
”Misschien hebben we dit bedrijf ook wel op een te romantische manier geleid”, zeggen de oprichters van Voitures Extravert.
Vanuit High Tech Automotive Campus in Helmond hoopten Martijn van Dijk en Jurgen Moerman wat centjes te verdienen door in te spelen op een nieuwe trend: restomods. Het recept was simpel: koop een 964 Carrera, bouw hem om naar Carrera S, ruil de benzine-aandrijflijn in voor een elektrische, voeg een winstmarge toe, et voilà: een leuke manier om geld te verdienen. In de praktijk ging helaas net wat anders. Voitures Extravert is namelijk failliet verklaard.
De specificaties van de elektrische Voitures Extravert Quintessenza RS waren op zichzelf niet slecht. De elektromotor zorgt voor 308 pk en 700 Nm. Later kwam er ook nog een krachtbron met 395 pk en 1.025 Nm. Neem vervolgens een 59-kWh batterijpakket en kom 400 kilometer ver. In een tweede series zouden ook andere klassieke 911’jes geëlektrificeerd worden, waaronder de 930 Turbo. Toch klapte de boel. De oprichters van het bedrijf leggen zelf uit waar het mis ging tegenover de Quote.
De eerste reden voor het faillissement is het productieproces. Dat begon al bij het verschaffen van Porsches. Van Dijk: ”Eind 2023 begon het te rommelen bij onze Duitse leverancier van de klassieke onderdelen, zeg maar de carrosserie. Hij had financiële problemen en was daar tegenover ons niet eerlijk over. In de zomer vorig jaar hebben we geprobeerd de productie bij hem weg te halen, maar ook dat leverde weer gaten op.”
Schulden van Voitures Extravert
Vervolgens is een klant ontevreden over de levertijden en vraagt zijn geld terug. ”Tsja, dat was de grote klap”, volgens Van Dijk. Dat zal ook een flinke bak geld geweest zijn. De startprijs van de elektrische Carrera RS lag op € 399.990. Uit de jaarrekening van 2023 blijkt wel hoe slecht de zaken ervoor stonden. De BV had een eigen vermogen van -€ 865.000 en er stond een schuld open van € 2,7 miljoen. Een ander bedrijf van de Porsche-ombouwers, Voitures Extravert IP, had een negatief vermogen van € 427.000 en een openstaande schuld van € 150.000.
De twee probeerden nog geld los te krijgen van hun klantenbestand, maar zonder succes. Afgelopen dinsdag werd het faillissement uitgesproken door de rechtbank van Den Bosch. Jammer, maar helaas. Denken de twee al aan een nieuwe poging? ”Áls we op welke manier dan ook doorgaan, dan zal dat op een andere manier zijn dan eerder. Dan willen we bijvoorbeeld ook meteen beginnen met een startkapitaal van € 5 miljoen.”
Voor de geïnteresseerden: er zijn nog meer dan genoeg andere bedrijven die een klassieke 911 met een schone aandrijflijn voor je willen bouwen.
Zonde dat er zo een bijzonder nederlands bedrijf failliet is gegaan, al rauw ik er niet om gezien ze autos ombouwde naar een EV, deden ze restomods met een vuurspuwende motor had ik het een stuk erger gevonden
God straft uiteindelijk…..
De straf op heiligschennis is in dit geval faillissement.
Bizar om een 930 turbo te willen verkloten.
Miljoenen investeringen, auto’s van 4 ton en een categorie van puristen.. what can go wrong?
Ze gebruikten kennelijk de 964 als basis. En ik ga er daarbij vanuit dat het geen turbo’s betroffen. Eerder de C2/4 lijkt mij.
Inderdaad, als de fabrikant zelf aangeeft altijd een brandstof aangedreven 911 te willen blijven bouwen/aanbieden, waarom zou je hier dan een succesvolle business case uit kunnen halen? Die puristen waren al van het padje toen van lucht- naar waterkoeling werd gegaan.
@Rokende Wielen: Tja er zijn genoeg andere klassiekers die schreeuwen om betere motoren waarbij EV ombouw fantastisch is. De Porsches zijn niet handig.
Maar goed, met zo’n opzet hoef je ook niet veel te verkopen he. Blijft lage aantallen prima.
Wel jammer op zich. Het eindproduct zag er netjes uit, maar ik denk dat de doelgroep van zo’n klassieker uiteindelijk niet zit te wachten op ombouw naar EV. Je koopt zoiets vaak ook vanuit nostalgie.
Oh no… Anyway
Niet erg omdat het elektrisch is maar wel jammer omdat het een Nederlandse auto bouwer is, of eigenlijk meer een ombouwer
Dan vraag ik me toch af wie het miljoenenverlies gewoon slikt. Zitten of mensen met diepe zakken achter die het geen klap interesseert of mensen die er wel wakker van liggen – Maar weinig mensen in NL zijn bereid om zulke risico’s te nemen.
Kweenie, maar als bedrijfseconoom en accountant begrijp ik dit soort bedrijfjes nooit zo, “te romantisch voorgesteld” is volgens mij de oorzaak achter de helft van de failissementen. Zelfs in je eerste jaar bedrijsfeconomie leer je een behoorlijk ondernemingsplan maken, soms sta ik met m’n oren te klapperen als ik zie wat voor wilde plannen ‘ondernemers’ en startups hebben. Je weet toch vanaf het begin dat je nooit afhankelijk wil zijn van één leverancier zonder realistische back-up / plan B. Maargoed ik werk niet voor niets in loondienst als risicoaverse snurkerd.
Op een enkele ondernemer in de energietransitie na, is er geen mens te vinden die dit een goed idee vindt en dan ook koopt.
Ben toevallig ondernemer in de energietransitie en blijf gewoon lekker genieten van de muziek uit mijn platte zessen (2.2; 4.0 en 3.0 klinken allemaal totaal anders 😁🎶❤️).