Nein! Nein! Nein! Alle M-modellen geëlektrificeerd vanaf 2030

Auteur: , 56 Reacties

Is er dan geen een huisje meer heilig?

BMW

Als er één merk is dat een loopje heeft genomen met zijn oude normen en waarden is het AppleBMW wel. We gaan nog één keer zeuren, voorheen maakte BMW de meest tot de verbeelding sprekende automobielen, met de BMW M-Modellen als absolute vaandeldragers. Atmosferische motoren, handgeschakelde transmissies en aandrijving op de achterwielen. Dat waren nog eens tijden. BMW is echter met zijn tijd meegegaan en helaas moest het merk uit Beieren meer concessies doen de concurrentie. Geblazen motoren, vierwielaandrijving en automaten was altijd al iets dat Audi bijvoorbeeld al aanbood.

In een interview met Car & Driver laat BMW M-baas Frank van Meel weten dat er nóg meer concessies aan zitten te komen:

“Alle M-modellen zullen aan het einde van volgend decennium geëlektrificeerd zijn”

Om alles in goede banen te leiden zorgt Van Meel ervoor dat de elektrificatie in fases wordt ingevoerd. Volgens Van Meel is de timing heel erg belangrijk. Je wilt absoluut niet te laat zijn, want dan loop je achter de feiten aan. Echter, je wilt ook niet te vroeg zijn, want dan heb je te ‘ouderwetse’ technologie aan boord. Dat kan Van Meel gelukkig toelichten.

Net als vele andere weet Van Meel dat geëlektrificeerde auto’s een stukje zwaarder zijn. Voor een divisie als BMW M is extra gewicht een zeer zwaarwegend (pun intended) nadeel. BMW is op dit moment bezig met een nieuwe technologie waarbij motor, elektra en transmissies één unit vormen om zo tot een lager gewicht te komen. Verwacht kan worden dat het aantal cilinders dus afgaat nemen. Van Meel geeft aan dat de M3 leverbaar is geweest met een range aan motoren (viercilinder, zes-in-lijn, epische zes-in-lijn, V8 (rijtest), zescilinder biturbo), het gaat erom dat het rijdt als een M3, ongeacht de motor.

Gelukkig doet BMW niet mee aan alle nieuwerwetse ideeën met de M3. Van Meel maakt ons gelukkig met de mededeling dat de nieuwe (en lichte) M3 en nieuwe M4 voorlopig niet voorzien worden van vierwielaandrijving, zoals de M5 (rijtest) dat nu wel heeft. Op zich geen gekke gedachte, want in deze klasse is alleen Audi ervan overtuigd dat AWD de beste optie is.



56 reacties

“BMW is op dit moment bezig met een nieuwe technologie waarbij motor, elektra en transmissies één unit vormen om zo tot een lager gewicht te komen.”

Dat klinkt interessant. 🤔
@Rick-dos: beetje a la koenigsegg regera misschien?
@sr20det: en tesla😏
Mooi ding die E46 M3 touring, jammer dat hij nooit in productie is gegaan.
@rick-dos: klinkt ook dat het heel duur wordt als er eens iets kapot gaat. “Sorry meneer, uw transmotorlectra is stuk, moet vervangen worden, kost 25000 euro”.
@Rick-dos: pfff wat interesseert mij dat gewicht.
BMW luistert NIET wat haar klanten willen!!!! Doei BMW na bijna 20 jaar
@drommedaris: heeft niks te maken met niet naar klanten luisteren. Maar toekomst visie. Volgens mij weten we allemaaldat fossiele branstof vroeg of laat in de ban gaat.
@maotje: Wat dacht je van wetgeving?
Een fraai blok met elektromotor aandrijving a’la Panamera Turbo S bla bla bla juich ik toe! Emissieloos in de stad/waar nodig en ondersteunend bij (uit)accelereren.
Ach, het geluid was al elektrisch. Straks de motor dus ook. Kunnen de speakers zich weer bezig houden met muziek.
@e34m5touring: huh die is er dan toch juist om te zorgen voor die lekkere ouderwetse M klanken… not ;-)
@e34m5touring: Zelfs een Akropovic uitlaat gaat geen verschil meer maken. Zucht.
Dit is toch niet zo gek? Dit is over 12! jaar? We zullen er hoe dan ook aan moeten geloven. Voor de M tak zal het waarschijnlijk een waterstoftank met een elektromotor worden om het gewicht laag te houden.
@siebren: met waterstof geproduceerd uit fossiele brandstoffen, wat een heerlijke vooruitgang.
@johnwaters: waterstofproductie kan 100% ‘groen’.
@detroitv8: dat heb je perfect omschreven…”kan”… maar is de realiteit ook zo? Of is het ook iets waarin je vooral moet geloven? Net zoals het geloof dat EV’s “kunnen” rijden op 100% hernieuwbare energie? De realiteit is echter dat ze voor minimum 80% op kernenergie rijden.
@johnwaters: We hebben het over 12 jaar….
@johnwaters: Rome is niet in 1 dag gebouwd! En liever gas uit Rusland dan olie van onze “bondgenoten” uit het Midden Oosten!
@cloverleaf: fijn dat je toegeeft dat waterstof fundamenteel ook een fossiele brandstof is. Benzine wordt gemaakt van ruwe aardolie, waterstof wordt gemaakt van aardgas.
@siebren: er zal toch echt iets gaan gebeuren met de normale brandstof zoals we die kennen inderdaad. 6 geleden reden hele volksstammen nog met een van mrb uitgesloten diesel uit 1985. Tegenwoordig pakken bedrijven liever een benzine in de lease voor de accountmanager die 50.000 km per jaar doet en is een nieuwe diesel al bijna ondenkbaar. Kan vlot gaan.
@neleev: *7 jaar
Gewicht belangrijk voor een divisie als BMW M? Ben benieuwd hoeveel een M2 tegen die tijd dan weegt.
@unknown234: 2500kg waarschijnlijk en met het M peformance package krijg je 2499kg. In 2030 betaal je voor de opties en je krijgt de rest van de auto er gratis bij.
Wat maakt het uit, in 2030 zijn de huidige AB lezers volwassen.
@johnwaters: licht eraan of ze alfa romeo gaan waarderen of niet. (Ja dit is zo en staat niet ter discussie) HEIL ALFA!!!
@mikje90: als ik jou vertel dat je tekst een flinke hoop fouten bevat, gaat er dan een ‘lampje’ bij jou branden?
@barryyy: hij typt al automatisch ‘licht’ in plaats van ‘ligt’, zal wel veel rode lampjes gezien hebben dan..
Ik schaap mij diep
@barryyy: ooit gehoord van dyslectie? Het valt me ook op, dat de oudere garde van autoblog flink bevooroordeeld is.
@bmwfreak038: nou, nou, nou. Het is maar een woordgrapje. Calm your tits.
@barryyy: in dat geval mijn welgemeende excuses, het kwam nogal serieus op me over. Weer een nadeel van een digitale wereld😉
Als het op waterstof rijdt prima….dat stekkeren zal ik nooit aan beginnen.
@baklava: je weet dat de aandrijving van een EV als een watercel auto beiden elektrisch zijn toch? Dat, heel plat gezegd, alleen de manier van tanken anders is?
@2wheeler: dat is mijn hele punt ja. Gewoon waterstof tanken ipv een paar uur wachten tot je auto is opgeladen.
@baklava: daar heb je zeker een punt, als je veel aaneengesloten KM’s maakt is elektrisch nog niet de oplossing inderdaad.
Als de eis is dat het moet rijden als een M3 kunnen we dan eindelijk M3 gebruiken voor de Model 3?

Zonder grappen ben ik benieuwd waar ///M mee komt! Sinds ze aan turbo’s maakt elektrificatie mij ook niet meer uit. N/A en handgeschakeld is voor mij de enige brandstof auto’s die bestaansrecht hebben.
Elektrisch is nu al sneller dus lijkt me vrij laat.
@stijnn: sneller?
@kennone: Ja, sneller leeg. Langer vullen 😉
@paulvtec: en niet te vergeten vaker, dus ook eerder een batterij die “doodgeladen” word.
Eigenlijk best triest om interessant nieuws van BMW direct maar weer af te kraken nog voor we weten wat precies de invulling zal zijn.
@azuli: ja klopt, maar iedereen hier op AB vindt het klotenieuws dus jij ook!!!
@raoufff: nou de LaFerrari, McLaren P1 en de i8 vind ik meesterwerken. Een BMW M met elektropower zie ik wel zitten. Maar nogmaals niemand weet wat/hoe de invulling precies gaat zijn. Het blijft voor iedereen puur gissen. Tot dat er meer bekent is over deze plannen.
@azuli: I8 een meesterwerk? En de multipla een plaatje zeker?
Alpina zal het wel wat drukker krijgen dan…
Kan BMW niet een iM3 maken en de waardes van de traditionele M3 zo lang mogelijk vast houden? Dacht eigenlijk dat heel die i-tak hier voor was. Maar goed, ben toch benieuwd hoe ze dit in gaan vullen.
Gewoon doen. Mijn E46 M3 wordt steeds meer waard zo.
@aquila2003: Tot het moment dat je er de weg niet meer mee op mag, co2 uitstoot meneertje!
@toniominestrone: hahah never! :’>
@toniominestrone: dat duurt nog wel even😊
Als je de centen hebt voor een M dan wil je je auto niet starten met een klik. Met 150.000+ euro’s wil ik emotie en geen klik.

Als je naar de dames van plezier gaat en de betaalde partij maakt geen geluid dan doe je of iets niet goed of ze verstaat haar vak niet.
Ze hebben de i8 toch al? Met geintegreerde motor-electro unit (soort van) en lekker geluid. Dus waarom al die drukte ??
Oh my god. Wat een klote merk is het zeg om daar nu al over te beginnen. Na apers. BAH!! Dan hebben ze in ieder geval genoeg tijd om een andere slogan te bedenken want freude am fahren is er dan niet meer
YES YES YES!!!
Grappig hoe iedereen Tesla toch wel gaaf vind, maar als een ander merk over elektrificatie begint is het opeens erg. Kom op mensen, het is 2018.
@weijs: elektrificatie van autos is nooit goed in mijn optiek, levens gevasrlijk die autos die je niet hoort aankomen… helaas hoor je dat niet gezegd worden door ouders…..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).