Nederlandse Lightyear One is helemaal officieel, duurder dan Model S

Auteur: , 93 Reacties

Maar de prijs valt mee, als je kijkt wat je voor het milieu kan betekenen.

Vanochtend druppelde de eerste informatie binnen van de Lightyear One. Lightyear is een Nederlands automerk en de One is hun eerste automobiel. Het bedrijf is opgericht in 2016 door alumni van Solar Team Eindhoven. In hun studententijd deden ze niet aan pilsjes ‘atten’, maar deden ze mee aan de World Solar Challenge. Deze wonnen ze in 2013, 2015 en 2017.

In de korte tijdspanne van twee jaar hebben de studenten de Lightyear One weten te ontwikkelen. Het is een werkend prototype dat geschikt is voor de lange afstanden. De auto is volledig ontworpen met de natuurkunde in het achterhoofd. De auto is zo licht mogelijk, zo aerodynamisch mogelijk en zo veilig mogelijk. De Lightyear is compleet nieuw. Dat wil zeggen dat ‘ie niet is gebaseerd op een bestaande automobiel van een ander merk.

Lightyear One '19

Zoals eerder gemeld is de actieradius van de One een indrukwekkende 725 kilometer volgens de WLTP. Dat komt mede door de zonne-energie waarvan het voertuig gebruik van kan maken. Dankzij de zonnepanelen worden de accu’s geladen. Volgens Lightyear kan er tot 20.000 km per jaar geladen worden via zonne-energie. Uiteraard kun je de Lightyear One ook op een normale manier laden. Via het stopcontact kun je in een nacht tijd zo’n 400 km aan actieradius ‘bijtanken’. Over vermogen en prestaties wordt (nog) met geen woord gerept.

Lightyear One '19

Dan komen we nu bij de prijs. Die is namelijk niet mals, maar absoluut realistisch. De eerste 500 exemplaren zullen 119.000 euro gaan kosten. De auto is nu al te reserveren via hun website. Op dit moment zijn er al 100 exemplaren gereserveerd. Via LeasePlan is het mogelijk om de Lightyear One te leasen tegen een maandelijks bedrag vanaf 1.879,-.



93 reacties

-edit: Probeer het eens toe te lichten. Dank.-
@oversoft: Wat is dit nou voor edit? Je mag tegenwoordig niet meer iets lelijk vinden? Beetje gekleurd omdat het uit Nederland komt? En het raar vinden dat mensen pre-orderen zonder specs?
kan me moeilijk voorstellen dat dit wat gaat worden,
Maw nog iets waar jullie Hollanders fier op mogen zijn, dit naast pindasaus en kroket!
@volvo_440_turbo: Eindhoven ligt niet in Holland…
@autogedrocht: Precies. En Lightyear is gevestigd in Helmond, en dat ligt weer niet in Eindhoven.
@autogedrocht: en zo is het! 😎
@bischero: In Eindhoven maken we dingen, in Holland maken ze praatjes.
@vaakbenjetebang: in eindhoven maken ze ghb toch?
@autogedrocht: Nee, het ligt niet in Holland, maar ons Hollanders houden van de rest van Nederland leegzuigen voor ons eigen gewin ;)
@Jochempie: de eerste realistische Hollander die ik “tegenkom”
@phevtreb: Waarom zou ik daar over liegen? Bedankt voor je bijdrage trouwens!
@Jochempie: precies en de onthulling was in Katwijk, dus voldoende reden om ons het hele product maar toe te eigenen toch?
@audi18: Ik heb eens gewerkt op de Automotive Campus, dus nu is het zeker geoorloofd om dit ons toe te eigenen.
@volvo_440_turbo: De meeste Nederlanders zijn daarentegen niet trots op Hollanders ;)
@berlinetta: gelukkig interesseert dat ons Hollanders bijzonder weinig
@burninrubber: Potjandorie, nu zeggen die Hollanders het zelfs hardop, dat de rest van Nederland hun weinig kan schelen.
@berlinetta: om nog maar niet te reppen over Limburgers…
@str8six: Ja daar ben ik er zelf een van. Ben ook niet trots op mezelf.
@berlinetta: ik Hollander, idem. ;-)
@volvo_440_turbo: Wij zijn ook fier op onze niet meer hollanders: https://www.tijd.be/ondernemen/auto/belg-ontwerpt-eerste-gezinswagen-op-zonne-energie/10139801.html
@pomoek: Ah cool, Lowie Vermeersch! Wel gaaf dat hij Lightyear heeft geholpen. Ik wist dat er een Italiaans tintje aan het design zat, maar eigenlijk Belgisch dus:)
https://www.autoblog.nl/nieuws/8-vloeiende-autodesigns-van-lowie-vermeersch-74363
@volvo_440_turbo: Mee eens. Kun je deze auto veroorloven, privé of zakelijke lease, dan woon je in een groene (lees: lommerrijke) omgeving of kan je ‘m in garage of carport zetten. Bomen omkappen, car port slopen? Nee, want die zonnecellen kunnen ook op het dak. Die TUE boys (idem dito TUD boys) vinden zichzelf heel wat. Maar het is creatieve armoe in wezen. Wat bewijst het? Net zoals met de NUON zonneauto, dat ze beschikken over zonnecellen met de meeste opbrengst. Geen fabrikant die hier aan begint. Slijten aan rijke Arabieren dan? Odzjee, die beschikken juist over plenty olie. Misschien moet ie maar de NUON zonneauto achterna, naar Aussie land.
@Volvo_440_turbo: Pindasaus komt uit Indonesië..
@langejohn: de pinda mss wel, maar SAUAUAUS!!!… komt toch ech wel uit Eindhoven!
De prijs van de eerste 500 is ook 149.000€, met een aanbetaling van 119.000€.
Kijk, zo leren we elke dag weer bij.
@autogedrocht: als reactie op @vaakbenjetelaf
Ik ben vooral benieuwd naar de specs van het elektraverbruik zonder zonlicht. Het ziet er mega efficient uit, maar het zou me niet verbazen als een Model 3 efficienter blijkt te zijn vanwege de zuinigere elektromotoren.
Of het stroomverbruik bij 100km/u op een zonnige dag al vandaag. Dan zal het stroomverbruik wel halveren o.i.d.

Het wordt nog goedkoper autorijden met een nog hogere aanschafprijs. Als zoiets voor de helft van de prijs beschikbaar is dan kan het financieel al makkelijk uit, omdat je dan nog maar bijzonder weinig kosten hebt.
@fanboy: ik heb een presentatie gezien 2 dagen geleden en volgens zeggen ca 40% efficiënter dan de Model 3. Daarnaast zou je met weinig gebruik geheel zonder laden kunnen blijven rijden door het bijladen door de zonpanelen. Eigenlijk is het wel wat voor je…. ?

Op een volle accu moet 1000km mogelijk zijn inclusief zon.
@fanboy: Grappig dat je de efficientie aanvalt (waar niets over bekend is) terwijl deze jongens bewezen hebben dat ze weten wat efficiente motoren zijn door lange afstandsraces meerdere keren te winnen. Dat zit wel goed hoor.
@dare2think: Zeker slimme jongens. Hun winst zat hem natuurlijk vooral in de mega efficiente panelen en enorm lichtgewicht.
Maar als een club als Audi/VW het al niet voor elkaar krijgt om de efficientste te bouwen, waarom deze jongens wel?
In de Model 3 zit nu de efficientste elektromotor die je kunt krijgen, hierdoor is de model 3 ondanks zijn gewicht zeer zuinig. Deze lightyear one zal lichter zijn en nog wat betere cw waarde, dus ik hoop dat hij onder de Model 3 duikt qua zuinigheid.
@fanboy: een groot bedrijf is niet per definitie innovatief en in staat om van de paradigma’s af te stappen. Tesla heeft bewezen dat nieuwkomers met een andere achtergrond (Musk komt uit de IT) prima in staat zijn om een bestaande markt te penetreren met radicaal andere uitgangspunten.
@fanboy: Omdat een vlub als VAG daar te log voor is. Procedures, interne regels, gedoe… Het is niet zo dat de ingenieurs het niet kunnen, maar ze krijgen de vrijheid niet omdat Audi gewoon A3’s en A4’s en hun Q-neefjes moet uitpoepen. Lightyear zeult wat dat betreft nog geen ballast mee en kan zich dus richten op innovatie op één vlak. Dat het daadwerkelijk bouwen van een echte auto nog een heel ander kunstje is merken ze vanzelf, net als Tesla dat gemerkt heeft. Is ook niet erg, hoort er bij.
@fanboy: Bouwen ze de efficiënte motoren en zonnepanelen zelf of kopen ze het in? Ik geloof niet dat ze zelf de capaciteit hebben om het helemaal zelf te ontwikkelen.
@fanboy: laat ik eens wat gunstige aannames doen. Stel deze auto verbruikt een miezerige 125wh per km. Stel dat hier hele efficiënte zonnepanelen op liggen die wel 500w per m2 leveren in de praktijk op een hele zonnige dag. Dan leveren de zonnepanelen nog maar 10km range per uur.

Het kan uiteindelijk best wel lekker aantikken als de auto stil staat, maar tijdens het rijden merk je dat nauwelijks.

Uiteindelijk blijft het voor het milieu efficiënter als de zonnepanelen gewoon op je dak liggen i.p.v. de auto. Zodra nu de accu’s vol zitten heb je 5m2 panelen liggen die niks meer doen. Liggen ze op het dak dan leveren ze gewoon je stroom aan de buren als je accu vol zit. Ieder zonnepaneel wat niet aan het net verbonden is, is een verloren zonnepaneel.
@lekbak: Mee eens. Maar 125wh per km kun je al halen met een Model 3 als je rustig rijdt. Collega van me haalt dat, en dat is toch een zware auto.
Wat ik zou hopen is dat deze daar nog onder duikt vanwege nog lagere CW waarde, en lager gewicht. Maarja, ik vraag me af hoe het zit met de elektronica. Als je al ziet dat grote merken uit Duitsland het al niet zo efficient krijgen als een Tesla, dan vraag ik me af of deze jongens het kunnen. Natuurlijk wel veel kennis aanwezig, maar ik vermoed minder budget.

Ik ben wel blij met komst van deze zonne-auto’s. Ja het is niet zo realtime rijden op de zon zoals die auto’s uit de solar challenge, maar een lichtgewicht auto met zonnepanelen en lage cw waarde is natuurlijk welkom. Want je hebt het hier over een ruime auto die bijna gratis is om te rijden vermoed ik.

Vooralsnog is een zonnepaneel aan het net inderdaad beter. Maar op je auto kan prima, als je altijd tot 80% laadt, kan er altijd energie toegevoegd worden. En onafhankelijk van tarieven of belastingen/regels.
@fanboy: je ziet altijd dat kleine bedrijfjes veel beter in staat zijn nieuwe technieken te ontwikkelen. Grote bedrijven komen alleen aan die technieken door ze op te kopen. Bedrijven zoals VAG zijn veel te groot om zelf een ev te kunnen ontwikkelen. Die worden pas succesvol als ze een bedrijf als dit overnemen.

Wat ik bedoel met dat zonnepanelen op een auto minder gunstig zijn dan op het dak is dat zodra je accu vol zit, de energie verloren gaat. Zie de zonnepanelen als een verbrandingsmotor die je niet uit kunt zetten. Prima als je aan het rijden bent, of accu’s aan het laden bent. De motor draait en de geleverde energie word nuttig gebruikt. Maar als je op kantoor zit en je accu’s zijn vol dan staat je motor te draaien zonder dat de opgewekte energie ergens heen kan.

Elk zonnepaneel wat niet is aangesloten op het stroomnet, en daarmee de overtollige energie niet kwijt kan, is zo’n verbrandingsmotor die niet uit kan staan. Verspilling van energie dus. Gelukkig stoot een zonnepaneel zelf niks uit, maar deze is wel gefabriceerd en vervoerd. Deze dus niet optimaal gebruiken is verspilling. Het is milieutechnisch altijd beter om die zonnepanelen ergens op een dak te leggen, want dan weet je zeker dat de opgewekte energie altijd gebruikt word.
@lekbak: ik meen ergens mee gekregen te hebben dat de auto ook energie kan terugleveren via een paal thuis naar een home batterij.
@lekbak: Op zich vind ik je redenering wel aardig en ben ik het niet met je oneens, maar er is ook Vehicle to Grid in ontwikkeling.
Dan wordt de accu van de electrische auto gebruikt om pieken in het stroomnet op te vangen. Met V2G zouden ook de zonnepanelen op auto’s meehelpen aan de netstroom.
@hehe: Als we elektrisch rijden maatschappelijk geaccepteerd willen krijgen is dat zo ongeveer het laatste wat we nodig hebben. We hebben nodig dat de wagens snel laden, stekker er in en zo snel mogelijk vol. De accus van de auto’s mogen niet misbruikt worden om tekortkomingen in de infrastructuur te compenseren. Het is eigenlijk het uitkomen van de droom voor de stroom producenten en distributeurs, hun diensten worden flink populairder. Dan moet je niet treuzelen maar investeren waar dat nodig is. V2G, smart grids zijn oplossingen voor het probleem van “omwil te investeren” maar niet de juiste oplossing.
@fanboy: ik heb hier op autoblog geleerd dat de CW waarde niet zo veel zegt zonder het frontaaloppervlak te weten. https://www.autoblog.nl/nieuws/tech-dit-is-wat-je-moet-weten-over-cw-waardes-77447
Knap wat een groep oud-studenten voor elkaar heeft gekregen in relatief korte tijd en met beperkte middelen. Er spreekt een stevige ambitie uit het plan, maar ook een gezonde mate van realisme door de lat met 500 auto’s in eerste instantie niet té hoog te leggen. Daarnaast kan een concept als dit met de steun van partijen als Leaseplan in ieder geval een eerlijke kans krijgen om zich te bewijzen. Voor mij heeft het de gunfactor (for what it’s worth)!
Luchtkasteel met veel PR bullshit. Word niks, zonde want dr zit wel wat in maar t is zo totaal niet juiste strategie in mijn visie. Veel te goedkoop, veel te veel strooien met “rijden op zonne-energie” etc en veel te weinig geld in kas voor serieuze productie.
@rezi: Geclaimde jaarproductie is niet 500 maar 1500
Heerlijk dat de zonneauto’s een praktische uitwerking krijgen. Ik duim hard dat dit een succes wordt. Had ik de € stond ik op de lijst.

Vind het uiterlijk prima, je kunt dit niet vergelijken met een Aventador SVJ ofzo. Op de eind van de dag vind ik efficiëntie veel mooier, je krijgt er snelheid, economie en actieradius voor terug.
@onehp: Dan kun je wellicht de Sono Motors Sion overwegen!
@jochempie: zal eraan denken, onze hoofzakelijke weekendtrip is wel 200km enkel dus een beetje krap.
Dat is een bijzonder aaibaar interieur.
@mashell: Ik vermoed dat ze door de chinezen geïnspireerd zijn. Daar vinden ze een stoffen interieur luxer
Lelijk? Mwah vind het nog wel meevallen.
Heeft zelfs wel iets weg van een Citroën C6.
Zou hem wel eens in een donkerder kleur willen zien i.p.v. grijs.
Dan valt het kleurverschil met die zonnecellen ook minder op denk ik.

Heb net even mijn saldo gecheckt, maar helaas pindakaas.
Ik snap dat ze best wat funding kunnen gebruik in de vorm van reserveringen met aanbetaling, maar de vrijgegeven info is wel heel erg beperkt, en de renders zien er absoluut nog niet productierijp uit. Too soon…
@towi1989: Er is reeds een prototype gebouwd. Maar ze moeten alle testen nog doen. Dus het gaat nog zeker 18 maanden duren alvorens er een productiemodel is.
XL1 polestar zooitje
@flatsixx: lekkere positieve bijdrage 👍
Het duurt wel even voor dat je de aanschaf terug hebt verdiend met de zonnepanelen… Maar het idee is natuurlijk goed. Onderweg naar Zuid Frankrijk tijdens het rijden bijladen via het dak, dat is zo gek nog niet.
Als ze die achterste wielkasten nou eens normaal maken.. dan is het toch redelijk aan te zien?
@stuko: De wielkasten zoals wij ze vandaag kennen zijn niet normaal. Als een wiel niet sturend is, kan je het beter afdekken. Dat is beter voor de stroomlijn. If form follows function, dan is het dit dat je krijgt. En dat zou bij productontwerp eigenlijk altijd het geval moeten zijn.
https://prod.pictures.autoscout24.net/listing-images-wcf-compat/640×480/2ad40949-839b-4191-a3c3-f3b9786f8557_561d07ed-d44f-45d5-917b-cd29c0fb0d6a.jpg
Volgens hun website 0-100 in 10sec… Valt toch wel tegen. Zullen lijkt me geen sterke elektromotoren in zitten. Maar aan de andere kant de actieradius en kosten per KM maken veel goed
@agdesigns:

En daar gaat het om.
Waanzin om een “groene” auto te maken die binnen 4 sec. naar de 100 kan.
De keren dat ik afgelopen jaar onder de 10sec naar de 100 ben gegaan, zijn op 1 hand te tellen. En toch kan ik gewoon met het verkeer meekomen.
Bij dit categorie auto’s tellen zijn andere zaken belangrijker.
@agdesigns: het verschil is dat ie die in 10s in compleet comfort kan doen, ipv van een zwaar morrende motor die gewurgt wordt. Plenty voor normaal gebruik.
@agdesigns: in mijn directe familie zijn er maar twee auto’s die überhaupt sneller dan 10 seconden naar de 100 kunnen gaan. Toch praat je over 14 auto’s die allemaal meer dan prima met het verkeer mee kunnen komen.
@lekbak: het is veel vaker de bestuurder (m/v) die niet vlot optrekt, de auto’s kunnen vaak wel sneller.
@agdesigns: dan laat ik deze schieten en wacht ik wel op de Lightspeed.
Hij mag dan ruim een ton kosten maar geen benzine of diesel meer nodig.Met dit weer volle actieradius.Dan rij je het goedkoopst van alle auto’s die er nu bestaan.Als iedereen zo’n auto koopt kan de Shell halveren.Die zullen hier niet blij van worden.
Top idee en initiatief!
In tegenstelling tot #Gove is dit concept in Australie al getest tijdens de Solarchallenge. In Helmond staat nu een heus fabriekspand. Ik ben benieuwd of ze het gaan redden (..)
Het opzetten van een automerk en disruptor vergt zoveel (financieel) kapitaal. Wie het boek van Elon Musk heeft gelezen kan daaruit allen maar concluderen dat die man ondanks zijn overduidelijke narcisme een ongelofelijke klus aan het klaren is.
Ondanks mijn enthousiasme voor de Lightyear One vraag ik me af hoever ze zijn. Een artist impression en een rijdende mock-up maakt nog geen productierijp voertuig. Ik hoop dat ze het redden
@duitslaagvliegen: er is al een rijdend prototype, dat is meer dan een rijdende mock-up
Ik vind het wel wat! Het is niet de mooiste of meest spectaculaire auto om te zien. Maar de techniek die er in en op zit is wel vooruitstrevend. Knap dat ze het ook voor elkaar hebben gekregen dat een leasemaatschappij direct met een maandbedrag komt. Ondanks dat leasemaatschappijen alles tot 25 cijfers achter de komma uitrekenen zien ze er toch brood in.
Zoals eerder al genoemd zal een donkere kleur de auto iets meer uitstraling geven omdat de zonnepanelen dan minder opvallen, ik snap wel dat ze voor de persplaten een lichte kleur hebben gekozen omdat juist de zonnepanelen de auto zo uniek maken.
wat een hondslelijk ding zeg pff.. lijkt op een citroen BX ;(
Hm, ik bespeur nog al wat Citroen invloed qua uiterlijk: de CX en de XM hoofdzakelijk. Helemaal niet verkeerd, benieuwd of het iets wordt.
@Alex_79: grappig, daar dacht ik ook meteen aan
20000 km laden door de zonnepanelen. Als dat waar is heeft het merk goud in handen.
@fastforward: gaat in Nederland nooit lukken met slechts 5m2 aan zonnepanelen. Dan moeten de panelen zeker dubbel zo efficiënt zijn als de meest efficiënte zonnepanelen die nu enigszins gangbaar zijn. En dan moet de auto ook nog eens bizar efficiënt zijn trouwens, anders red je het zelfs dan nog niet.
@fastforward: in Nederland moet het minimaal 8000km zijn, maar 10.000km kan ook haalbaar zijn.
Die 20.000km is voor zeer zonnige landen.
Dit ding lijkt op een lovebaby van een VW en een Ford concept ….
Leuk al die zonnepanelen, maar dan hoop ik wel dat de overheid de salderingsregeling nog ff aanhoudt.
Kijk, leuk allemaal en de prijs is niet absurd maar had dit de helft geweest, dan had je wel meteen veel meer publiek..€120k is nog altijd de helft van een doorsnee rijtjeshuis (of 1/4de als je in de randstad woont).

Kortom; Gaan we deze zien?

Ongetwijfeld wel.

Wordt het een mega succes?

Valt te betwijfelen.

Is het gaaf dat het Nederlands is?

Absolutely fuckin Yes! 🇳🇱
Kijk! DIT is nou echt voorsprong door techniek…
Kan deze unit een beetje autonoom rijden of moet je zelf hoepelen?
Ministerie van Defensie gaat er ook in investeren. Ik ben benieuwd wat dat gaat brengen.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2019/06/25/defensie-investeert-in-zonneauto
@racerx:

Kunnen ze alleen ten strijde trekken als de zon schijnt.
Scheelt overuren uitbetalen omdat er ’s nachts niet gewerkt kan worden.
@Hubert: prima, buiten diensturen krijgen we toch belabberd betaald ;)
@racerx:
Een versie met raketwerpers op het dak en een gat waar je een .50 in kan monteren?
Leuke auto. Met een mooie wrap is ie helemaal af.
@roland78: daar red je het niet mee. Je kan beter een tuner inschakelen om de boel te verbouwen :)
In het artikel vanochtend was het nog 10.000 km/jaar van de zonnepanelen, nu al 20.000. De ontwikkelingen gaan hard.
In hetzelfde artikel sprak men over 5m2. De huidige zonnepanelen hebben 200 wp/m3, dus het vermogen is 1.000 wp = 900 kwh/jaar in NL. Het zal dus zeker niet meer dan 10.000 km/jaar zijn (dan moet ie al 11 km/kwh rijden, wat geen van de concurrenten haalt). Dat is overigens maar 27,4 km per dag (van die 725 km wltp range). Niet te stoer over de panelen doen, dat blijft maar een minieme bijzaak.
Ze willen hem zo licht mogelijk en zo veilig mogelijk maken, dat lijkt mij een contradictie.
Als je tegen een stilstaand object aan rijdt, kan een lichte auto best veilig zijn. Maar tegen die loeizware SUVs van tegenwoordig, heb je volgens mij ook wat momentum nodig om een auto veilig te maken.
Adten*
Wat een vermakelijke reacties haha. Van Hollanders vs. de rest, naar het afkraken van het ontwerp en studenten in het algemeen. De TUD kan ik beamen, is geen walk in the park om daar met diploma weg te komen. Een concept neerzetten met grootse plannen lijkt mij nog moeilijker. Een ander afzeiken daarentegen is zo heerlijk makkelijk. Ik juich het toe, het is immers (nog) geen suv.
Wat een gedrocht.
Deze wijkt wel erg af van de concept/teaser. De achterkant loop ver door naar achteren, de koplampen/achterlichten, zien er anders uit. Door materiaal (plastic achtige bumpers) gebruik lijkt het niet op een auto van €119.000,-

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).