
Michael Schiebe noemt de elektrische technologie ”onverslaanbaar”.
”Het gemis aan extra cilinders doet wel een beetje pijn”, concludeerde @Wouter na het rijden van de C63 S E Performance. Deze conclusie vat de meeste reviews over deze AMG C-klasse samen. Iedereen mist de ronkende achtcilinder. Ook het klantenbestand heeft gereageerd op de downsizing onder de motorkap.
Michael Schiebe is sinds 2023 de grote baas bij AMG. Zijn voorganger – Tobias Moers, inmiddels bouwer van de bloedmooie Piëch – zou volgens de geruchtenmolen zijn weggelopen bij de vergadering waarbij de stap van V8 naar viercilinder werd beklonken.
Liefhebbers haken af
Schiebe bevestigt aan CAR Magazine dat de overstap effect heeft gehad op de verkopen aan bestaande klanten. De AMG-baas zegt: ”We zien dat een aantal van onze erg loyale klanten moeite hebben met het concept [een hybride viercilinder red.]. Natuurlijk, er is geen twijfel over dat we ook wat klanten die alleen geïnteresseerd zijn in V8’en zijn verloren.” Zou de C63 daarom zoveel zijn afgeprijsd?




De baas van de AMG-divisie roept deze trouwe V8-klanten op om de viercilinder een kans te geven. ”Je moet echt eens in deze auto rijden. Het is een heel overtuigend product”, zegt Schiebe.
Klanten en Mercedes-personeel snappen het niet
Schiebe erkent dat hij en zijn collega’s tekort zijn geschoten in het verstrekken van duidelijke informatie. Hij zegt: ”We zijn ver vooruit gegaan met deze technologie, maar we hadden de techniek beter moeten uitleggen aan onze verkopers en klanten. We blijven hieraan werken en dit verbeteren.”
Bij AMG houden ze de hoop dat er nog wat klanten terugkomen. ”Er is een Duits gezegd dat luidt: ‘Je hebt nooit een tweede kans op een eerste indruk’. Misschien was de eerste indruk niet goed, maar als je de kans hebt, dan weet ik zeker dat de techniek je zal overtuigen”, zegt de AMG-baas.
De toekomst van AMG
Voor wie bang is dat er binnenkort alleen nog maar elektrische AMG’s zijn, heb ik goed nieuws. Volgens Schiebe bestaat de nabije toekomst uit ”allerlei soorten aandrijflijntechnologieën, van verbrandingsmotor tot hybride en elektrisch”. Volgens hem is er voorlopig geen einddatum voor AMG’s met verbrandingsmotoren.
Toch ligt zijn voorkeur bij de volledig elektrische modellen. Schiebe: ”Ik heb veel vertrouwen in de volledig elektrische toekomst van AMG. Deze nieuwe technologie geeft ons zoveel mogelijkheden – je kunt veel nieuwe dingen doen je vandaag de dag niet kunt doen met een verbrandingsmotor.” Schiebe geeft echter geen concreet voorbeeld van deze mogelijkheden.


Als het aan Schiebe ligt, wordt AMG uiteindelijk helemaal elektrisch. Hij noemt de techniek ”onverslaanbaar”. Die toekomst begint met de eerste modellen op het AMG.EA (AMG Electric Architecture)-platform. EV’s die hieruit voorlopig uit voortvloeien, zijn een SUV en een GT 4-Door Coupé.
De eerste elektrische AMG’s moeten volgens Schiebe ”niet snel leeg raken”. Ook niet wanneer je over de Autobahn kachelt. Daarnaast moeten de oplaadsnelheden snel zijn zodat je vlug weer onderweg bent. Uiteindelijk zullen de V8-klanten van AMG ook deze overgang omarmen.
Bron: CAR Magazine
Als je een hoop techniek toevoegt om die cilinders met al haar wrijving en slijtage te vervangen maar je klanten al lang blij zijn dat ze begrijpen dat acht kilo drugs veilig aangekomen op de bestemming beter is dan vier kilo drugs aangekomen dan blijven ze om 8 cilinders vragen.
Maar ter verdediging van de nieuwe 4 cilinder (devil’s advocate): is het niet beter om met maar 4 kg drugs aangehouden te worden dan met 8 kg?
Voor een ramkraak komt die extra massa dan wel weer uit
Laat hem de EQ afdeling leiden en niet de AMG afdeling! Verkeerde man op de verkeerde plek!
“maar als je de kans hebt, dan weet ik zeker dat de techniek je zal overtuigen” i highly doubt that…. ik zou oprecht niet weten waarom ik dit zou kopen als de concurrentie nog met meer cilinders te krijgen is (hallo M3/CTS-V)
Eens. De experts/autojournalisten zijn behoorlijk eensgezind over deze AMG, waarom zouden die ineens van standpunt veranderen..
Dan is dus juist het probleem wat hij aankaart, heel kortzichtig denken dat meer cylinders per definitie beter is.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de 2e generatie Audi A3, dan heb ik liever de S3 met 2L 4 cylinder dan de 3.2 V6 quattro. En ook liever de RS3 5 cylinder dan die 6 cylinder. Cylinder aantallen zeggen niet alles.
Dat is maar net hoe je het ziet, het gaat mij om de beleving, en zo een Hybride 4 cilinder zal nooit de beleving geven die een dikke 6 cil of V8 zonder hybride ondersteuning je biedt… wbt de RS3 eens, maar de 5 cilinder van Audi is dan ook wel echt een mega partypiece
De enige achilleshiel van de EV is de accu, en dat probleem wordt wel steeds kleiner met (semi) solid state en hogere energie dichtheid.
Maar afgezien van die accu zijn electromotoren superieur aan een verbrandingsmotor. Kleiner lichter, enorm toerenbereik, instant koppel, regeneratie. Je kan in theorie op elk wiel een motor neerzetten, geen transmissie of kardanas nodig, en geen filtersystemen of uitlaat nodig.
Afgezien van de afwezigheid van “broem broem” is er (afgezien van nostalgie) geen enkel argument voor een verbrandingsmotor.
Maar ja, zoals ik al zei, die accu, die is vaak nog te klein en te zwaar en laadt te traag, en ik snap dat sommige mensen dat nu nog weerhoudt een EV te kopen. Maar hier komt hoe dan ook verbetering in de komende jaren, en wellicht is een Range Extender voor sommige een optie voor de lange ritten.
Ja dat broem broem ding is emotie. Zoals ik hieronder al schreef, een soort kinderlijke lolligheid, ik merk dat zelf ook als ik in mijn quattro’s rij. De 10V heeft maar 136 pk en trekt geen vette worst van tafel (laat staan na 38 jaar en 410.000 km), maar de donkere roffel uit die RVS pijp is echt bijna niet te evenaren.
Zelfde geldt voor de 20VT, 408 pk en elke keer als die turbo afblaast moet het kind in mij even giechelen. Noem me maar onvolwassen dan… Maar dat zou een EV nooit brengen.
@Joris24 ja eens, ik ben ook niet voor een ICE verbod, net zoals we geen paarden hebben verboden bij de komst van de verbrandingsmotor. Maar voor de liefhebbers blijven sowieso er altijd ook genoeg oldtimers beschikbaar. Voor het echte beste motorgeluid moet je sowieso geen nieuwe auto kopen nu maar iets van ‘vroeger’
Onverslaanbaar saai. Dat klopt wel ja…
Misschien moeten we deze Duitser eens uitleggen dat beter niet hetzelfde is als leuker. praktisch gezien heb je meer aan een keukenprinses dan een engel in bed. Maar wat geniet onze voorkeur? Juist ja.
AMG=V8. Daar blijf ik bij en zou bij een AMG product nooit de overstap naar 4 cyl of electrisch maken
Mijn Jekyll and Hyde zeggen enerzijds dat het bullshit is om een EV niet boven een verbrandingsmotor te kiezen vanwege alle redenen die al geschreven zijn, en anderzijds heb ik VEEL meer lol in m’n 5cilinder quattro’s dan een EV, hoe snel die EV ook kan zijn. De roffel die een i5 (heb een 10V en een 20VT) maakt vind ik gewoon echt tof en ik kan daar gewoon echt van genieten.
Met een verbrandingsmotor heb je gewoon een soort jeugdige lol en emotie bij het rijden, met een EV wordt het een simpel A-naar B-voertuig als elk ander. Mensen die die emotie niet zoeken, komen prima uit met een EV. Maar een AMG wordt door genoeg drugsrunners gejat/gekocht vanwege het geluid en de ervaring, dus die AMG baas heeft hier echt het nakijken. Kopers zullen dan uitwijken naar een M5 of RS6.
Overigens vind ik de meeste AMG producten al snel over de top. Het geluid van die V8 met niet-stock uitlaat vind ik gewoon maximaal ordinair, veelal wel passend bij de bestuurder. Een auto mag krachtig klinken, maar er komt een punt waarop dat gewoon pauper wordt. Dat geldt ook voor bijv. de RS6 met tokkiepijp eronder. Smaken verschillen.