Nieuwe Tesla Roadster heeft bizarre specs!

Auteur: , 125 Reacties

Nee echt, de specs zijn BIZAR!

Tesla is er maar druk mee. Niet alleen onthulden ze de Tesla Semi Truck vannacht, ook deze nieuwe Roadster zag voor het eerst het daglicht. De nieuwe Tesla Roadster moet ons waarschijnlijk even alle malaise rond het bedrijf doen vergeten. En eerlijk is eerlijk: dat gaat ze waarschijnlijk héél even lukken.

Al het cynisme buiten beschouwing gelaten wat betreft elektrisch rijden: een range van nét geen 1000 kilometer is voor een elektrische auto heel netjes. Ongekend netjes zelfs. Maar dat is niet het mooiste nieuws, het mooiste nieuws is de topsnelheid van meer dan 400 kilometer per uur en een acceleratie vanuit stilstand naar 60 mijl per uur (96,56 kilometer per uur) in 1,9 (!) seconden. Nul tot 100 MPH (160+ kmh) moet in 4.2 seconden mogelijk zijn. Dat is serieus electrifying, meneer Musk. Dat zijn cijfers waar Ferrari, Bugatti, Porsche en zelfs Koenigsegg nog nooit aan gekomen zijn.

Het batterypack heeft een capaciteit van 200 kWh en de motoren leveren 10.000 Nm aan de wielen. Allevier de wielen trouwens, de auto heeft AWD en is een vierzitter. Ook dat is nieuws, de huidige Tesla Roadster is een krappe tweezitter op basis van de Lotus Elise. De prijs? Vanaf $200.000 dollar. Voor $50.000 dollar kan je er één reserveren. Ook komt er een gelimiteerde oplage van 1000 stuks, genaamd “Founders Series” die $250.000 dollar kost. Dit bedrag dien je direct compleet over te maken. Dat is ook een manier om je bedrijf een cash-injectie te geven natuurlijk, vraag is of er nog 1000 mensen te vinden zijn die genoeg vertrouwen hebben in een goede afloop. Tesla kampt met grote problemen nu de serieproductie van de Model 3 zo lang op zich laat wachten. Één YouTuber heeft geluk, die krijgt de auto cadeau van Musk.

De reden om dit te doen? Alle super- en hypercars die fossiele brandstoffen gebruiken recht in hun gezicht uitlachen. Tesla levert de vierzits Roadster met uitneembaar glazen dakpaneel vanaf 2020, claimen ze.

UPDATE: check ook hoe idioot snel de Roadster optrekt.

Roadster



125 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Klinkt natuurlijk geweldig mooi, maar ben toch wat sceptisch.
Dit wordt verkocht aan 200-250 mille en dat met de prestaties van een Bugatti?
En met een verdubbeling van range van de Model S in een body die maar de helft zo groot is.
Ben eens benieuwd hoe ze het gaan klaarspelen.
@Dimglor: Ik vermoed dat ze uit gaan van hogere energiedichtheid in de accucellen over 3 jaar. Daarnaast kan een roadster minder praktisch zijn dan een sedan, dus kom je weg met minder interieurruimte. Ergo: meer plaats voor accu’s.
@metalmike:
Ja, daar zal inderdaad een deel van de verklaring liggen.
Maar de body is ook kleiner natuurlijk.
Plus dan nog eens de prestaties etc.
Begrijp me niet verkeerd, als het hen lukt zal het echt een mooie prestatie zijn. (Maar er staat natuurlijk wel een “als” aan het begin van men zin ;-) )
@dimglor: vergeet niet dat de model s tussen de wielen in gewoon “kofferruimte” heeft. Bij deze roadster kan je daar al wat penlights in kieperen onder het mom van een roadster / targa hoort onpraktisch te zijn?
@metalmike: Wat er hier wordt gezegd, maakt de hele Soap van Tesla nog veel leuker.
Tesla is nog maar net klaar met de 102 kWH unit. De 85KWh unit weegt al 540kg; ex cooling en dergelijke, voor zover ik kon vinden.
Echter, ze kunnen geen dubbele 102KWh unit in zo’n sportauto pompen.

Wat hij dus eigenlijk zegt is: Allemaal leuk en aardig dat die Model 3 wat minder gaat, maar ik ben nog maar net begonnen.
NU eist ik 250 mio van de eerste 100 kopers en daar zet ik tegenover dat die kopers over 3 jaar toch wel zo’n beetje de snelste auto ooit gaan krijgen, zeker voor die prijs.
OOK zegt ie: over 3 jaar heb ik batterijen die een auto passen die eigenlijk alle range-anxiety weg kunnen nemen!

In het ene kamp heb je nu mensen die zeggen: je kan die Model 3 geeneens bouwen en nu geef je me deze luchtkastelen.
In het andere kamp heb je mensen die dit wel geloven en dit alles geweldig vinden.
Ik zit in het kamp dat hoopt dat hij een 200 KWh in zo’n sportauto weet te krijgen, want dat betekent ook dat een ander merk, met vergelijkbare technologie over 5 jaar 100KWh in een middenklasser kan stoppen!
@gregorius: ik zou van die 250K maar Tesla aandelen kopen in plaats die auto. Dan heb je over 3 jaar een gratis auto en huis plus de orginele 250K.
@dimglor: Tja, elektromotoren he. “Oh, meneer Musk wil een eletromotor met 10.000Nm? Geen probleem, morgen heb je hem”

Van de accu is inderdaad knapper. Zou denken dat er twee Model S of X accubodems op elkaar liggen. Maar het kan ook zijn dat ze nog meer van de bodem hebben gebruikt en de energiedichtheid nog veel beter is geworden. Energiedichtheid zal wel hoger liggen. Zal nog steeds wel zwaar zijn, maar dat is een Chiron ook.

Dit gaat dan sneller en is goedkoper.
@fanboy: de energiedichtheid van de Model 3 is 30% hoger als de S en X.
@dimglor:
1 de video is echt de moeite, tenminste dat had ik verwacht, maar nee: echt waardeloos. Zonde vh tijdverlies.
2 Elon Musk heeft zeer dringend cash nodig, dat is de enige zekerheid.
Ik moet nog maar zien wat er allemaal van gaat komen. Maar het moet gezegd worden, ik vind hem er best leuk uit zien.

Maar daar is wat mij betreft dan ook alles mee gezegd…
@viezefreddyw: Oh en team AB. Van harte boys!
@viezefreddyw:
Wat valt er te vieren? :-)
@dimglor: 13-jarig bestaan van de meest geweldige website OOIT. Period.
@viezefreddyw:
Weer een reden om vanavond een biertje te gaan drinken! ;-)
@viezefreddyw: bestaat youporn al zolang?
@kle500: Dat weet ik niet, maar Redtube volgens mij al wel.
@viezefreddyw: om het te vieren kijken we vanavond naar Weapons of ass destruction
@woudloper: En naar Planet of the Babes. Ook zo’n klassiekertje.
@woudloper: ik ben meer van van : In Diana Jones 😁
@kle500: ik van Fantastic Breasts and where to find them ;-)
@viezefreddyw: Je hebt altijd realistische comments.
Ik ben vooral heel benieuwd hoe dit ding stijf genoeg gaat zijn. Er zal ongetwijfeld een behoorlijk gewicht in komen te liggen en ik vraag me serieus af wat voor invloed dat heeft op het geheel in de bochten zonder dat er een dak op zit.
@airc: Daar zeg je wel wat ja. Ik ben ook wel benieuwd wat zo’n ding moet gaan wegen. Waarschijnlijk te veel voor een leuke sportwagen. Maar ik denk dan ook dat deze auto puur gebouwd gaat worden als imagebuilder.
Die 200kwh accu komt in een aanhangertje die buiten beeld van de foto’s is gehouden want dat ziet er niet uit natuurlijk
Ergens gaat zo’n Roadster natuurlijk in tegen een van de belangrijkste pijlers onder het Tesla verhaal. De zelfrijdende auto. Ik neem aan dat dit nu juist niet de bedoeling is van een sportauto. Ben benieuwd of het stuurwiel ook zo terug gast komen in de productie versie. En graag een klokkencluster recht voor de neus aub.
@pomoek: Dit model is vooral voor de pr vermoed ik.
@pomoek: Missie: “to accelerate the world’s transition to sustainable transport”.

De roadster (letterlijk gezegd in de presentatie) is bedoeld om een klap in het gezicht te geven van ‘gasoline supercars’.

Vrij logisch dus..
@amg65: en @ fejjie: mee eens. Maar toch denk ik dat de ene Tesla peiler hier in conflict komt met de ander.
Zolang mijn Volkswagen Polo van betere kwaliteit is dan de Tesla maak ik me geen zorgen
@huracan: dus waar maak je je nu precies zorgen over dan?
@huracan: je bedoeld die iets kleinere ruimte tussen de body panelen? Geniet daar maar van als je olie aan het bijvullen bent als je schraapveren het weer begeven hebben ;-)
@aarsgewei: Nee dat doet de garage al voor hem. Daar stond ie toch al voor een nieuwe distributieketting.

Wees blij als je een elektrische VW kan rijden, dan heb je je afwerking op de kwaliteit die je wil, en kunnen ze niet zo veel meer vern**ken op mechanisch vlak.
Ziet er top uit! Kan alleen nog steeds niet echt warm worden van full electric supercars, maargoed. Ben benieuwd of de specs bij productie nog hetzelfde zijn
@racerx: Tot op heden heeft Tesla altijd betere specs gerealiseerd dan vooraf gezien. Alle versies van de auto’s hebben na verloop van tijd updates (softwarematig) gehad, waarmee de auto’s sneller werden en vaak ook de range wat beter.
Zeer puike prestaties, maar ook een enorme prijs. Bovendien moet je nu opeens alles al vooraf overmaken? Ik weet niet of ik dat nog zou durven gezien de huidige toestand bij Tesla. Ik had eigenlijk gehoopt op een normalere roadster met kloeke prestaties, maar veel kleiner en lichter dan een model 3. Zodat de prijs laag kon blijven. 1000km range in zo’n wagentje is natuurlijk nergens voor nodig.
@trustmeiamanengineer: is toch een koopje man. Alle autos die in de buurt komen zijn 10 x zo duur. Bugatti Kegg, Pagani, laferrari niet te betalen. En deze is nog sneller ook.
@rovadepo: sneller? In een rechte lijn bedoel je dan.. Want alle wegen in Nederland en om ons heen zijn ook kaarsrecht. Maar gaaf, kun je met je Tesla mee doen aan draggstrip races, aan echte races kunnen ze niet mee doen want dan haalt ie de eerste bocht niet.. althans niet om met een “race” snelheid door heen te gaan..
Maar ok; ieder zijn ding. Nb benieuwd of TESLA nog bestaat in 2020.
@tvr1974: Mèh, alle andere ‘supercars’ zijn ook onbruikbaar qua snelheid…
@esprit_de_flandre: dan heb je dus nog nooit in een Supercar gereden… Moet je is doen dan heb je direct een andere mening en begrijp je ook t verschil tussen TESLA en SUPERCAR. Ja de acceleratie van de Tesla zijn waanzinnig maar je moet eerder remmen voor bochten (door t gewicht), kan niet terugschakelen voor bochten, kan niet de bocht uit accelereren (ligt driftend, check hoe max t doet met een F1, enz enz..). Daarbij stuurt een Tesla relatief indirect en kun je de “full power mode” maar zeer kort gebruiken. En ja met een supercar kan dit allemaal wel.. Tesla is leuk voor dagelijks (zakelijk/taxi) verkeer. Maar dat constant vergelijk met supercars.. Dat zijn t namelijk gewoon niet.
Nb serieuze aanraders; –> https://musei.ferrari.com/en/modena/museum-track of https://www.lamborghini.com/en-en/experience of als je echt is wil leren rijden https://www.ascari.net/en/home/
Ik kan ze alle 3 adviseren…
Helaas zelf nog niet met een Hypercar gereden om verschil tussen supercar en hyper te ervaren maar ben zeker nog van plan een keer langs te gaan bij Koenigsegg en Pagani.
@tvr1974: ik heb al in een aantal supercars gereden en ben het helemaal eens met Esprit.
Gewone auto’s worden steeds sneller en daardoor worden supercars steeds onzinniger.
Ik weet zeker dat mijn XC90 in het dagelijkse verkeer sneller is dan ik met een EIGEN Ferrari zou rijden, want meer overzicht op de weg door hogere zit en ik kan harder over verkeersheuvels knallen.
Met 420 pk trekt hij zo hard op als ik wil en vind dat sociaal acceptabel is, dat is vrijwel nooit volgas. Een snellere auto zou mij dus niet harder doen optrekken.
Bochten snelheid is ook meer afhankelijk van overzichtelijkheid en medeweggebruikers dan van de wegligging van de auto.
Op een circuit zou ik zelf ook niet direct voor een auto van 2 ton kiezen, maar dat zijn mijn financiële beperkingen.
Voor de duidelijkheid hou ik echt wel van bijzondere auto’s en zou ik graag iets speciaals willen, maar niet met als redenatie dat het sneller rijdt.
@tvr1974: ik rij nooit races, ik ken ook niemand die dat doet met zijn supercar. Hooguit met trackrace auto’s.
@rovadepo: de auto’s waarmee je ze vergelijkt zijn “hypercars”en geen supercars of trackday speeltjes. Een supercar is een 911-RS2 of een Ferrari 458/488 Aston martin, lambos, Mc Laren, Merceds enz. Allemaal doen ze mee in SUPERCAR challenge. Geen Tesla die daar tussen rijdt. Vwb de Hyper Cars. Nee daar is nog geen challenge van. maar je wil toch serieus dit ding van Tesla niet gaat verglijken met een Hyper car? Want die kunnen serieus de bocht om.. misschien dat deze Tesla mee kan doen met dragstrip challenges.. Dat is denk meer waar ie thuis hoort. Heel hard accelereren, rechtuit en geen bochten werk of schakelen… Past ie perfect tussen.
@tvr1974: ik vergelijk enkel de 0/100 sprinttijd met hypercars. Zonder dat woord te gebruiken. Daarna zei ik, ik ken niemand met supercars die racen. Ik ken al helemaal niemand met een hypercar. Wat maakt het uit of iets de bocht om kan. Daarbij we weten nog helemaal niks van die Tesla, miss komt die niet eens. Ik vind alleen die 0/100 tijd extreem snel. Sneller dan alles wat er is voor 1/10 van de prijs. Dat is al uniek genoeg.
Gezien al het negatieve nieuws over Tesla ben ik vooralsnog een beetje sceptisch. Bovendien vind ik hem ook niet mooi. Het dak is, net als bij de X en de 3, veel te hoog. Lijkt wel een pausmobiel.
Als ze dit klaarspelen… Holy Shit!
Die bizarre specs mogen ze van mij achterwege laten, ook met een 60KW accu wil ik hem.
Wat mij betreft, bouwen dat ding.
Waarom ben ik bang dat het nog wel 20 jaar duurt voor dat deze cijfers daadwerkelijk in combinatie met elkaar genoemd kunnen worden?
@dutchdriftking: De Rimac One doet nu al vergelijkbare dingen. Nou ja, geen 1000km rijbereik.
@fanboy: Die redt Tesla ook alleen op “highway speeds” die 1000km range. Aangezien je vrijwel overal maar 70mp/h* mag rijden houdt een Rimac het ook wel aardig lang vol denk ik zo…

* https://en.m.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_the_United_States
“claimen” elk artikel over tesla/musk ooit…
Tot nu toe heeft Tesla zn eigen arrogante houding wel waar gemaakt dus op de een of andere manier denk ik dat het met deze auto ook wel met lukken. Toch blijf ik op de een of andere manier sceptisch. Vind m sowieso al niet mooi maar het druist ook volledig tegen de autonome visie van het bedrijf in en om nog meer fossiele grondstoffen (ijzer, olie voor de kunststoffen) te gebruiken voor zon auto is ook wat hypocriet ten opzichte van de “red de aarde” vosie van het bedrijf. Maar goed, dat zijn rakketten sturen naar Mars ook en daar is Musk toch ook flink mee aan de gang…
@tkoote: en nu ik toch aan het zeuren ben, dit ding is een Targa, geen Roadster…
Eerst maar eens zien of ze überhaupt nog niet failliet zijn door het model 3 debacle voor dit ding in productie gaat.
Waar kunnen die twee passagiers zitten?
10.000 nm koppel! Ik vraag me af hoe lang een setje banden mee gaat.
Ze kunnen wel pronken met bizarre specs, zolang ze geen degelijk volumeproduct neer kunnen zetten gaat deze auto tesla zeker niet uit het slop trekken.
Die 200kwh accu… Waar laten ze die? Of hebben ze de super hyper nieuwe accutechnologie al klaar voor gebruik? Lijkt me niet.
@jochempie: De Model S en X hebben al 100 kWh op basis van de oude cellen. De Model 3 heeft 30% hoger energie density. Op basis van huidige techniek hoeft de accu slechts anderhalf keer groter te zijn als van de S en X.
Gewicht?
@willemveenstra: Hoog. Maar misschien niet hoger dan een Chiron o.i.d.
Ben benieuwd wat een rondje in de groene hel voor tijd op levert.
@kennone: een hoop smeulend plastic nadat het ding door het snelle ontladen overhit is geworden en vlam heeft gevat…

Ik vind het overigens wel een mooi ding hoor, maar die specs, moet dat nou? Dat ze eerst maar eens de kwaliteit op orde krijgen voor die prijzen, want de bouwkwaliteit vond ik bij een Model S proefrit toch wel te wensen overlaten voor een auto van bijna anderhalve ton.
@kennone: nou geen tijd … meerdere Tesla’s konden namelijk op “full power” rondjes niet afmaken..
Nb de snelste tijd tot nu toe door een tesla in vergelijking met een auto die wat langzamer accelereert is 8.50 voor de Tesla en bijv een BMW M4 van 7.37
Maar ok… als dit ding wel full power een rondje kan doen en dan ook nog fatsoenlijk de bochten door kan dan zou ie toch ergens rond de 6.30 moeten rijden…
Nu nog een fatsoenlijke automotive designer aannemen en het kan best wel eens wat worden met die roadster.
Waar laten ze die 200kWh dan? Het ziet er heel laag en slank uit. Bij de model X is het wel duidelijk waar de accu zit, de S is ook een lel van een wagen, maar hier lijken natuurwetten in het gedrang.
De grote vraag is dus: serieus project of een vage belofte waarvan de meeste tijd in de bovenstaande illustraties is gestopt.
1.9 sec naar 100km/h. Een Dodge Demon doet dat in 2.23sec. Zonder AWD, zonder direct drive en zonder 10.000Nm. Vind ik dan een klein verschil gezien het enorme verschil in specs. En die Roadster/Targa zal geen 2000kg wegen denk ik. Range vind ik wel erg knap, zoiets in een Model S zou perfect zijn. Dan zou ik qua range niks inleveren tov m’n huidige diesel. Hoeft ie wat mij betreft ook echt niet in 3sec naar de 100. 5-6sec is snel zat en als je dan wel 1000km range krijgt vind ik het allang goed.
@E34M5Touring: eens. Als de range in je A naar B auto zo hoog ligt, is de oplaadtijd ook minder van belang.
@thomasbol: Inderdaad, zou mooi zijn als dat doordruppelt naar de S en X.
@e34m5touring: ben ik met je eens – en 0-100kph volgas doe je toch eigenlijk nooit ik heb bij mijn auto de launch control nog nooit getest zelfs.. en gaat nooit gebeuren ook.
@E34M5Touring: volgens mij is zo een tesla onbestuurbaar, je kan dan nooit volstroom geven. Je zit zo snel aan allerlei limieten, niet eens wettelijk gezien. Zeker omdat je zoveel koppel vanaf 0 beschikbaar hebt. Ik denk dat dit zo snel wordt dat je continu jezelf aan t bang maken bent en er niet meer van kan genieten. En dan is dit nog maar t begin van de elektrische sportwagen… Wat hebben we over 20 jaar? Elktische porsches en ferraries met 30000nm en binnen 1 sec op de 100?? Niet te doen man, niemand die dat goed onder controle kan houden.
En die demon doet dat op drag radials op een geprepte strip. Die tesla zal dat wel overal kunnen.
@e34m5touring: Zoals hierboven gezegd wordt is die Demon er voor geprepareerd. Deze Roadster zal het wel overal kunnen op iets normalere banden.

De huidige snelste Model S trekt alle sportwagens er al uit zodra het een beetje regent. Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat je een elektromotor nog beter kan beheersen (met tsc, esp e.d.) dan een benzinemotor (en slimme differentielen)
@fanboy: Die Roadster is volledig geprepareerd op 0-100 tijden. Net als alle Tesla’s. Vind ik geen argument. Je kan niet ontkennen dat het gewoon knap is van een rwd V8 tank om zo dicht op deze specs te komen. Beide productie voertuigen.
@e34m5touring: Een Tesla heeft een single speed versnellingsbak. Je kan de PK’s en NM’s dus niet zo maar met elkaar vergelijken. Tevens bied een elektro motor altijd dezelfde kracht, onafhankelijk van het toerental.
@flutterby: Dat zeg ik toch. Allemaal voordeel voor de Tesla. Des te knapper van de Demon.
@E34M5Touring: bij acceleratietijden als deze is het verschil in vermogen en koppel tussen de Demon en Tesla niet heel belangrijk. Ik verwacht dat de Tesla met 3x zoveel vermogen vrijwel dezelfde acceleratietijd behaalt, beperkende factor zijn de banden en gewicht. Het verschil tussen de Demon en Tesla zit hem puur in 4WD en RWD. Al geloof ik wel dat de Demon met semi-slicks is getest.
De meest bizarre specificatie zal toch wel (weer) de levertijd worden, vrees ik.
Achterkant is net een Mitsubishi Eclipse
Ben ik dan de enige die me afvraagt hoe de prestaties van Bugatti en het ei zijn in 2020? Waarschijnlijk zijn deze stats dan minder indrukwekkend
Vette bak alleen een beetje aan de prijs – maar dat vind ik met alle wagens boven de ton.
En toch koop ik liever een sportwagen met verbrandingsmotor. Er is ook zoiets als beleving van de opzwepende klank van een sportuitlaat. Toekomstige generaties zullen aan de Tesla de voorkeur geven , maar dat is hun keuze.
Nu maar hopen dat diegene die een voorschot geven ook daadwerkelijk hun auto gaan krijgen.
Hoeveel van de mensen die een Tesla 3 hebben besteld, hebben hun voorschot al terug gevraagd?
En als ik elektrisch wil rijden, geef ik de voorkeur aan de elektrische Porsche die op komst is. Betrouwbaar merk dat al veel bewezen heeft en een dealer heeft op een kleine 15 minuten rijden. Voor Tesla moet ik naar Brussel voor de dichtsbijzijnde dealer.
Stel dat ze een accupakket maken met de huidige batterijen, zou slechts het accupakket al 1430 kg wegen (200.000Wh / 140Wh/kg). Stel je neemt een auto ter grootte van een mazda mx-5 (wat al onwaarschijnlijk is als het een vierzitter is), dan kom je exclusief motorblok toch wel op minimaal 2500 kg uit. Niet echt een sportwagen dus maar wel een prima GT misschien.
@tuutertuuter: De power corrigeren dat gewicht wel en er is spoiler voor downforce nodig!
@tuutertuuter: Een Mazda MX-5 is echt geen 1100 kilo zonder motorblok, juist 800 kilo ofzo.
Dit is echt DE ideale KITT voor de zoveelste knight rider revival. In het zwart, rode ledjes in de bumper en wegzoeven maar ! Met TURBO boost en Apple watch met remote control uiteraard
@alfagtv6: Haha lijkt me hartstikke mooi, en inmiddels zeer realistisch dat hij gewoon zelf aan komt rijden.
Dit is de nieuwe manier van dhr. Musk om geld binnen te halen. Je laat mensen alvast betalen voor een auto die ze de komende jaren toch niet krijgen. Dit is makkelijker en goedkoper dan niet aandelen uitgeven.
@yippiekaye: niet = nieuwe
@yippiekaye: Wat moet je anders om je er tussen te vechten?
Roadster? Ik zie toch echt een coupe of targa. Bekt ook wel goed, Tesla Targa.
@madmarky: Model T. Dat wordt wéér ruzie met Ford.
via Android app
Holy shit, wat een prachtige auto!
via Android app
http://www.tesla.com/roadster staan meer plaatjes. Wat een gaaf ding!
Toch raar dat ze kiezen om bij een roadster voor een grote range te kiezen. Je zou toch veel eerder kiezen voor een 500km range en een 400 kilo lichter zodat die ook een beetje door de bochten komt. En kan daarnaast dan ook een stukje goedkoper gemaakt worden.
@simonbv: De oude roadster kreeg een mogelijke update voor meer range. Dit kan binnen Tesla ook makkelijk andersom gebeuren.

Dus als dit ding gemaakt kan worden, dan weet je ook wel dat er straks een Model S gekocht kan worden met 200kWh accu. Zal denk ik wel even duren, en puur die range zal hem een stuk duurder maken.

Dat is het grappige van deze elektrische sportwagen, met een hogere prijs kun je dus een grote accu naar binnen schuiven, en tegelijkertijd is het toch een goedkope auto in vergelijking met andere supercars die langzamer zijn.
@simonbv: Het formaat van de accu is nodig om elektromotoren van voldoende stroom te kunnen voorzien. Dit is ook de reden waarom de Model 3 LR sneller is als de standaard Model 3.
Oke ik ben om. Eerst de rimac en nu deze. Officieel geen geitenwollensokken troep meer. Alle priussen enz blijven dat uiteraard nog wel.
Design vind ik ook zeer geslaagd
@allesmetturbo: Ben je even vergeten dat er al vele sportwagens het pad van de Prius hebben gevolgd?
@fanboy: op zich met het concept hybride is niet zoveel mis. Maar de uitvoering en uitstraling van een prius wel. Verbrandings motor plus wat elektrohulp is prima, maar waarom moet het er dan zo verdomd lelijk uitzien en zo extreem langzaam zijn (in het geval van een prius)?
@allesmetturbo:

De technische uitvoering van het hybride systeem (met atkinson loop, en planetaire wielen en verdelings/versnellingsbak) is tot nu toe (15 jaar later!) nog steeds niet ge-evenaard door andere merken. Meest efficient en tevens meest betrouwbaar.

Het uiterlijk zijn inderdaad genoeg meningen over :D

Overigens is zo’n Prius helemaal niet langzaam, dat is een mythe. Het is geen sportwagen, maar je hebt op ieder moment hulp van de elektromotor (ook op de snelweg).
In 10 seconden op de 100 lijkt me een prima. Combi elektromotor en automaat betekend dat je zeker het eerste stuk toch vlotter weg bent dan de rest. (maar dat past niet echt bij het type eigenaren)
@fanboy: technisch idd een mooi product en uiterlijk is natuurlijk smaak. Maar ik vind de prius echt wel een sloom ding. 0-100 in 10sec vind ik langzaam en de 100-170 oid is al helemaal om te huilen bij een prius. Is de auto ook niet voor gemaakt maar alsnog, dan liever een GTD voor vlot en zuinig rijden op de snelweg
@allesmetturbo: 0-100 in 10 seconden is niet langzaam voor een normale auto. In dit segment een hartstikke normale waarde.

Maar je moet het zien in de categorie waar de “boomknuffelende” eco dieseltjes e.d. rond hangen, dan rijdt zo’n hybrid een stuk vlotter.
Another day, another Tesla (soap) story op Autoblog.

#vermoeienddieElon
Als er straks een sportwagen fabrikant opstaat om deze specs te verslaan middels een benzine motor, dan kan dat bijna niet anders dan met een elektromotor erbij. Daarbij komt dat als je een benzine motor maakt van 1000 kilowatt, dat je dan ook al 1500 kilowatt aan warmte af moet voeren. Op een gegeven moment gaat de koeling installatie niet meer passen als de vermogens nog hoger gaan liggen.
De belachelijke prestaties daargelaten, 1000km actieradius in een 4 zits coupe, dat is echt knap. Waar die wonderaccu’s zitten is me een raadsel. Hoewel dit allemaal natuurlijk gewoon gerenderde plaatjes zijn. Of dit echt gebouwd kan en gaat worden moet je altijd afwachten.
Wat ik mij tegenwoordig afvraag bij koppel specs van EV’s is hoeveel er op de wielen terecht komt en hoe dit zit in vergelijking met de dinosap auto’s. EV’s hebben meestal een vaste overbrengingsverhouding die ook mee moet kunnen in de hoge snelheden terwijl bij de conventionele wagens er een transmissie tussen zit die het koppel naar de wielen serieus kan versterken. Iemand die al het vergelijk heeft kunnen doen tussen een Tesla en een andere supercar met vergelijkbare specs?
10.000 Nm aan de wielen is indrukwekkend, maar niet vergelijkbaar met specificaties van andere auto’s. Ter vergelijking: de Veyron Supersport heeft er bijna 16.000 (met aanname rendement van 90%).Je moet het motorkoppel vermenigvuldigen met de overbrengverhoudingen van de aandrijflijn. Makkelijk trucje van tesla om mensen voor de gek te houden denk ik.
@dacija: dit is dus de info waar ik in mijn post hierboven naar op zoek was 🙂 koppel op de wielen is wat telt. Onlangs nog een proefrit met een Renault Zoë gaan maken en verkoper kon mij zelfs niet vertellen wat de overbrenging was die erin zit zodat ik een idee kreeg van koppel op de wielen… ik ben wel voorstander van EV’s, maar dit is wel iets dat vaak genegeerd wordt…
@panda007: had je post niet gelezen maar vond het sowieso interessant te posten. Maar over het algemeen is de overbrengverhouding van een elektrische auto niet super interessant omdat je gelijk vermogen hebt. Je kan bij elk willekeurige snelheid het vermogen van de auto delen door het toerental van de achter as (wel omgerekend in hoeksnelheid) en je hebt het koppel. Koppel neemt altijd af bij een hogere snelheid, ook bij verbrandingsmotoren.
Sorry tesla dit gaat het niet worden. Jullie vernietigen de wereld met je batterijtjes!

200kwh dan sta je bij een supercharger station met 120kw bijna 1uur 50 min stil.

Thuis laden of op de zaak met drie fase en 32A max 22kw bijna 10 uur!

Kon het niet helemaal plaatsen, maar nu weet ik waar ik hem op vindt lijken; de Porsche Mission E. De overheersende lijnen aan de voor en achterkant zijn in mijn ogen bijna hetzelfde.
JAAHOOOORRRR rot op joh 0-100 wil ik nog wel geloven 0-160 minder maar die 10000 koppel en 1000 km actieradius ga toch knikkeren jackson. Je hebt je shit niet eens af (model 3) deze is nog niet eens gebouwd niet eens mee begonnen kom je deze specs al geven??? Alsjeblieft gooi jezelf weg musk dit is gewoon pure marketing zodat mensen blijven speculeren over jou merk en iedereen elke dag wel een keer tesla zegt. Wat een sausman is hij. Remia sausfabriek. Ik ga hem e-mailen en zeggen gefeliciteerd namens remia sausfabriek je bent genomineerd voor de grootste sausman/uitspraken van 2017. SAUS.
@bmwe46m3balling: oh ja en dan nog die topsnelheid van meer dan 4 meier per uur HAHAHAHAHAHHAHA balzak.
@bmwe46m3balling: het is 10000 koppel aan de wielen, heeft de gemiddelde Mercedes AMG ook
@dacija: waar zie jij dat de gemiddelde amg dit heeft? Ik zie alleen rond de 1000 ik zie geen enkele amg met 10,000 koppel? Die 6×6 heeft 760 de nieuwe s65 1000. Ben benieuwd waar je dit vandaan haalt? Misschien moet ik iets uitgelegd krijgen?
@bmwe46m3balling: sorry sorry kwartje is gevallen, AAN DE WIELEN. Ik las te snel
@bmwe46m3balling: inderdaad, vergelijking koppel van de motor en aan de wielen is makkelijk gemaakt. Dit is gewoon Tesla die met leuke specs mensen misleid.
0-100 in 1,9 sec, zo accelereren kun je nergens (behalve op een circuit maar daar is hij niet echt geschikt voor) en die topsnelheid haal je alleen op de zoutvlakte dus wat moet je met dat ding: helemaal NIETS ! Conclusie:
het is enkel PR rommel.
@hjal: en waarom zou je niet zo snel kunnen acceleren op een invoegstrook van de snelweg?
@mashell: simpel: omdat je zo snel niet kunt zien of je veilig kunt invoegen en bovendien is geen enkele oprit kaarsrecht en moet je dus stil gaan staan aan het begin van de invoegstrook die over het algemeen niet lang genoeg is.
Geweldig nieuws. Tesla is goed bezig ! Wat is dat ding snel. Sta je met je AMG of M of RS naast de tesla bij een stoplicht.
Volgens mij deed een delta Hf integrale S4 martini het in 1.9 naar 100km/h op gravel toch? Dus het kon heel lang geleden ook al..
Allemaal mooi op maar wat ben je ermee. Over 5 à 10 j spreekt niemand meer van Tesla. Dan beschikken de grote merken ook over electische auto’s en die hebben meer verstand van auto’s bouwen voor de gewone man.
@speedie: over 5..10 jaar spreekt niemand meer over Shell, Total en BP maar ze tanken dan allemaal bij Tesla. en de andere fabrikanten kopen baterijen in bij Tesla.
Het doet me allemaal een beetje denken aan Lotus. Die lieten ook ineens een berg nieuwe modellen zien, die allemaal helaas toch niet kwamen.
Edoch, ook Tesla gebruikt aardig wat fossiele brandstoffen. Iemand die dat niet inziet is werkelijk blind.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).