• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlander maakt hedendaagse Renault Espace F1

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 23 september 2018 om 17:57 – 23 Reacties

Afbeelding Nederlander maakt hedendaagse Renault Espace F1Afbeelding Nederlander maakt hedendaagse Renault Espace F1Afbeelding Nederlander maakt hedendaagse Renault Espace F1Afbeelding Nederlander maakt hedendaagse Renault Espace F1Afbeelding Nederlander maakt hedendaagse Renault Espace F1Afbeelding Nederlander maakt hedendaagse Renault Espace F1Afbeelding Nederlander maakt hedendaagse Renault Espace F1Afbeelding Nederlander maakt hedendaagse Renault Espace F1

Renault Espace F1
Hij is misschien fictief, wij hopen met heel het hart dat hij er daadwerkelijk komt.

Het gebeurt maar zelden dat een aantal geniale individuen de hoofden bij elkaar steekt en hun creativiteit de vrij loop laat. In de jaren ’90 waren het de kopstukken van Williams, Matra en Renault die leven bliezen in een fenomenaal project. De Renault Espace F1 werd verzonnen als eerbetoon aan de grote gezinsauto, die in 1994 zijn tiende verjaardag vierde.

Eigenlijk kantelde Renault met de introductie van de Espace F1, die nooit in productie zou gaan, het hele concept achter de praktische zevenzitter op zijn kant. De Fransen stripten de auto bijna volledig. Hiermee verdwenen ook de drie zitrijen. In plaats daarvan monteerde de alliantie vier racestoelen, waartussen vervolgens een uit de Formule 1 gehaalde 3,5-liter V10 met meer dan 800 pk werd gelegd. Daarnaast kreeg de Espace F1 een waslijst aan onderdelen uit de hoogste klasse van de autosport. Complete delen van het onderstel, de ophanging en de remmen werden overgeheveld en verscholen zich onder het met koolstofvezel versterkte lichaam van de Espace F1.

De specificaties spraken boekdelen: de auto schoot in minder dan 3 seconden naar de 100 km/u en had iets meer dan dubbel zoveel seconden nodig om de 200 km/u te bereiken. Zijn topsnelheid lag ruim boven de 300 km/u. Overigens, de Espace F1 was niet alleen snel in een rechte lijn, ook in de bochten was het een vernietigende machine. (video) Naar verluidt was de bolide op het circuit slechts enkele seconden langzamer dan de Formule 1-auto van Williams.

Na meer dan twintig jaar zonder dat er een soortgelijk project is onthuld, begint het toch aardig weer te kriebelen. Wij op de redactie vinden het hoog tijd dat Renault weer eens de handen uit de mouwen steekt, maar het kleine beetje wijsheid dat we gezamenlijk bezitten, vertelt ons dat we hier niet op hoeven te wachten.

Gelukkig zijn daar altijd nog de vrijzinnige kunstenaars op het internet. In dit geval is het Marco van Overbeeke, waarover je ongetwijfeld als eens iets hebt gelezen, die de nieuwste versie bij de kladden pakt en de hedendaagse variant van de Espace F1 heeft getekend. De bolide neemt de kleurstelling over van de huidige Formule 1-auto en is daarnaast voorzien van de 1,6-liter V6 hybride aandrijflijn. Hoewel de fabrikanten geen concrete cijfers op tafel hebben gelegd, weten we sindskort dat de krachtbron ergens tussen de 900 en 1.000 pk produceert. Reken daarbij de aerodynamische delen en het is zeer zeker een puike machine.

Ook interessant!

  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Haal jij ook deze 'F1 auto' occasion naar Nederland?

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

espace, Formule 1, marco-van-overbeeke, matra, photoshop, Racing, Renault, Schetsen, williams

Vorig bericht: « Bouwbedrijven geven BMW’s weg, want ze verkopen geen huizen
Volgend bericht: Het bewijs dat Duitsers geen smaak hebben »

Lees Interacties

Reacties

  1. wimbraber zegt

    23 september 2018 om 18:08

    Wat een geluid moet dat zijn als je tussen die ITB’s zit achterin! :O

    Login om te reageren
    • rijnounsdoor zegt

      23 september 2018 om 20:01

      @wimbraber: daar zit dus de Spec-D in!

      Login om te reageren
  2. donald zegt

    23 september 2018 om 18:10

    Wel leuk op die laatste foto, die grote asbak achter in het midden.

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      23 september 2018 om 19:20

      @donald: ik krijg daar zo’n ouderwets kart gevoel van; even de hand voor de inlaat houden. ?

      Login om te reageren
  3. koekwaus zegt

    23 september 2018 om 18:12

    Die espace F1 uit ‘94 ws mooier in mijn herinnering

    Login om te reageren
    • isn1981 zegt

      23 september 2018 om 18:36

      @koekwaus: Dat had ik ook elke keer als ik naar mijn vriendin keek.

      Login om te reageren
      • pielemuis zegt

        23 september 2018 om 19:23

        @isn1981: heb ik ook als ik naar jouw vriendin kijk.

        Login om te reageren
        • isn1981 zegt

          23 september 2018 om 19:30

          @pielemuis: ben jij nu met haar dan? Ik schrijf verleden tijd omdat ik van haar af ben? succes!

          Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      23 september 2018 om 19:52

      @koekwaus: is nog steeds mooi!

      Login om te reageren
  4. goodolddays zegt

    23 september 2018 om 18:18

    Heel slordig gedaan

    Login om te reageren
  5. Estate_of_mind zegt

    23 september 2018 om 18:21

    Hart?

    Login om te reageren
  6. rob5nismo zegt

    23 september 2018 om 18:25

    Respect voor de fotoshop skills van deze man ik vind alleen de haaienvin wat overbodig.Ik wil ook even zeggen dat ik dit niet kan

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      23 september 2018 om 19:17

      @rob5nismo: Ik vind de onboardcamera bovenop nog veel storender. Kijkt de FOM dan ook de hele dag met je mee, waardoor je er thuis een zak ijs overheen moet leggen?

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        23 september 2018 om 20:45

        @metalmike: nee hoor maar ik vind het afzeiken van iemands werk wat ik zelf niet kan makkelijk

        Login om te reageren
  7. densk zegt

    23 september 2018 om 18:35

    Ik vind hem erg gaaf! Mooie livery zo. Ik zeg maken dat ding, al was de techniek vroeger mooier dan nu..

    Login om te reageren
  8. Supra1981 zegt

    23 september 2018 om 18:44

    Laten we vooral hopen dat hij niet komt. Wat een lelijk ding. Een Megane is daar toch iets beter voor geschikt.

    Login om te reageren
  9. rammillius zegt

    23 september 2018 om 19:45

    Net voor dat de nieuwe twingo uitkwam had Renault toch de funtingo of zo gemaakt? V6 motor in een twingo gegooid en gaan. Voor de lampen aan de voorzijde waren geweldig. Wel jammer dat Renault tegenwoordig geen gekke modellen meer maakt. Clio V6 mag gerust terug komen ?

    Login om te reageren
  10. rufctr01 zegt

    23 september 2018 om 19:51

    Ik dacht dat de Espace F1 was gebouwd om Frank Williams het gevoel van een F1 auto te geven.
    Dit werd destijds door Prost verteld.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      23 september 2018 om 20:45

      @rufctr01: Grappig. Ik ging even Googlen op “Espace F1 Frank Williams” om te kijken of ik dat stuk kon terugvinden, en een van de eerste dingen die ik tegenkom is deze reactie van jou op het Vergeten Conceptcar artikel van zes jaar geleden

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        23 september 2018 om 22:03

        @edge: Self fulfilling prophecy

        Login om te reageren
  11. elemento zegt

    24 september 2018 om 10:22

    Nu begrijp ik waarom Max langzaam is… hij heeft een gezins auto motor in zn red bull

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      24 september 2018 om 11:20

      @elemento: Max is helemaal niet langzaam. Speelt continu mee in de hoogste regionen en is laatst nog tweede geworden!

      Login om te reageren
  12. henkp1 zegt

    24 september 2018 om 11:19

    Erg leuk gedaan!

    Renault heeft na de Espace F1 wel meer geinige projecten gedaan hoor. Inderdaad de TwinRun, snelle voorbode van de Twingo III en ook een F1 versie van de Twizy en een pacecar op basis van de Zoé.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North