VDL NedCar moet banen schrappen

Auteur: , 49 Reacties

De enige hoop komt uit onverwachte hoek.

VDL Nedcar

Slecht nieuws voor werknemers uit Zuid-Limburg bij VDL Nedcar. Aanstaande november vervallen er namelijk 1.000 banen. Dat komt doordat BMW een veel minder grote order voor volgend jaar heeft gedaan. Naar verluidt worden er in 2019 zo’n 40.000 tot 60.000 auto’s minder gebouwd dan in 2018, zo meldt De Limburger. Op dit moment zijn er 7.000 mensen werkzaam bij VDL Nedcar, dus dat is een flinke vermindering.

Volgens de krant zijn er vele redenen aan te wijzen waarom de productie verlaagd wordt. Er zijn diverse internationale handelsconflicten, de diesel ligt zwaar onder vuur en de alsmaar strengere emissie-eisen zouden de hoofdredenen zijn. VDL Nedcar is niet de enige BMW fabriek waarbij de productie wordt teruggeschroefd. BMW heeft bekend gemaakt dat bij alle fabrieken de productie naar beneden wordt bijgesteld, dus ook in Nederland.

Normaliter worden er zo’n 220.000 auto’s gebouwd bij Nedcar. Helemaal uitzichtloos is de situatie niet. VDL Nedcar werkt met ‘flexibele schillen’ qua werknemers en kan voor een gedeelte de hand in eigen boezem steken. Dankzij stakingen van het personeel heeft het bedrijf een achterstand van 5.000 auto’s opgelopen. Die ‘krijgt’ VDL niet meer terug, een andere fabriek gaat die 5.000 stuks nu bouwen.

Waar VDL enigszins hoop uit kan putten is een harde Brexit. Waarom is niet helemaal duidelijk, maar veel Britten vonden het een goed idee uit de EU te stappen. Hierdoor blijkt dat productie in het Verenigd Koninkrijk minder interessant wordt, dus ook voor BMW. Als deze ‘harde Brexit’ doorzet zal de fabriek verplicht met een vervroegde zomerpauze beginnen. Dat betekent dat de fabriek in Oxford dan vier weken lang gesloten is. In dat geval zou die productie aan VDL Nedcar toegewezen kunnen worden.

UPDATE: vandaag, 5 oktober, maakt VDL Nedcar bekend dat ze inderdaad 1.000 gaat schrappen. Een ‘lichtpuntje’ in het verhaal is dat helft van de werknemers die moeten vertrekken tijdelijke krachten zijn. 300 werknemers vertrekken via natuurlijk verloop, de overige 200 zijn uitzendkrachten.



49 reacties

Dat is mooi klote voor die regio. 1000 man is niet niks.

En dat kan zo maar… lang leve flex banen.

En de staking is lastig. Enerzijds moeten ze blij zijn dat VDL het daar weer lopend heeft gekregen, anderzijds mag je ook wel wat sociale zekerheid verwachten en dat overwerk gewoon betaald wordt.
@reactief: misschien als die eeuwige zeikerds eens niet gingen staken dat dit niet nodig was geweest. Nog steeds het meest walgelijke wat ik in jaren heb gezien, VDL opent die fabriek weer gingen ze binnen 3 maanden staken…..er zijn er echt een aantal bij de vakbond die zo ontzettend dom zijn…..
@panam1: Ook al ben ik er geen fan van, staken mag natuurlijk mits aangekondigd. Alleen bij NedCar heb ik het nooit begrepen. Er waren weliswaar geruchten dat mensen diensten van 12 uur moesten draaien, maar dan nog moeten dat soort dingen uitgesproken kunnen worden zonder de levensduur van de fabriek op het spel te zetten.
Ontzettend naïef. Hopelijk krijgt VDL nu niet de zwarte piet krijgt toegespeeld.
@granlusso: *roetveeg piet*
@granlusso: Zou jij 12 uur werken als je er 8 krijgt betaald?
Uit hart voor de zaak misschien, maar andersom is de liefde ook niet groot blijkt nu.
@granlusso: je moet de cao eens lezen! Wat je nu zegt is de grootste onzin die er is. Ieder uurtje wordt gewoon betaald en de aantallen uren die je mag werken zijn wettelijk beperkt. FNV verzint wel meer!
@jjsolid: inderdaad. Maar niet dat het niet mag. Ik mag rustig eenmalih 14 uur werken, en de rest van de week 8 a 9 uur. Maar niet doorlopend.
@jjsolid: en als het bedrijf zich niet aan de wet of de CAO afspraken houdt en je in het licht van behoud van werkgelegenheid niet meteen naar de rechter wil stappen is een staking een geschikt middel.
@panam1: Ik zelf ben niet zo overtuigd dat dat een goede of slechte actie was om te staken.

Vind het ontzettend lastig. De zekerheden van mensen die de ‘simpele’ baantjes moeten doen zijn zo minimaal. Als je dan ook leest dat er allemaal overuren niet betaald worden… En je kunt er al nauwelijks van rondkomen… moet je maar alles slikken? En nu alsnog zonder pardon aan de kant geschoven worden.

Dit kost de staat gewoon klauwen met geld, want die 1000 man komen voorlopig niet aan de bak.

En als dan de productie weer omhoog gaat zeker weer wat subsidie pakken omdat je mensen aanneemt vanuit een uitkering.
@reactief: Overuren worden gewoon netjes betaald hoor bij VDL.
@laptom: Ik had eerder gelezen dat dat niet zo was.. maar de bron weet ik niet meer, en kan het niet terug vinden. Dus dan ga ik er vanuit dat ik fout zit en daar inderdaad geen problemen mee zijn.
@reactief: VDL medewerkers moesten na de staking verplicht 2 zaterdagen overwerken om een deel van de achterstand in te halen … bron: AD
@dawwg: Zelf veroorzaakte achterstand, mét doorbetaling van salaris.
@reactief: Ja. Dat moet ook zo. De branche is zeer onzeker. Vaste banen is ouderwets. En als die gasten ook nog gaan staken.. Tsja..
@maestro: Ja sociale zekerheid is ouderwets. Makkelijk te roepen vanuit een betere positie.
Ik vind het ook wel prima zonder zekerheid, red mezelf wel. Maar niet iedereen kan dat, zeker mensen met dit soort banen niet.
En die 1000 man heeft goed geld opgeleverd hoor, ze maken prima winst daar. Maar als het ff minder gaat mag de staat inspringen met de uitkeringen.
Als BMW moet kiezen welke fabriek ze minder laten bouwen zullen ze zeker de minst betrouwbare fabriek kiezen.
@marcus1963: Of de duurste? Ik vraag me tegenwoordig steeds vaker af of kwaliteit of betrouwbaarheid de belangrijkste drijfveer is voor bepaalde beslissingen.
Gisteren zei BMW nog dat NedCar wel eens zou kunnen gaan profiteren van een harde Brexit (waar de kans nog steeds groot op is) https://www.theguardian.com/business/2018/oct/02/toyota-hard-brexit-uk-plant-bmw-mini-jaguar-land-rover?CMP=Share_iOSApp_Other
@sans: @mezelf: voortaan hele artikel lezen…
Er moet vast iemand zijn die weet hoe vaak ze daar staken per jaar. Ik weet niet of ik überhaupt bij een berdijf zou willen werken waar iedere werknemer om de kleinste dingen de boel plat legt
@florisf89: Sterkte, hopelijk kan je je baan behouden en verdwijnen er niet al teveel banen.
Hadden die Limburgers maar niet de hele tijd moeten staken om iedere scheet. Gewoon doorwerken!
@cpp1: tja, die FNV-leden zijn doorgaans de oudgedienden, de heren (m/v) met vast contract. De jonkies en flexers vliegen er nu uit.
@Dizono: ok, dat maakt het nog erger.
@dizono: dat hoeft helemaal niet. Je kunt als bedrijf ook een aantal procent van iedere leeftijdscategorie ontslaan. Dat heeft als voordeel dat de leeftijd-mix hetzelfde blijft.
@w0o0dy: sterker nog dat is zelfs verplicht in sommige situaties, anders krijgen ze geen ontslagvergunning…
@raceface: maar voor het niet verlengen van tijdelijke contracten en opzeggen van uitzendcontracten is geen ontslagvergunning nodig.
@cpp1: “die Limburgers” zijn gaan staken omdat de werkgever, VDL, steeds meer is gaan eisen. Langere werkdagen, werken op zaterdag hier is niks tegenover gesteld. Ja, een door de werkgever bepaalde vrije dag door de week. Dit plan werd gewoon ingevoerd en heeft alleen als doel winstbejag voor VDL en het plezieren van BMW.
Nu ben ik echt niet schuw om te werken en vind ik dat je jouw handen uit de mouwen moet steken. Maar de grote bedrijven mogen zo een dingen niet zonder tegenprestatie opeisen. We zijn de dertiger jaren al een tijdje gepasseerd en we wonen ook niet ergens in Bangladesh of zo.
@pa045: Zonder winst van bmw en vdl hebben die lui ook geen baan. Het is nou eenmaal een nadeel van een autofabriek dat het aantal werknemers heel erg schommelt. Dat is overal ter wereld zo. De regio mag dankbaar zijn dat er een dergelijk bedrijf in de regio zit, er blijven nog steeds 6000 mensen aan het werk. Als ze nu teveel gaan eisen en staken zijn die allemaal hun baan ook kwijt. Zolang er geen alternatief is moeten ze dus maar slikken. Of beter hun best doen om een alternatief te creëren.
@lekbak: is dat niet kortzichtig? Omdat er geen alternatief is moeten de mensen zich maar laten uitbuiten? Die fabriek is juist het alternatief voor de gesloten mijnen. Daarom kon VDL voor een koopje een complete fabriek kopen. Wat ze deden om er een dikke robot deal met BMW uit te slepen. Onlogisch dat de mensen in de fabriek moeten voor zouden moeten boeten. VDL is normaal gesproken een goed werkgever, dat kan ze ook in de auto fabriek in Limburg zijn. Tevreden personeel is flexibel personeel.
@mashell: De fabriek was er al decennia voordat vdl die kocht. De mijnen zijn eveneens al lang dicht.

Maar het alternatief is thuis zitten of zelf actie ondernemen en de regio op die manier helpen. Er is geen reden dat limburg geen banen heeft anders dan de mensen. Jij noemt het laten uitbuiten, ik noem het werken. Wil je iets beters dan een baan in die fabriek? Dan creëer je dat zelf maar.

In de binnenvaart kan men alvast wel een flink aantal harde werkers gebruiken. Maar dan moet je wel werken, en heel veel meer dan bij vdl!
@lekbak: zonder voldoende en goed personeel, heeft bmw en vdl geen winst. Dus niet zo kortzichtig doen.
Het gaat erom dat er dingen worden geeist waar niks tegenover staat. Zou jij zomaar meer prestaties gaan leveren zonder er iets voor terug te krijgen? En de directie van vdl maar extra bonussen strijken, want ze hebben de kosten omlaag gekregen.
@pa045: Voldoende personeel is er blijkbaar wel en goed personeel hebben ze daar nog nooit gehad. Goed personeel staakt namelijk niet om elke scheet! En dat is tamelijk zwart-wit. Er is geen bedrijf waar zoveel gestaakt word als bij nedcar, zelfs geen bedrijf wat er ook maar in de buurt komt. En er zijn echt wel slechtere werkgevers dus die lui daar zijn gewoon verkeerd bezig.

En ik krijg 12 keer per jaar een vast bedrag op mijn rekening ongeacht wat ik ervoor doe. Overuren bestaan niet, werkdagen van 36 uur wel. De gemiddelde medewerker van vdl nedcar zou na een week overspannen zijn…
@lekbak: sorry, maar jij bent een slaaf. Niet een werknemer. Ik werk om te leven en niet andersom.
Je zal er misschien een leuke vergoeding voor krijgen, maar gezond is het niet.
Ieder zijn ding. Maar dring andere niet op om het leven volledig aan je werk aan te passen. Dat is niet normaal.
Werkgevers die vinden dat ze alles kunnen eisen van hun werknemers zijn al een paar jaar uit de mode. Of je moet vrachtwagenchauffeur zijn.
@pa045: Ik ben geen slaaf, ik heb leuk werk en werk graag. Zoals het hoort. En ik kan op elk moment kiezen uit zeker tien werkgevers mocht ik iets anders willen. Dat krijg je als je je best doet.
@lekbak: je hoort inderdaad mee te delen in de maatschappij. Maar jouw instelling is overdreven. Je bent vast nog erg jong en hebt nog geen familie op je wachten.
Wanneer dat zo is, piep je wel anders. Bovendien wordt je zo ook niet oud. Maar daar kom je nog wel eens achter. Hopelijk niet als het al te laat is.
Daarbij: we leven niet meer in de dertiger jaren van de 20e eeuw. Werken voor niks hoort niet. Egaal wat jij ervan vind.
@pa045: Ik heb een vrouw en twee jonge kinderen. Die het helemaal best vinden wat ik doe want ik ben geregeld overdag thuis als zij dat ook zijn. En ik heb geen stress dus het zal echt geen invloed hebben op mijn levensduur.

Nou hoeft niet iedereen de uren te maken die ik en mijn collega’s maken maar bij een hoop (voornamelijk erg grote) bedrijven is de werkhouding echt om te huilen. En dat zijn dan ook de lui die zeuren en staken terwijl ze al bijna niks doen. Daar kan ik geen medelijden mee hebben, ik word er eerder kwaad om omdat wij hun waardeloze houding kunnen betalen met ons allen.
Een prestatie waar de bond trots op mag zijn!
De vakbond heeft 5000
Mini’s op zijn geweten. Als 220.000 Mini’s door 7000 personen gebouwd worden, is dat 31,5 Mini per persoon. Oftewel, vakbonden zijn verantwoordelijk voor 158 extra werkloze personen voor een jaar lang. Gefeliciteerd Vakbond!
@caprio: ik las net dat in Augustus de achterstand 2250 stuks was door stakingen én vakanties. En dat dat opgevangen werd door het verplicht overwerken van 6000 man op twee zaterdagen.In een persbericht vanuit VDL.

En nu zijn het er volgens dit artikel 5000 alleen door stakingen. Bijzonder snel opgelopen nog dan…
Het eerste waar ik aan dacht: wat ontzettend dom om te staken bij een bedrijf dat zo afhankelijk is van de gúnst van een buitenlands bedrijf. Gewoon maar lekker dom staken. Ik hoop dat er bij de vakbond ook een paar lijken uit de kast komen. Minder banen dankzij de vakbond. Juist…

Nog een geluk bij een ongeluk dat in de techniek krapte op de markt is, dus dat de vertrekkers snel weer iets kunnen vinden.
Ik denk dat dit een voorbode is van nog veel meer banen die geschrapt gaan worden. (Globaal gezien binnen de automotive)
@alassad: daar lijkt het wel op. Het is al een tijdje hoogeconomie. Daarna komt er logischerwijs weer een economisch terugval (die paniekzaaiers als bestuurders, media en de politici “crisis” zullen noemen). Mensen besparen het eerste op de grote uitgaven zoals auto’s. Dat BMW in alle fabrieken de productieplanning terugschroeft is een duidelijke aanwijzing dat ze mogelijk een economische terugval verwachten, of zelfs misschien gewoon minder autoverkopen door prijsstijgingen door WLTP veroorzaakt.
De lonen in Nederland blijven enorm achter bij de economische groei, werk wordt steeds onzekerder maar de vakbond heeft het gedaan. Er wordt krimp voorspeld op de mondiale automarkt, BMW staat onder de druk maar de vakbond heeft het gedaan.

Wat een onzin zeg.
@jelmer: en waarom blijven de lonen achter? Misschien omdat bijna niemand nog lid is van de vakbond? Het volk stemt nog steeds VVD, dat meer opkomt voor de werkgevers dan voor de werknemers. We mogen wel klagen maar het is voor een groot deel onze eigen stomme schuld.
@mashell: tja. Je hebt gelijk. Maar waar moet je dan op stemmen? Pvda? Is allang de partij van de arbeid niet meer. Groen links? Nee bedankt. Ik werk in de autobranche. Sp? Hmm. Gedeeltelijk. Maar toch teveel zaken die tegen mij in druisen. Over d66 wil ik al helemaal niet spreken. Leugenachtige hypocrieten.
@jelmer:
Ja ik denk dat de vakbond de medewerkers een slechte dienst hebben bewezen. Argumenten die in Nederland gelden zijn niet zomaar van toepassing op Globale schaal. Zou toch te gek zijn als BMW meer gaat snijden in een productievere fabriek in een veel armer land, waar geen sociaal vangnet is. Ze mogen BMW dankbaar zijn dat het overal evenveel snijd en dan wordt er ook nog een hoopvolle toekomst gepresenteerd mbt de Brexit.
Komt door die stakende werkweigeraars, hebben nu hun zin: geen werk en een uitkering. Viva @€)/&)/ Rooie partijen
Staken om 0,5% meer loon, staken voor 2(!) daagjes extra BETAALD doorwerken, bij een werkgever die

-de WW-uitkeringen van Mitsubishi personeel maandenlang heeft aangevuld, met baan- en terugkeergarantie.
– Die het personeelsbestand van 1.500 naar rond de 6.500 heeft laten groeien

Schande dat je het leven van 6.500 gezinnen (x 2,20 personen per gezin) op de kop zet voor ene paar tientjes en een dagje niet bankhangen met een schultenbrau.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).