Is er dan geen een huisje meer heilig?
Als er één merk is dat een loopje heeft genomen met zijn oude normen en waarden is het AppleBMW wel. We gaan nog één keer zeuren, voorheen maakte BMW de meest tot de verbeelding sprekende automobielen, met de BMW M-Modellen als absolute vaandeldragers. Atmosferische motoren, handgeschakelde transmissies en aandrijving op de achterwielen. Dat waren nog eens tijden. BMW is echter met zijn tijd meegegaan en helaas moest het merk uit Beieren meer concessies doen de concurrentie. Geblazen motoren, vierwielaandrijving en automaten was altijd al iets dat Audi bijvoorbeeld al aanbood.
In een interview met Car & Driver laat BMW M-baas Frank van Meel weten dat er nóg meer concessies aan zitten te komen:
“Alle M-modellen zullen aan het einde van volgend decennium geëlektrificeerd zijn”
Om alles in goede banen te leiden zorgt Van Meel ervoor dat de elektrificatie in fases wordt ingevoerd. Volgens Van Meel is de timing heel erg belangrijk. Je wilt absoluut niet te laat zijn, want dan loop je achter de feiten aan. Echter, je wilt ook niet te vroeg zijn, want dan heb je te ‘ouderwetse’ technologie aan boord. Dat kan Van Meel gelukkig toelichten.
Net als vele andere weet Van Meel dat geëlektrificeerde auto’s een stukje zwaarder zijn. Voor een divisie als BMW M is extra gewicht een zeer zwaarwegend (pun intended) nadeel. BMW is op dit moment bezig met een nieuwe technologie waarbij motor, elektra en transmissies één unit vormen om zo tot een lager gewicht te komen. Verwacht kan worden dat het aantal cilinders dus afgaat nemen. Van Meel geeft aan dat de M3 leverbaar is geweest met een range aan motoren (viercilinder, zes-in-lijn, epische zes-in-lijn, V8 (rijtest), zescilinder biturbo), het gaat erom dat het rijdt als een M3, ongeacht de motor.
Gelukkig doet BMW niet mee aan alle nieuwerwetse ideeën met de M3. Van Meel maakt ons gelukkig met de mededeling dat de nieuwe (en lichte) M3 en nieuwe M4 voorlopig niet voorzien worden van vierwielaandrijving, zoals de M5 (rijtest) dat nu wel heeft. Op zich geen gekke gedachte, want in deze klasse is alleen Audi ervan overtuigd dat AWD de beste optie is.
Rick-dos zegt
“BMW is op dit moment bezig met een nieuwe technologie waarbij motor, elektra en transmissies één unit vormen om zo tot een lager gewicht te komen.”
Dat klinkt interessant. ?
sr20det zegt
@Rick-dos: beetje a la koenigsegg regera misschien?
shalomleon zegt
@sr20det: en tesla?
evdw zegt
Mooi ding die E46 M3 touring, jammer dat hij nooit in productie is gegaan.
mashell zegt
@rick-dos: klinkt ook dat het heel duur wordt als er eens iets kapot gaat. “Sorry meneer, uw transmotorlectra is stuk, moet vervangen worden, kost 25000 euro”.
drommedaris zegt
@Rick-dos: pfff wat interesseert mij dat gewicht.
BMW luistert NIET wat haar klanten willen!!!! Doei BMW na bijna 20 jaar
maotje zegt
@drommedaris: heeft niks te maken met niet naar klanten luisteren. Maar toekomst visie. Volgens mij weten we allemaaldat fossiele branstof vroeg of laat in de ban gaat.
berlinetta zegt
@maotje: Wat dacht je van wetgeving?
detroitv8 zegt
Een fraai blok met elektromotor aandrijving a’la Panamera Turbo S bla bla bla juich ik toe! Emissieloos in de stad/waar nodig en ondersteunend bij (uit)accelereren.
E34M5Touring zegt
Ach, het geluid was al elektrisch. Straks de motor dus ook. Kunnen de speakers zich weer bezig houden met muziek.
densk zegt
@e34m5touring: huh die is er dan toch juist om te zorgen voor die lekkere ouderwetse M klanken… not ;-)
bmw2coupeeigenaar zegt
@e34m5touring: Zelfs een Akropovic uitlaat gaat geen verschil meer maken. Zucht.
siebren zegt
Dit is toch niet zo gek? Dit is over 12! jaar? We zullen er hoe dan ook aan moeten geloven. Voor de M tak zal het waarschijnlijk een waterstoftank met een elektromotor worden om het gewicht laag te houden.
johnwaters zegt
@siebren: met waterstof geproduceerd uit fossiele brandstoffen, wat een heerlijke vooruitgang.
detroitv8 zegt
@johnwaters: waterstofproductie kan 100% ‘groen’.
johnwaters zegt
@detroitv8: dat heb je perfect omschreven…”kan”… maar is de realiteit ook zo? Of is het ook iets waarin je vooral moet geloven? Net zoals het geloof dat EV’s “kunnen” rijden op 100% hernieuwbare energie? De realiteit is echter dat ze voor minimum 80% op kernenergie rijden.
siebren zegt
@johnwaters: We hebben het over 12 jaar….
cloverleaf zegt
@johnwaters: Rome is niet in 1 dag gebouwd! En liever gas uit Rusland dan olie van onze “bondgenoten” uit het Midden Oosten!
johnwaters zegt
@cloverleaf: fijn dat je toegeeft dat waterstof fundamenteel ook een fossiele brandstof is. Benzine wordt gemaakt van ruwe aardolie, waterstof wordt gemaakt van aardgas.
neleev zegt
@siebren: er zal toch echt iets gaan gebeuren met de normale brandstof zoals we die kennen inderdaad. 6 geleden reden hele volksstammen nog met een van mrb uitgesloten diesel uit 1985. Tegenwoordig pakken bedrijven liever een benzine in de lease voor de accountmanager die 50.000 km per jaar doet en is een nieuwe diesel al bijna ondenkbaar. Kan vlot gaan.
neleev zegt
@neleev: *7 jaar
unknown234 zegt
Gewicht belangrijk voor een divisie als BMW M? Ben benieuwd hoeveel een M2 tegen die tijd dan weegt.
mikje90 zegt
@unknown234: 2500kg waarschijnlijk en met het M peformance package krijg je 2499kg. In 2030 betaal je voor de opties en je krijgt de rest van de auto er gratis bij.
johnwaters zegt
Wat maakt het uit, in 2030 zijn de huidige AB lezers volwassen.
mikje90 zegt
@johnwaters: licht eraan of ze alfa romeo gaan waarderen of niet. (Ja dit is zo en staat niet ter discussie) HEIL ALFA!!!
Barryyy zegt
@mikje90: als ik jou vertel dat je tekst een flinke hoop fouten bevat, gaat er dan een ‘lampje’ bij jou branden?
edjehaze zegt
@barryyy: hij typt al automatisch ‘licht’ in plaats van ‘ligt’, zal wel veel rode lampjes gezien hebben dan..
mikje90 zegt
Ik schaap mij diep
bmwfreak038 zegt
@barryyy: ooit gehoord van dyslectie? Het valt me ook op, dat de oudere garde van autoblog flink bevooroordeeld is.
Barryyy zegt
@bmwfreak038: nou, nou, nou. Het is maar een woordgrapje. Calm your tits.
bmwfreak038 zegt
@barryyy: in dat geval mijn welgemeende excuses, het kwam nogal serieus op me over. Weer een nadeel van een digitale wereld?
baklava zegt
Als het op waterstof rijdt prima….dat stekkeren zal ik nooit aan beginnen.
2wheeler zegt
@baklava: je weet dat de aandrijving van een EV als een watercel auto beiden elektrisch zijn toch? Dat, heel plat gezegd, alleen de manier van tanken anders is?
baklava zegt
@2wheeler: dat is mijn hele punt ja. Gewoon waterstof tanken ipv een paar uur wachten tot je auto is opgeladen.
2wheeler zegt
@baklava: daar heb je zeker een punt, als je veel aaneengesloten KM’s maakt is elektrisch nog niet de oplossing inderdaad.
flutterby zegt
Als de eis is dat het moet rijden als een M3 kunnen we dan eindelijk M3 gebruiken voor de Model 3?
Zonder grappen ben ik benieuwd waar ///M mee komt! Sinds ze aan turbo’s maakt elektrificatie mij ook niet meer uit. N/A en handgeschakeld is voor mij de enige brandstof auto’s die bestaansrecht hebben.
stijnn zegt
Elektrisch is nu al sneller dus lijkt me vrij laat.
kennone zegt
@stijnn: sneller?
paulvtec zegt
@kennone: Ja, sneller leeg. Langer vullen ?
bmwfreak038 zegt
@paulvtec: en niet te vergeten vaker, dus ook eerder een batterij die “doodgeladen” word.
azuli zegt
Eigenlijk best triest om interessant nieuws van BMW direct maar weer af te kraken nog voor we weten wat precies de invulling zal zijn.
raoufff zegt
@azuli: ja klopt, maar iedereen hier op AB vindt het klotenieuws dus jij ook!!!
azuli zegt
@raoufff: nou de LaFerrari, McLaren P1 en de i8 vind ik meesterwerken. Een BMW M met elektropower zie ik wel zitten. Maar nogmaals niemand weet wat/hoe de invulling precies gaat zijn. Het blijft voor iedereen puur gissen. Tot dat er meer bekent is over deze plannen.
sanderp zegt
@azuli: I8 een meesterwerk? En de multipla een plaatje zeker?
duderuud zegt
Alpina zal het wel wat drukker krijgen dan…
2wheeler zegt
Kan BMW niet een iM3 maken en de waardes van de traditionele M3 zo lang mogelijk vast houden? Dacht eigenlijk dat heel die i-tak hier voor was. Maar goed, ben toch benieuwd hoe ze dit in gaan vullen.
aquila2003 zegt
Gewoon doen. Mijn E46 M3 wordt steeds meer waard zo.
toniominestrone zegt
@aquila2003: Tot het moment dat je er de weg niet meer mee op mag, co2 uitstoot meneertje!
aquila2003 zegt
@toniominestrone: hahah never! :’>
bmwfreak038 zegt
@toniominestrone: dat duurt nog wel even?
paulvtec zegt
Als je de centen hebt voor een M dan wil je je auto niet starten met een klik. Met 150.000+ euro’s wil ik emotie en geen klik.
Als je naar de dames van plezier gaat en de betaalde partij maakt geen geluid dan doe je of iets niet goed of ze verstaat haar vak niet.
eaudi zegt
Ze hebben de i8 toch al? Met geintegreerde motor-electro unit (soort van) en lekker geluid. Dus waarom al die drukte ??
drommedaris zegt
Oh my god. Wat een klote merk is het zeg om daar nu al over te beginnen. Na apers. BAH!! Dan hebben ze in ieder geval genoeg tijd om een andere slogan te bedenken want freude am fahren is er dan niet meer
lithiumion zegt
YES YES YES!!!
weijs zegt
Grappig hoe iedereen Tesla toch wel gaaf vind, maar als een ander merk over elektrificatie begint is het opeens erg. Kom op mensen, het is 2018.
spykerboy zegt
@weijs: elektrificatie van autos is nooit goed in mijn optiek, levens gevasrlijk die autos die je niet hoort aankomen… helaas hoor je dat niet gezegd worden door ouders…..