
Dacht je dat je weinig onderhoud had aan een Tesla? Mooi niet.
Afgelopen zondag ontdekte mijn gewaardeerde collega @jaapiyo een onderzoek van de Deense evenknie van de ANWB. Daaruit bleek dat de Model nogal een onbetrouwbaar geval is. Bij 23 procent van de Deense Model 3’s van het modeljaar 2020 kwam een gebrek naar boven bij een keuring. Hoe zit dat in Nederland?
Deze vraag stelde de minstens zo gewaardeerde Autoblog-lezer @RWDFTW zichzelf. Hij dook in cijfertjes over het onderhoud van Nederlandse Tesla Model 3’s. Dat deed hij door bij het RDW te kijken naar de advies- en afkeurpunten bij APK’s van de Tesla. Even tussendoor: het is APK (Algemene Periodieke Keuring), niet APK-keuring. Ja, ik kan wel leuk zijn bij feestjes.
Ter verduidelijking: met adviespunten bedoelt het RDW punten waarvan te verwachten is dat deze binnenkort niet meer aan de APK-eisen voldoen en waarschijnlijk binnen 1 jaar aan herstel of reparatie toe zijn. Afkeurpunten zijn gebreken aan de auto waardoor deze niet aan de APK-eisen voldoet en dus ook niet de weg op mag.
Zoveel Tesla’s komen niet door de APK
Volgens de cijfers die @RWDFTW opdook, zijn er 61.613 Nederlandse kentekens uitgedeeld aan Model 3’s. Daarvan zijn er 55.088 verzekerd die samen 55.610 keuringen achter de rug hebben. Tijdens die keuringen kwamen er 18.874 verschillen afkeurpunten naar boven en 5.116 adviespunten. Dat wil dus zeggen: 34 procent van de Model 3’s die gekeurd werd, mocht na de APK niet verder rijden. In Denemarken was dit dus 23 procent, terwijl maar 9 procent van de overige EV’s bij onze noorderburen niet door de keuring komt.
Waarop worden Tesla’s afgekeurd?
Twee Model 3’s spanden de kroon met maar liefst zeven verschillende afkeurpunten na een APK. Denk aan verkeerd afgestelde lichten, te veel speling tussen de fuseekogel en de -kom en aangetaste remschijven. De tien punten die het vaakst voorkomen, zie je hieronder.
- Dimlicht onjuist afgesteld: 7.588 gevallen
- Band onvoldoende profiel: 2.787 gevallen
- Mistlicht onjuist afgesteld: 2.706 gevallen
- Bandenspanning niet op juiste waarde: 2.619 gevallen
- Band beschadigd: 1.892 gevallen
- Ruiterwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht: 1.253 gevallen
- Fusee(kogel) te veel speling: 431 gevallen
- Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt: 362 gevallen
- Remschijf ernstig gecorrodeerd (aantasting door chemische of elektrochemische reacties): 350 gevallen
- Ruitensproeierinstallatie werkt niet goed: 295 gevallen
De helft van de top zes meest voorkomende problemen heeft te maken met de banden. Het is dus niet zo’n slechte conclusie om te zeggen dat Tesla’s bandenvreters zijn. Daar kan Nicolas over meepraten.
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Omdat ze bijna nooit een garage hoeven te zien vergeten mensen (zeer onterecht) naar de staat van de banden te kijken. Daarnaast is de verlichting een irritant punt bij Tesla’s, maar die kan je toch zelf kalibreren? Al met al dus wel betrouwbaar lijkt mij
Dat dacht ik ook een tijd. Tot ik het hoorde bij het keuringsstation. Het zou makkelijk moeten zijn. Je zet hem voor een muur, drukt op een knopje in het menu en voila. Maar blijkbaar werkt dat toch niet goed of de afwijkinig is buiten de tolerantie die de automatische afstelling toestaat.
7588 gevallen hebben nu wel goed afgestelde lampen. De kwik-fits en concullega’s doen wat een miljardenbedrijf wat auto’s maakt niet lukte. Een schroefje juist vastdraaien.
Je kan de lichten ook gewoon manueel afstellen met het scrollwieltje. Keuring in BE liet het toe aan te passen tijdens de keuring, geen muur voor nodig.
Teslas schijnen echt alle kanten op , wordt zo vaak verblind als ze langs komen. Maar verder stelt dit rijtje echt niks voor
Dimlicht onjuist afgesteld is iets wat iedereen ziet als je er 1 achter je hebt. Voor de rest is de hele top 6 gewoon slijtage, dat is wat anders dan onbetrouwbaar. Onbetrouwbaar is je distributieketting oprekken of riem oplossen, om maar wat te noemen.
Tjonge wat een problemen. Echt allemaal zaken waar de auto onbetrouwbaar wordt maar niet heus. De serieuzere zaken zoals fuseekogels en remmen betreffen minder dan 1% van de keuringen. De rest is gewoon laks gedrag van de eigenaar.
Ik doe graag mee met miljardairtje schoppen, maar dit zijn vooral veel dingen die je als bestuurder gewoon zelf kan checken en op kan lossen. Met een elektrische auto moet je gewoon zo nu en dan even hard remmen om je remschijven fris te houden, ruitenwissers kan je zelf vervangen, banden en bandenspanning kan je ook prima zelf in de gaten houden, maar die verlichting is wel een ding. Ik wordt zo vaak verblind door tegemoedkomende teslas, iets gaat niet goed met die koplampen.
Maargoed, mocht iemand van zijn tesla afwillen omdat hij elon zat is, ik biedt 500 euro.
# Bas Leesberg. Even tussendoor: het is de RDW, niet het RDW. Ja, ik ben leuker bij feestjes.
Is het niet leuker OP feestjes?
Dat ligt eraan of je er aan deelneemt of ernaast staat?
Dat is echt een gemene vraag, hoe moet iemand die ze nooit binnenlaten bij feestjes dat nou weten?
mistlicht afkeurt is echt kul, net als de bandenspanning. Als jouw garage je auto daarop afkeurt dan zou ik snel een andere zoeken.
Dim- en/of Mistlichten stel je binnen 3 seconden af tijdens de lichtmeting. En de bandenspanning wordt over het al gemeten met de bandenpomp, dus is het te laag of te hoog kan je dat ook heel snel verhelpen, want de pomp hangt er toch al aan.
En als je garage dan toch wil zeiken dan zetten ze het toch lekker ‘goedgekeurd na herstel’ op.
En als je nu een beetje een goede garage hebt, dan keuren ze de auto vooraf. Herstellen de gebreken en melden dan pas af.
In verband met gevaar voor spontane ontbranding worden Tesla’s niet bij garage maar bij brandweer gecontroleerd
Omdat een onjuist afgesteld mistlicht aan de voorzijde ook gewoon een keuringseis is misschien? Er zijn legio auto’s waarbij dit niet ”binnen 3 seconden” af te stellen is. En wat ga je doen als de stelinrichting vast zit?
Overigens is onjuiste bandenspanning weer geen afkeurpunt, dit staat duidelijk in de regelgeving dat een voertuig hier niet op afgekeurd mag worden.
En vergeet niet dat veruit de meeste Tesla’s lease autos zijn, denk je werkelijk dat de beetje goede garage die auto’s eerst gaat fixen voordat ze afgemeld worden? De bedragen die je van leasemaatschappijen krijgt zijn zo ontzettend uitgeknepen dat je zo’n auto gewoon vlug moet keuren en nog veel vlugger weer naar buiten moet trappen om de volgende te pakken.
Die van dat dimlicht is wel herkenbaar.. man wat verblinden die Tesla’s vaak (model 3 & y).
Idd, echt niet alleen super irritant en levensgevaarlijk. Heeft volgens mij al vele (dodelijke) ongevallen veroorzaakt.
Dit is totaal niet indrukwekkend. Verlichting gaat vaak niet goed, dat zien we allemaal.
De rest is slijtage waar mensen niet naar omkijken, en de garage ook niet want daar komen ze niet.
Enkelen hebben verroeste remschijven, typisch EV dingetje. Alleen de speling op fuseekogels is niet goed, maarja, er wordt ook flink met die auto’s gereden, lijkt me best acceptabel als je richting de 200.000km zit.
Betrouwbaarheid asocieer ik overigens met stil komen te staan langs de weg, of met onverwachte hoge garage rekeningen. Dat zie ik hier nog niet terug.
Inderdaad, veel van de genoemde punten zijn mijns inziens vooral een gevolg van verwaarlozing en onachtzaamheid, niet zo zeer (gebrek aan) bouwkwaliteit. Al valt het me inderdaad wel op hoeveel Tesla’s er rondrijden met slecht of verkeerd afgestelde verlichting; soms zelfs met een splinternieuw kenteken, dus ‘af-fabriek’.
Over die verlichting wordt wat mij betreft echt veel te makkelijk gedaan. In het donker is het gewoon echt heel vervelend om achter je te hebben, en tegemoetkomend is het verblindend en gevaarlijk. Veel tesla-rijders lijkt het of niks uit te maken of ze hebben het niet in de gaten, maar 9 van de 10 keer als er zo’n kreng achter in je spiegel rijdt met licht dat dwars door je ziel snijdt is het een tesla.
Niet alleen Tesla. Ik begrijp sowieso niet hoe men ooit die ‘intelligente’ led verlichting met ‘zelf-dimmende’ en andere eigenschappen van een EU type goedkeur heeft kunnen voorzien. Rij je op een een parallelweg, een fietspad of meerdere rijstroken opgeschoven, dan functioneert dat negen van de tien keer voor geen meter en levert het enkel nog verblinding en een hoop ergernis voor het overige verkeer op.
Maar goed, datzelfde zeiden we tien, vijftien jaar geleden al over die aftermarket xenon setjes die ogenschijnlijk straffeloos in koplampen met halogeen reflectors werden geknutseld.
Wat een onzin stuk, framen noemen we dit. Terwijl ik geen Tesla fan ben (überhaupt een ev sucks)
Dit zegt eigenlijk niets over de kwaliteit van de Tesla, maar meer over de eigenaar/bestuurder die niet naar zijn/haar eigen auto omkijkt en niet zijn/haar verantwoordelijkheid neemt.
Exact, typerend voor het schraappubliek wat er doorgaans in die dingen rijdt.
Slijtage en/of slecht gebruikersonderhoud… valt wel mee dus, die koplampkwestie valt me wel vaak op trouwens. Dat zouden geen redenen voor mij zijn om er geen te kopen… kan wel wat andere dingen verzinnen.
Meer dan 7000 opmerkingen over de banden alleen. Dat ligt niet aan de auto maar aan de eigenaar.. Verder nog meer dan 10000 gevallen van slecht afgestelde lichten. Kijk, vroeger ging je even langs de garage om dit vooraf te laten checken. Opnieuw schuld van eigenaars. Zelf al 2x de lichten moeten laten afstellen, maar verder geen onderhoudskosten gehad op 95000km. Draagarmen wel nog snel laten vervangen net voor einde algemene garantie (80000km).
Er wordt wat mij betreft structureel veel te makkelijk gedaan over slecht afgestelde koplampen. Ik ben veel in het donker onderweg en heb steeds meer last van verblinding. 9 van de 10 keer, als er zo’n kreng met mega diffuus verspreidend licht achter je aanrijdt, is het een tesla en dan een model Y die lekker op spiegelhoogte schijnt. Zie je gewoon helemaal geen klap meer in je spiegel, ik moet dan m’n spiegel wegklappen omdat ik gewoon verblind word.
Tegemoetkomend is het ook een drama. Dan denk ik ‘daar heb je weer zo’n &@#^&@ tesla’ en ook daar is het 9 van de 10 keer feest. Niks tegen elektrisch rijden maar het is gewoon gevaarlijk en zwaar hinderlijk. Als ik met m’n mistlichten aan rijd krijg ik een flinke boete (niet dat ik dat ooit doe, maar just saying) en als je met zo’n allesverblindend ledmormel iedereen de pis lauw maakt wordt er niks aan gedaan en kom je er pas na 4 jaar bij je eerste APK achter.
De rest van de punten is misschien wat vergezocht, maar die koplampen zijn voor mij echt al een reden om tesla als fabrikant gewoon eens maximaal te beboeten en af te dwingen dat ze er een behoorlijk systeem in zetten.
Als je steeds meer last hebt van verblinding: doe jezelf een plezier met zo’n gele nachtbril, probeer er desnoods eerst eentje van de Action. Jij kunt aan de Tesla’s met slecht afgestelde verlichting niets veranderen maar je kunt er wel wat aan doen dat het niet zo pijnlijk bij jou binnenkomt.
Dankje voor de tip. Voelt natuurlijk wel wat wrang; je weet dat een groot deel van de auto’s die je zo verblinden gewoon waarschijnlijk niet aan de regels voldoen maar daar wel mee weg komen (tot hun eerste APK). Heb ook een dimmende binnenspiegel overwogen, maar ’t is gewoon echt steeds vervelender aan het worden (ja ik verzuur ook vast…). Misschien eens kijken en naast de ruitenkrabber en zonnebril in de deur leggen.
Als ik dit lijstje zie lijkt mij de Tesla best wel OK. Het zijn hoofdzakelijk niet technische puntjes waar een beetje zorgzame berijder zelf attent op moet zijn: banden, ruitenwissers, verlichting etc. Het gros van de berijders hebben de auto waarschijnlijk als leaseauto van de werkgever en die boeit het denk ik allemaal niet zo.
Tesla pesten wordt nu wel wat vervelend……bovendien vallen de punten erg mee.
blijkbaar is verlichting aan of uit voldoende hier in Virginia, het is echt bizar hoeveel er met verkeerd afgestelde lichten rondrijden. En dan bedoel ik niet een 30 jaar oude truck met aliexpress led conversie.