• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

MotoGP-coureur zal dit weekend in slaap vallen tijdens DTM-race

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 6 juni 2019 om 14:32 – 25 Reacties

MotoGP-coureur zal dit weekend in slaap vallen tijdens DTM-race


Zijn Ducati is immers zoveel sneller in een rechte lijn, daarbij valt zijn Audi totaal in het niet.

Ducati-rijder Andrea Dovizioso zal komend weekend een behoorlijke ‘change of pace‘ doormaken. De fabriekscoureur van de Italiaanse motorfietsfabrikant mag namelijk instappen in een Audi RS5 DTM tijdens de wedstrijden op het circuit van Misano. Qua snelheidsbeleving zal het een totaal nieuwe ervaring voor Dovizioso zijn, helemaal omdat hij op dit gebied recordhouder is in de MotoGP.

Dovizioso noteerde vorig jaar op het lange rechte stuk van Mugello de hoogste snelheid ooit gemeten in de MotoGP. In de race scheurde hij met een noodgang over het asfalt en kwam hij tot een snelheid van liefst 356,5 km/u. Afgelopen weekend verbrak Divizioso zijn eigen record, door deze met nog eens 0,2 km/u bij te scherpen naar 356,7 km/u. Teamgenoot Danilo Petrucci, die de race uiteindelijk wist te winnen voor eigen publiek, kwam tot een snelheid van exact 355 km/u.

MotoGP-coureur zal dit weekend in slaap vallen tijdens DTM-race

In vergelijking met de DTM-auto’s zijn de racemotoren in de MotoGP aanzienlijk sneller. Ondanks het feit dat de huidige DTM-auto’s voorzien zijn van hagelnieuwe viercilinders die cira 610 pk produceren, zijn ze in een rechte lijn absoluut geen match voor de tweewielers. Zelfs met de DRS-klep open en in de slipstream halen de auto’s op het rechte stuk van Hockenheim amper de 320 km/u. Dat gezegd hebbende, mede dankzij de aerodynamische bodykits en natuurlijk de vier banden zullen ze in de bochten zeker tijd goed kunnen maken, waardoor ze aan het eind van de ronde alsnog sneller zijn dan de motoren.

Dit seizoen zullen we overigens een goed beeld krijgen van hoe de machines uit de MotoGP en de DTM-auto’s tegen elkaar opwegen. Het toerwagenkampioenschap is namelijk verhuisd van Zandvoort naar Assen, de Nederlandse tweewielertempel. De MotoGP zal daar neerstrijken van 28 tot en met 30 juni, de DTM volgt van 19 tot en met 21 juli.

Meer lezen? Bekijk dan HIER onze vergelijking tussen de MotoGP en de Formule 1.

Ook interessant!

  • Video: MotoGP circuit gaat in lichterlaaie
  • Audi dealerschap onder water
  • BMW M onthult een lading nieuwe MotoGP safety cars
  • The Collectables - BMW M4 DTM Champion Edition
    BMW M4 DTM Champion Edition

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

dtm, maximumsnelheid, motogp, Vergelijkingen

Vorig bericht: « De Bugatti’s van Team Afrojack door JD Customs
Volgend bericht: Dit brengt BMW’s eerste OTA-update naar iDrive 7 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    6 juni 2019 om 14:34

    -edit: aangepast ter verduidelijking.

    Login om te reageren
  2. MrSkyline zegt

    6 juni 2019 om 14:39

    Ik wil niet heel vervelend zijn hoor, maar het ronderecord op bijvoorbeeld Misano is een seconde sneller voor DTM wagens vergeleken met MotoGP.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      6 juni 2019 om 15:19

      @MrSkyline: er staat toch ook in de tekst dat de auto’s sneller zijn qua rondetijd..

      Login om te reageren
      • MrSkyline zegt

        6 juni 2019 om 21:14

        @boomhauwer: Nu wel ja, dat stond er eerst nog niet, jochempie maakte de zelfde opmerking.

        Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    6 juni 2019 om 14:42

    Is bochtsnelheid alleen de aero? 4 stukken rubber IPV 2 welke ook nog eens breder zijn zorgen gewoon voor veel meer mechanische grip.

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      6 juni 2019 om 15:28

      @dutchdriftking: Dat scheelt inderdaad nogal wat. En die banden zijn niet alleen breder, maar hebben ook over vrijwel de hele breedte contact met het asfalt. Bij een motor loopt het loopvlak rond, anders stuurt het maar matig, maar daardoor heb je echt maar een vierkante centimeter aan contact ongeveer.

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        6 juni 2019 om 18:33

        @baardmijt: Ik heb gelogen. Waarvoor mijn excuus. Het contactoppervlak is iets groter. Voor een gemiddelde motor ongeveer een creditcard achter, halve creditkaart voor. Vond dat ik toch verbazingwekkend veel grip had voor een vierkante centimeter en heb even Google erbij geroepen.

        Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      6 juni 2019 om 19:30

      @dutchdriftking: Bredere banden wilt niet zeggen meer grip. Ja, bij het accelereren wel, of stoppen. In de bochten maakt het niet uit. Een hardnekkig fabeltje dat er maar niet uit gaat.

      Login om te reageren
  4. ttr6 zegt

    6 juni 2019 om 14:54

    Jezus C….357 km/u op 2 wielen. Moet er niet aan denken…..

    Login om te reageren
    • supertjeduc zegt

      6 juni 2019 om 15:00

      @ttr6: het afremmen aan het eind van het rechte stuk op 1 voorwiel is spectaculairder

      Login om te reageren
      • daan83 zegt

        6 juni 2019 om 15:28

        @supertjeduc: om vervolgens in een drift de bocht in te gaan en op zijn achterwiel de bocht uit

        Login om te reageren
      • atrak zegt

        6 juni 2019 om 15:54

        @supertjeduc: Precies!! Ik snap niet Dat Die cojones in zo’n strak leren pakje passen.

        Login om te reageren
    • donald zegt

      6 juni 2019 om 16:58

      @ttr6: Ik wel

      Login om te reageren
  5. Donar zegt

    6 juni 2019 om 15:06

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. cazzo046 zegt

    6 juni 2019 om 18:01

    MGP-rijders zijn de echte helden. Hamilton zou in zn broekje doen.

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      6 juni 2019 om 19:35

      @cazzo046: Hamilton heeft ook serieus snel brommer speelgoed.

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      6 juni 2019 om 22:57

      @cazzo046: isle of man. Need I say more?

      Login om te reageren
  7. Crosscabouter zegt

    6 juni 2019 om 19:27

    Had niet anders verwacht met deze gebruikersnaam ;)

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      6 juni 2019 om 19:27

      @cazzo046 uiteraard

      Login om te reageren
  8. densk zegt

    6 juni 2019 om 20:14

    Ben wel benieuwd wat Dovi gaat presteren. Iemand enig idee of dit ook ergens (live) te zien is?

    Login om te reageren
  9. skinny058 zegt

    6 juni 2019 om 20:17

    Rechtdoor zo hard mogelijk is niet heel erg moeilijk…een snellere rondetijd is veel belangrijker. Van een hogere bochtsnelheid blijf ik meer wakker dan van een hoge(re) topsnelheid.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      7 juni 2019 om 09:08

      @skinny058: met 100 door een bocht op een motor is veel spannender dan hetzelfde doen met een auto.

      Login om te reageren
      • skinny058 zegt

        8 juni 2019 om 11:43

        @boomhauwer: Dat zeker…of met een rally-auto met 200 over een heuvel, flauwe bocht naar rechts langs een bomenrij…

        Login om te reageren
      • skinny058 zegt

        8 juni 2019 om 13:22

        @boomhauwer: Alleen het verschil is in dit geval dat die auto veel harder door dezelfde bocht gaat.

        Login om te reageren
  10. mark1055 zegt

    6 juni 2019 om 23:44

    Wat blijft de MotoGP waanzinnig om te zien, niet alleen omdat er veel meer gebeurt dan in menig saaie f1 optocht maar ook buiten de baan, de motogp coureurs, geweldige types

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North