• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Naar welke bijzondere creatie kijken wij eigenlijk?

Auteur: willeme, gepost 16 oktober 2018 om 10:03 – 31 Reacties

Lexus LF-A


Zijn ze weer iets van plan, daar bij Toyota?

Ze doen het niet heel vaak, maar als ze iets doen, is het gelijk bijzonder. We hebben het natuurlijk over Toyota en Lexus. Ondanks dat Toyota een van de grootste merken ter wereld is, valt het aantal sportieve modellen van Toyota (en Lexus!) eigenlijk vrij tegen. Het gaat niet om de kwantiteit, maar de kwaliteit, hoor ik u denken. Dat is volkomen waar, want veel sportauto’s van het Japanse concern zijn zeer geslaagd te noemen. Denk aan de Toyota 2000GT, MR2, Celica GT-Four, Supra, GT86 en meest recent de Yaris GRMN. Bij Lexus zijn de sportieve succesverhalen wat dunner gezaaid, maar de IS-F, GS-F en LC 500 spreken zeer tot de verbeelding.

Lexus LFA Nurburgring '19

Maar de auto die nog de meest mythische proporties heeft aangenomen is de Lexus LF-A. Deze supersporter kende een langer ontwikkelingstraject (zo’n 10 jaar) dan verkooptraject (4 jaar). Het is een van de meest bijzondere auto’s die gebouwd zijn in dit millennium. De auto wordt lang niet door iedereen begrepen, maar de mensen die dat wél doen, hebben er veel geld voor over. Op dit moment betaal je zo’n 6 tot 8 ton voor een LF-A, afhankelijk qua specificatie. Mocht het de zeldzame Nürburgring-uitvinding betreffen, dan kun je de knip trekken, want die zijn véél duurder.

Lexus LF-A '19

Het meest opmerkelijke is dat het juist die uitvoering is, die gespot wordt op de, jawel, Nürburgring. De carrosserie is breder gemaakt en er is camouflagefolie aangebracht. Wat is Lexus eigenlijk aan het doen? Zijn ze bezig met een opvolger van de LF-A? Min of meer wel. Nog niet zo lang geleden liet Shigeki Tomoyama weten dat een straatversie van de TS050 raceauto zeker het overwegen waard is, de GR Super Sport Concept was daar een voorbode van.

Toyota GR Super Sport Concept '18

Als we de geruchten mogen geloven beleeft de nieuwe superauto zijn debuut op de Tokyo Motor Show in 2019. Helaas komt de episch klinkende V10 van Yamaha niet meer terug. Verwacht een (uiteraard) hybride aandrijflijn lijn, net als de Le Mans-winnaar van dit jaar. De GR Super Sport Concept haalde uit de V6 turbomotor en elektromotoren een gezamelijk vermogen 1.000 pk.

Lexus LF-A Nurburgring '19

Fotocredits: wolfssjrd op AutoJunk.nl

Ook interessant!

  • Lexus ES rijtest
    Lexus ES (2022) rijtest
  • Lexus
    Video: meneer bekijkt Lexus op zeer bijzondere wijze
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Hybride, hypercars, Lexus, lf-a, spyshot, Toyota

Vorig bericht: « 7 prijzige Mercedes G-klasse’s op Nederlands kenteken
Volgend bericht: De snelste SUV ter wereld is geen AMG of Brabus »

Lees Interacties

Reacties

  1. kevdutchie zegt

    16 oktober 2018 om 10:13

    Naar het schhijnt dat deze LFA wel door de V10 wordt aangedreven, wat ik me dan afvraag is waar ze deze dan precies voor gebruiken qua tests?

    Login om te reageren
    • sanderp zegt

      16 oktober 2018 om 10:22

      @kevdutchie: Onderstel ofzo?

      Login om te reageren
    • Wesley zegt

      16 oktober 2018 om 10:23

      @kevdutchie: klopt, zag ‘m net 2 min geleden nog voorbij komen. En dat was gewoon de V10?

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      16 oktober 2018 om 10:45

      @kevdutchie: onderstel, aero, downforce, rare dashboardkraakjes?

      Login om te reageren
      • kevdutchie zegt

        16 oktober 2018 om 11:27

        @peug206: maar waarom zouden ze dat doen op een 8 jaar oude auto?

        Zou het uberhaupt wel Lexus/Toyota zelf zijn die hiermee aan het testen is?

        Zoveel vraagtekens..

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          16 oktober 2018 om 11:31

          @kevdutchie: als het exact dezelfde kit is? Lijkt me qua aero en downforce juist ideaal om een nieuw onderstel te testen. Ze weten alle cijfers van de oude kit namelijk al. Dus alles wat ze sneller kunnen is door whatever nieuw is.

          Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          16 oktober 2018 om 12:17

          @kevdutchie: het kenteken is dat van de ontwikkelingsvoertuigen van Toyota/Lexus

          Login om te reageren
          • ikleesookoverautos zegt

            16 oktober 2018 om 13:53

            @w0o0dy: waarom heeft die rode letters ipv de zwarte die normaal op Duitse platen zitten?

            Login om te reageren
            • w0o0dy zegt

              16 oktober 2018 om 14:06

              @ikleesookoverautos: Händler-/Werkstattkennzeichen (Wechselkennzeichen für das Kfz-Gewerbe)
              Rote Nummer
              Rote Kennzeichen sind seit 1998 ausschließlich für den Gebrauch durch Firmen im Autohandel und -Service vorgesehen, die damit im öffentlichen Straßenverkehr Probe- und Zulassungsfahrten unternehmen können. Die rote Nummer beginnt stets mit einer “06”.

              Login om te reageren
    • dees zegt

      16 oktober 2018 om 15:09

      @kevdutchie: Zal gewoon als testbed gebruikt worden voor een onderdeel. Vanwege de aanpassingen aan het bodywork lijkt iets aan het onderstel inderdaad de logische optie.

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      16 oktober 2018 om 18:49

      @kevdutchie: Voor het ontwikkelen van het onderstel voor de McLaren F1 werd destijds een Ultima MK3 gebruikt. Mules worden gebruikt voor meer dan alleen de motor.

      Login om te reageren
      • kevdutchie zegt

        17 oktober 2018 om 09:46

        @bassx: wat ik kan vinden over de Ultima’s is dat McLaren #12 gebruikte voor het testen van de versnellingsbak, en #13 voor de BMW V12 met koeling en uitlaat, en daarnaast de carbon remmen.

        Ben nog steeds zeer benieuwd waar ze deze LFA voor gebruiken!

        Login om te reageren
  2. gwnbmw zegt

    16 oktober 2018 om 10:14

    een v6 turbo met hybride aandrijflijn die 1000pk doet en lang heel blijft? honda en renault, kijkt u even mee?

    Login om te reageren
    • SvenB zegt

      16 oktober 2018 om 10:37

      @gwnbmw: zonder de regelgeving van de f1 is dat ook wel iets minder moeilijk natuurlijk.

      Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        16 oktober 2018 om 10:48

        @svenb: motorisch zijn er bijna geen restricties, behalve dat deze v6 waarschijnlijk iets meer als 1,6 liter is. en een twin turbo is.

        Login om te reageren
        • porschepdk zegt

          16 oktober 2018 om 11:27

          @gwnbmw: nee meer he

          Login om te reageren
      • willemseles zegt

        16 oktober 2018 om 10:53

        @svenb: ja en die V6 zal geen 1600cc zijn.

        Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      16 oktober 2018 om 11:32

      @gwnbmw:
      Toyota’s LeMans powerunit is een 2,4 liter V6 turbo. Ook deze is reglementair voorzien van een fuelflow meter (begrenzer). Op LeMans mag men 2 Hybride systemen gebruiken. Waar anderen net als in de F1 kozen voor een ERS-K en een ERS-H (warmte vanuit de uitlaat), daar heeft Toyota gewoon voor 2 KERS systemen gekozen.

      Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        16 oktober 2018 om 15:19

        @ramshoek: reden porche, audi en nissan le mans niet met een 4 cilinder? dacht dat namelijk regelement was daar.

        Login om te reageren
  3. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    16 oktober 2018 om 11:01

    Volgens de Lexus fora is het een mule voor de LC-F. Met een Twin Turbo versie van de 4.0 V8 die getest word.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      16 oktober 2018 om 11:01

      @svenska_aeroplan_ab: 5.0 V8

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      16 oktober 2018 om 11:17

      @svenska_aeroplan_ab: Wel opvallend dat ze daar een afgeplakte LFA voor gebruiken. De LC is er al, dus dat design hoef je niet te verbergen. Bovendien zullen er minder mensen omkijken naar een iets anders klinkende LC dan een oranje LFA Nürburgring Edition met witte achterbumper en camouflagestickers.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        16 oktober 2018 om 11:44

        @Edge: ja, nu je het zegt… Zat zelf al te denken aan de wielbasis, ook in vergelijking met zo’n LeMans racer. LFA is serieus klein en kort, de LC en LeMans auto’s hebben juist een lange wielbasis. Dusss, ik geloof dat we er nog niet helemaal uit zijn…

        Login om te reageren
    • kevdutchie zegt

      16 oktober 2018 om 11:27

      @svenska_aeroplan_ab: maar de spotters vertellen het karakteristieke V10 geluid te horen.

      Login om te reageren
    • wolfssjrd zegt

      16 oktober 2018 om 11:48

      @svenska_aeroplan_ab: de V10 was duidelijk over het circuit te horen. Klonk fantastisch

      Login om te reageren
  4. soundgarden zegt

    16 oktober 2018 om 11:51

    Oh die Yamaha V10… Wat een pareltje. Ongeëvenaard qua geluid en loopcultuur in een auto. Droomwagen

    Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    16 oktober 2018 om 12:14

    Misschien een gepeperde versie van de nieuwe LC-F? Gewicht omlaag, V10 erin en een andere automaat? Door WLTP is het verbruik misschien iets minder de drijfveer bij de motorenkeuze.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      16 oktober 2018 om 12:16

      @w0o0dy: of het onderstel wordt getestmetde bestaande mule omdat het gewicht flink omlaag gaat?

      Login om te reageren
  6. ikleesookoverautos zegt

    16 oktober 2018 om 13:55

    Dat zou wel erg goed nieuws zijn. Wat een geweldige machine.

    Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    16 oktober 2018 om 14:17

    Lekker jankblok ligt erin

    Login om te reageren
  8. 2wheeler zegt

    16 oktober 2018 om 14:17

    Doe dan gewoon lekker die V10 met wat hybride meuk voor de vorm erbij…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North