Musk: er komt een performance-versie van de Roadster

Auteur: , 78 Reacties

Ze zijn gek daar in Fremont.

Ik denk wat we het eens kunnen zijn dat de nieuwe Tesla Roadster een buitenaards apparaat gaat worden. 10.000 Nm, verdeeld over vier wielen. Een sprint naar 96 km/u in 1,9 seconden (video) en een actieradius van bijna 1.000 kilometer.

Indrukwekkende cijfers. Het gaat echter nog gekker worden. Dat heeft Elon Musk via Twitter aangekondigd. Volgens de Tesla CEO zijn deze specificaties gebaseerd op het basismodel van de Roadster. Musk zegt dat er ook nog een performance-pakketje van de Roadster gaat komen.

There will be a special option package that takes it to the next level.

Musk houdt wel een slag om de arm. Zo zegt hij dat Tesla eerst moet kijken naar de veiligheid van zo’n snellere variant. Er zit immers een grens aan al die immense prestaties. Het laatste wat je wil is dat je passagier het interieur gaat onderkotsen omdat je onverwacht het pedaal vloert. Of erger: medereizigers die flauwvallen.

De nieuwe Roadster staat op de agenda voor 2020. Momenteel heeft Tesla haar handen vol aan de productie van de Model 3 en dan is daar ook nog eens de nieuwe Semi.



78 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Dankzij het wijfie dat hem gedumpt heeft nu is ie suïcidaal.
@599gto: Zou ik toch eerder een raket gebruiken.
@599gto: Ik moet zeggen, deze modus van meneer Musk bevalt me wel. De auto’s worden mooier en sneller :)
(ok de trucks worden niet mooier, wel sneller)
@fanboy: alleen van mooie auto’s zonder aantallen en kwaliteit kan een bedrijf niet bestaan.
@fanboy: De Heineken Truck die al rondrijdt gaf mijn 208 110 pk het nakijken
@599gto: een bejaarde op een fiets geeft jouw en je Peugeot al het nakijken
@mopar: maar heeft deze bejaarde dan ook een e-bike?
@599gto: wijfie is inmiddels weer terug. Groetjes Kwalbert Verlinde
Laat hen nu eerst eens het normale model op de markt zetten met het wensenlijstje aan specs dat ze hebben gepresenteerd.
@iamthestig: Ik denk dat jij op de Model 3 doelt. Die zou ik ook belangrijker vinden.

Volgens mij is het met de originele Roadster en de Model S en X aardig gelukt, daar is niks aan gelogen qua specs.
@fanboy: Nou vind ik het persoonlijk geen probleem om verder te kijken dan de neus lang is: De Model 3, en dan vooral de productiesnelheid is neem ik aan het onderwerp van discussie? Wat nou als we over een halfjaar kunnen concluderen dat de Model 3 dan toch eindelijk met ‘redelijke hoeveelheden’ van de band loopt, en de enorm explosieve productiegroei helaas moest achterblijven,.. mogen we dan pas verder kijken?

Tesla heeft best wat mensen ontslagen, maar ik denk niet dat de afdeling product ontwikkeling naar huis gestuurd is: De Model 3 is klaar. Dus kijken ze verder naar ‘what’s next’. De product ontwikkelaars worden niet ineens omgeschoold tot Model 3 bouwers hoor. En product ontwikkelaars zet je blijkbaar ook niet in op de afdeling ‘productie-snelheid-verbetering’. Daar zullen waarschijnlijk eerder de klappen vallen op dit moment.
@postzegel: meneer “iamthestig” doet net alsof ze altijd of vaak liegen over de specs, en dat je het nog maar moet zien met de Model 3. Mijn punt was juist dat het tot nu toe juist gelukt is om auto’s te leveren die voldeden aan de vooraf beloofde specs.
Uiteraard niet met de NEDC rijbereiken, maar met de nummers van de fabrikant zelf (volgens Amerikaanse meetcyclus). En ook de acceleratiecijfers wordt weinig aan gelogen.

Hooguit de productie aantallen :P
@fanboy: Precies. De productieaantallen die ze willen behalen ( ambitie ) worden nog steeds niet gehaald. Maar waar het mij vooral om gaat is het loze commentaar: Waarom zou een fabrikant niet verder mogen kijken naar nieuwe modellen, zolang de productie van het huidige volume model nog niet goed op stoom komt? Het zou wat anders zijn als ze nu de opvolger van de Model 3 gaan lopen promoten,. De Semi en de Roadster zijn duidelijk andere modellen, en de ontwikkeling van deze modellen heeft niets met de productiesnelheid van de Model 3 te maken. Hooguit is het budget voor ontwikkeling beperkt doordat er veel resources (geld, tijd, aandacht) naar de productie van de 3 gaan.
Denk dat bizarre projecten zoals de semi en deze roadster momenteel even beter bij het bedrijf passen dan een massaproduct als de 3. Maargoed, de toekomst zal het uitwijzen. Ik hoop niet dat deze projecten de aandacht af moeten leiden van het doorlopende falen omtrent de 3, maar ik denk juist dat dat de insteek is van ome Elon. Even wat positiviteit genereren, altijd leuk voor de beursneuzen.
Eerst zien, dan geloven.
“Een sprint naar 96 km/u in 1,9 seconden (video) OF een actieradius van bijna 1.000 kilometer.” Zo, heb dat even verbeterd voor je. ;)
@breakingpoint: jij gaat zeker uit van jezelf? Dat geld namelijk voor elke auto en is zelfs onderdeel van het behalen van je rijbewijs.
@flutterby: een sprint van 0-96 is onderdeel van het rijbewijs in Nederland? Vet strak joh
@breakingpoint: Ga je ieder artikel over een auto verbeteren?
In zowat ieder auto artikel wordt vermeld hoe snel een auto naar de 100 gaat en hoe zuinig hij loopt. Ik zou zeggen, ga even alle artikelen op autoblog.nl langs.

Je hebt nog maar 50.000 artikelen te gaan :P
@breakingpoint: Oja, en zet hem even naast een Bugatti of iets dergelijks en ga zo lang als mogelijk 0-400-0 sprintjes en remtesten doen, drie keer raden welke eerder leeg is.
@fanboy: Zo, je hebt je naam niet gestolen zeg
@breakingpoint: Ik vind het gewoon onzin. Er bestaat geen auto op deze planeet die z’n opgegeven zuinigheid (en dus rijbereik) gaat halen als je vol accelereert.

Ik lees commentaar als de jouwe wel vaker onder berichten over elektrische auto’s, en ik vind het maar makkelijk scoren met onzin.

Het zou me zelfs niks verbazen als deze Tesla het grootste rijbereik heeft van alle supercars.
@fanboy: Maar jongen toch, wees niet zo lichtgeraakt. Bij VW wordt makkelijk gescoord met olieverbruik, Audi met vijftig tinten grijs, bij Mercedes zijn de taximopjes nooit veraf en BMWs hebben geen pinkers.
@breakingpoint: VW heeft daadwerkelijk issues met distributiekettingen (gehad), bepaalde motoren van VAG hebben daadwerkelijk olieverbruik-issues door een ontwerp’feature’ van de olieschraapveren, en deze motoren zijn nu eenmaal veel gebruikt bij Audi, Mercedes is nog altijd de uber-taxi (pun intended) en BMW rijders gebruiken tot op de dag van vandaag nog steeds liever het hendeltje aan het stuur om te knipperen met het grootlicht ipv de clignoteur.

Tesla heeft zo haar eigen issues. Maar range anxiety is niet een specifiek Tesla dingetje, het is een kwaad dat bij elke elektrokar meespeelt. Stipuleren dat de specificaties ófwel versnellingsprestaties ófwel actiradius betreft is niet nodig, en het ziften hierover kan/mag wat mij betreft vooral als humor dan wel plaagstoot worden gezien. Serieus druk maken over én/óf lijkt typische iets voor de maandagochtend,. vóór de koffie. Kom op. Het is inmiddels middag, en de koffie zal toch wel gevloeid hebben inmiddels?

Hartelijke groet,
Postzegel
@postzegel: bedankt voor het elaboreren van mijn mening. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
@breakingpoint: Maar die grappen zijn tenminste ergens op gebaseerd :D
@fanboy: Ja, gebaseerd op het feit dat electro-auto’s meestal na 10 sprintjes volgas leeg zijn. De Nissan Leaf en BMW i3 hebben daar misschien meer last van dan Tesla’s, maar die profileren zich dan ook niet echt als sportief. Sportief is leuk; maar niet als je accu sneller leeg is dan dat je moet wachten op het laden tot 75%. Auto’s met fossiele brandstof tank je in 2 minuten vol en als je jerrycans gebruikt is het 3 minuten. Veel succes met je Tesla opladen bij een race-circuit zonder snelladers …
@dawwg: Wacht nog even een paar jaartjes. Met de Solid State accu, dan kan dat argument ook de deur uit.

Al is het totaal geen argument voor de gemiddelde Nederlander.
@fanboy: eh de Bugatti.
Hier een eerste foto van het van het geactiveerde special option package:

http://www.weirduniverse.net/images/2017/tullock01.jpg
Hoe aandoenlijk de eerste fossielen hebben zich reeds gemeld.
De M3 is naar voor gehaald, stond voor 2020 op de rol en heeft dientengevolge opstart problemen.
Het is echter typisch Nederlands om de kop af te hakken van iemand die zijn hoofd boven het maaiveld uit durft te steken.

Bij de buren lees ik dat VW 23 miljard gaat investeren om de achterstand op Tesla in te lopen, zelfs dat aartsconservatieve concern heeft door dat de toekomst aan de EV is.
Dat is dus de verdienste van Tesla.
Voorlopig kan VW ondanks de miljarden aan ontwikkelingsbudget nog geen fatsoenlijke EV leveren.
Verder dan wat lege hulzen en verzonnen specs zijn zij nog niet gekomen.
Zij hopen in 2020 met de ID te komen. Hopen hè, ik kan me de jaren vertraging bij de VR6 en VW’s eerste 16v nog goed herinneren.
Niet om te bashen maar om aan te geven dat vertraging de beste kan overkomen.
@jdeboer: niet helemaal waar wat je over VAG zegt. Ze hebben, voor zover ik weet, al 2 elektrische auto’s in het assortiment. De E-up en de E-golf. Met dramatische actieradiussen (ik weet niet of ik dat goed spel) overigens, maar dat terzijde.
@pomoek:
Vandaar het fatsoenlijke, een echte EV die van de grond af als EV ontwikkeld is dus, geen bestaande auto die ze volgepropt hebben met batterijen.
In de E golf zit een beetje Europeaan met zijn kop in het dak.
@jdeboer: fair enough!
@pomoek: Goeie vraag, heb het ff opgezocht. Radiussen en radii mogen allebei.
Was trouwens geen vraag, heb hem toch beantwoord. Zo ben ik.
@gulli: haha, toch bedankt!
@pomoek: actieradii en ook prii ( priussen ) :-)
@jdeboer: het gaat bij VW niet om de achterstand tov Tesla, dat is geen directe concurrent. Het gaat erom voorbereid te zijn op de toekomst. Een 5 meter lange wagen met een enorme accu bouwen die 400km op een lading kan halen, dat kan alke fabrikant. Een bruikbaar supercharger netwerk daarvoor aanbieden, blijkt voor de rest niemand te kunnen, gek geboeg.
Maar omdat de markt voor €100.000 electrowagens beperkt is tot rijke milieugekkies en subsidielikkebaardende ondernemers stapt eigenlijk niemand in die markt. Het lijkt erop dat Tesla de Model 3 helemaal niet echt kan bouwen met de specs die ze noemen.
Nu laten ze een vrachtwagen en een sportwagen zien met allebei redelijk absurde specs, iets wat de smaak heeft van een afleidingsmanouvre. Of ze dat waar kunnen maken is nog twijfelachtig. Volkswagen volgt een heel andere strategie, de juiste electrowagen op de markt op het juiste moment.
@mashell: Tesla is inmiddels zo groot gegroeid dat er verschillende teams.

Het is lang niet meer dat kleine bedrijfje dat maar 1 auto tegelijk kan ontwikkelen. Tevens vraagt de beginfase van de ontwikkeling van een auto andere competenties als de productie ervan perfectioneren.
@flutterby: maar de productie opstarten is standaard, voor electrische en conventionele wagens hetzelfde. Dat is ook iets wat je als competentie kunt inhuren. Dat gaat eigenlijk nooit mis.
@mashell: Ik vermoed dat op termijn een consortium van Duutse (of Europese) autobouwers samen een superchargernetwerk gaan uitrollen. En dat gewoon op de plekken waar nu ook al tankstations zijn. Als de wil er is, is dat vrij snel te realisieren.
@jdeboer: die paar M3’s zijn natuurlijk net zo belangrijk voor BMW als de model 3 voor tesla. Goed verband leg je daar.
@audirijder:
Met fanboys ga ik niet in discussie, met haters evenmin.
Fijne dag.
@jdeboer: Dus omdat hij het niet met je eens is, is ie een fanboy/hater? Hahaha, goed punt man….
@e34m5touring:
Iemand met een dergelijke nickname kan ik gewoon niet serieus nemen, ongeacht wat zijn mening ook mag zijn.
@jdeboer: Hahaha, arrogant much?
@e34m5touring:
Ik geloof niet dat u mij kent dus die reactie komt knap arrogant over.
Geheel niet in lijn met wat ik van u gewend ben, beetje jammer.
@jdeboer: Het feit dat je mij, na zo’n reactie, arrogant durft te noemen geeft al aan hoe ongelofelijk arrogant je bent. Dus goed ingeschat van mijn kant.
@e34m5touring:
Ik noem je niet arrogant, je reactie komt zo over.
Dat is iets totaal anders, misschien eerst even goed lezen en dan pas reageren.
Nu blijf je vanuit de emotie ongefundeerde beschuldigingen uiten.

Zoals gezegd, ik ben beter van je gewend.
@jdeboer: Ohh is dat totaal wat anders….. Nou succes ermee joh.
@jdeboer: ja en? U kent @audirijder ook niet en noemt hem alleen vanwege zijn nick een fanboy, is dat niet arrogant dan? En daarbij komt ook nog eens het feit dat hij op de door u aangehaalde M3 stelling reageert, is dat echt fanboygedrag?
@jdeboer: huh…hij geeft een normale reactie en dan is hij een fanboy/hater???
@jdeboer: Ah zie hier het nieuwe Alias van onze vriend met ban Jrk68.
Jean toch op AW sla je al precies dezelfde wartaal uit, ga wat nuttigs met je tijd doen.
Jij als 30 jaar ervaringsdeskundige zou dat inmiddels moeten weten toch, proost ;)
Ik vermoed dat het Tesla nieuwtje van morgen wordt dat er een Ludicrous versie van de performance variant komt. Woensdag komt er een versie die kan vliegen.
Kan die Musk niet beter even naar die fabriek toe rijden en gaan helpen met die model 3 in elkaar te schroeven?
@hijman85: Er zijn weinig dingen die ik zeker weet. Maar ik weet zeker dat Verstappen zijn Mavo niet hoeft af te maken,, en dat Musk geen auto’s in elkaar moet gaan schroeven.
@pomoek: prachtig inderdaad, hoe mensen denken dat de directeur de boel moet redden…. ze zijn gewoon bezig met toeleveranciers en verder configureren van de robots om de basis goed te hebben staan, das nodig voor zowel snelheid als kwaliteit en uiteindelijk de winst
@hijman85: de standaard Plaid mode is al voorbij de Ludicrous mode dus er zal wat nieuws gepikt worden uit de film Spaceballs.
Idioot
wordt moe van al die spontane-autoblog-entrepreneurs die denken midden in de Tesla onderneming te staan door de berichtgeving rondom productie van de Model 3.
@esprit84: ik denk dat er meer moe worden van het feit dat iedere scheet die het bedrijf Tesla laat hier op Autoblog uitvoerig over bericht moet worden.
@rhellema: maar doet Autoblog dat niet ook bij elke scheet van VW, van Opel of van Max Verstappen. Het is niet dat Tesla meer aandacht krijgt, het is dat Tesla meer nieuws produceert.
De autowereld is wakker geschud! Paniek! Zit me daar in Fremont toch ’n amateurtje, dat de miljoenen kostende hypercars van deze wereld, waarin elke 0.1 seconde snellere acceleratie tot 100 voor wereldnieuws zorgt en als sensatie wordt ervaren, eens mores zal leren! En waarom? ’t Mag toch niet waar zijn, dat ’n pionier op ’t gebied van de automobiele voortbeweging, zoiets voor elkaar krijgt? Die heeft toch ENORME problemen met z’n model 3? Weliswaar door de slechte prestaties van ’n toeleverancier, maar toch? Dan kun je zo iemand toch niet meer serieus nemen? Nee hoor! ’t Is alleen maar voor de Bühne! Marketinggelul! Afleiding! ’n Zeepbel! Allemaal kort voor de dood van ’t merk Tesla! Want? ’t Mag toch niet waar zijn, dat de EV de toekomst gaat bepalen?
Maar, beste (mede) “petrolheads”, stel nou eens dat ’t hem lukt! Wat dan? Is de wereld er dan zoveel slechter van geworden? Of is de wereld alleen maar gebaat bij peperdure, brullende petrolguzlers waarmee je in de PC kunt laten zien dat je ’t hebt gemaakt? Be real, fellows! Probeer je eens voor te stellen hoe jij je voelt als je ’n mogelijkheid hebt om straks ’n Lamborghini, Agera, Pagani of Bugatti ’t snot voor de ogen te laten zien!
@9000cse: je vergeet 1 ding : emotie.
@seicilindri: ik krijg er behoorlijk emotie van hoor aan de gedachte dat ik dat ding zou hebben. Maar niet voor dat geld . Want dan koop ik toch echt een lambo ;) dat is andere emo idd.
@9000cse: verhaal zou prachtig zijn als deze roadster ook daadwerkelijk zou bestaan, verder dan een concept komt men niet, een simpele model 3 kunnen ze nog niet eens leveren, dus droom nog even gerust verder.
@m54b30: M’n beste! Met alle respect voor je mening roept deze toch wel ’n paar vragen op. En niet in de laatste plaats vanwege je veronderstelling dat ik maar wat zit te dromen. Maar wat is de realiteit? Toen Tesla met z’n Model S kwam was toch bijna iedereen ervan overtuigd dat deze auto niet kon slagen? Want: Véél te kleine range; véél te duur; véél te lange oplaadtijd bij véél te weinig oplaadpunten; spelend in ’n segment, waarin iedereen absoluut, expliciet en uitdrukkelijk zou moeten kiezen uit de “premium”-klasse, enz. Maar! Is ’t je ook nog niet opgevallen hoeveel van die auto’s je ziet als je ’n beetje kilometers maakt? En wat te denken van de verkopen in Zwitserland en Noorwegen? Okay! Natuurlijk spelen daarbij de stimuleringsmaatregelen van overheidswege ’n belangrijke rol. Maar wat is daaraan nou zo absoluut verkeerd? Kun je dit verklaren zonder dat je emoties daarbij de hoofdrol spelen?
Verder heeft Tesla inderdaad grote problemen met de productie en uitlevering van de Model 3. Ik denk dat niemand minder dan Elon Musk zelf daarmee ’t allergrootste probleem heeft. Maar om dat item nou meteen aan te grijpen als argument voor ’t einde van Tesla? De verkopen van de Model S en X gaan toch gewoon door? Ik zou zeggen: Nog even geduld! En dan?….Pizza!
En voor wat die roadster betreft: Elke nieuwe versie van welk merk dan ook begint met ’n prototype. Zonder uitzondering. Maar betekent dat, dat Tesla er daarom niet in kan slagen om dit “ding” in de markt te zetten? Ze zijn er alleen wat erg vlug mee om hem nu al voor te stellen. En de perikelen m.b.t. de uitlevering van de Model 3 zorgen voor commotie daaromtrent. Maar ’t betekent ook koren op de molen van de bashers van ’t merk Tesla!
Tot slot: Voor de goede orde: Ook ik sta kritisch t.o.v. die nieuwerwetse automotive ontwikkelingen, maar met mijn leeftijd (69), sta ik wel open voor verbeteringen op dat gebied. En ik ben van mening, dat EV’s daartoe bijdragen. Noem mij daarom maar ’n linkse geitenwollen kousen breiende hippie. Dat glijdt van mij af als snot langs ’n kindersmoel!
@9000cse: U bent fanboy, niets mis mee maar laten we wel eerlijk zijn.
De model s en x zijn van bedroevende kwaliteit, bijzonder veel klachten.
In de statistieken scoren ze onderaan.
Bijzonder grote leveringsproblemen van de model 3, teruglopend vertrouwen van investeerders en een aandeel wat inkakt, Musk speelt er slim op in om maar weer even wat PR te maken. Maar goed hoelang slaagt dat trucje nog.
Zonder investeerders is Tesla ten dode opgeschreven.
https://www.youtube.com/watch?v=dKQPHC4JyAU&pbjreload=10
https://www.youtube.com/watch?v=jN871YNk-k0
@m54b30: Waarop baseer je jouw claims?
Heb je een echte betrouwbare site (YT telt dus niet) waar deze statistieken terug te lezen zijn?

Als ik nu alleen simpel jouw “aandeel claim” erbij pak zie ik dat, in vergelijking met een jaar geleden, zij het best nog goed doen.
https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/350000520/Tesla.aspx
Misschien krijgen we dan eindelijk een keer een goede test van een tesla op het circuit tegen een Porsche ofzo! Ik ben die 0-100 sprintjes overal zo spuugzat.
Ik had mijn hoop gezet op een wat goedkopere roadster van Tesla. Dit is even slikken… en ligt compleet buiten mijn bereik. Dat wordt dus verder kijken naar ICE-exemplaren. Misschien een EOL Elise.
@BaRa: zo’n heerlijke S2! Hoewel ik best een Tesla fan ben zou ik qua funmobiel toch liever een benzine willen.
Ben blij dat er toch nog een performance versie komt, want de basis versie is natuurlijk een beetje lafjes…. ;-)
Blijft ruk zonder geluid.
“Het laatste wat je wil is dat je passagier het interieur gaat onderkotsen omdat je onverwacht het pedaal vloert. Of erger: medereizigers die flauwvallen” heb liever dat ze flauwvallen dan mn interieur onder kotsen…
What’s next? ‘Rollercoaster mode’ waarbij de roadster geheel autonoom in 1,5 seconden nar de 100 knalt en dus niet alleen de passagiers maar ook de bestuurder/gezagvoerder groen in de gordels hangt? De specs van de ‘base model’ roadstar zijn al indrukwekken genoeg dus bouwen dat ding :-)
Tjah…leuk voor Tesla, maar doe mij maar een Ferrari F12.
Laat nu eerst maar eens de Model 3 komen. Ik voorspel dat we binnen dit en tien jaar niet meer spreken over Tesla…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).