Mini heeft de Cooper 1499 GT laten zien, een auto die verdacht veel op een andere Mini lijkt.
Autofabrikanten doen het wel vaker; het uitbrengen van een heritage edition. Vaak zijn het bijzondere auto’s waar je met weemoed aan terugdenkt, waarbij je hoopt dat de autofabrikant een stukje van die magie in de nieuwe bolide heeft weten te stoppen. Denk aan deze Audi RS6 Tribute Edition.
Mini Cooper 1499 GT
Mini wil nu hetzelfde kunstje uitvoeren met de Cooper 1499 GT. Op zich ziet de auto er leuk uit. De lakkleur is Midnight Black Metallic, met een zwarte grille, deurklinken en koplamptrim. Wat deze auto uniek maakt, is de gouden 1499 GT-strip die aan de zijkant van de auto tussen de wielen loopt. Ook heeft deze Mini het John Cooper Works-stylingpakket, met bumpers, side skirts en split-level-spoiler. Zaken die normaliter alleen voor de John Cooper Works-Mini zijn. De velgen zijn 17″-Track Spoke Black-wielen.
Aan de binnenkant keert het sportieve thema terug, met JCW-sportstoelen, -stuur en zwarte details rondom. Onder de motorkap ligt de 1,5 liter-driecilinder, goed voor 134 pk en 220 Nm. Hiermee haalt de auto de 97 km/u in 7,5 seconden en een top van 209 km/u.
Mini zelf zegt met de auto een ode te willen brengen aan de Mini 1275 GT. Dit was een sportieve Mini uit de eind jaren ’60. Maar hier wordt het verhaal een beetje vreemd. Het is namelijk niet de eerste keer dat Mini een ode brengt aan die 1275 GT. Nog maar drie jaar geleden deden ze hetzelfde, met de Mini 1499 GT. Een special edition die iets minder special is, dus.
Toegegeven, dat was wel de vorige generatie, maar op het eerste blik lijken de twee Mini’s wel praktisch hetzelfde. Wel krijg je bij de nieuwe Mini meer pk en kon je bij de oude nog kiezen uit de kleur wit. Oh, het grootste verschil: de positie van het stuur. De oude Mini 1499 GT was alleen voor de Britse markt bestempeld, waar er 1499 stuks werden afgeleverd. Wat dat betreft is de nieuwe 1499 GT een stuk exclusiever, met 150 stuks. Al is de kans klein dat je die ooit gaat zien, die gaan namelijk allemaal naar de Verenigde Staten. Daar kost de Mini 1499 GT 27.890 dollar.
lekkerlinksrijden zegt
De Brexit is nu al te merken
Esprit_de_Flandre zegt
Vreemd dat ze er maar 150 van maken, terwijl ze van de vorige 1499 stuks maakten…
atrak zegt
Op een auto met zo weinig vermogen werken de kleinste velgen altijd veel beter.
maferick74 zegt
1499? Dat moet wel het aantal pk’s zijn… oke het zijn geen 1750, maar zet maar hier op de oprit.
snuif zegt
Zelfs slechts 150 stuks in Amerika verkopen zal niet meevallen met een 3pittertje.
mashell zegt
Ook Porsche heeft toch een kalender met wanneer ze welke speciale versie weer gaan maken?
lebeaunl zegt
Mooie spec.
Lekker relevant nieuws ook: 150 stuks van een samengeraapt speciaaltje voor dat ontwikkelingsland in Noord-Amerika.
ericd zegt
Raar is als straks de fabriek in Oxford MIni’s voor BMW blijft maken terwijl de onderdelen ernaartoe duurder worden, idem de importtarieven voor Britse auto’s in de EU. Als er een No-Deal Brexit komt, zie ik BMW toch bij NedCar blijven.
T5Power zegt
Een (new) Mini is zooo 2001. Maar dat dacht ik in 2017 al. En in 2014, 2010…
rotarypowah zegt
“met een zwarte grille, deurklinken en koplamptrim.”
Op de foto’s zijn de deurklinken metallic, niet zwart.