Met welke auto zou jij Pikes Peak het liefst bedwingen?

Auteur: , 171 Reacties

Over 5 dagen is het zo ver: dan vindt de jaarlijkse Pikes Peak-hillclimb in Colorado plaats. Alle ogen zijn gericht op Sebastien Loeb en zijn uber-Peugeot 208, we zullen zien of hij de druk aankan. Maar waarmee zou jij de wolken in rijden, als je de keuze had?

Pikes Peak

Laten we eerst eens wat achtergrondinformatie over Pikes Peak verschaffen. In totaal legt de deelnemer 19,99 kilometer af, over een parcours dat 156 (voornamelijk zeer scherpe) bochten telt.

De gehele hillclimb speelt zich op een flinke hoogte af: er wordt gestart op 2.860 meter boven de zeespiegel, en de finish ligt op maar liefst 4.300 meter hoogte, iets meer dan een halve kilometer lager dan de top van Europa’s hoogste berg, de Mont Blanc, en hoger dan welke grote stad dan ook ter wereld (La Paz (Bolivia) komt met 3.640 meter nog het dichtst in de buurt).

Deze hoogte zit de coureurs aardig in de weg. Los van eventuele fysieke ongemakken levert een traditionele verbrandingsmotor op dergelijke (zuurstofarme) hoogtes ook nog eens pakweg 30% van zijn vermogen in. Hoe dit met elektrische voertuigen zit weten we niet, maar kenners mogen hier uiteraard hun licht op laten schijnen.

Voor een geslaagde Pikes Peak-beklimming heb je dus een auto nodig die 1) goed en snel bochten kan nemen 2) veel power heeft om uit deze bochten te accelereren en vermogensverlies te compenseren en 3) ook nog eens een puike wegligging heeft, want een ravijn in stuiteren, dat doen we liever niet. Dit is een reëel risico: zojuist werd bekend dat Cody Loveland zijn NSX een afgrond in heeft gereden, met dit als resultaat:

Au.

Met deze kennis in je achterhoofd: wat is jouw ideale Pikes Peak-auto? Een dikke SUV? Een Nissan Leaf? (wel graag de hillclimb achterstevoren doen dan) Een Aventador wellicht? Of misschien iets met bergen koppel?

Uw originele/creatieve/grappige/weldoordachte antwoorden met motivatie mogen hieronder, in de comments, gedeponeerd worden.



171 reacties

Met de winnaar van vorig jaar, wat was dat nou ook al weer…….ohja een Hyundai :)
@norge: Haha Norge weer met zijn Hyuandais :p
Met mijn Elise!
@Kef:
Jij ook al….
En daarna relaxed genieten van het uitzicht, een beetje zoals de Stelvio op 13 september….
Een audi rs6 of een range rover V8 supercharged, niet om de snelste te zijn, maar om baas te zijn ;p
@rune: helemaal mee eens! Zouden mijn keuzes ook zijn
Dat zou ik in een Zonda Cinque doen als ik mocht kiezen.
Met een Toyota Sprinter Trueno, wel opgevoerd natuurlijk
@pimsieb: Zelfs opgevoerd is dat niet echt een topper qua hillclimbing, downhill zijn ze een hoop meer lol.
Doe mij maar een Mazda 787B aangezien de hele berg nu is voorzien van een laagje zwarte drek.
Denk eigenlijk de Fiat Multipla, Daarmee zou ik niet bang zijn om het ravijn in te storten, en ga ik waarschijnlijk sneller de bochten door dan in een ferrari
@pimsieb: Daarmee zou ik zelfs graag in het ravijn storten! Elke Multipla mindet is weer een stap dichterbij een perfecte wereld!
@snorrie11:
In dat geval wil ik me wel opofferen in een Audi, de eerste de beste hairpin er onderstuurd af…. Zo voor een aantal reaguurders een win/win situatie zijn….
@pimsieb: Daar wil je toch niet dood in gevonden worden
2CV,tje natuurlijk ..
lekker rustig van het uitzicht genieten ..
@lincoln: Daarmee rol je zelfs volgas nog achteruit de berg af.
@motoragent:

nog nooit in de pyreneen geweest zeker ??
Ik zou een local motors rally fighter wel eens naar boven willen zien gaan.
Subaru Impreza WRX STI uit 2005.
@[email protected]: amen to that!
@[email protected]: Subaru Impreza WRX STI Type R MY2000. Dreamcar.
Pikes peak conceptcar.
@azenomei: Je bedoelt dus gewoon een audi Q7?

Zelf, tja…
Als dan toch alles mag… De murcielago r-gt. Puur en alleen al vanwege het geluid…
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRQ4HCv5zP05w6D8F2V_3qG0rILABKeMOvKWW3kKxvNps2iXR5m
Gewoon met een dikke diesel en dan zo roeten dan die achter mij starten verdwalen in een dikke walm van roet
@Soulmaster:

Een Audi R10 TDI dus?
@carmasterr: nee oude merc 300D bv
SLS AMG lekker lawine opwekken
F12 is perfect voor deze job
MK4 Supra Turbo! Uiteraard met de nodige aanpassingen.
Lancia Stratos graag.
@Jesper: + ∞ Voor u, u heeft verstand van klassieke rallywagens, prachtig apparaat!
Audi oer qauttro
Ik zou een Porsche 997 GT3 RS nemen om de berg op te stoempen.
Zonda R

Bakken power en zelfs nog meer geluid dan power. Brullen met dat stahl!
Volvo 850R.
Peugeot 205 t16 uit de group b. (Evo 2)
Paar jaar geleden pikes peak al “bedwongen” met een huur Ford Flex toen ie nog niet geasfalteerd was, geweldig om te doen! hard ging het toen niet, veel te eng..
Bij een EV vindt geen verbranding plaats, logischerwijs heb je dus geen verslechterde prestaties naarmate het zuurstofgehalte in de lucht daalt.
@zapp: Dat zou ik ook zeggen, maar ik heb verder geen idee wat omgevingsfactoren met de lading van een accu doen, vandaar dat ik ’t er maar niet zo definitief heb neergezet
@sir_smokalot: Als het kouder wordt, neemt de actieradius wel af. Of dit ook van invloed is op de prestaties weet ik ook niet.
@zapp: Bij een turbo heb je daar ook minder last van..
Volkswagen Caddy SDI uit ’97…
Ford escort RS 2000 MK I

Bwaaap bwaap
Maandje geleden Pikes Peak bedwongen in een gehuurde GMC Terrain 3.6 v6. Moet zeggen dat die laatste paar km (als je de bomen grens voorbij bent) aardig ziek is. Zeer veel respect voor de mannen die daar echt volgas omhoog gaan!.
Moet mijn gopro filmpje nog even editten……., kom overigens niet echt in de buurt van de 10 minuten ;).

Zou overigens graag omhoog gaan in een 458 Italia!.
Audi Sport Quattro S1 Pikes Peak
Peugeot 405 T16
Mc stradale of Aventador!
Re-Amemiya’s 20B Lotus Europa lijkt me wel wat.
@rotarypowah: Man wat ziet die er vet uit!! Ik ben ook een groot fan van wankelmotoren :D
@rotarypowah: wat een ding is dat hè? Prachtig!
Een Mercedes-Benz C63 AMG Black Coupé :D
Looks en een lekker geluidje
@michelinman: en halverwege nieuwe banden eronder doen zeker?
@Johan-SV: we hebben niet allemaal een loden voet a la jeremy clarkson.
Chaparral 2J ‘Sucker Car’ please!
@Vincegail: Amen to that! Die is echt op een top bruut!
Lancia Hyena, zonder twijfel.
Wordt het ook op tv of internet uitgezonden?
Het liefst met een cabrio, met een dik geluid en de pot op met de snelste tijd en gewoon genieten. Een dikke Shelby GT500 Cabrio of Lamborghini Gallardo Spyder :)
De Toyota GT86 lijkt mij wel leuk. Of de Subaru BR-Z om zijn broertje niet buiten te sluiten.
@robert110: En de Scion FR-S dan?
@alcantara: Verdorie dacht al dat ik er een vergat. Waarom geven ze ook zoveel namen aan de zelfde auto?
Met een Reliant Robin. How hard can it be?
Doe maar met een willekeurige ‘Big Block’ muscle car van 40 jaar oud. In de bergen met je 7 liter V8, 300+ pk, 500-600+ nm koppel, klinkt als een heerlijk recept. Als het per se moet: eentje met een 426 Hemi, ieder GM-blok met 454-455 cu.in inhoud, 440 Chrysler RB, 460 versie van de Ford 385 in het vooronder. Jammie! Hoef niet zo graag te winnen. De belevenis en die big-block V8-grunt, daar draait het me om!
@toyotafortuner: En vervolgens 156 bochten bedwingen. You like a challenge..
@sir_smokalot: waarom niet? Ultieme uitdaging!
@toyotafortuner:

Met een Mustang Boss 429 moet dat nog best goed lukken.
http://image.mustangmonthly.com/f/8935568/mump_060600_boss_1_z+1969_ford_mustang_boss_429+left_side_view.jpg

Dat is niet meteen zo´n slagschip.
@carmasterr:

Ford Thunderbolt ..
@lincoln:

Was die niet bedoeld als dragster?
Maar alles is aan te passen natuurlijk.
@carmasterr:

niet helemaal .. kon er nog aardig mee sturen ..
maar als je zonodig tyfusherrie wil maken in de bergen ..
als je ECHT Nm,s wil voelen ..

dan heeft de Thunderbolt nog steeds geen concurrentie ..
@lincoln:

Dat klopt inderdaad.
500+ pk af fabriek.
Altijd lekker.
@carmasterr: Jammie, een ‘Stang met een 429!
Het zou tof zijn als Chrysler een moderne 426 Hemi maakt en hem in een Challenger ofzo gooit. Helaas waren/zijn 426 Hemi’s reteduur en zeldzaam.
@toyotafortuner:

De nieuwe Challenger is daar veel te log en zwaar voor.
Dan heb ik liever een klassieke 1970 Challenger 426 Hemi.
Met een 288gto de rally wagen die het nooit werd…..
Met mijn r32 :D
@r32turbo: respect voor jou een echte Skyline liefhebber, net als ik !!
@[email protected]: denk dat hij een andere R32 bedoelt ;-)
@RRenault:

Vast geen Golf.
Ook een subaru impreza STI 2005 of suzuki escude pikes peak!!
Of een Brabus Unimog. Niks bochten, gewoon recht omhoog.
Als geld geen rol speelde, dan zou ik voor een Aston Martin Vanquish Volante gaan. Dakje omlaag en lekker genieten van de V12 die galmt door de bergen! Als het wat minder zou moeten zou een BMW E46 M3 cabrio ook goed volstaan. Een BMW 6-in-lijn klinkt ook lekker genoeg!
lijkt me hemels om met een C63 die vanachter toch al heel los is die boel gewoon af te driften, maar of die banden die 20km halen…?
Lamborghini Aventador
Suzuki Escudo Pikes Peak
aventador roadster ur das het helemaal
Lancia intergrale of een e46 m3!
DAF Turbo Twin X1
audi rs3 mtm of tt-rs mtm
Audi Quattro S1.
Toyota 2000GT, op het eigen gemakje, genietend van het uitzicht, het geluid, even helemaal in de wolken!
Dat is een no-brainer toch?

Alfa SE-048SP natuurlijk!

De Group-C wagen van Alfa die nooit competitie heeft mogen zien en een jaar of 20 in de kelder van de Alfa-museum heeft staan stof te happen.

Perfect ding
@kungfupanda: je zou bijna denken dat er wat ontwerpers van Alfa Romeo later bij Toyota zijn gaan werken…
Schitterend ding!
@Vincegail:

Dat lijkt inderdaad wel heel erg veel op de TS-010!
Volvo V70 met een dikke 2.4 liter 5 cilinder zonder turbo met spoiler, 2e achterbank, 3 ton op de teller, pantserwax, Action gsm houder, cassette deck en stoelverwarming.
Ford Mustang Eleanor.
Case 1455 xl open pijp
Met een Lexus LFA maar met @roberto zijn idee sluit ik me ook volledig aan
Zonder enige twijfel een Audi S1 Quattro

Gewoon de allermeestbazige auto die ooit de PP heeft getemd :o
Een c63 bs! Veel meer gaat mijn rijcapaciteiten denkik teboven.
Niemand heeft hem nog gezegd?! :o

Een Jaguar F-type natuurlijk!
@freezzr ik wil ook wel met mijn volvo v70 2,5 5 cilinder 193 pk awd xc 199
Ik zou het doen met de Audi Sport quattro S1 van Walter Rohrl uit 1987.
Als het in 1987 al mogelijk was om een tijd van 10 Minuten 47,85 seconden neer te zetten op een grotendeels gravel parcours dan wil ik wel eens zien wat de tijd is op een compleet asfalt parcours.
je heb power nodig, veel grip ( dus 4wd ), en iets waarmee je hard kan en durf te gaan….
Als het een standaard auto moest zijn, een Porsche Cayenne Turbo S….

Liever zou ik een Range Rove Evoque nemen, daar een dikke V8 ( LS9 ? ) in, onderstel en remmen aanpassen… gewoon omdat het zou kunnen..
De madbull van mad mike. Met wat reserve banden onderweg.
Lancia rallye 037. Er zijn geen mooiere rally autoedan Lancia
2cv
Deze Audi zou in 2014 mee kunnen gaan doen.

http://img.modifiedcars.com/c/h/84/33361_197257.jpg
Ik moest ineens aan mijn avonturen in Bandung in de bergen denken van vorig zomer. Dat waren pas tijden :D Dus ik stel voor: De gemiddelde, volbepakte minibus in Indonesie: Mitsubishi Colt T120SS, Suzuki Carry, Daihatsu Zebra, Isuzu Elf. Of anders wel een Daihatsu Hijet of Gran Max. En natuurlijk, volbepakt!
Ik zou wel graag mee willen rijden. Met Ari Vatanen. Als het kan in een Delta ECV. Intercoolers zo groot als kachelradiators. Knotsgek ding.
Audi s1
De nieuwe Maserati cabrio doen dan maar? Of een SLS roadster, ook niet heel verkeerd, maar dan wel op oude-opa tempo, wil mijn schitterende wagen niet bekrassen natuurlijk
Gewoon een mooie diesel:) niet te snel maar ook niet te langzaam.
En als het moet een.benzine liefst een brabus wildstar:)
Diesel brabus cls shootingbrake powerdiesel
Truckje met bijna 7000nm koppel en 2400 pk lijkt mij ook grappig om eens een poging te wagen.. ben benieuwd naar die beelden :-)
190d
Of een BMW E30 M3
zou ik wel is me de nieuwe a45 willen proberen
@karsvdtuin: moet natuurlijk met de zijn
Maserati Ghibli uit de late jaren 60. Flink toeren maken en halverwege stranden…
@mariodv:

Halverwege een back-up exemplaar neerzetten.
Een Chaparral 2J, Ferrari FXX, of een BMW M1 procar.
Of The General Lee, gewoon omdat het kan.
Doe maar is wat niet veel weegt zoals een Donkervoort of Ariel Atom of iets in die richting
Lancia Delta Integrale.
Eagle speedster, lekker ontspannen naar boven gassen. Mits de zon schijnt natuurlijk
Ford Escort RS200. Toender tijd zoveel power dat die maar uit de rally is gezet.
@pattmall:

*2000, een RS200 is iets héél anders.
@carmasterr: nee carmasterr ik bedoel echt de RS200 zoek maar op op google:p
@pattmall:

Da´s helemaal mooi, maar het is nog steeds geen Escort.
Eerste wat in me opkwam was een Lancia Delta Integrale, maar een Porsche 959 lijkt mij bij nader inzien ook wel leuk.
@pier: bij mij ook of iets anders leuks van Lancia, stratos, montecarlo en S4
Ik wil dat wel met m’n eigen auto, het is een blauwe.
Lancia 037 in martini kleurtjes
DAF TwinTurbo II
De Polo WRC, Escort BDA of de Audi Quattro
KTM xbow of een nieuwe donkervoort.
Golf 2 rally natuurlijk
Met de fiets, want Groen7 en zo.
De Quattro S1 wordt vaak genoemd, dus maar even een linkje:

http://www.youtube.com/watch?v=EKKfzR7dX-c

Zelf heb ik liever de Ur-Quattro: iets beter bestuurbaar.
Toyota 7 race car of een new lancia stratos.
Metro 6R4 !
Pontiac Aztek
denk dat google maps het druk heeft gehad de laatste uren :”pikes peak” en google voor ”auto met veel grip”….
een TDI natuurlijk. Een Q7V12TDI bijvoorbeeld, maar met mijn IbizaTDI zou ik het ook willen proberen. :D
Met een Rolls Royce Wright, gewoon omdat het kan;)
Maar 1 goed antwoord mogelijk.
Met de Suzuki Pikes Peak Escudo uit Gran Turismo
zuurstofarme omgeving maakt helemaal niet uit voor een elektromotor. Waarom zou het ook? Heeft enkel een medium nodig om zijn warmte aan af te geven.
@carmasterr ;
Zoek maar eens op Youtube, zal je begrijpen wat ik bedoel

@ronaldddvos ;
3 serie? Meen je dat? :)
@beseff: jaaaa
een 2CV of een panda 4×4

Sneller dan Loeb zal het hoogstwaarschijnlijk toch niet gaan, dus gewoon lekker heel aankomen boven en genieten van het tochtje.
Doe mij een van de Suzuki’s maar waarmee Monster Tajima de berg mee bedwongen heeft in het verleden…
een e46 m3 csl
Een hybride diesel als een Citroën DS5 Hybrid4, ietwat gemodificeerd software om op het stuk waar het zuurstofgehalte nog goed genoeg is voor de diesel met de diesel te rijden en daarna de elektromotor in te zetten als compensatie voor het vermogensverlies.

Of een Tesla Model S, SLS AMG Electric Drive: Geen vermogensverlies en dankzij de elektromotor ladingen koppel bij iedere snelheid.
Zonda erretje
Nissan GT-R switser P800
toch maar een Ferrari F12berlinetta.
“Hoe dit met elektrische voertuigen zit weten we niet, maar kenners mogen hier uiteraard hun licht op laten schijnen.”
De lucht is ijler dus mogelijk kan het batterij pack iets minder goed gekoeld worden. Maar dat is zowel wat te verwaarlozen, voor de rest is er geen reden waarom een elektrisch voertuig minder vermogen zou hebben.

Welke wagen ik dit het liefst zou willen doen? Iets open, eventueel iets oud. Een renault sport spider, lotus seven, morgan +4,… SLR stirling moss
Hm,

Wetende dat PP nu geasfalteerd is, moet c.q. kan ik dan kiezen uit:

1. Ferrari F40
2. AC Cobra 1965 [talking about a deathwish]
3. Morgan Three-Wheeler [doe dan de moderne versie]
Lekker met mijn MG’tje. Zo nu en dan even stoppen om het blokje af te laten koelen en van het uitzicht genieten, en verder lekker ‘hard’ door de haarspeldbochtjes.
Hmm…. PP……

Mijn eigen Daf YA126. Dan duurt het ff, maar ik kom er wel!
BMW M6 V10 met Eisenmannuitlaat eronder getrapt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).