• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Milieuzone Rotterdam voor personenauto’s opgeheven

Auteur: RubenPriest, gepost 9 december 2019 om 08:42 – 29 Reacties

Milieuzone Rotterdam voor personenauto


En dit moet je weten.

Het einde van het jaar nadert en meestal betekent dat een nieuw jaar, in dit geval 1-1-2020, nieuwe regels met zich meebrengt. Regels die de betalende automobilist niet altijd ten goede komt. In dit geval wel goed nieuws voor mensen die geen fan waren van de milieuzone in Rotterdam. Die gaat namelijk verdwijnen. Althans, voor personenauto’s.

Stand van zaken
De beslissing om afscheid te nemen van de milieuzone in Rotterdam werd medio 2018 gemaakt. Het afbouwen gaat in twee stapjes met de tweede stap op 1-1-2020. Sinds 1 juli 2018 mogen benzineauto’s van vóór 1 januari 1992 de stad weer in. Per 1-1-2020 zijn ook oude diesels van vóór 1 januari 2001 weer welkom in de Maasstad. Daarmee doet 010 precies het tegenovergestelde in vergelijking met 020. Waar in Amsterdam juist zoveel mogelijk manieren worden verzonnen om auto’s met verbrandingsmotoren te weren, zet Rotterdam juist de deuren open. Al sinds de invoering van de milieuzone in Rotterdam is er kritiek op het beleid. Met name bezitters van klassiekers die in de binnenstad wonen waren de sjaak.

Nieuwe milieuzone op termijn?
Het is niet bekend of er op termijn een andere vorm van een milieuzone gaat komen voor personenauto’s. Voorlopig is dit niet het geval en kun je per 1 januari met een klassieker -benzine én diesel- boetevrij de stad inrijden. De milieuzone blijft wel actief voor vrachtverkeer. Vrachtauto’s op diesel die niet aan de Euro IV-emissienorm voldoen mogen de stad niet in.

Vermoedelijk komt er op termijn een nieuwe milieuzone in de stad. Per 1-1-2020 mogen gemeenten nog maar kiezen uit twee soorten milieuzones. Aan deze nieuwe soorten voldoet de huidige Rotterdamse milieuzone niet. Keuze één is diesels ouder dan 15 jaar weigeren. Keuze twee is diesels ouder dan 20 jaar weigeren. De huidige milieuzone weigert diesels van 18 jaar of ouder.

Foto: witte Testarossa in Rotterdam. Via @mvdd op Autojunk

Ook interessant!

  • Flitspalen voor Herriemakers
    Flitspalen voor herriemakers in Rotterdam
  • Golf-bestuurder ramt zes auto's in Rotterdam
  • BMW mag Rotterdam als proeftuin blijven gebruiken
    BMW mag Rotterdam als proeftuin blijven gebruiken
  • Robert Doornbos NENT
    Robert Doornbos wordt directeur van Porsche Rotterdam

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, Diesel, Klassiekers, milieuzones, rotterdam

Vorig bericht: « Pakketbezorgers zorgen voor veel overlast
Volgend bericht: Zo maak je een afgetrapte Lancia Delta Integrale weer mooi »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    9 december 2019 om 09:04

    Prima, maar een beetje vreemd dat de gemeente Rotterdam niet op een van de andere systemen overstapt?

    Login om te reageren
  2. florisje zegt

    9 december 2019 om 09:05

    Dit lijkt mij een stap achteruit, of mis ik wat?

    Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      9 december 2019 om 10:27

      @florisje: Voor de doelgroep van AB is dit goed nieuws.

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        9 december 2019 om 18:31

        @rickthestig: Nee joh… het merendeel hier rijd toch op een fiets, daarvoor hebben we nog geen zones bedacht naar mijn weten.

        Login om te reageren
        • rickthestig zegt

          10 december 2019 om 00:10

          @ot92: Die is er al, bij mij op de oprit… Fietsen is namelijk gezond, daardoor leef je over het algemeen langer, waardoor je totale carbon fotoprint te hoog wordt.

          Login om te reageren
          • rickthestig zegt

            10 december 2019 om 00:11

            @rickthestig: fotoprint=footprint.

            Login om te reageren
  3. artje zegt

    9 december 2019 om 09:11

    Mooi, de uitstoot van de oldtimer liefhebbers is te verwaarlozen, dat kan je niet ineens verbieden.

    De markt zal vanzelf de rest doen, en alle andere afgeschreven niet-liefhebbers auto’s van de markt laten verdwijnen en vervangen door elektro.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 december 2019 om 09:28

      @artje: als het maar goedkoper is dan zijn er opeens een hele hoop “liefhebbers” die een oldtimer importeren uit het buitenland. Zo zagen we een aantal jaar terug opeens zag je heel veel Mercedes W124 in straatbeeld opduiken, je waande je bij tijd en wijle op een taxi standplaats in 1987.

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        9 december 2019 om 10:50

        @mashell:
        Ja, maar dat probleem was al opgelost met de veel strenger geworden oldtimer regeling.

        Login om te reageren
      • seicilindri zegt

        9 december 2019 om 11:39

        @mashell: Als de regering autorijden peperduur maakt worden mensen creatief. Dat kan je de mensen niet kwalijk nemen maar moet je de regelgever verwijten. Of de pannekoeken die op die beleidmakers gestemd hebben natuurlijk. Dat laatste zou echter betekenen dat je nog steeds in een goede werking van de democratie geloofd…….

        Login om te reageren
      • nietcreatief zegt

        9 december 2019 om 12:16

        @mashell: dat is met de huidige regelgeving niet meer haalbaar. Voor een oldtimer die het hele jaar door gebruikt mag worden moet je er een hebben van 40+. Dat is nogal een toer om die roestvrij en voorzien van onderdelen te houden.
        Kwart tarief is voor alles van voor januari 88 of zoiets, maar daar kan/mag je in de winter niks mee.
        En ook een 30 jaar oude auto is nogal een dingetje om rijdend te houden. De meeste slijtonderdelen worden zomaar al 20 jaar niet meer gemaakt

        Login om te reageren
        • O plaat zegt

          9 december 2019 om 16:27

          @nietcreatief:
          hangt enorm van merk tot merk af. Indien je een populaire Amerikaan of Duitser hebt kan je van het kleinste boutje tot volledige carrosserie panelen alles gewoon nog nieuw bestellen.

          Login om te reageren
          • nietcreatief zegt

            9 december 2019 om 16:44

            @shiva: oh gunstig, dus bijvoorbeeld zo’n ouwe 190d is nog prima op de weg te houden?
            Ben mijn Alfa’s gewend, daar had ik soms dingen stuk die revisiebedrijven al 10 jaar niet meer innamen. 10 artikel nummers door Google trekken en 3 hits krijgen van leverbare spullen was dan al een verademing.

            Login om te reageren
  4. dondeboer zegt

    9 december 2019 om 09:12

    Lullig voor de mensen die met pijn in hun hart afscheid hebben genomen van hun gekoesterde youngtimers en klassiekers…

    Login om te reageren
  5. rutgerg zegt

    9 december 2019 om 09:12

    Er komt nu een milieuzone voor containerschepen en olietankers gok ik zo

    Login om te reageren
  6. skid zegt

    9 december 2019 om 09:15

    Het invoeren van een milieuzone door een gemeente vraagt om een maatschappelijke kosten-baten analyse (MKBA), zoals de overheid dit vraagt om grotere nationale projecten. De essentiële vraag, wat is het but hiervan? Hoeveel voertuigen worden hiermee geweerd, hoeveel voertuigen zullen überhaupt de stad ingaan en tot welke milieuverbetering leidt dit? Op nationaal niveau stuurt de overheid al aan op bezit van milieuvriendelijke voertuigen, dus in hoeverre zijn alle kosten die gemaakt worden door een gemeente (beleid opstellen, bebording, scanners en handhaving) het nu eigenlijk waard ten aanzien van de maatschappelijk baten. Voor die paar oude auto’s? Die misschien maar een paar km draaien? De APK en onderhoudskosten voor oudere auto’s wieden het “onkruid” er al aardig uit, mijn inziens.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      9 december 2019 om 09:28

      @skid: Dat klopt, en ik ben blij dat we niet al die oude gare 190d’s meer zien. Dat waren voornamelijk geen liefhebbers, op een enkeling na.

      Maar de overheid is wat meer bezig met CO2 achtige doelstellingen dan steden, die met luchtkwaliteit bezig is.
      Wel is er de landelijke fijnstoftoeslag, die hakt er ook al aardig in.

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        9 december 2019 om 18:31

        @fanboy: ik denk ook omdat er op t gebied van milieu mbt de uitstoot al vrij veel bereikt is. Kijk eens naar het hedendaagse wagenpark. Het aantal evs is de afgelopen 3 jr enorm toegenomen. Zo ook de verschoning van het wagenpark door verjonging met auto’s die sownsizing zijn ondergaan. Euro 5 en 6 diesels zijn vrij schoon, mits niet geknoeid met roetfilter of egr. Dus we kunnen wel concluderen dat er op dat gebied flinke stappen zijn gezet in korte tijd en dat zet voorlopig ook nog even door.

        Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    9 december 2019 om 11:31

    Goed bezig 010! Nu maar hopen dat de linkse bolwerken Utrecht en Amsterdam dit voorbeeld gaan volgen……

    Login om te reageren
  8. racerx zegt

    9 december 2019 om 12:20

    Ik had het beleid van 2018 gewoon gehanteerd: ongelimiteerd voor benzine auto’s, maar meurende diesels mochten wegblijven.

    Login om te reageren
  9. niek93 zegt

    9 december 2019 om 12:25

    Eerst de cruise schepen aan de kop van Zuid maar eens voorzien van voldoende walstroom. Denk dat die maatregel meer significant verschil zal maken dan het weren van oudere autos de afgelopen jaren.

    Login om te reageren
  10. bmw2coupeeigenaar zegt

    9 december 2019 om 12:26

    Goed nieuws. Ik zie dit als een grote overwinning voor de petrolheads. Hopelijk zullen andere steden volgen.
    Maargoed ik denk dat Rotterdam eerder zorgen mag maken over de uitstoot van schepen die daar aanmeren.

    Login om te reageren
  11. tinustussengas zegt

    9 december 2019 om 14:36

    Zo lang er aan een desbetreffend voertuig een APK met bijbehorende uitstootnormen wordt uitgegeven kan het gebruik maken van de openbare weg, mits natuurlijk daarvoor belasting is betaalt.
    Milieuzones zijn daarom grote kolder.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      9 december 2019 om 16:59

      @tinustussengas: helaas gaat dat niet op. Er staat echt in de wet dat iedere gemeente zijn eigen regels mbt milieu mag invoeren.

      Login om te reageren
  12. evdw zegt

    9 december 2019 om 17:54

    Er klopt iets niet aan dit verhaal want ik mag met mijn diesel uit 1977 gewoon de binnenstad van Rotterdam in en dat is altijd zo geweest.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      9 december 2019 om 18:25

      @evdw: 40 jr + he. Dan mocht t wel.

      Login om te reageren
      • evdw zegt

        9 december 2019 om 18:53

        @maotje: Ja dat dacht ik dus ook maar dat vertelt het bovenstaande verhaal niet.

        Login om te reageren
  13. autoriteit zegt

    10 december 2019 om 08:03

    Wat een fijn bericht, eindelijk weer eens een versoepeling van de regels. Hopelijk is de een trend de komende jaren.

    Login om te reageren
    • autoriteit zegt

      10 december 2019 om 08:03

      @autoriteit: de=dit

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North