Moet je nu winterbanden onder je auto leggen?

Auteur: , 105 Reacties

Brace yourselves, comments are coming.

Volvo 343

Het is begin December, dus zijn er weer twee discussie: eentje over Zwarte Piet en eentje over winterbanden. Volgens sceptici is een setje winterbanden niets meer dan geldklopperij. Volgens anderen draagt het juist bij aan meer veiligheid in winterse omstandigheden.

Ondanks dat vele instanties allerlei tests hebben gedaan, kunnen die allemaal in de prullenbak. Want de omstandigheden in de buitenlucht kunnen variabel zijn, waardoor de uitkomsten van de tests dat ook zijn. Dat is tot nu toe, want ein-de-lijk is er uitsluitsel! Het definitieve slotwoord komt van het Britse magazine TyreReviews. Gezien die naam zullen ze wel iets met banden hebben.

Opel Omega

TyreReviews heeft nu dan eindelijk een test gehouden die wel representatief en vergelijkbaar is. De uitkomst is waanzinnig verrassend. Eh, nee, eigenlijk niet. Onder droge omstandigheden ben je het best af met zomerbanden. In de winter raden ze je voor Britse omstandigheden allseason banden aan. Die scoren beter dan winterbanden onder droge omstandigheden en bieden aanzienlijk meer grip dan zomerbanden in de sneeuw. Dat is tenzij je de sneeuw geregeld opzoekt, want in sneeuwige en ijzige condities is de winterband veruit superieur.

Mitsubishi Pajero

Zijn we dus veel wijzer geworden? Voor de discussie in principe niet. Alles is afhankelijk van perspectief en eigen gebruik. Dus mocht je twee weken op wintersport gaan, dan is een allseason band niet eens een optie. Dus in principe altijd zomerbanden en voor twee tot drie maanden per jaar even de bandjes wisselen. Afhankelijk van of je de sneeuw op zoekt doe je dan allseason banden of winterbanden. Maar uiteraard zullen de meningen erover verschillen en zullen zeloten volgen.

Volvo 850 Estate

Die video kun je hier bekijken:

Met dank aan iedereen voor de tips!



105 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Ik gooi ze er morgen onder.
@dirkiii: ik heb ze er al ff onder liggen. Veel betere grip op vochtige wegen en met nachtvorst. Mijn kilometers rijd ik met name in de vroege ochtend en in de avond. Ik ben niet van de compromissen, ook niet bij mijn bandjes.
@bischero: maar morgen wordt het 10 graden. Ga je dan weer even wisselen? Je wilt toch geen compromissen?
@mwti: snap je het verschil tussen een compromis en kiezen en daarmee het accepteren van een verkeerde keuze/combinatie?
Morgenvroeg rijd ik om 08.00u naar de hockeyvelden, dan is het in het zuiden volgens de voorspellingen 7 graden, niet 10.
@mwti: maar ze hebben toch ook geconcludeerd dat bij natte weg (en lage T) winterbanden beter zijn? Tussen pakweg half oktober en half maart droogt de weg amper op hier….
@sizedoesmatter: als het vriest en het zonnetje schijnt dan is de weg droog en hoe zit het dan? En zoals bischero schreef; hij rijdt om 8:00 naar de hockey maar in de middag rijdt hij met 10-12 graden weer op droog asfalt.
@sizedoesmatter: ah joh, met mijn vorige auto hield ik de winterbanden er ook in de zomer onder. Veel meer grip met 30°C door het super zachte rubber. Wel afstand houden, want de remweg is wat langer
@mwti: kweenie hoor, hier in Breda is het grondwaterpeil na vandaag wel weer op niveau. Dan rij ik met 10 graden toch liever met winterbanden…
Correct me if i’m wrong…
Maar, mag je met allseason wel naar Oostenrijk tuffen in bijv. januari?
Volgensmij zijn winterbanden in Duitsland, Oostenrijk dan gewoon verplicht op de aandrijvende assen.
@weeshuis: Never mind, te snel gelezen. :)
@weeshuis: als er een sneeuwvlokje op de all seasins staat is t ook in duitsland etc bruikbaar als winterband
@michelschouten:

Niet bruikbaar, maar toegestaan.
Zijn 2 verschillende dingen.
@weeshuis: met sommige allseasons mag je gewoon naar Oostenrijk (door Duitsland). Moet wel een sneeuwvlokje op staan. Een goeie all season is beter dan een slechte winterband. Desalwelteplus heb ik gewoon knappe winterbanden eronder liggen van oktober tot maart. Ik rij vaak door de ardennen en de eiffel en daar heb je vaak in het na en voorjaar wel eens sneeuw.
@weeshuis:
Volgens mij zijn winterbanden in Duitsland verplicht onder winterse omstandigheden. Dus dat kan per dag verschillen.
@Original_Arnoud: dat klopt, dus als er geen sneeuw ligt mag je gewoon met zomerbanden rijden. In NL mag je altijd met zomerbanden rijden, ook als het sneeuwt
Ik hoor graag wat de experts erover zeggen, maar met m’n winterbanden merk ik deze dagen iig meer grip te hebben als ik (vlot) optrek
@pindakoning: idem hierzo.
@pindakoning: precies dat. Bij een stoplicht met nat wegdek kom ik aanzienlijk beter weg met de winterreifen..
@pindakoning: Niet elke zomerband is hetzelfde en hebben verschillende optimale bedrijfstemperaturen net als je verschillende gradaties hebt in winterbanden. Iedereen die van die snoeiharde zomerbanden heeft (ook wel eco banden) is een winterband niet overbodig. Iemand die voorkeur geeft aan een zachtere compound, zoals ik, moeten vaker de banden vervangen maar de band blijft soepel bij koudere temperaturen. Omdat de overlap, of grijs gebied, heel erg groot is tussen zomer- en winterbanden is het best mogelijk dat jou winterbanden bij een relatief hoge temperatuur al meer grip hebben dan je zomerbanden. Daarom zijn tests ook niet zoveel zeggend.
Die test is echt het bekijken waard. Een eenduidig advies is gewoonweg niet te geven. In Nederland zou je gemiddeld genomen het beste uit zijn met een (goede) zomerband in de lente/zomer/herfst en een (goede) all-season band in de winter. Maar dekt natuurlijk niet alle omstandigheden.
@n0zem: een all season band is eigenlijk nooit goed . Het is een compromis band . En op uitzonderingen na in veel landen niet geaccepteerd in de winter .
@bohica: Daarom zegt @n0zem dat de video het kijken waard is, want in de video zie je dat de allseason band in de veel landen juist wel geschikt is als band voor in de winter ;-)
@bohica: nee je kunt inderdaad beter bij droog weer je zomerbanden eronder gooien en bij nat weer je winterbanden!
@ticoooo: zomerbanden voeren meer water af dan winterbanden dus ook bij nat weer zomerbanden. Eigenlijk zijn zomerbanden altijd beter, behalve bij sneeuw dan zijn winterbanden beter en dan ook gelijk heel veel beter.
@mashell: Bij 5 graden en nat weer kan ik het toch echt vergeten op zomerbanden (Bridgestone Potenza) om eens flink gas te geven. Winterbanden (Continental 830P) daarintegen geven niks van slip. Het blijft natuurlijk altijd aan de bestuurder om iets verstandig met zijn wagen te doen, niks gaat je redden als je te snel bochten neemt bij ijzel of dergelijke.
@gumz: het profiel van zomerbanden is gemaakt om water af te voeren, het profiel van winterbanden om sneeuw vast te grijpen (want sneeuw op sneeuw geeft grip). Ik merk eigenlijk dat op mijn Bridgestone winterbanden op alle vlakken behalve sneeuw en comfort wat minder goed zijn als mijn Bridgestone zomerbandjes.
@mashell: Bij sommige winterbanden zie je inderdaad geen ‘lange’ groeven meer, dat lijkt me ook niet handig als het nat is. Heb nog enkele groeven die doorlopen om het water af te voeren. Jammer genoeg zijn er teveel types en verschillen, zelfs per merk..
@mashell: de enige juiste conclusie.
@mashell: heb je de test wel gekeken? Daar wordt duidelijk in vermeld dat met natte omstandigheden bij een lage temperatuur de all season band en de winterband beter stopt dan de zomerband. Alleen wanneer het droog is stopt de zomerband sneller. Dus als het hier ‘s morgens vroeg zo’n graad of 3 is en het is lekker vochtig buiten. Dan presteert een all season/winterband beter.
@bohica: bij veel mensen heerst nog altijd de gedachte dat een all-season band nergens goed in (en dus voor) is. Michelin en Continental hebben bewezen dat dat tot het verleden behoort. In Nederland zou je in de winter eigenlijk van dag tot dag moeten switchen van zomer naar winterband en weer terug. Dan is een goede allseasonband gemiddeld genomen absoluut beter dan níet dagelijks switchen. Ík heb er persoonlijk de tijd niet voor. Een acceptabel compromis imho.
@bohica: Je zou bijna zeggen voor wisselende weersomstandigheden. Je kan natuurlijk ook elke dag van banden wisselen afhankelijk van de omstandigheden, hoef je geen compromis te maken! :-)
@bohica: die tijd is toch echt geweest. De Michelin crossclimate doet het in de zomer beter dan b-merk zomerbanden en in de winter remt die beter dan sommige b-merk winterbanden (in de sneeuw dus). En dan heb ik het dus niet over hifly of linglong maar over gewoon b-merk banden zoals Viking.
@bohica: dan heb je de test niet goed bekeken, de all season band komt eigenlijk , in de omstandigheden die we in NL en UK hebben, veel regen, nauwelijks sneeuw als beste uit de test.

Ik kies zelf altijd voor de ultrasofts.
@gandini: onderzoek van het Oostenrijkse RBR heeft uitgewezen dat Fulls Wets met spikes en sneeuwkettingen aan te raden zijn bij sneeuw: https://youtu.be/AsDgI6Ec3fQ.
Voor die paar dagen dat het in Nederland sneeuwt (áls we dat al halen) leg ik geen winterbanden eronder. Een goede zomerband is afdoende. Heeft me nog nooit in de problemen gebracht.
@borrelnoot: Kijk de test even en hou dan ook in gedachten dat het allemaal nieuwe banden zijn.

Het is namelijk precies dergelijke borrelpraat die bepaalde denkbeelden in stand houdt, of dat nu voor of tegen winterbanden spreekt.
@borrelnoot: Laat ik er het volgende over zeggen: Ik heb de winterbanden (Continental Wintercontact TS 860) er half oktober al op laten leggen en dat doe ik altijd rond die tijd. Maar dat komt, omdat ik met mijn Ford Mondeo Combi zo’n beetje door half Europa rijd (+/- 120.000 km/jaar) . En dan heb je ze vaak al echt nodig. Er ligt dan zelfs al een set sneeuwkettingen in de auto voor het geval dat die nodig mochten zijn. Maar die heb ik tot nu toe nog niet nodig gehad.
Zou ik de auto echter alleen maar gebruiken voor ritten door Nederland, dan zou ik er echt geen winterbanden voor aanschaffen. Daarvoor vind ik ze echt niet nodig vanwege de te geringe noodzaak. Op goede zomerbanden met voldoende profiel zou ik de winter dan ook wel doorkomen. Gewoon je rijstijl aanpassen! En zou ik ze voor vakantie naar een gebied in de bergen nodig hebben, dan zou ik een set goede gebruikte winterbanden aanschaffen. Scheelt toch een behoorlijke slok op een borrel.
@9000cse: dat is precies mijn redenatie ook. Ik heb ze ook een aantal seizoenen er wel onder gehad. Veel woon werk km’s en wintersport. Rij nu nog maar 10 a 15000km per jaar.
Ik leg de banden er ook onder voor het meer gripgevoel. Daarnaast ook voor behoudt van mijn zomerbanden😅
Blijf op zomerbanden rijden. Rijd graag met mn kont samengeknepen en hou van een sporadische drift op z’n tijd. Heerlijk.
@okdoei: Heerlijk, ja! Op een grote parkeerplaats zonder obstakels. Vind ik ook heerlijk! Maar dat is dan gecontroleerd. Als die “drift” echter onverwacht inzet, dan zou die kont wel eens anders kunnen reageren. Maar dan wel ongecontroleerd!
@9000cse: in deze context is de juiste schrijfwijze “ongeKontroleerd.”
@bara: Sorry, dat moet natuurlijk Kontext zijn. Niet context.
Ga maar eens bij lage temperaturen met een Quattro met zomerbanden krap insturen/parkeren, dat ‘wringt’ altijd, je voelt dat ze geen grip hebben. Met winterbanden geen last.
@5cil: precies dat. Ik heb dat met de Giulia Q4, daar zit ook nog zo’n Ackerman-onderstel onder (zal het wel fout schrijven) en dat doet gewoon “zeer” in de winter…een kort bochtje stapvoets en je weet niet wat je hoort en voelt in het stuur. Met winterbanden heb je dat veel minder. Geeft duidelijk aan hoe hard die zomerbanden worden bij lage temperaturen.
@5cil: als ze geen grip hebben, kan het toch niet wringen? Dan zou het juist soepeler moeten gaan.
@henkp1: doordat het wringt, met weinig grip, ‘verspringt’ de band als het ware een stukje. Een zachte winterband kan beter vervormen en heeft hier geen last van
Winterbanden in Nederland? Meest geslaagde marketing truuk van de laatste decennia, winterbanden geven alleen maar voordeel bij sneeuw, in ons kikkerlandje hebben wij hier gemiddeld 3 dagen per jaar mee te maken, tel uit je winst!
@toniominestrone: Yup, want fuck onderzoek…
@toniominestrone: Precies! Ooit een interview gehoord met de marketingman die begin jaren 2000 de ‘winterbandencampagne’ had opgesteld; laatste vraag van de interviewer aan hem: ‘en heeft uzelf ook winterbanden onder uw auto?’ Antwoord marketeer: ‘nee, natuurlijk niet’.
Met 4wd vind ik het niet nodig.
@dijan: ik ben geen voorstander van winterbanden behalve met sneeuw. mijn conclusie uit eigen ervaring althans. 4wd veranderd niks aan je remweg.
@marc94:
En je gaat er ook niet beter door sturen.
@marc94: 4wd heeft wel degelijk een positief effect op de remweg bij gladheid. Doordat de voor- en achter zonder differentieel met elkaar verbonden zijn remmen de voor- en achteras altijd evenveel, bij gladheid zorgt dit voor een korte remweg. Let wel op, dit werkt alleen bij 4WD/4×4, auto’s met AWD hebben wel de mogelijkheid om voor en achter ongelijk te remmen.
@robert110: de meeste auto’s hebben elektrische remkrachtverdelers, ESP ect. Dus er wordt dan altijd tussen voor en achteras gelijk geremd. Daar heb je echt geen 4WD voor nodig. Dus geeft het ook geen kortere remweg.
@tazmania: lijkt me vrij sterk dat verhaal over gelijke remkracht voor en achter. Dat ouwe lel van me had al een remkracht begrenzer op de achteras om te voorkomen dat achter en voor even hard remmen. Vanwege de doodsimpele reden dat de achterkant bij remmen lichter wordt en je daardoor de boel laat blokkeren als je voor en achter evenveel remdruk geeft.
Enkel met remmen op de motor geeft 4WD een voordeel.
@nietcreatief: Met 4wd ingeschakeld is het simpelweg niet mogelijk de voor en achteras een andere snelheid te laten draaien omdat de beide assen zonder differentieel aan elkaar verbonden zijn. Daarom werkt het niet bij AWD omdat daar wel een differentieel (of een vervanger daarvan) tussen zit en het dus mogelijk is de voor en achteras wel met ongelijke snelheid te laten draaien. Hier twee filmpjes die het demonstreren en waar het uitgelegd wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=8bXdXRbc2Rc
https://www.youtube.com/watch?v=fMHSBXjiyac
@robert110: remkracht en rotatiesnelheid zijn 2 totaal verschillende dingen. Leuk dat achter en voor geen andere snelheid kunnen draaien, dat voorkomt dat achter blokkeert wanneer voor nog draait en vice versa. Maar meer remkracht ga je er achter ècht niet door krijgen.
Het is remmende voort dus een mooie oplossing om de ABS wat rust te geven. Meer niet.
@nietcreatief: Ik heb ook nooit gezegd dat 4WD voor meer remkracht zorgt. Enkel de gelijke verdeling van de remkracht voor en achter zorgt voor een kortere remweg bij gladheid.
@dijan: behalve dan dat je met 4wd net zo’n lange remweg heb als met fwf.
@willeme bij de volgende zinnen, moet er in zin 1 dan niet het woord zomerband staan ipv allseason??
Dus mocht je twee weken op wintersport gaan, dan is een allseason band niet eens een optie. Dus in principe altijd zomerbanden en voor twee tot drie maanden per jaar even de bandjes wisselen. Afhankelijk van of je de sneeuw op zoekt doe je dan allseason banden of winterbanden.
@cjdg: volgens de test ben je bijna altijd beter af met zomerbanden en kun je idd allseasons gebruiken voor die paar dagen sneeuw.
@willeme: dus, Dus mocht je twee weken op wintersport gaan, dan is een allseason band niet eens een optie.
Dat is wel een optie?

Ik rij altijd in de winter op winterbanden, aangezien ik ook naar Scandinavie moet.
@cjdg: Hier is ruimte voor discussie. Veel allseason banden zijn namelijk niet goedgekeurd voor gebruik in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Er zijn een paar uitzonderingen die weer wel goedgekeurd zijn.

Rijd je weinig kilometers: zomerbanden, blijf binnen met sneeuw
rijd je veel kilometers: 9 maanden zomerbanden, 3 maanden allseason
Ga je op wintersport: 9 maanden zomerbanden, 3 maanden winter

Rijd je veel in Alpenlanden of Scandinavië: dan is het geen discussie, dan moet je kiezen voor winterbanden.
@willeme: de winterse omstandigheden duren vaak wel iets langer dan 3 maandjes.
@willeme: exact dit dus. Wat mij betreft is de discussie daarmee ten einde. Najah, het zal wel niet, want de persoonlijke ervaringen van iedereen zijn natuurlijk veeeel betrouwbaarder dan zo’n onafhankelijkheid onderzoek met verschillende banden onder dezelfde omstandigheden ;)
@willeme: met je eens. En als ik al seasons zou kiezen, dan zeker een die toegestaan is in de Alpen. Mits ik verder niet langer de sneeuw in moet.
Heb de hele zomer alvast op mijn winterbanden gereden.
Dus ik ben er al klaar voor.
@Hubert: Bij mij zitten ze er bijna 3jaar onder en bijna 100.000km super banden!
Ik heb dit jaar voor een compromis gekozen: voor winter, achter zomer en het reservewiel is allseason.
@robert110:

Wel wisselen in het voorjaar!
@robert110: je hebt bandenadvies bij Mark Rutte gehaald?
Compleet off topic, maar wat is die Volvo leuk in het geel. Ik had een 340GL in het wit, maar een 343 vind ik toch leuker.

On topic; ik leg er elk jaar weer winterbanden onder (begin december, net gedaan dus) en eind maart gaan ze er weer vanaf. Wat een ander ervan vindt boeit me vrij weinig, ik vind het geen discussie waard :-)
Ik heb net een setje Schwalbe Racing Ray + Schwalbe Racing Ralph in de maat 27,5 ” gekocht. Meer dan genoeg voor in Nederland. Voor in de sneeuw houd ik m’n Maxxis Minion DHR II wel achter de hand…
@henrie: ook in die maten heeft Schwalbe (spiked) winterbanden 😉
@sizedoesmatter: Dat weet ik. Lijkt me wel meer iets voor op het ijs. In de sneeuw voldoen een paar flinke noppen ook al snel. En flinke noppen hebben die Minions wel!
@henrie: dat is omdat jij achterwielaandrijving hebt. Veruit de meerderheid heeft aandrijving op de voorwielen en dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
@escort77: Uiteraard! En ik heb 12 versnellingen. Dat maakt ook een groot verschil… of zoiets…
Met de platte banden, die onder mn buikschuiver zitten, ga ik er geen winterbanden onder leggen, geloof niet dat dat veel zin heeft. Velgen met een kleine diameter passen helaas niet, die zouden aanlopen op de remklauwen. Dus dan maar met het OV voor die paar dagen, dat er niet veilig met zomerbanden gereden kan worden.
Even helemaal off-topic, maar wat een prachtige vroege 343 is dat! Daar gaat mijn Daf-hart sneller van kloppen. Uiterst zeldzaam maar zo een zou ik nog graag een naast mijn Daf 66 erbij hebben.
@tenaci: Ja he?! Elke keer als ik een foto van de 343 zie ga ik weer googelen, maar telkens staan er 0 te koop. Zo jammer. Maar met een Daf 66 mag je ook zeker niet klagen ;-)
@galant: en dat doen we ook niet. Ik koester mijn stukje Nederlands historisch erfgoed!
De uitkomst van de vierseizoenen banden verbaast mij. Mijn ervaring is dat deze banden een typische ‘alle seizoenen nét niet’ ervaring bieden. Hoe dan ook, lekker door hobbelen op zomerbanden, de twee dagen met sneeuw moeten we gewoon goed opletten, en voor de wintersport leen ik de 4×4 met winterbanden van mijn schoonvader. Alles geregeld!
@dutchdriftking: is je ervaring enkele jaren oud? Want dat allseasons goed zijn is echt van de laatste paar jaar.
@lekbak: De laatste was een setje van Mastersteel (onderdeel van Dunlop) van 2018, hiervoor een setje Michelin, zal rond 2014/15 geweest zijn.
Ik rijd nog rond met zomerbanden op mijn Shitvic. Wel met voldoende profiel. Wellicht zondag wisselen naar winterbanden, maar ik heb nog niet echt gemerkt dat ik grip tekort kwam op de zomerbanden.
Winterbanden geven op koud nat asfalt minder grip.
Dikke onzin in Nederland, lekker een wintersetje kopen voor 1500 bij de dealer man man man.
Pas gewoon je rijstijl aan voor die ene dag sneeuw in Nederland die met 5 minuten weer gesmolten is door de 3 miljoen kilo zout wat op de weg ligt en de 5 graden boven nul.
Duitsland, Oostenrijk etc is een ander verhaal, daar moet je ze gewoon hebben.
Heb nog nooit winterbanden onder mijn eigen auto gehad. De enigste keren dat het echt spannend was, was op ongestrooide wegen en een enkele keer snachts een sneeuwstorm. En jaja je zou maar crashen omdat je een paar meter te kort komt.
Ik ben de afgelopen jaren braaf naar winterbanden gegaan maar achteraf heb ik ze niet nodig gehad. Dit jaar ga ik dan ook proberen zonder te doen. Als het gaat sneeuwen staat toch alles vast dus dan pak ik wel de tram.
Gewoon niet. Marketing onzin.
Prachtige foto die laatste👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼
Ik heb meerdere sets velgen die ik mooi vind onder mijn auto. Een banden wissel is dan een goede reden om andere velgen te monteren.
@escort77: maar zijn ze even groot. Ik ging van 20” naar 18” en dat oogde een stuk minder dik.
@mwti: nu 2 setjes van 18” en eentje van 17”. Andere setjes van 18” en 3×17” zijn alweer weggedaan.

Ik zal nooit iets tegen mijn vrouw zeggen over haar hoeveelheid schoenen…
Rijdt nu voor t eerst op all-season (Bridgestone) banden. Prima in de regen en op sneeuw in vlakke landen en gebieden maar heuvel //berg op zou ik liever echte winterbanden hebben.. in de zomer mee naar Portugal geweest en dat werkte ook prima. Ook alweer een aantal x naar Duitsland geweest en dan is t prettig niet te hoeven wisselen maar op droog is mijn voorkeur toch echt weer normale zomerbanden
Zal de bandenmaffia niet blij mee zijn.
Als ik de temperatuur voor de komende twee weken zie wacht ik nog even met wisselen
De 18e gaan die van mij eronder. En dan een weekje later kerst in de sneeuw, en half februari nog een weekje :)
Ik zou geen winterbanden erom leggen als ik niet de Alpen in zou gaan.
Iemand nog tips voor sneeuwkettingen (op de achterwielen)? Ik zie mezelf daar al klungelen ergens op een bergpas.
@imaginenl: Rud Centrax liggen er zo onder. Eraf halen kan lastiger zijn en ze zijn duur.

Ben het met je eens wat betreft de Alpen. En als je winterbanden nodig hebt, ben je zo blij dat je ze hebt, dat ik er graag de rest van de winter iets behoudender voor rijd.
Ik rij op Michelin energy savers. Nuff said qua grip denk ik.

Maar als je je gewoon wat beheerst en je aan de omstandigheden aanpast is dat allemaal niet zo’n probleem…
De term ‘zomerbanden’ wordt ook hier verkeerd gebruikt. Zomerbanden, als die al bestaan, zijn banden ontwikkeld om uitstekend te presteren onder zomerse omstandigheden. De gewone banden die standaard onder auto’s liggen, die dus vaak onterecht zomerbanden worden genoemd, zijn juist ontwikkeld om onder alle omstandigheden goed te presteren: dus bij alle temperaturen, alle rijstijlen, nat of droog, comfort, geluid. Goede gewone banden scoren hoog op al die punten, maar zijn niet bedoeld voor extreme situaties; dus niet voor op een circuit of niet op dikbesneeuwde bergweggetjes. In dat laatste geval zijn winterbanden nodig eventueel zelfs met ketttingen of spikes. In Nederland kan men heel goed het hele uit de voeten (wielen) met gewone banden (die dus vaak onterecht zomerbanden worden genoemd).
Ik heb een paar keer winterbanden onder m’n rwd lease BMW gehad, maar ik hoef ze niet meer; merk het gelijk in de eerste bocht dat ze veel minder grip hebben. Naar de wintersport ga ik niet en die 1 of 2 dagen per jaar dat er echt sneeuw op de weg ligt, heb ik met de standaard banden totaal geen probleem.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).