• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederland = vies, haalt norm luchtkwaliteit niet

Auteur: Alwood, gepost 17 april 2011 om 16:18 – 53 Reacties

Met de vlam in de pijp door Nederland!

Verstikkend en ronduit smerig. Zeg je Nederland, dan zeg je bahvies-land. Zeker als je het over de luchtkwaliteit hebt. We zijn met zijn allen (vooral de dieselaars) zo vies dat we boetes moeten gaan betalen aan de Europese Unie. Nou, dan heb je het bont gemaakt! Nu gaat het niet om de CO2 waar de helden uit Den Haag zo dapper tegen strijden, de veel schadelijker NO2 en fijnstof geven problemen.

Voor de toegestane uitstoot zijn vanuit Brussel regels vastgesteld. Nederland voldoet daar niet aan. Daarom was er al eens uitstel aangevraagd om te voldoen aan de eisen, maar zoals altijd komt van uitstel afstel. De kans dat Nederland boetes moet gaan betalen voor te veel uitstoot zijn daarmee steeds groter. Over twee maanden loopt de deadline af en kunnen we de portemonnee trekken. Tenzij minister Schultz van Haegen een oplossing verzint. Op de wereldmarkt uitstoot afkopen of iets in die trant.

Milieudefensie weet ons te vertellen dat een kuub lucht maximaal 40 microgram fijnstof en NOx mag bevatten. In Nederland zit er meestal minimaal 50 microgram fijnstof in de lucht. Een Toyota Prius stoot ongeveer 12.000 microgram NOx per kilometer uit, minder dan 25% van wat er wettelijk toegestaan maximaal is op een personenauto volgens de Euro5 en Euro6 norm. Diesels mogen zelfs 180.000 mcg NOx-en per km uitstoten. Plus 6000-20.000 mcg fijnstof per kilometer. Het wagenpark telt zo’n 8 miljoen auto’s. Zelfs als de helft van die auto’s 10.000km per jaar rijdt heb je heel veel lucht nodig. Zeg 20 triljard kuub. Het hele oppervlak van NL, 480 meter hoog.

Dan kan iedereen wel aan de 14% bijteller (diesel), als we allemaal in de rij staan naar de randstad wordt de lucht er bepaald niet schoner op. Daar komen industrie en vrachtverkeer nog bij.

Werk aan de winkel voor het ministerie Infrastructuur en Milieu. Het lijkt mij om te beginnen geen verkeerd idee de voordeeltjes voor ‘zuinige‘ auto’s te schrappen. Dat zet geen zoden aan de dijk. Fiscale voordelen op LPG of aardgas met start/stop systeem haalt misschien nog iets uit, of neem de fiets. Laat ons in ieder geval zonder nutteloze CO2-straf een V8 of V12 benzine rijden. Amper NOx en fijnstof en toch vooral tijdens daluren bereden. Vrachtverkeer van de snelweg verbannen lijkt me ook een goed punt, daar hebben we betuwelijnen en rivieren voor.

Ook interessant!

  • Ford Puma ST Gold Edition
    Ford haalt meest exclusieve Puma ST naar Nederland
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • Goedkoopste benzine van Nederland
  • Video: Verstappen haalt Bottas in!

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, milieu, Verkeer

Vorig bericht: « Zo ervaart Vicky een natte BMW M3 GTS [video]
Volgend bericht: AutoRAI supercar van de dag: Aston Martin V8 Vantage S »

Lees Interacties

Reacties

  1. bobb zegt

    17 april 2011 om 16:24

    Vrachtverkeer van de weg, zou kunnen. Wat is dan de uitstoot zeg per container schip vs truck? En dan allemaal maar met de auto naar de kade rijden om de spulletjes te halen.

    Login om te reageren
    • Cantago zegt

      23 april 2011 om 22:46

      @bobb: De haven van Rotterdam heeft volgens mij veel en veel meer invloed hier op dan alle auto’s in heel Nederland!

      Login om te reageren
  2. Megakix zegt

    17 april 2011 om 16:25

    Laatste alinea, 2e zin = verkeert
    -edit: check, bedankt!-

    Login om te reageren
    • Johan-SV zegt

      17 april 2011 om 16:29

      @Megakix: verkeerd is het toch?
      -edit: check, bedankt!-

      Login om te reageren
    • Rik3 zegt

      17 april 2011 om 16:29

      @Megakix: Je bedoelt ‘verkeerd’
      En @Matthisl: Jij bedoelt ‘betaalt’

      Login om te reageren
      • 130peeka zegt

        17 april 2011 om 17:27

        -edit: nutteloze bijdrage-

        Login om te reageren
  3. matthisl zegt

    17 april 2011 om 16:25

    En wie betaald? Juist, wij.

    Login om te reageren
    • sjazz zegt

      18 april 2011 om 09:50

      @matthisl: en wie betaalt?

      Login om te reageren
  4. Megakix zegt

    17 april 2011 om 16:26

    Nou, de CO2 discussie was al superwaardeloos….en iedereen wist dat NOX etc gevaarlijker en belangrijker moest zijn. Alleen onze slaapmutsjes in Den Haag nog niet.

    Login om te reageren
  5. Dev zegt

    17 april 2011 om 16:31

    Zucht ik heb echt de neiging om met een dik “I **** told you so!” bord voor de tweede kamer in den haag te gaan staan. Het is gewoon niet grappig meer, dit soort conclusies lopen minimaal 5 jaar achter op die van de wetenschap (en mij).

    Login om te reageren
  6. bozewolf zegt

    17 april 2011 om 16:33

    lol, vrachtverkeer van de weg af. Ja, briljant idee, en zo makkelijk uitvoerbaar!

    Achterlijk. Jij kijkt nie vaak verder dan je neus lang is, hé Alwood?

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      17 april 2011 om 17:26

      @bozewolf:

      Volgens mij heeft Alwood niet eens een neus… :roll:

      Login om te reageren
  7. RC zegt

    17 april 2011 om 16:43

    Word er ook rekening gehouden met al het fijnstof en vervuiling die van duitsland etc. fijn over ons land aan komt waaien? Zal wel niet zeker?

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      17 april 2011 om 16:50

      @RC: ha, klopt….hoe kan je daar inderdaad rekening mee houden…gewoon debiele wetgeving, zoeken naar centjes noemen we dat.

      Login om te reageren
  8. Kyanite zegt

    17 april 2011 om 16:43

    Gewoon de luchtgrens met Duitsland (Ruhrgebied) dicht en onze CO2- en NOx-waardes zullen dalen. Tevens de haven van Rotterdam dicht, geen grote vaart meer binnen laten en de waardes zullen nog verder dalen….

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      17 april 2011 om 16:45

      @Kyanite: precies! :D Nederland ombouwen naar een groen supercar-walhalla…

      Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      17 april 2011 om 16:47

      @Kyanite: En allemaal ophouden met scheten laten, zeker?

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        17 april 2011 om 16:51

        @bozewolf: …deed je dat nog niet dan ? ;-)

        Login om te reageren
        • bozewolf zegt

          17 april 2011 om 16:56

          @Megakix: *frrrrt*

          Hm, wat? ^_^

          Login om te reageren
        • Alwood zegt

          17 april 2011 om 16:58

          @Megakix: smug alert!
          http://www.youtube.com/watch?v=OM9jhGiIAFM

          Login om te reageren
    • mrbones zegt

      17 april 2011 om 17:04

      @Kyanite: vervolgens zijn we een armoedig 3e wereld land

      Login om te reageren
    • Roelio zegt

      18 april 2011 om 14:17

      @Kyanite: Wij weten beiden dat wanneer de haven dicht gaat, wij met z’n allen een oostblokcultuur gaan krijgen.

      Ik denk dat de combinatie tussen de Rotterdamse haven, Schiphol en het Ruhrgebied gewoon zo’n grote hoeveelheid fijnstof etc. in de lucht pompt, dat het weinig zin heeft om de automobilisten er weer eens voor op te laten draaien. Autorijden begint onbetaalbaar te worden als het zo door gaat.

      Login om te reageren
      • Roelio zegt

        18 april 2011 om 14:18

        @Roelio: verkeerde persoon, ik bedoelde @Kyanite natuurlijk ;)

        Login om te reageren
        • Roelio zegt

          18 april 2011 om 14:19

          @Roelio: OMFG ik ben blind laat maar :?

          Login om te reageren
    • Kyanite zegt

      19 april 2011 om 01:06

      @Kyanite:
      Voor een ieder die het sarcasme niet kan aflezen… mijn tekst is net zulke onzin als de boete die Brussel wil opleggen (bevolkingsdichtheid ligt in Nederland aanzienlijk hoger dan in Frankrijk of Spanje bijvoorbeeld, maar dat snappen ze niet in Brussel. Deze bevolkingsdichtheid geeft automatisch meer uitstoot van CO2, NOx, finstof en weet ik wat meer per vierkante kilometer).

      Login om te reageren
  9. Jimmie zegt

    17 april 2011 om 17:08

    Deze boetes zullen wel weer vingerwijzend op de automobilisten verhaald worden, terwijl het merendeel van de fijnstof van zee komt, eigen industrie en een aanzienlijk deel uit het Ruhrgebied over komt waaien.

    Login om te reageren
  10. jobh zegt

    17 april 2011 om 17:12

    Hoeveel stoten al die beveilegings wagen van de regering wel niet uit?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      17 april 2011 om 17:16

      @jobh: ach, dat valt met de benzine S-klasse van de MP dus wel mee…

      Login om te reageren
  11. Frankypanky zegt

    17 april 2011 om 17:28

    Quote…: “Vrachtverkeer van de snelweg verbannen lijkt me ook een goed punt, daar hebben we betuwelijnen en rivieren voor”

    Ok, ok….kom mij nu vertellen hoe je buurtsuper dan moet worden bevoorraad? Of ga je zelf naar de Maasvlakte / Waalhaven / de boer om je dagelijkse boodschappen te halen?

    :roll:

    Login om te reageren
    • erwh zegt

      18 april 2011 om 11:21

      @FrankypankyV8: Dat kan dan dus met kleinere vracht/bestelauto’s. Dat we nog steeds zoveel over de weg vervoeren over die enorme afstanden is echt belachelijk. Dat die milieu organisaties daar niet meer bovenop zitten snap ik niet.

      Waar wat ik vooral niet snap is dat vrachtvervoer over de weg altijd heilig wordt gevonden, terwijl het de sterkst gesubsidieerde vorm van transport is. Zoek de wegenbelasting maar eens op die een vrachtauto betaald, minder dan de gemiddelde middenklasser! En dat terwijl de kosten van aanleg en onderhoud van wegen exponentieel stijgen met de toename van gewicht. De binnenvaart en het spoor zouden een stuk realistischer zijn als alternatief als die verborgen steun aan vrachtauto’s eens zou stoppen.

      Bovendien betekent dat meer ruimte voor de automobilist, waardoor wij tenminste niet met de trein hoeven! ;-) Een mooie uitspraak van Porsche: “We transporteren per spoor omdat de weg ons aan het hart gaat!”

      Login om te reageren
      • Frankypanky zegt

        19 april 2011 om 10:55

        @erwh:

        “Dat kan dan dus met kleinere vracht/bestelauto’s”

        Serieus, dude?
        Dan betekent dat toch dat er juist meer voertuigen op de weg zitten? :roll:

        Login om te reageren
  12. desjonnies zegt

    17 april 2011 om 18:06

    Er zou een begine gemaakt kunnen worden om zwavelarme Diesel te gaan verkopen; maar wacht, dat is een beslissing en te gemakkellijk, daar kunnen geen onderzoeksbureautjes van bestaan en zitten er weer 3000 mensen zonder hun nutteloze werk.
    Daarnaast zou je misschien in Brussel kunnen aanvoeren dat de BV Nederland een nogal redelijk belangrijk doorvoerland is voor de omringende landen, maar da’s ook weer te gemakkelijk.
    Nee, laten we een extra comissie benoemen, die weer onderzoeksbureaus in de arm neemt en dan tot de conclusie komen dat we het verkeer maarm oeten laten betalen.
    Ondertussen wel doorgaan met volop woningen langs de A 15 bij Barendrecht te bouwen, zodat we dalijk weer een comissie kunnen benoemen waarom die mensen ’s nachts liggen te dreunen in hun bed, hun plantjes allemaal blauw zijn en er daar veel meer klachten aan de luchtwegen zijn.
    Om vervolgens deze verkeersader 80 kilometer te maken en een boete op gebruik van de A 15 in te gaan stellen, wel na ‘gedegen’ onderzoek van onderzoeks bureautjes.
    Ik mis ons boerenverstand.

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      17 april 2011 om 18:19

      @desjonnies: Ik heb het idee dat je niet ver van de waarheid zit :). Al weet ik niet of het met zwavelarme dieselolie te behalen is. Wellicht kan men daar nog 100 van de 3000 mensen mee redden van de bijstand ?:P

      Login om te reageren
  13. Stopwearingpants zegt

    17 april 2011 om 18:28

    Plant bossen bij wegen die deze shit opvangen en c02 omzetten naar zuurstof, dan zijn we toch gewoon een heel stuk verder??

    Login om te reageren
    • E320cdi zegt

      17 april 2011 om 18:37

      @Stopwearingpants: je hebt toch wel gelezen dat het niet zozeer om CO2 gaat, maar om NOx en fijnstof?

      Login om te reageren
      • Stopwearingpants zegt

        20 april 2011 om 00:31

        @E320cdi: jaja maar bomen en struiken vangen een hoop van die troep op en voor het c02 ‘probleem’ is het ook goed lijkt me…

        Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    17 april 2011 om 19:15

    De overheid heeft net een paar zinvolle maatregelen aangekondigd. Alle leopard tanks weg gaat een flinke brok fijnstof roet en andere troep schelen. Dan nog de vloot inkrimpen, helicopters schrappen en natuurlijk al dat defensie personeel dat niet meer naar dekazerne hoeft en we zijn een flinke stap in de goede richting. Wat echt zou schelen is de uitstoot van schepen, vrachtwagens en treinen aanpakken. Hybrides produceren trouwens ook minder remstof. Kortom, komt goed ;-)

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      17 april 2011 om 22:40

      @w0o0dy: eeehm….hybrides remmen minder ? :lol:

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        17 april 2011 om 22:50

        @Megakix: bij het remmen wordt de rem minder gebruikt, maar wordt er stroom opgewekt… (doet bmw ook, alleen heeft de energie minder “waarde” omdat het niet gebruikt kan worden voor de aandrijving)

        Login om te reageren
  15. autogek123 zegt

    17 april 2011 om 19:22

    Diesels mogen meer dan 3x vervuilen dan een auto op benzine. Dus die gewoon aan alle kanten 3x zo hard belasten (aanschaf, wegenbelasting, brandstof). :)

    Login om te reageren
    • Kyanite zegt

      19 april 2011 om 00:58

      @autogek123:
      Dat is al jaren zo, dus dat geintje gaat niet meer op.

      Login om te reageren
  16. curacao zegt

    17 april 2011 om 19:59

    Shell V-power en BP ultimate zijn toch zo goed voor het milleu ??? maak ze dan net zo duur als de gewone brandstof en wil ik het best wel tanken.

    Login om te reageren
    • Johan-SV zegt

      17 april 2011 om 21:02

      @curacao: net zo goedkoop want de ‘premium’ brandstof is natuurlijk duurder en hoe minder je ervoor betaald hoe beter het voor onze portemonnee is

      Login om te reageren
  17. Larrs zegt

    17 april 2011 om 21:04

    Eigenlijk is dit bericht niet zo vreemd, roet/fijnstof uitstoot is gewoon smerig.
    Inplaats van Co2 uitstoot, wat in principe gewoon door bomen en planten wordt opgenomen.

    Opmerkelijk bericht op Wikipedia over No2: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofdioxide
    Nederland is al een lange tijd een smerig land.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      17 april 2011 om 22:43

      @Larrs: net ff jouw artikel gelezen…het moet toch niet moeilijk zijn om met de altijd sterke westenwind in Nederland een beetje ‘schone lucht’ te krijgen ? Ik bedoel, zou Duitsland dan niet op nr. 1 moeten staan ?

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        18 april 2011 om 02:13

        @Megakix: Ik ben Erwin Kroll niet, maar volgens mij is die zeewind niet sterk en verdragend genoeg om het zooitje naar Duitsland te blazen. En volgens mij komt er ook lucht “naar beneden” onze kant op vanuit Duitsland.

        Misschien dat we een meteoroloog op AH hebben die hier zn licht op kan laten schijnen

        Login om te reageren
  18. mightymike zegt

    17 april 2011 om 23:58

    Ik dacht dat nl een van de landen was waar bijna iedereen een 1.4 of 1.6 tfsi blok heeft liggen in een auto van 1500kg. Vergeleken met een land als Polen waar we allemaal nog in R32 rijden en het liefst meer dan 2 liter diesel blokken gebruiken vind ik nl qua auto’s echt bizar schoon en zeker in de afgelopen 5 Jaar.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      18 april 2011 om 09:28

      @mightymike: heeft ook geen zak met auto’s te maken. NL is gewoon een klein land, met een grote concentratie industrie op bepaalde plekken. En een Ruhrgebied naast de deur.

      Login om te reageren
  19. Citrofiel zegt

    18 april 2011 om 00:45

    En hier krijgt Nederland boetes voor? Op het gebied van particulier personenvervoer valt er weinig te verbeteren aan de wetgeving. Hoewel, die belastingvrije dieseltjes lopen idd hard op het moment. Toch maar weer diesels harder belasten?

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      18 april 2011 om 09:27

      @Citrofiel: Ja, zul je binnenkort zien: al die kneuzen die zo’n muesli-diesel hebben aangeschaft (niet vanwege het milieu natuurlijk, vanwege belastingvoordeel) krijgen een NO2-tax a € 2.000,- per maand. En terecht! Voortschrijdend inzicht noemen we dat…

      Login om te reageren
  20. nielsvanderweiden zegt

    18 april 2011 om 10:06

    Misschien wel even handig te vertellen dat deze discussie is aangeslingerd door Zembla, dat op 16 april een uitzending heeft gewijd aan fijnstofproblematiek direct aan de snelweg. Daar heeft ook Milieudefensie op ingehaakt. Er lopen echter twee dingen in de discussie door elkaar: stikstofoxide (NOx) en fijn stof (PM). Dat illustreert Milieudefensie zelf al door in de begeleidende tekst over fijn stof een verontrustend satellietplaatje te plakken, dat echter niet over PM gaat maar over NOx.

    Het probleem met fijn stof is dat ongeveer de helft van de hoeveelheid (zegt het Planbureau voor de Leefomgeving) afkomstig is van menselijke activiteiten. Verkeer heeft natuurlijk ook zijn aandeel, maar terugdringen ervan is lastig en geeft ook niet automatisch het gewenste resultaat. Zelfs in Duitse Umweltzones worden nog altijd overschrijdingen van de normen gemeten, ondanks dat veel roetfilterloze diesels er niet meer in komen. Overigens wordt natuurlijk fijn stof (zeezout) gewoon gemeten, maar mogen landen dat wel aftrekken van de resultaten volgens een verdeelsleutel. Dat gebeurt ook in Nederland.

    Maar wat mij betreft laat de uitzending zien waar het fout gaat met de normen. Fijn stof is sowieso slechter dan geen fijn stof. Die norm geeft echter de legitimatie om er huizen of zelfs scholen pal aan een snelweg te bouwen, want de grond daar kost de gemeente natuurlijk fors minder dan op het platteland, waar ook nog eens een boer moet worden uitgekocht. Je hebt toch echter geen normen nodig om te weten dat zoiets uit gezondheidsoogpunt een ontzettend slecht idee is?

    Login om te reageren
  21. Cantago zegt

    23 april 2011 om 22:47

    Gaan we dan nu eindelijk CO2 uitstoten zodat de plantjes goed groeien? En dan betalen voor de NOx die de auto uitstoot? Want het huidige systeem is b*lls*ht!

    Login om te reageren
  22. Reaver zegt

    9 december 2013 om 19:01

    En dit wist iedereen behalve de regering… Wordt eens tijd dat we dat zooitje incompetentie naar huis sturen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North