Slecht nieuws voor werknemers uit Zuid-Limburg bij VDL Nedcar. Aanstaande november vervallen er namelijk 1.000 banen. Dat komt doordat BMW een veel minder grote order voor volgend jaar heeft gedaan. Naar verluidt worden er in 2019 zo’n 40.000 tot 60.000 auto’s minder gebouwd dan in 2018, zo meldt De Limburger. Op dit moment zijn er 7.000 mensen werkzaam bij VDL Nedcar, dus dat is een flinke vermindering.
Volgens de krant zijn er vele redenen aan te wijzen waarom de productie verlaagd wordt. Er zijn diverse internationale handelsconflicten, de diesel ligt zwaar onder vuur en de alsmaar strengere emissie-eisen zouden de hoofdredenen zijn. VDL Nedcar is niet de enige BMW fabriek waarbij de productie wordt teruggeschroefd. BMW heeft bekend gemaakt dat bij alle fabrieken de productie naar beneden wordt bijgesteld, dus ook in Nederland.
Normaliter worden er zo’n 220.000 auto’s gebouwd bij Nedcar. Helemaal uitzichtloos is de situatie niet. VDL Nedcar werkt met ‘flexibele schillen’ qua werknemers en kan voor een gedeelte de hand in eigen boezem steken. Dankzij stakingen van het personeel heeft het bedrijf een achterstand van 5.000 auto’s opgelopen. Die ‘krijgt’ VDL niet meer terug, een andere fabriek gaat die 5.000 stuks nu bouwen.
Waar VDL enigszins hoop uit kan putten is een harde Brexit. Waarom is niet helemaal duidelijk, maar veel Britten vonden het een goed idee uit de EU te stappen. Hierdoor blijkt dat productie in het Verenigd Koninkrijk minder interessant wordt, dus ook voor BMW. Als deze ‘harde Brexit’ doorzet zal de fabriek verplicht met een vervroegde zomerpauze beginnen. Dat betekent dat de fabriek in Oxford dan vier weken lang gesloten is. In dat geval zou die productie aan VDL Nedcar toegewezen kunnen worden.
UPDATE: vandaag, 5 oktober, maakt VDL Nedcar bekend dat ze inderdaad 1.000 gaat schrappen. Een ‘lichtpuntje’ in het verhaal is dat helft van de werknemers die moeten vertrekken tijdelijke krachten zijn. 300 werknemers vertrekken via natuurlijk verloop, de overige 200 zijn uitzendkrachten.
49 reacties
En dat kan zo maar… lang leve flex banen.
En de staking is lastig. Enerzijds moeten ze blij zijn dat VDL het daar weer lopend heeft gekregen, anderzijds mag je ook wel wat sociale zekerheid verwachten en dat overwerk gewoon betaald wordt.
Ontzettend naïef. Hopelijk krijgt VDL nu niet de zwarte piet krijgt toegespeeld.
Uit hart voor de zaak misschien, maar andersom is de liefde ook niet groot blijkt nu.
Vind het ontzettend lastig. De zekerheden van mensen die de ‘simpele’ baantjes moeten doen zijn zo minimaal. Als je dan ook leest dat er allemaal overuren niet betaald worden… En je kunt er al nauwelijks van rondkomen… moet je maar alles slikken? En nu alsnog zonder pardon aan de kant geschoven worden.
Dit kost de staat gewoon klauwen met geld, want die 1000 man komen voorlopig niet aan de bak.
En als dan de productie weer omhoog gaat zeker weer wat subsidie pakken omdat je mensen aanneemt vanuit een uitkering.
Ik vind het ook wel prima zonder zekerheid, red mezelf wel. Maar niet iedereen kan dat, zeker mensen met dit soort banen niet.
En die 1000 man heeft goed geld opgeleverd hoor, ze maken prima winst daar. Maar als het ff minder gaat mag de staat inspringen met de uitkeringen.
Nu ben ik echt niet schuw om te werken en vind ik dat je jouw handen uit de mouwen moet steken. Maar de grote bedrijven mogen zo een dingen niet zonder tegenprestatie opeisen. We zijn de dertiger jaren al een tijdje gepasseerd en we wonen ook niet ergens in Bangladesh of zo.
Maar het alternatief is thuis zitten of zelf actie ondernemen en de regio op die manier helpen. Er is geen reden dat limburg geen banen heeft anders dan de mensen. Jij noemt het laten uitbuiten, ik noem het werken. Wil je iets beters dan een baan in die fabriek? Dan creëer je dat zelf maar.
In de binnenvaart kan men alvast wel een flink aantal harde werkers gebruiken. Maar dan moet je wel werken, en heel veel meer dan bij vdl!
Het gaat erom dat er dingen worden geeist waar niks tegenover staat. Zou jij zomaar meer prestaties gaan leveren zonder er iets voor terug te krijgen? En de directie van vdl maar extra bonussen strijken, want ze hebben de kosten omlaag gekregen.
En ik krijg 12 keer per jaar een vast bedrag op mijn rekening ongeacht wat ik ervoor doe. Overuren bestaan niet, werkdagen van 36 uur wel. De gemiddelde medewerker van vdl nedcar zou na een week overspannen zijn…
Je zal er misschien een leuke vergoeding voor krijgen, maar gezond is het niet.
Ieder zijn ding. Maar dring andere niet op om het leven volledig aan je werk aan te passen. Dat is niet normaal.
Werkgevers die vinden dat ze alles kunnen eisen van hun werknemers zijn al een paar jaar uit de mode. Of je moet vrachtwagenchauffeur zijn.
Wanneer dat zo is, piep je wel anders. Bovendien wordt je zo ook niet oud. Maar daar kom je nog wel eens achter. Hopelijk niet als het al te laat is.
Daarbij: we leven niet meer in de dertiger jaren van de 20e eeuw. Werken voor niks hoort niet. Egaal wat jij ervan vind.
Nou hoeft niet iedereen de uren te maken die ik en mijn collega’s maken maar bij een hoop (voornamelijk erg grote) bedrijven is de werkhouding echt om te huilen. En dat zijn dan ook de lui die zeuren en staken terwijl ze al bijna niks doen. Daar kan ik geen medelijden mee hebben, ik word er eerder kwaad om omdat wij hun waardeloze houding kunnen betalen met ons allen.
Mini’s op zijn geweten. Als 220.000 Mini’s door 7000 personen gebouwd worden, is dat 31,5 Mini per persoon. Oftewel, vakbonden zijn verantwoordelijk voor 158 extra werkloze personen voor een jaar lang. Gefeliciteerd Vakbond!
En nu zijn het er volgens dit artikel 5000 alleen door stakingen. Bijzonder snel opgelopen nog dan…
Nog een geluk bij een ongeluk dat in de techniek krapte op de markt is, dus dat de vertrekkers snel weer iets kunnen vinden.
Wat een onzin zeg.
Ja ik denk dat de vakbond de medewerkers een slechte dienst hebben bewezen. Argumenten die in Nederland gelden zijn niet zomaar van toepassing op Globale schaal. Zou toch te gek zijn als BMW meer gaat snijden in een productievere fabriek in een veel armer land, waar geen sociaal vangnet is. Ze mogen BMW dankbaar zijn dat het overal evenveel snijd en dan wordt er ook nog een hoopvolle toekomst gepresenteerd mbt de Brexit.
-de WW-uitkeringen van Mitsubishi personeel maandenlang heeft aangevuld, met baan- en terugkeergarantie.
– Die het personeelsbestand van 1.500 naar rond de 6.500 heeft laten groeien
Schande dat je het leven van 6.500 gezinnen (x 2,20 personen per gezin) op de kop zet voor ene paar tientjes en een dagje niet bankhangen met een schultenbrau.