Nederland is niet de grootste markt voor Tesla

Auteur: , 39 Reacties

Ook niet in Europa! Terwijl wij toch echt ons best doen.

Tesla Model X P90 D '16

Nederland en Tesla is een gelukkig huwelijk. Dankzij het enorm aanklooien met subsidiesprogressieve karakter van ons kabinet zie je Tesla’s overal rijden in ons koude kikkerlandje. Pas dit jaar wordt het subsidiebeleid aan banden gelegd, middels een ‘Tesla-taks’. Dit houdt in dat over de eerste 50.000 euro 4% bijtelling betaald dient te worden en over de rest gewoon 22%. Omdat Nederlanders bijzonder gierig kunnen zijn en geen principes kennen als het om geld besparen gaatbegaan zijn met het milieu, blijven wij gewoon Tesla’s leasenkopen.

Maar Tesla is overal populair, met name in de Verenigde Staten. Dat is natuurlijk vrij eenvoudig te verklaren: de extreem gewilde Model 3 wordt voornamelijk daar uitgeleverd. In Europa is Nederland een grote speler, maar we zijn helaas nét verslagen door een stel Scandinaviërs. Jazeker, het volk van Johann Olav Koss, Ole Gunnar Solskjær en Petter Solberg heeft ons (alweer) verslagen.

In Noorwegen zijn er maar liefst 8.614 Tesla’s ‘verkocht‘, terwijl in Nederland er 8.585 Tesla’s op gele platen werden gezet. Zoals het een slecht verliezer betaamt, moeten we natuurlijk op zoek naar een reden voor deze enorme tegenslag. Hebben we ondanks de cadeautjes van onze overheid niet op zitten letten? Het antwoord is simpel: niet genoeg. Of anders gezegd, in Noorwegen was men scherper. Noorwegen, dat nog nooit een EK Voetbal won en verslagen werd door Falko Zandstra en Rintje Ritsma, zag waarschijnlijk dat het heel erg close ging worden. Op het laatst werden volgens Noorse kwaliteitspublicatie Gjengangeren nog 280 Tesla’s geleverd aan autoverhuurbedrijf Avis. Dus ondanks dat de markt kleiner is dan in Nederland, hebben ze er meer verkocht in 2018. Overigens is dat ook niet geheel vrijwillig. In Noorwegen betaal je geen BTW over een EV en ook geen importkosten. Daarnaast mag je gratis gebruik maken van tolwegen, busbanen en gratis in binnensteden parkeren. Dat is eigenlijk gewoon vals spelen.



39 reacties

Het leven is niet eerlijk, wen er maar aan😅
“Dat is eigenlijk gewoon vals spelen”

Subsidie krijgen in de vorm van “de rekening is voor volgende generaties / moeder natuur” is pas vals spelen.
@deeberton: de Noren hebben, heel slim, alle baten uit hun olieproductie, in een fonds gestopt. Daar zitten nu ettelijke miljarden in. De subsidies voor EV’s en andere groene initiatieven worden hieruit betaald. Nederland heeft de baten uit de gasproductie gebruikt om het begrotingstekort te financieren en dat was heul dom.
@henk_he: niet helemaal waar; o.m. de Oosterscheldewerken zijn grotendeels gefinancierd met geld verdient aan Grunnings gas.
@406_v6: akkoord. Toch zijn de Noren slimmer geweest door alles “op te potten voor later”.
@406_v6: en de Betuwelijn ook? Weet niet hoeveel treinen daar inmiddels op rijden maar kan me niet voorstellen dat het enigszins rendabel is, laat staan dat de geïnvesteerde miljarden ooit worden terugverdiend. Dit briljante plan is volgens mij ontsproten tussen de lakens door Bram Peper & Neelie Smit-Kroes.
@hotze: ik woon er vlak bij, en kan je zeggen, dat daar behoorlijk wat treinen over heen rijden. Maar helaas, al in 2004 concludeerde CPB al: “De Betuweroute was overbodig (…) en de aanlegkosten kunnen niet worden terugverdiend. De exploitatie kan wel kostendekkend zijn.” Bron.
@henk_he: je snapt mijn punt niet. Ik reageerde op de stelling dat het valsspelen was.

Rijders op fossiele brandstoffen krijgen op dit moment ook subsidie, maar dan in de vorm van een rekening voor de volgende generaties / moeder natuur. Dát is pas valsspelen.
@deeberton: je overschat de rol van de auto in het gehele milieuprobleem. De meeste wetenschappers zijn het er over eens dat er veel meer moet gebeuren dan auto’s minder CO2 laten uitstoten en stoppen met kolencentrales.
@deeberton: Pffftt… Geloof je nou echt in die onzin? De 13 grootste oceaanstomers stoten meer viezigheid uit per jaar dan alle auto’s, bestelwagens en vrachtwagens bij elkaar -wereldwijd-. Dus dat kleine beetje wat jij met een benzine gestookte 5,2Ltr.V10 uitstoot gaat echt niet het verschil maken of jouw achter-achter-kleinkinderen nog wel op deze planeet kunnen wonen. Ik wil je nog wel eens horen als men dit door auto’s naar werkelijk milieu belasting gaan belasten. Die (Bruin)Kolencentrale moét immers harde werken om de stroom voor jouw ‘groene’ EV op te wekken.
Noorwegen, daar waar het rijden van elektrische auto’s word gesubsidieerd met geld dat wordt verdiend aan de export in olie.
@kapitein: dus…? prima toch dat er geïnvesteerd wordt in groen?
@kapitein: altijd nog beter dan gas guzzlers subsidiëren met door olie verdiende centen
@kapitein: Tjaa.. bij ons gaan de verdiensten van het gas naar grote bedrijven. Die vervolgens ook nog moeilijk doen bij het uitbetalen van schade.

Liever de verdiensten gebruiken om een dure ommezwaai te maken naar elektrisch rijden!
@kapitein: geweldig systeem. Daar hebben ze een enorme pensioenpot mee opgebouwd. Ik denk dat wij in NL regelmatig nog eens op het achterhoofd mogen krabbelen als we bedenken wat we met de miljarden hebben gedaan die we met de Groningse gasbel hebben gemaakt.
@pomoek: weggegeven aan Italië door heel goedkoop gas te exporteren naar dat land.
@kapitein: Noorwegen haalt heel veel groene stroom uit watervallen. Ze exporteren zelfs elektriciteit. Dus Tesla’s en Leafs rijden daar ook echt op groene stroom.
@galverink: slaap lekker
@kapitein: Ja en waar Nuon de ‘Groene certficaten’van de waterkracht centrales koopt zodat idioten als @deeberton kunnen verkondigend dat zij hun EV op laden met ‘groene stroom’. Het feit dat die Noorse waterkracht centrale nooit en ten nimmer 1 Kw/u. Stroom werkelijk aan Nuon levert, dat doet niet ter zaken. (Voor uitleg: zie de aflevering van Lunbach op Zondag hier over) Ene hele grote Farce, of ook wel een werkelijke ‘groene leugen!
En in België zijn de Tesla verkopen in 2018 met 24% gedaald.
Met 878 stuks zelfs minder dan SsangYoung.
@schaap: NL en Norwegen enige 2 landen die net aan meer autos hebben verkocht in EU. Rest allemaal down vs 2017.

Norwegen en NL allebij met fleetsales….
Maar dat komt dan weer omdat de kernenergiecentrales stilgezet waren en dus geen elektriciteit konden leveren.
waar blijft de Morgan EV3?
@pomoek: ik had geloof ik gelezen dat die niet meer komt vanwege onenigheid met de externe producent…
@reactief: dank je. Maar gvd.
@pomoek: Ja eeuwig zonde! Wat een vet apparaat was dat he!
@reactief: absoluut!
-edit: nutteloze bijdrage en laatste waarschuwing voor ban-
@gove: censuur!
@gove: jankert
Die Nooren zijn dus net zo gierig als ons!
@dutchdriftking: als *wij (zijn)
America First
Mooi opgepleurd met die Tesla’s dan
Is dit een beetje toegeven dat de vraag naar de Model 3 niet zo heel groot is in EU? Nu bestellen, zonder reservatie, en toch nog een levering komende maart. Terwijl ze zo graag spreken van wachtlijsten etc. * geen kritiek, just asking*
@w0ut: Dat weet alleen Tesla. Productie van januari en februari gaan naar selecte hoeveelheid landen in de EU, waaronder NL. Dat zijn dus zo 40.000 Model 3’s van de duurste Performance en AWD versie. Dus dan nog straks meer landen voor de duurdere versie (UK etc) en uiteindelijk de wachtlijst wegwerken voor de goedkopere versies wereldwijd..
Verstandig is de man die er altijd over denkt een Tesla te nemen, maar er nooit een neemt!
Wat betreft Noorwegen en valsspelen: De Noren verkopen elke dag heel veel ruwe stookolie voor alle mammoettankers, waarvan die subsidies mooi betaald kunnen worden. Op die manier kunnen ze het sprookje van “Noorwegen het braafste jongetje uit de klas” mooi financieren. Iedereen die het even uitzoekt weet wel beter.
Noorwegen is op het milieuvlak een buitengewoon hypocriet land.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).