• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse Lightyear One is helemaal officieel, duurder dan Model S

Auteur: willeme, gepost 25 juni 2019 om 09:06 – 93 Reacties

Afbeelding Nederlandse Lightyear One is helemaal officieel, duurder dan Model SAfbeelding Nederlandse Lightyear One is helemaal officieel, duurder dan Model SAfbeelding Nederlandse Lightyear One is helemaal officieel, duurder dan Model SAfbeelding Nederlandse Lightyear One is helemaal officieel, duurder dan Model SAfbeelding Nederlandse Lightyear One is helemaal officieel, duurder dan Model SAfbeelding Nederlandse Lightyear One is helemaal officieel, duurder dan Model S

Lightyear One '19
Maar de prijs valt mee, als je kijkt wat je voor het milieu kan betekenen.

Vanochtend druppelde de eerste informatie binnen van de Lightyear One. Lightyear is een Nederlands automerk en de One is hun eerste automobiel. Het bedrijf is opgericht in 2016 door alumni van Solar Team Eindhoven. In hun studententijd deden ze niet aan pilsjes ‘atten’, maar deden ze mee aan de World Solar Challenge. Deze wonnen ze in 2013, 2015 en 2017.

In de korte tijdspanne van twee jaar hebben de studenten de Lightyear One weten te ontwikkelen. Het is een werkend prototype dat geschikt is voor de lange afstanden. De auto is volledig ontworpen met de natuurkunde in het achterhoofd. De auto is zo licht mogelijk, zo aerodynamisch mogelijk en zo veilig mogelijk. De Lightyear is compleet nieuw. Dat wil zeggen dat ‘ie niet is gebaseerd op een bestaande automobiel van een ander merk.

Lightyear One '19

Zoals eerder gemeld is de actieradius van de One een indrukwekkende 725 kilometer volgens de WLTP. Dat komt mede door de zonne-energie waarvan het voertuig gebruik van kan maken. Dankzij de zonnepanelen worden de accu’s geladen. Volgens Lightyear kan er tot 20.000 km per jaar geladen worden via zonne-energie. Uiteraard kun je de Lightyear One ook op een normale manier laden. Via het stopcontact kun je in een nacht tijd zo’n 400 km aan actieradius ‘bijtanken’. Over vermogen en prestaties wordt (nog) met geen woord gerept.

Lightyear One '19

Dan komen we nu bij de prijs. Die is namelijk niet mals, maar absoluut realistisch. De eerste 500 exemplaren zullen 119.000 euro gaan kosten. De auto is nu al te reserveren via hun website. Op dit moment zijn er al 100 exemplaren gereserveerd. Via LeasePlan is het mogelijk om de Lightyear One te leasen tegen een maandelijks bedrag vanaf 1.879,-.

Ook interessant!

  • Nederlandse Lightyear wordt niet in Nederland gebouwd
  • Lightyear geld
    Nederlandse autobouwer Lightyear haalt flinke sloot geld op
  • Nederlandse Lightyear one
    Nederlandse Lightyear One rijdt 710 km op één accu!
  • Lightyear Tesla
    Het Nederlandse Lightyear gaat Tesla achterna

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, lightyear, lightyear-one, zonne-energie

Vorig bericht: « Deze gezins-BMW is nu nog leuker voor papa
Volgend bericht: Maak je 8 Serie nog sportiever voordat de M8 komt »

Lees Interacties

Reacties

  1. OverSoft zegt

    25 juni 2019 om 09:54

    -edit: Probeer het eens toe te lichten. Dank.-

    Login om te reageren
    • OverSoft zegt

      25 juni 2019 om 14:40

      @oversoft: Wat is dit nou voor edit? Je mag tegenwoordig niet meer iets lelijk vinden? Beetje gekleurd omdat het uit Nederland komt? En het raar vinden dat mensen pre-orderen zonder specs?

      Login om te reageren
  2. gove zegt

    25 juni 2019 om 09:55

    kan me moeilijk voorstellen dat dit wat gaat worden,

    Login om te reageren
  3. Volvo_440_turbo zegt

    25 juni 2019 om 09:57

    Maw nog iets waar jullie Hollanders fier op mogen zijn, dit naast pindasaus en kroket!

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      25 juni 2019 om 10:00

      @volvo_440_turbo: Eindhoven ligt niet in Holland…

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        25 juni 2019 om 10:02

        @autogedrocht: Precies. En Lightyear is gevestigd in Helmond, en dat ligt weer niet in Eindhoven.

        Login om te reageren
      • bischero zegt

        25 juni 2019 om 10:06

        @autogedrocht: en zo is het! ?

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          25 juni 2019 om 11:50

          @bischero: In Eindhoven maken we dingen, in Holland maken ze praatjes.

          Login om te reageren
          • hplh zegt

            25 juni 2019 om 23:28

            @vaakbenjetebang: in eindhoven maken ze ghb toch?

            Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        25 juni 2019 om 10:10

        @autogedrocht: Nee, het ligt niet in Holland, maar ons Hollanders houden van de rest van Nederland leegzuigen voor ons eigen gewin ;)

        Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          25 juni 2019 om 13:11

          @Jochempie: de eerste realistische Hollander die ik “tegenkom”

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            25 juni 2019 om 13:24

            @phevtreb: Waarom zou ik daar over liegen? Bedankt voor je bijdrage trouwens!

            Login om te reageren
        • audi18 zegt

          25 juni 2019 om 15:18

          @Jochempie: precies en de onthulling was in Katwijk, dus voldoende reden om ons het hele product maar toe te eigenen toch?

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            25 juni 2019 om 17:16

            @audi18: Ik heb eens gewerkt op de Automotive Campus, dus nu is het zeker geoorloofd om dit ons toe te eigenen.

            Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      25 juni 2019 om 10:11

      @volvo_440_turbo: De meeste Nederlanders zijn daarentegen niet trots op Hollanders ;)

      Login om te reageren
      • burninrubber zegt

        25 juni 2019 om 10:28

        @berlinetta: gelukkig interesseert dat ons Hollanders bijzonder weinig

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          25 juni 2019 om 14:44

          @burninrubber: Potjandorie, nu zeggen die Hollanders het zelfs hardop, dat de rest van Nederland hun weinig kan schelen.

          Login om te reageren
      • str8six zegt

        25 juni 2019 om 12:18

        @berlinetta: om nog maar niet te reppen over Limburgers…

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          25 juni 2019 om 13:13

          @str8six: Ja daar ben ik er zelf een van. Ben ook niet trots op mezelf.

          Login om te reageren
          • str8six zegt

            25 juni 2019 om 13:31

            @berlinetta: ik Hollander, idem. ;-)

            Login om te reageren
    • pomoek zegt

      25 juni 2019 om 11:52

      @volvo_440_turbo: Wij zijn ook fier op onze niet meer hollanders: https://www.tijd.be/ondernemen/auto/belg-ontwerpt-eerste-gezinswagen-op-zonne-energie/10139801.html

      Login om te reageren
      • autoblogger zegt

        25 juni 2019 om 12:00

        @pomoek: Ah cool, Lowie Vermeersch! Wel gaaf dat hij Lightyear heeft geholpen. Ik wist dat er een Italiaans tintje aan het design zat, maar eigenlijk Belgisch dus:)
        https://www.autoblog.nl/nieuws/8-vloeiende-autodesigns-van-lowie-vermeersch-74363

        Login om te reageren
    • ericd zegt

      25 juni 2019 om 13:17

      @volvo_440_turbo: Mee eens. Kun je deze auto veroorloven, privé of zakelijke lease, dan woon je in een groene (lees: lommerrijke) omgeving of kan je ‘m in garage of carport zetten. Bomen omkappen, car port slopen? Nee, want die zonnecellen kunnen ook op het dak. Die TUE boys (idem dito TUD boys) vinden zichzelf heel wat. Maar het is creatieve armoe in wezen. Wat bewijst het? Net zoals met de NUON zonneauto, dat ze beschikken over zonnecellen met de meeste opbrengst. Geen fabrikant die hier aan begint. Slijten aan rijke Arabieren dan? Odzjee, die beschikken juist over plenty olie. Misschien moet ie maar de NUON zonneauto achterna, naar Aussie land.

      Login om te reageren
    • langejohn zegt

      25 juni 2019 om 13:32

      @Volvo_440_turbo: Pindasaus komt uit Indonesië..

      Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        25 juni 2019 om 20:59

        @langejohn: de pinda mss wel, maar SAUAUAUS!!!… komt toch ech wel uit Eindhoven!

        Login om te reageren
  4. Jochempie zegt

    25 juni 2019 om 10:03

    De prijs van de eerste 500 is ook 149.000€, met een aanbetaling van 119.000€.

    Login om te reageren
  5. autogedrocht zegt

    25 juni 2019 om 10:03

    Kijk, zo leren we elke dag weer bij.

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      25 juni 2019 om 10:03

      @autogedrocht: als reactie op @vaakbenjetelaf

      Login om te reageren
      • joostvis zegt

        25 juni 2019 om 10:36

        @autogedrocht: @vaakbenjetebang?

        Login om te reageren
  6. fanboy zegt

    25 juni 2019 om 10:04

    Ik ben vooral benieuwd naar de specs van het elektraverbruik zonder zonlicht. Het ziet er mega efficient uit, maar het zou me niet verbazen als een Model 3 efficienter blijkt te zijn vanwege de zuinigere elektromotoren.
    Of het stroomverbruik bij 100km/u op een zonnige dag al vandaag. Dan zal het stroomverbruik wel halveren o.i.d.

    Het wordt nog goedkoper autorijden met een nog hogere aanschafprijs. Als zoiets voor de helft van de prijs beschikbaar is dan kan het financieel al makkelijk uit, omdat je dan nog maar bijzonder weinig kosten hebt.

    Login om te reageren
    • bitd zegt

      25 juni 2019 om 10:13

      @fanboy: ik heb een presentatie gezien 2 dagen geleden en volgens zeggen ca 40% efficiënter dan de Model 3. Daarnaast zou je met weinig gebruik geheel zonder laden kunnen blijven rijden door het bijladen door de zonpanelen. Eigenlijk is het wel wat voor je…. ?

      Op een volle accu moet 1000km mogelijk zijn inclusief zon.

      Login om te reageren
    • dare2think zegt

      25 juni 2019 om 10:28

      @fanboy: Grappig dat je de efficientie aanvalt (waar niets over bekend is) terwijl deze jongens bewezen hebben dat ze weten wat efficiente motoren zijn door lange afstandsraces meerdere keren te winnen. Dat zit wel goed hoor.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        25 juni 2019 om 11:03

        @dare2think: Zeker slimme jongens. Hun winst zat hem natuurlijk vooral in de mega efficiente panelen en enorm lichtgewicht.
        Maar als een club als Audi/VW het al niet voor elkaar krijgt om de efficientste te bouwen, waarom deze jongens wel?
        In de Model 3 zit nu de efficientste elektromotor die je kunt krijgen, hierdoor is de model 3 ondanks zijn gewicht zeer zuinig. Deze lightyear one zal lichter zijn en nog wat betere cw waarde, dus ik hoop dat hij onder de Model 3 duikt qua zuinigheid.

        Login om te reageren
        • sirprize zegt

          25 juni 2019 om 11:42

          @fanboy: een groot bedrijf is niet per definitie innovatief en in staat om van de paradigma’s af te stappen. Tesla heeft bewezen dat nieuwkomers met een andere achtergrond (Musk komt uit de IT) prima in staat zijn om een bestaande markt te penetreren met radicaal andere uitgangspunten.

          Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          25 juni 2019 om 11:54

          @fanboy: Omdat een vlub als VAG daar te log voor is. Procedures, interne regels, gedoe… Het is niet zo dat de ingenieurs het niet kunnen, maar ze krijgen de vrijheid niet omdat Audi gewoon A3’s en A4’s en hun Q-neefjes moet uitpoepen. Lightyear zeult wat dat betreft nog geen ballast mee en kan zich dus richten op innovatie op één vlak. Dat het daadwerkelijk bouwen van een echte auto nog een heel ander kunstje is merken ze vanzelf, net als Tesla dat gemerkt heeft. Is ook niet erg, hoort er bij.

          Login om te reageren
        • al69 zegt

          29 juni 2019 om 09:40

          @fanboy: Bouwen ze de efficiënte motoren en zonnepanelen zelf of kopen ze het in? Ik geloof niet dat ze zelf de capaciteit hebben om het helemaal zelf te ontwikkelen.

          Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 juni 2019 om 10:39

      @fanboy: laat ik eens wat gunstige aannames doen. Stel deze auto verbruikt een miezerige 125wh per km. Stel dat hier hele efficiënte zonnepanelen op liggen die wel 500w per m2 leveren in de praktijk op een hele zonnige dag. Dan leveren de zonnepanelen nog maar 10km range per uur.

      Het kan uiteindelijk best wel lekker aantikken als de auto stil staat, maar tijdens het rijden merk je dat nauwelijks.

      Uiteindelijk blijft het voor het milieu efficiënter als de zonnepanelen gewoon op je dak liggen i.p.v. de auto. Zodra nu de accu’s vol zitten heb je 5m2 panelen liggen die niks meer doen. Liggen ze op het dak dan leveren ze gewoon je stroom aan de buren als je accu vol zit. Ieder zonnepaneel wat niet aan het net verbonden is, is een verloren zonnepaneel.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        25 juni 2019 om 10:57

        @lekbak: Mee eens. Maar 125wh per km kun je al halen met een Model 3 als je rustig rijdt. Collega van me haalt dat, en dat is toch een zware auto.
        Wat ik zou hopen is dat deze daar nog onder duikt vanwege nog lagere CW waarde, en lager gewicht. Maarja, ik vraag me af hoe het zit met de elektronica. Als je al ziet dat grote merken uit Duitsland het al niet zo efficient krijgen als een Tesla, dan vraag ik me af of deze jongens het kunnen. Natuurlijk wel veel kennis aanwezig, maar ik vermoed minder budget.

        Ik ben wel blij met komst van deze zonne-auto’s. Ja het is niet zo realtime rijden op de zon zoals die auto’s uit de solar challenge, maar een lichtgewicht auto met zonnepanelen en lage cw waarde is natuurlijk welkom. Want je hebt het hier over een ruime auto die bijna gratis is om te rijden vermoed ik.

        Vooralsnog is een zonnepaneel aan het net inderdaad beter. Maar op je auto kan prima, als je altijd tot 80% laadt, kan er altijd energie toegevoegd worden. En onafhankelijk van tarieven of belastingen/regels.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          25 juni 2019 om 11:30

          @fanboy: je ziet altijd dat kleine bedrijfjes veel beter in staat zijn nieuwe technieken te ontwikkelen. Grote bedrijven komen alleen aan die technieken door ze op te kopen. Bedrijven zoals VAG zijn veel te groot om zelf een ev te kunnen ontwikkelen. Die worden pas succesvol als ze een bedrijf als dit overnemen.

          Wat ik bedoel met dat zonnepanelen op een auto minder gunstig zijn dan op het dak is dat zodra je accu vol zit, de energie verloren gaat. Zie de zonnepanelen als een verbrandingsmotor die je niet uit kunt zetten. Prima als je aan het rijden bent, of accu’s aan het laden bent. De motor draait en de geleverde energie word nuttig gebruikt. Maar als je op kantoor zit en je accu’s zijn vol dan staat je motor te draaien zonder dat de opgewekte energie ergens heen kan.

          Elk zonnepaneel wat niet is aangesloten op het stroomnet, en daarmee de overtollige energie niet kwijt kan, is zo’n verbrandingsmotor die niet uit kan staan. Verspilling van energie dus. Gelukkig stoot een zonnepaneel zelf niks uit, maar deze is wel gefabriceerd en vervoerd. Deze dus niet optimaal gebruiken is verspilling. Het is milieutechnisch altijd beter om die zonnepanelen ergens op een dak te leggen, want dan weet je zeker dat de opgewekte energie altijd gebruikt word.

          Login om te reageren
          • ricksmits zegt

            25 juni 2019 om 12:17

            @lekbak: ik meen ergens mee gekregen te hebben dat de auto ook energie kan terugleveren via een paal thuis naar een home batterij.

            Login om te reageren
          • hehe zegt

            25 juni 2019 om 12:19

            @lekbak: Op zich vind ik je redenering wel aardig en ben ik het niet met je oneens, maar er is ook Vehicle to Grid in ontwikkeling.
            Dan wordt de accu van de electrische auto gebruikt om pieken in het stroomnet op te vangen. Met V2G zouden ook de zonnepanelen op auto’s meehelpen aan de netstroom.

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              25 juni 2019 om 14:56

              @hehe: Als we elektrisch rijden maatschappelijk geaccepteerd willen krijgen is dat zo ongeveer het laatste wat we nodig hebben. We hebben nodig dat de wagens snel laden, stekker er in en zo snel mogelijk vol. De accus van de auto’s mogen niet misbruikt worden om tekortkomingen in de infrastructuur te compenseren. Het is eigenlijk het uitkomen van de droom voor de stroom producenten en distributeurs, hun diensten worden flink populairder. Dan moet je niet treuzelen maar investeren waar dat nodig is. V2G, smart grids zijn oplossingen voor het probleem van “omwil te investeren” maar niet de juiste oplossing.

              Login om te reageren
        • sirprize zegt

          25 juni 2019 om 11:45

          @fanboy: ik heb hier op autoblog geleerd dat de CW waarde niet zo veel zegt zonder het frontaaloppervlak te weten. https://www.autoblog.nl/nieuws/tech-dit-is-wat-je-moet-weten-over-cw-waardes-77447

          Login om te reageren
  7. rezi zegt

    25 juni 2019 om 10:06

    Knap wat een groep oud-studenten voor elkaar heeft gekregen in relatief korte tijd en met beperkte middelen. Er spreekt een stevige ambitie uit het plan, maar ook een gezonde mate van realisme door de lat met 500 auto’s in eerste instantie niet té hoog te leggen. Daarnaast kan een concept als dit met de steun van partijen als Leaseplan in ieder geval een eerlijke kans krijgen om zich te bewijzen. Voor mij heeft het de gunfactor (for what it’s worth)!

    Login om te reageren
    • dakarbemo zegt

      25 juni 2019 om 12:34

      Luchtkasteel met veel PR bullshit. Word niks, zonde want dr zit wel wat in maar t is zo totaal niet juiste strategie in mijn visie. Veel te goedkoop, veel te veel strooien met “rijden op zonne-energie” etc en veel te weinig geld in kas voor serieuze productie.

      Login om te reageren
    • dakarbemo zegt

      25 juni 2019 om 12:41

      @rezi: Geclaimde jaarproductie is niet 500 maar 1500

      Login om te reageren
  8. Onehp zegt

    25 juni 2019 om 10:07

    Heerlijk dat de zonneauto’s een praktische uitwerking krijgen. Ik duim hard dat dit een succes wordt. Had ik de € stond ik op de lijst.

    Vind het uiterlijk prima, je kunt dit niet vergelijken met een Aventador SVJ ofzo. Op de eind van de dag vind ik efficiëntie veel mooier, je krijgt er snelheid, economie en actieradius voor terug.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      25 juni 2019 om 10:11

      @onehp: Dan kun je wellicht de Sono Motors Sion overwegen!

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        25 juni 2019 om 10:41

        @jochempie: zal eraan denken, onze hoofzakelijke weekendtrip is wel 200km enkel dus een beetje krap.

        Login om te reageren
  9. mashell zegt

    25 juni 2019 om 10:10

    Dat is een bijzonder aaibaar interieur.

    Login om te reageren
    • antoombom2000 zegt

      25 juni 2019 om 12:34

      @mashell: Ik vermoed dat ze door de chinezen geïnspireerd zijn. Daar vinden ze een stoffen interieur luxer

      Login om te reageren
  10. bertorelli zegt

    25 juni 2019 om 10:14

    Lelijk? Mwah vind het nog wel meevallen.
    Heeft zelfs wel iets weg van een Citroën C6.
    Zou hem wel eens in een donkerder kleur willen zien i.p.v. grijs.
    Dan valt het kleurverschil met die zonnecellen ook minder op denk ik.

    Heb net even mijn saldo gecheckt, maar helaas pindakaas.

    Login om te reageren
  11. towi1989 zegt

    25 juni 2019 om 10:15

    Ik snap dat ze best wat funding kunnen gebruik in de vorm van reserveringen met aanbetaling, maar de vrijgegeven info is wel heel erg beperkt, en de renders zien er absoluut nog niet productierijp uit. Too soon…

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      25 juni 2019 om 12:25

      @towi1989: Er is reeds een prototype gebouwd. Maar ze moeten alle testen nog doen. Dus het gaat nog zeker 18 maanden duren alvorens er een productiemodel is.

      Login om te reageren
  12. flatsixx zegt

    25 juni 2019 om 10:18

    XL1 polestar zooitje

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      25 juni 2019 om 11:46

      @flatsixx: lekkere positieve bijdrage ?

      Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    25 juni 2019 om 10:21

    Het duurt wel even voor dat je de aanschaf terug hebt verdiend met de zonnepanelen… Maar het idee is natuurlijk goed. Onderweg naar Zuid Frankrijk tijdens het rijden bijladen via het dak, dat is zo gek nog niet.

    Login om te reageren
  14. stuko zegt

    25 juni 2019 om 10:24

    Als ze die achterste wielkasten nou eens normaal maken.. dan is het toch redelijk aan te zien?

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      25 juni 2019 om 10:40

      @stuko: De wielkasten zoals wij ze vandaag kennen zijn niet normaal. Als een wiel niet sturend is, kan je het beter afdekken. Dat is beter voor de stroomlijn. If form follows function, dan is het dit dat je krijgt. En dat zou bij productontwerp eigenlijk altijd het geval moeten zijn.
      https://prod.pictures.autoscout24.net/listing-images-wcf-compat/640×480/2ad40949-839b-4191-a3c3-f3b9786f8557_561d07ed-d44f-45d5-917b-cd29c0fb0d6a.jpg

      Login om te reageren
  15. agdesigns zegt

    25 juni 2019 om 10:25

    Volgens hun website 0-100 in 10sec… Valt toch wel tegen. Zullen lijkt me geen sterke elektromotoren in zitten. Maar aan de andere kant de actieradius en kosten per KM maken veel goed

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      25 juni 2019 om 10:40

      @agdesigns:

      En daar gaat het om.
      Waanzin om een “groene” auto te maken die binnen 4 sec. naar de 100 kan.
      De keren dat ik afgelopen jaar onder de 10sec naar de 100 ben gegaan, zijn op 1 hand te tellen. En toch kan ik gewoon met het verkeer meekomen.
      Bij dit categorie auto’s tellen zijn andere zaken belangrijker.

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      25 juni 2019 om 10:48

      @agdesigns: het verschil is dat ie die in 10s in compleet comfort kan doen, ipv van een zwaar morrende motor die gewurgt wordt. Plenty voor normaal gebruik.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 juni 2019 om 11:34

      @agdesigns: in mijn directe familie zijn er maar twee auto’s die überhaupt sneller dan 10 seconden naar de 100 kunnen gaan. Toch praat je over 14 auto’s die allemaal meer dan prima met het verkeer mee kunnen komen.

      Login om te reageren
      • sirprize zegt

        25 juni 2019 om 11:48

        @lekbak: het is veel vaker de bestuurder (m/v) die niet vlot optrekt, de auto’s kunnen vaak wel sneller.

        Login om te reageren
    • hehe zegt

      25 juni 2019 om 12:27

      @agdesigns: dan laat ik deze schieten en wacht ik wel op de Lightspeed.

      Login om te reageren
  16. Alfarobert zegt

    25 juni 2019 om 10:38

    Hij mag dan ruim een ton kosten maar geen benzine of diesel meer nodig.Met dit weer volle actieradius.Dan rij je het goedkoopst van alle auto’s die er nu bestaan.Als iedereen zo’n auto koopt kan de Shell halveren.Die zullen hier niet blij van worden.

    Login om te reageren
  17. duitslaagvliegen zegt

    25 juni 2019 om 10:39

    Top idee en initiatief!
    In tegenstelling tot #Gove is dit concept in Australie al getest tijdens de Solarchallenge. In Helmond staat nu een heus fabriekspand. Ik ben benieuwd of ze het gaan redden (..)
    Het opzetten van een automerk en disruptor vergt zoveel (financieel) kapitaal. Wie het boek van Elon Musk heeft gelezen kan daaruit allen maar concluderen dat die man ondanks zijn overduidelijke narcisme een ongelofelijke klus aan het klaren is.
    Ondanks mijn enthousiasme voor de Lightyear One vraag ik me af hoever ze zijn. Een artist impression en een rijdende mock-up maakt nog geen productierijp voertuig. Ik hoop dat ze het redden

    Login om te reageren
    • sirprize zegt

      25 juni 2019 om 11:50

      @duitslaagvliegen: er is al een rijdend prototype, dat is meer dan een rijdende mock-up

      Login om te reageren
  18. kevindb zegt

    25 juni 2019 om 10:41

    Ik vind het wel wat! Het is niet de mooiste of meest spectaculaire auto om te zien. Maar de techniek die er in en op zit is wel vooruitstrevend. Knap dat ze het ook voor elkaar hebben gekregen dat een leasemaatschappij direct met een maandbedrag komt. Ondanks dat leasemaatschappijen alles tot 25 cijfers achter de komma uitrekenen zien ze er toch brood in.
    Zoals eerder al genoemd zal een donkere kleur de auto iets meer uitstraling geven omdat de zonnepanelen dan minder opvallen, ik snap wel dat ze voor de persplaten een lichte kleur hebben gekozen omdat juist de zonnepanelen de auto zo uniek maken.

    Login om te reageren
  19. michelF zegt

    25 juni 2019 om 10:53

    wat een hondslelijk ding zeg pff.. lijkt op een citroen BX ;(

    Login om te reageren
  20. Alex_79 zegt

    25 juni 2019 om 11:01

    Hm, ik bespeur nog al wat Citroen invloed qua uiterlijk: de CX en de XM hoofdzakelijk. Helemaal niet verkeerd, benieuwd of het iets wordt.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      25 juni 2019 om 11:29

      @Alex_79: grappig, daar dacht ik ook meteen aan

      Login om te reageren
  21. fastforward zegt

    25 juni 2019 om 11:06

    20000 km laden door de zonnepanelen. Als dat waar is heeft het merk goud in handen.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 juni 2019 om 11:37

      @fastforward: gaat in Nederland nooit lukken met slechts 5m2 aan zonnepanelen. Dan moeten de panelen zeker dubbel zo efficiënt zijn als de meest efficiënte zonnepanelen die nu enigszins gangbaar zijn. En dan moet de auto ook nog eens bizar efficiënt zijn trouwens, anders red je het zelfs dan nog niet.

      Login om te reageren
    • reactief zegt

      25 juni 2019 om 12:23

      @fastforward: in Nederland moet het minimaal 8000km zijn, maar 10.000km kan ook haalbaar zijn.
      Die 20.000km is voor zeer zonnige landen.

      Login om te reageren
  22. autodrome zegt

    25 juni 2019 om 11:18

    Dit ding lijkt op een lovebaby van een VW en een Ford concept ….

    Login om te reageren
  23. Gulli zegt

    25 juni 2019 om 11:28

    Leuk al die zonnepanelen, maar dan hoop ik wel dat de overheid de salderingsregeling nog ff aanhoudt.

    Login om te reageren
  24. ghost zegt

    25 juni 2019 om 11:35

    Kijk, leuk allemaal en de prijs is niet absurd maar had dit de helft geweest, dan had je wel meteen veel meer publiek..€120k is nog altijd de helft van een doorsnee rijtjeshuis (of 1/4de als je in de randstad woont).

    Kortom; Gaan we deze zien?

    Ongetwijfeld wel.

    Wordt het een mega succes?

    Valt te betwijfelen.

    Is het gaaf dat het Nederlands is?

    Absolutely fuckin Yes! ??

    Login om te reageren
  25. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    25 juni 2019 om 11:42

    Kijk! DIT is nou echt voorsprong door techniek…

    Login om te reageren
  26. pomoek zegt

    25 juni 2019 om 11:52

    Kan deze unit een beetje autonoom rijden of moet je zelf hoepelen?

    Login om te reageren
  27. racerx zegt

    25 juni 2019 om 11:59

    Ministerie van Defensie gaat er ook in investeren. Ik ben benieuwd wat dat gaat brengen.

    https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2019/06/25/defensie-investeert-in-zonneauto

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      25 juni 2019 om 12:47

      @racerx:

      Kunnen ze alleen ten strijde trekken als de zon schijnt.
      Scheelt overuren uitbetalen omdat er ’s nachts niet gewerkt kan worden.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        25 juni 2019 om 14:16

        @Hubert: prima, buiten diensturen krijgen we toch belabberd betaald ;)

        Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      25 juni 2019 om 19:33

      @racerx:
      Een versie met raketwerpers op het dak en een gat waar je een .50 in kan monteren?

      Login om te reageren
  28. roland78 zegt

    25 juni 2019 om 12:17

    Leuke auto. Met een mooie wrap is ie helemaal af.

    Login om te reageren
    • bbee zegt

      25 juni 2019 om 23:46

      @roland78: daar red je het niet mee. Je kan beter een tuner inschakelen om de boel te verbouwen :)

      Login om te reageren
  29. rulefollower zegt

    25 juni 2019 om 12:22

    In het artikel vanochtend was het nog 10.000 km/jaar van de zonnepanelen, nu al 20.000. De ontwikkelingen gaan hard.
    In hetzelfde artikel sprak men over 5m2. De huidige zonnepanelen hebben 200 wp/m3, dus het vermogen is 1.000 wp = 900 kwh/jaar in NL. Het zal dus zeker niet meer dan 10.000 km/jaar zijn (dan moet ie al 11 km/kwh rijden, wat geen van de concurrenten haalt). Dat is overigens maar 27,4 km per dag (van die 725 km wltp range). Niet te stoer over de panelen doen, dat blijft maar een minieme bijzaak.

    Login om te reageren
  30. hehe zegt

    25 juni 2019 om 12:30

    Ze willen hem zo licht mogelijk en zo veilig mogelijk maken, dat lijkt mij een contradictie.
    Als je tegen een stilstaand object aan rijdt, kan een lichte auto best veilig zijn. Maar tegen die loeizware SUVs van tegenwoordig, heb je volgens mij ook wat momentum nodig om een auto veilig te maken.

    Login om te reageren
  31. drogerijst zegt

    25 juni 2019 om 12:32

    Adten*

    Login om te reageren
  32. niex zegt

    25 juni 2019 om 15:12

    Wat een vermakelijke reacties haha. Van Hollanders vs. de rest, naar het afkraken van het ontwerp en studenten in het algemeen. De TUD kan ik beamen, is geen walk in the park om daar met diploma weg te komen. Een concept neerzetten met grootse plannen lijkt mij nog moeilijker. Een ander afzeiken daarentegen is zo heerlijk makkelijk. Ik juich het toe, het is immers (nog) geen suv.

    Login om te reageren
  33. c3po zegt

    25 juni 2019 om 17:36

    Wat een gedrocht.

    Login om te reageren
  34. bbee zegt

    25 juni 2019 om 23:43

    Deze wijkt wel erg af van de concept/teaser. De achterkant loop ver door naar achteren, de koplampen/achterlichten, zien er anders uit. Door materiaal (plastic achtige bumpers) gebruik lijkt het niet op een auto van €119.000,-

    Login om te reageren
  35. speedie zegt

    27 juni 2019 om 16:37

    https://www.hln.be/auto/-die-zonneauto-is-een-gimmick-absoluut-onhaalbaar~a533ba87/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North