knipoog danwel regelrechte kopieën van de F1

    Login om te reageren
  12. rcroonenberghs zegt

    11 december 2019 om 12:07

    “Er is gekozen voor een verticaal geplaatste ventilator” -> horizontaal

    Login om te reageren
  13. pomoek zegt

    11 december 2019 om 13:00

    Dus de relatie tussen Racing Point en deze auto is dat De eigenaar van Racing Point een stukje McLaren wil kopen, en dat de ontwerper van deze auto ooit een McLaren heeft ontworpen en…dat was het?

    Login om te reageren
    • simppa zegt

      11 december 2019 om 17:59

      @pomoek: even beter lezen: “Aangezien Murray geen windtunnel in de achtertuin heeft staan, worden de aerodynamische eigenschappen getest in de windtunnel van het Racing Point Formule 1 team.”

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        11 december 2019 om 18:10

        @simppa: je hebt gelijk!

        Login om te reageren
  14. dare2think zegt

    12 december 2019 om 10:20

    Als dit in mijn voorruit opdoemt schuif ik een baan op. Het enige wat ik dan zie is een enorme ventilator die stenen, stof, snelwegschoenen* en huisvuil mijn voorruit in jaagt wanneer Mr. Macca zijn gaspedaal intrapt.

    *je staat er versteld van hoeveel schoenen er langs de snelweg liggen. Geen idee hoe die er komen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North