• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Niemand wil meer een Tesla Model X of Tesla Model S

Auteur: jaapiyo, gepost 13 december 2020 om 17:03 – 113 Reacties

Elon Musk blijft roepen dat de vraag voor Tesla’s veel groter is dan het aanbod. Maar er zijn tekenen aan de wand dat dit toch een beetje anders ligt voor de Tesla Model S en Model X.

De autoblog auto van het jaar verkiezing is nog in volle gang, maar het automerk van het jaar is al lang bekend. Voor Tesla was 2020 namelijk een heel bijzonder jaar. Aan de ene kant werd het merk getroffen door de lock down en draaide Elon Musk daardoor weer door. Aan de andere kant werd Tesla misschien juist door deze crisis en alle neveneffecten ervan door investeerders omarmd op een ongekende manier. Als je al je vermogen in Tesla gestopt had in het begin van 2020, had je nu een keer of acht zoveel geld gehad.

If you build it, they will come

Daar zijn een aantal redenen voor aan te wijzen, maar een ervan is dat mensen nu definitief denken dat EV’s de toekomst zijn en dat Tesla een dominante rol gaat spelen op de nieuwe automarkt. Het maar al te graag door Musk herhaalde adagium luidt dat Tesla elke auto die het kan bouwen ook verkoopt. Toch is het dan wel een beetje gek dat de productielijnen van de Tesla Model S en Tesla Model X binnenkort achttien dagen stilgelegd worden. Werknemers worden in die tijd een weekje betaald en worden voor de rest van de tijd aangemoedigd zich vrijwillig in te zetten voor de zaak.

Vraag voor Model S en Model X tanende

Volgens kwaliteitspublicatie Mashable, strookt dit niet met het verhaal dat de vraag naar de modellen zo groot is als Musk ons wil doen geloven. Op basis van een rapportage van CNBC, concludeert men dat de Model X en Model S in het kwartaal dat eindigde op 30 september slechts elf procent van de Tesla-verkopen voor hun rekening hebben genomen. Nou is het totaal aantal verkochte Tesla’s door de Model 3 en Model Y natuurlijk gestegen, dus die procentuele neergang van de Model S en Model X hoeft niet direct heel spannend te zijn. Doch onze eigen @wouter heeft even de autoblog-Casio afgestoft en ontdekt dat de malaise ook uit absolute getallen blijkt. Kijk maar naar onderstaande grafiek.

grafiek

Lang in de tanden

Je ziet dat de Model S en Model X een lange aanloop hebben gehad naar hun verkooppiek, maar dat ze hun beste dagen nu toch achter zich hebben liggen. Althans, tenzij er nog een miraculeuze LL Cool Jesque comeback komt. Op zich geen wonder ook, als je bedenkt dat de Model S al in 2012 op de markt is gekomen. In een normaal autoleven zit je dan gewoon in de eindfase.

Plaid

Echter, Tesla heeft voor zover wij weten nog geen opvolger in de pijplijn zitten. In plaats daarvan heeft het de hoop gevestigd op de Plaid-versies, die de topmodellen volgend jaar om moeten toveren in über-bleppers. Denk jij dat het voldoende is om de topmodellen van Tesla nieuw leven in te blazen? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model S en Model X nog veel duurder
  • De nieuwe Tesla Model S is nog steeds niet af
  • Tesla Model Y
    "Elon Musk wilde stuur achterwege laten voor Tesla Model Y"
  • Tesla Model S en Model X krijgen geen gewoon stuur

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, Elon Musk, model-s, model-x, Tesla, Video

Vorig bericht: « Uitslag Formule 1: Grand Prix van Abu Dhabi 2020
Volgend bericht: Verstappen: “Je moet ze een beetje nerveus maken” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pascal zegt

    13 december 2020 om 17:13

    De grootste concurrent voor de Model S is momenteel de Model 3 en Y. Voor de Model X kan ik me voorstellen dat er inmiddels veel concurrentie is, een E-tron of EQC zijn gewoon mooiere/sjiekere auto’s. (al vraag ik me af of ze net zoveel ruimte bieden). De Model 3 krijgt binnenkort de nodige extra concurrentie te verduren, nu o.a. VAG lekker op stoom begint te komen in EV-land.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      14 december 2020 om 11:12

      @Pascal: Ik vind het eerder indrukwekkend dat een auto die in de basis een decennium geleden is ontworpen nog zó concurrerend kan zijn. Ik ben geen groot Tesla liefhebber, vind persoonlijk alles wat ze bouwen op de model S na, gods en godsgruwelijk lelijk. Aan de andere kant kan ik niets anders dan ontzag hebben voor wat Musk heeft gedaan.

      Natuurlijk zijn er mensen die zeggen dat Tesla’s alleen verkopen omdat er flinke subsidie op zit, dat is waar. Maareh…newsflash, diezelfde subsidie hadden merken als VW, MB, Audi of BMW ook kunnen krijgen als ze op tijd een elektrische auto op de markt hadden gebracht die zo efficiënt en concurrerend is als Tesla. Kwestie van don’t hate the player, hate the game.

      Dan zijn er nog steeds merken die met droge ogen slogans als “voorsprong door techniek” durven te hanteren…

      Login om te reageren
  2. Aad zegt

    13 december 2020 om 17:27

    Nee

    Login om te reageren
  3. reactief zegt

    13 december 2020 om 17:29

    Het is weekend. En geen weekend zonder negatief Tesla nieuws van Jaapiyo…
    Maar kom op.. Er moet vast iets wat echt is negatief is te zeggen zijn toch?

    Want niemand wil meer een Tesla Model S of X slaat nergens op als je je eigen grafiek bestudeerd.
    2020 Q1 zo’n 11.000 verkopen. 2020 Q3 ruim 15.000 verkopen. Een whopping stijging van 45%.
    Een meer logische kop had dan toch echt geweest: Verkoop Tesla Model S en X stijgt explosief!

    En in perspectief: In de eerste drie kwartalen van 2020 (in totaal) zijn er 11.000 Taycans verkocht…

    Login om te reageren
    • pjoes zegt

      13 december 2020 om 17:43

      Heb 3 plaids in kofferbak liggen…

      Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      13 december 2020 om 17:58

      @reactief: slechte vergelijking omdat er op de Taycan nog giga levertijden zitten en de S en X uit voorraad leverbaar zijn. De Taycan orders ipv aantal geleverde auto’s moet je dan vergelijken, denk dat die een stuk hoger liggen dan de S en de X ondanks de giga meerprijs van de Taycan..

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      13 december 2020 om 18:27

      Er waren inderdaad nog wel wat andere dingetjes ook *kuch* JP Morgan *kuch*.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        13 december 2020 om 19:55

        @jaapiyo: die zitten er al jaren naast, waarom hebben ze nu opeens gelijk?

        Login om te reageren
        • frank2b zegt

          13 december 2020 om 21:02

          @flutterby: Kwestie van volhouden. Ooit heb je gelijk! :)

          Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      13 december 2020 om 18:47

      @reactief: Jaapiyo moet keihard doorgaan met negatief Tesla nieuws. Die EV rommel zijn geen echte auto’s, maar gewoon veredelde kermis botsautootjes.

      Login om te reageren
      • Paul58 zegt

        13 december 2020 om 19:32

        @venividivici: pfff ‘veredelde kermisauto’s’. Origineel;) Persoonlijk snap ik die afgunst niet zo. Wat maakt jou het uit jij hoeft er niet in te rijden toch. Ik ben zelf groot liefhebber van klassieke en youngtimer auto’s en geniet elke dag van het geluid van mijn busso V6. Daarbuiten vind ik die kermis auto’tjes juist best leuk. Niet speciaal qua looks of emotie maar vooral het feit dat Tesla lekker eigenwijs is en zorgt voor opschudding. De techniek en autonome techniek vind ik gewoon leuk. Eigenlijk appels met peren.

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          13 december 2020 om 20:48

          @kevin1989: Dan zijn wij het eens (afgunst is alleen niet het juiste woord van je). Enige waar ik mij tegen verzet is dat de verbrandingsmotor (de échte auto’s met karakter en emotie) langzaam verbannen zou moeten worden.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            13 december 2020 om 23:47

            @venividivici: karakter en emotie zit in de mens achter het stuur, niet in de motor onder de motorkap.

            Login om te reageren
            • rocko zegt

              14 december 2020 om 12:22

              Duidelijk geen petrolhead.

              Login om te reageren
          • flutterby zegt

            14 december 2020 om 07:17

            @venividivici: een paard heeft daadwerkelijk karakter en emotie, een brandstofmotor die uit de fabriek rolt niet. Je lijkt iets te gevoelig voor marketing.

            Login om te reageren
        • Bor zegt

          14 december 2020 om 10:06

          Kevin, als jij die electro autootjes zo leuk vindt mag je van mij al de verwerkingskosten die er aan vast zitten(ongelooflijk zware metalen en ernstig grote vervuiling) lekker alleen met al die belasting onduikers betalen(want dat is de rede waarom de Nederlander zo’n hok koopt). En dat is echt niet voor de natuur. Die lijd hier alleen maar onder. En vergeet de kinderen van nu niet. Die kunnen later opdraaien voor de kosten die jullie creëeren met je leuke electro autootjes! Oh ja, heb je de nieuwste i Phone al met ook zo’n mooie batterij? Niet dat de telefoon kapot is, maar ik wil gewoon het nieuwste van het nieuwste. Ik zeg “piss off” met je leuke autootjes en telefoons!! Jullie versnellen alles alleen maar en ik ga daar niet voor betalen!!! Sterker nog, mijn kinderen ook niet!!!!!!!!!!??????

          Login om te reageren
      • nissanfairladyz zegt

        14 december 2020 om 04:32

        Zeg je terwijl je constant zoek gereden wordt door ze waardoor je nu zo’n zure reactie plaatst. :) ach lieverd wat is het leven hard. Daar sta je dan bij de Macdonalds met je gepimpte Golf GTI als je petje maar goed zit he.

        Login om te reageren
      • pupieke99 zegt

        14 december 2020 om 15:12

        100% gelijk echte botsauto’s die tesla’s heb het kunnen vaststellen mijn huisarts heeft onlangs een klein tikje gekregen van afdraaiende auto gevolg er stond geen voorkant meer aan had de eerste indruk dat hij tegen 70kmu op boom was gegaan gewoon brol expertise is geweest en als pertotal verklaard wa nen brol is da.

        Login om te reageren
    • Philip - EQC zegt

      13 december 2020 om 22:46

      @recreatief als je Taycan als referentie gebruikt dan moet je ook e-Tron meenemen, ze zijn van dezelfde groep, waar met wat fantasy een Model S met Taycan vergeleken kan worden en Model X met e-Tron … en dan ziet het er plots heel anders uit … al zeker als we alleen naar de Europese markt kijken … in Amerika houdt Tesla nog wel stand, maar in Europa … ander verhaal!

      Login om te reageren
    • Jack zegt

      13 december 2020 om 23:10

      Heb zelf een X. Gaat veel langer mee dan mijn vorige Volvo’s. Misschien is dat het probleem. Mensen lopen al sinds de jaren zestig te zeiken over het bolletje op de versnellingspook. De auteur waar je aan refereert heeft hetzelfde, vooral doorzeiken over de kleur van het pookje. En het is idd weekend.

      Login om te reageren
    • dwfc zegt

      13 december 2020 om 23:40

      Dat is juist Reactief doch voor elke Taycan moet Tesla 4 models 3 verkopen om dezelfde bruto winstmarge
      te behalen! Nooit gelezen dat de moneymaker van VW group Porsche is. Mercedes hun verdienmodel is niet substantieel de A of B klasse, maar de S klasse en alles daarnaast of daarboven. Tesla heeft een geweldige grote sprong gemaakt van 2017 naar 2018 in het verkochte aantal units, met een groeiratio van 2.4 ! Doch van 2018 naar 2019 was dit nog maar 1.95 !
      We zullen weldra kennis krijgen welke de groeiratio van 2019 naar einde 2020 zal zijn.
      Ik kan je met de info die nu reeds beschikbaar is melden dat dit lager zal uitvallen dan 1.95 !
      Natuurlijk kan men niet blijven verdubbelen, doch na pakweg 6 jaar competieloos de markt te hebben veroverd zie je dat de groeiratio met competitie nu wel sterk daalt. Groepen zoals VW en toyota met afgerond een 10.000.000 verkopen per jaar duw je niet zomaar uit de markt. Tesla’s volume moet dus nog x 20 om de evenknie te worden !! Met 500.000 stuks per jaar is en blijft Tesla een niche speler.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        14 december 2020 om 08:13

        Wie heeft het over winst… Ik reageer gewoon op de onzinnigheid van dit artikel.

        Er wordt beweerd dat niemand meer een Tesla S of X wilt terwijl de verkopen dit jaar dus zo’n 45% zijn gestegen…
        En dat dat aantal ook nog steeds hoger is dan de Taycan…. Dus dit artikel gaat gewoon nergens over, en heeft maar één doel, clicks en reacties uitlokken. Succes dus voor Jaapyio, want dat is gelukt. En het gaat niet eens meer over de inhoud….

        Login om te reageren
  4. faithnomore zegt

    13 december 2020 om 17:47

    Ik ben absoluut geen taalheld, maar deze titel is zelfs voor mij te grof :-)

    Ik vermoed dat het combinatie is van “ niemand wil nog” en “mensen willen geen tesla meer”

    Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    13 december 2020 om 17:52

    Ik weet niet of een nieuw topmodel de boel gaat ‘vlot trekken’. In het begin zag je de P85D en alle performance modellen nog best veel. Tegenwoordig zie je veel minder Performance modellen bij de S. De gewone accu’s zijn nu dermate voldoende dat er minder vraag is voor de P modellen lijkt wel. De Plaid zal ongetwijfeld verkopen. Fans genoeg. Maar de piek cijfers van weleer wordt lastig vrees ik.

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      13 december 2020 om 18:47

      @E34M5Touring: Laten we toch echt hopen dat niet alleen de techniek een update krijgt, maar vooral het interieur en een facelift aan het exterieur.

      Login om te reageren
      • nissanfairladyz zegt

        14 december 2020 om 04:36

        Dat is het ook een beetje. Met wil graag zoet gehouden met een nieuw frontje etc, met exact dezelfde of marginaal betere techniek onder de motorkap. Men wil gewoon voor de gek gehouden worden. De Tesla Model S is meer verandert onder de motorkap dan qua looks. Een 2019/2020 model is aanzienlijk anders dan een 2013 model. Veel meer dan bijvoorbeeld de verandering tussen een nieuw model van een ander automerk. Alleen zie je dat niet…

        Login om te reageren
  6. Evert zegt

    13 december 2020 om 17:57

    Als je mee wil blijven tellen dan denk ik dat je een model op tijd weer moet vernieuwen. Ook de huidige rijders wil je verleiden om een nieuw mode te kopen en niet hetzelfde model. Anders koopt iemand toch een 8 jaar oude auto in plaats van een nieuw model.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      13 december 2020 om 20:00

      @lexus1981: Er is in die 8 jaar wel heel veel veranderd hoor. Eerder heeft Tesla al genoemd dat de S en X geen focus heeft en verwaarloosbare bijdrage heeft aan de winst.

      Login om te reageren
      • Evert zegt

        13 december 2020 om 22:40

        @flutterby: onderhuids zeker. Maar dan hadden ze het beter net zoals VW kunnen doen met de golf 6 en 7. Andere uitstraling en je hebt een ‘nieuw’ model.

        Wat betreft de winstgevendheid dat weet ik dan niet, maar gaan ze beide modellen dan zo maar af serveren?

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          14 december 2020 om 07:15

          @lexus1981: ja, de S en X worden enkel aangehouden juist omdat er vraag naar is. Overigens zie ik ook geen enkele concurrent binnen deze prijsklasse zoveel EVs verkopen als Tesla.

          Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      13 december 2020 om 20:17

      @lexus1981: precies dat. Je kan als autofabrikant niet meer weg komen met een model uit 2012.
      Oude wetten in de auto industrie waar het nieuwe Tesla nu kennis mee gaat maken.

      Login om te reageren
      • Robin zegt

        14 december 2020 om 09:39

        Model uit 2012?
        In 2014 introductie Autopilot met Mobileye technologie
        In 2015 introductie electromechanical brakes en Ludicrous mode
        In 2016 was er de Facelift met HW 2.0, HEPA filter, lader met groter vermogen… En optie solid glass roof
        In 2017 kwam er HW2. 5
        In 2018 MCU 2.0
        In 2019 kwam smart air-suspension en nieuwe motor, waardoor grotere range

        Dat is zonder de veranderingen aan motoren, range upgrades, batterij van 40 tot 100kWh

        Om een idee te geven van de motoren, hier maximaal te bestellen vermogen:
        2012: 285-350 kW
        2014: 285-397 kW
        2015: 285-560 kW
        2016: 285-568 kW
        2019: 415-580 kW

        Alle wijzigingen:
        https://tesla-info.com/blog/tesla-model-history.php

        Geen enkel merk/model krijgt zoveel veranderingen per jaar. Meestal om de 4 jaar een wijziging met hooguit facelift tussendoor.
        Facelift is nu 4 jaar geleden, dus een paar wijzigingen in exterieur en interieur zouden wel mogen.

        Login om te reageren
    • dwfc zegt

      13 december 2020 om 23:47

      Correcte analyse!

      Login om te reageren
    • quincy zegt

      14 december 2020 om 00:47

      De mensen die ik ken met een Model S en vooral de X, die hebben nog geen behoefte die te vervangen. Zeker nu de computer vervangen kan worden voor een nieuwe en snellere variant, kan de auto weer prima even mee geven ze aan. Ik denk dat dat bijdraagt aan lagere verkopen. Plus een aantal Model X rijders die wachten op de Model Y, omdat die ook al ruim genoeg is.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        14 december 2020 om 07:28

        Lijkt me een heel plausibele verklaring. En misschien is het een onbedoeld effect dat juist door het aanbieden van updates er minder nieuwe auto’s verkocht worden, maar op zich is het wel positief.

        V.w.b. duurzaamheid zou het heel goed zijn als voorgeprogrammeerde veroudering plaats zou maken voor producten die langer mee gaan en waar de behoefte ook lager is om die na een aantal jaar te vervangen omdat ze nog steeds mee komen, mede doordat er lange tijd updates aangeboden worden.

        Login om te reageren
  7. Variomatic zegt

    13 december 2020 om 18:07

    Die plaids gaan niks helpen, die gaan alleen maar rechtuit harder, wat boeit dat nou? Onderstel, remmen etc. is niks veranderd aan de plaid. Uit de recente AMS test bleek al dat de model S het op alle fronten aflegt tegen de Taycan en gewoon eigenlijk een inferieur product is met verwarming die raar hard blaast, launch control die het na een paar keer laat afweten etc. https://www.auto-motor-und-sport.de/test/porsche-taycan-turbo-s-tesla-model-s/

    Denk ook dat de aanzienlijk goedkopere EV concurrentie uit China het Tesla heel lastig gaat maken: dat zijn Chinese autobouwers die al veel langer meedraaien in de automobielindustrie en die met kwalitatief vergelijkbare of waarschijnlijk betere producten fors onder Tesla’s prijzen gaat duiken..

    Login om te reageren
    • kemp86 zegt

      13 december 2020 om 18:31

      @variomatic: taycan is ook de veel duurdere en nieuwere auto dus mag ook wel dat deze beter is. Model S keer vernieuwen zou wel strak plan zijn. De nieuwe zijn stuk beter dan die uit 2012, maar in de basis niet echt nieuw nee. Wel nog steeds mooie auto. Props voor Elon hij heeft deze markt geheel zelf aangeslingerd.

      Login om te reageren
    • Pascal zegt

      13 december 2020 om 18:39

      Knap zeg van Porsche, om een 8 jaar oude auto voorbij te streven. Alhoewel, de Model S kan nog altijd 95% van wat de Porsche kan, maar dan wel voor € 80.000 euro minder. Het verhaal over ‘inferieuriteit’ ligt ook wel wat genuanceerder. Heb je de verhalen over afwerkings- en softwareproblemen bij de Taycan al gezien? Ik wel.

      Login om te reageren
      • Variomatic zegt

        13 december 2020 om 19:30

        @Pascal: laten we het omdraaien: na 8 jaar hadden ze bij Tesla genoeg tijd om die auto op orde te krijgen, dat is kennelijk niet gelukt. Zelfs zoiets basaals als degelijk ontworpen draagarmen niet. En de hick-ups bij de model-intro van de Taycan vallen in het niet bij de toenmalige opstartproblemen van Tesla. Het prijsverschil van de testwagens is overigens maar 40k, geen 80.

        Login om te reageren
        • Charles Taycan 4S zegt

          14 december 2020 om 00:11

          @variomatic, klopt idd hetgeen je schrijft ! echter valt het voor sommigen niet mee om toe te geven dat ze ingehaald zijn door de concurrent…?

          Login om te reageren
          • nissanfairladyz zegt

            14 december 2020 om 04:46

            Wat voor motor heeft de Taycan? 1. 1. Een ouderwetse PM motor.
            Of 2. Een moderne PM assisted synchronous reluctance motor?

            Nummer 2, is veel moeilijker qua software goed te krijgen. Maar meer power per kilo/volume en efficienter.

            Kijk ik wil niet lullig doen ofzo. Maar als je qua elektrotechniek kijkt naar de aandrijflijn. Is het gewoon simpel. De Taycan heeft een dikke PM motor die niet efficient is, overgedimensioneerd koelsysteem wat meer energie vraagt. Maar dat is nodig voor de track. Het 800Volt systeem is wel mooi. De Taycan verbruikt gewoon best veel. Deels omdat hij natuurlijk ook meer downforce heeft en ander onderstel en koelsysteem.. maar qua motor hadde ze een betere kunnen uitkiezen.

            Ga er dan ook vanuit dat een nieuwe ontwikkelde Porsche EV behoorlijk beter gaat zijn qua efficientie en power. Ook omdat ze veel gaan leren uit deze eerste Taycan. Kijk daar wel naar uit. Het is jammer namelijk dat er Europees veel subsidie uitgestoken is naar elektromotoren. En daaruit als conclusie kwam dat het type motor dat Tesla gebruikt de beste optie is.(er is geen Tesla genoemd… en het onderzoek was gedaan voordat de Model 3 uitkwam) En die Duitsers maar gewoon lekker arrogant dom een andere weg inslaan met veel te veel dure permantente magneten. In plaats van goedkoop pisbakstaal wat beter presteerd!!

            Login om te reageren
      • dwfc zegt

        13 december 2020 om 19:41

        Oei … zet hier eens wat info op

        Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        13 december 2020 om 20:01

        @pascal, even ter uwer informatie, de Taycan 4S begint in NL bij €110.000,- en in het voorjaar van 2021 komt de Taycan RWD voor onder de ton…..Succesnummer, meestverkochte Porsche in EU en gelukkig weinig problemen.?? Ps, heb contact met diverse zeer tevreden Taycan eigenaren.

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          13 december 2020 om 20:52

          @Charles Taycan 4S: Ik krijg bijna (mede door uw aangemaakte accountnaam) het gevoel dat u gewoon een werknemer bij Porsche bent ?

          Login om te reageren
          • Charles Taycan 4S zegt

            13 december 2020 om 23:52

            @veni, haha! Nee hoor, ik zit aan de andere kant van die tafel!?

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              14 december 2020 om 07:18

              @Charles Taycan 4S: werkgever bij Porsche? Makes sense.

              Login om te reageren
              • Charles Taycan 4S zegt

                14 december 2020 om 09:06

                @flutterby, haha! Nee hoor ook niet!?

        • Pascal zegt

          13 december 2020 om 21:20

          @charles alle begrip voor dat je de wereld door een Porsche-brilletje ziet na het bestellen van een Taycan, maar beetje jammer dat vervolgens elke vorm van nuance ineens verdwijnt en een ander merk ineens ‘helemaal niets’ meer waard is.

          De werkelijkheid ligt in het midden: Tesla heeft als pionier fantastische dingen gedaan en is nog steeds dik de leider op diverse fronten. Porsche heeft daar een zeer begeerlijke, prachtige, dure auto tegenover gezet waarvan het volkomen logisch is als men die boven een Model S kiest. Kijk, is zo’n een klein beetje nuance nu zo moeilijk?

          Het heeft overigens niet zoveel nut om vanaf-prijzen te noemen bij Porsche; voor die prijs zit er nog niet eens stoelverwarming in. Tel er maar gewoon 20k bij op voordat het uitrustingsniveau in de buurt komt van die Model S.

          Login om te reageren
          • Charles Taycan 4S zegt

            14 december 2020 om 00:01

            @pascal, ik heb alle respect voor het bedrijf en merk Tesla en hetgeen dat bedrijf gepresteerd heeft in relatief korte tijd. De tijden veranderen. Inmiddels zijn er diverse concurrenten op de markt en is Tesla al langszij ingehaald door Porsche met hun Taycan. Dus dat ik Tesla zoals jij schrijft ‘ helemaal niets’ vindt daar kun je mij niet van betichten. Maar ik ga niet mee in hyperig Teslafielen gedrag…?

            Login om te reageren
            • Pascal zegt

              14 december 2020 om 08:20

              @charles als je een Taycan en een Model S naast elkaar zet, zie je dat zij slechts op deelgebieden beter zijn dan elkaar. Je kunt dan onmogelijk concluderen dat de Model S ‘langszij en ingehaald is’ door de Taycan als geheel; het zijn gewoon andere auto’s met elk hun sterke maar ook zwakke punten.

              Dat is wat ik bedoel met een ‘Porsche brilletje’ op hebben :)

              Login om te reageren
              • Charles Taycan 4S zegt

                14 december 2020 om 09:55

                @pascal, ik begrijp wat je bedoelt. De perfecte auto bestaat niet, alleen het ene merk benaderd de perfectie iets dichter dan het andere merk…? Alles draait bij de keuze van een auto om persoonlijke voorkeuren , voor jou belangrijke aankoopmotieven, ervaringen en geld….

            • crepito zegt

              14 december 2020 om 08:27

              @Charles Taycan 4S: Hyperig teslafielen gedrag. Ik denk dat je even je eigen reacties moet lezen, maar dan Tesla moet vervangen door Porsche ….

              Login om te reageren
        • jdeboer zegt

          14 december 2020 om 08:02

          Ach die Charles, al jaren 24/7 alle sites spammen met zijn liefde voor Porsches. Denk je nu echt dat iemand hier of op AW je nog serieus neemt?
          Als troll ben je allang ontmaskerd.

          Login om te reageren
          • Charles Taycan 4S zegt

            14 december 2020 om 09:24

            @jdeboer, mijn dank weer voor je immer zinvolle, constructieve en vooral niet aflatende positieve , persoonlijke en op de man gerichte bijdrage! Geniet van het leven man! Carpe Diem!??Merci.

            Login om te reageren
    • nissanfairladyz zegt

      14 december 2020 om 04:38

      Plaid heeft 3e motor, ander onderstel, remmerij grotere capaciteit aan koelvermogen net als de Taycan dat heeft. En nog veel meer veranderingen die jij niet ziet misschien. Maar op de track duidelijk aanwezig zijn.

      Login om te reageren
      • Variomatic zegt

        14 december 2020 om 09:44

        @nissanfairladyz: dat was de concept versie, in de productieversie is aan o.a. remmen en onderstel niks veranderd!

        Login om te reageren
    • Robin zegt

      14 december 2020 om 09:43

      Tesla verkocht in november meer Model 3’s in China dan zijn grootste concurrent in heel 2020! Ik denk niet dat Tesla bang moet zijn ?

      Login om te reageren
  8. Charles Taycan 4S zegt

    13 december 2020 om 18:22

    Tja, wie koopt er nog een Tesla Model S van 2012 anno 2020/2021? Ik niet!? De concurrentie is er, de Taycan vanaf 2019 is een succes en rijdt Waanzinnig! Met alle respect voor wat Tesla op EV gebied in vrij korte tijd bereikt heeft moet het nu toch zijn meerdere erkennen in de langszij gepasseerde Taycan…?

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      13 december 2020 om 18:45

      @Charles Taycan 4S: Op basis van performance, handling en premium look&feel wel. Range, efficiency, ruimte, prijs, laadnetwerk, user interface/software, zelfrijdende mogelijkheden is Tesla dan weer ‘king’.

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        13 december 2020 om 19:46

        @crepito, in een Porsche Taycan wil je zelf rijden…. in een Tesla niet….?

        Login om te reageren
      • superhans zegt

        14 december 2020 om 06:29

        Mensen die range belangrijk vinden, kopen geen EV. Mensen die performance belangrijk vinden doen dat ook niet. En dan heb ik het niet over sprintjes bij het stoplicht.

        Login om te reageren
    • dwfc zegt

      13 december 2020 om 20:10

      Velen Europeanen prefereren Duits ….
      VW gaat Tesla decimeren met hun modellen gamma/platform en investeringsbudget van 50 milard
      Audi etc zal hier een ander koetswerk op plaatsen met een premium afwerking.
      Mercedes ontwaakt en BMW blijft ook niet slapen.
      In de AMS van deze week staat een modellenoverzicht tem 2026.
      Tesla zal gas moeten geven …

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        13 december 2020 om 21:23

        Tesla geeft al sinds 2012 gas en daarom lopen ze nu nog steeds voorop. (Met autopilot zijn ze zelfs niet meer in te halen)

        Die verhalen over ‘decimeren’ zijn er ook al sinds 2012. Natuurlijk gaan de Duitsers flink meetellen in EV-land, maar veel van die investeringen bij VW heeft Tesla allang achter de rug. Die geven hun voorloperspositie heus niet cadeau hoor.

        Login om te reageren
        • Philip - EQC zegt

          13 december 2020 om 22:57

          Met Mercedes heb ik ervaring, over andere merken kan ik niets zeggen; en de rij assistentie moet niet onderdoen voor de autopilot van Tesla, waarschijnlijk haal jij de dingen door elkaar en verwijs je naar de 7.500 euro kostende FSD waarbij je zo ongeveer elke 4 á 5 jaar nieuwe hardware moet voor aanschaffen, wegens verouderd en niet meer om vooruit te branden is, hetzelfde voor het grote scherm dat tegen dan zijn beste tijd al wel gehad heeft … op dat vlak is het een computer als elk andere computer.

          Login om te reageren
          • Charles Taycan 4S zegt

            13 december 2020 om 23:47

            @philipc, bonsoir Philip! Ca va? En met de EQC? Goed je hier te zien ipv op Teslaweek.?

            Login om te reageren
            • Philip - EQC zegt

              14 december 2020 om 14:31

              Bonjour Charles, ça fait longtemps, tout va bien ici et avec toi ? Met de EQC gaat het uitermate goed, tot op heden geen noemenswaardige problemen. Verbruik het daarbij horende bereik valt reuze goed mee, in de zomer is zelfs wat men claimt bijna haalbaar (+/- 400 km), in de winter is het natuurlijk minder maar een 350 km is nog steeds haalbaar, wat uiteindelijk beter is dan wat ik verwachte. En tja, Teslaweek …. dat is huilen met de pet op. Veel reageer ik daar nu ook niet meer, plaatje blijft nogal vaak hangen. Heb jij je Taycan ondertussen al of is het nog even geduld hebben?

              Login om te reageren
              • Charles Taycan 4S zegt

                14 december 2020 om 15:02

                @philipc, stuur je een PM…?

          • Pascal zegt

            14 december 2020 om 08:13

            FSD=simpelweg de volledige Autopilot dus er wordt hier (nouja door mij dan) niets door elkaar gehaald. Je kan via Google zelf wel terugvinden dat Mercedes daar helemaal niet bij in de buurt zit en dat het ‘elke 3 jaar computer vervangen’ ook helemaal niet aan de orde is sinds HW3. Voortaan eerst even inlezen voordat je iets plaatst zou wel wenselijk zijn voor een zinvolle discussie.

            Login om te reageren
      • nissanfairladyz zegt

        14 december 2020 om 04:55

        De Europeese merken zijn wakker en hebben nu allerlei elektrische modellen op de markt. Het probeem van Tesla is dus in Europa ook concurrentie. En dat niet alleen, ook concurrentie uit China en USA zelf. (Ford en GM zijn hard bezig). Het probleem in Europa is natuurlijk dat een Tesla aardig wat geld moet aftikken aan de Europeese grens. Iets wat merken in de EU niet hoeven te doen in de interne markt.

        Login om te reageren
        • Robin zegt

          14 december 2020 om 09:56

          GM hard bezig? Ze willen tegen 2025 1 miljoen EV’s verkopen!!
          Tesla zal daar volgend jaar misschien al over gaan en tegen 2025 ergens tussen de 5&7 miljoen waarschijnlijk (Fremont + Shanghai + Berlijn + Austin +???).

          China: november 21.000+ sales van Model 3. Meer dan zijn grootste concurrent in heel 2020!

          Login om te reageren
    • Jack zegt

      13 december 2020 om 23:20

      Ik snap niet waarom je geen Lightning koopt. Gewoon iets uit Nederland, superieur in afwerking en performance.

      Login om te reageren
    • grandmasterb zegt

      14 december 2020 om 22:53

      Nou een Tesla S is van voren en opzij nog altijd veel mooier dan een Taycan. Bovendien komen veel Porscherijders nogal zeer onsympathiek over (sommigen, ik noem geen namen, zetten zelfs in hun profielnaam dat ze er een hebben, nogal erg zum kotzen), dus dat probleem heb je dan ook niet.

      Login om te reageren
  9. 550maranello zegt

    13 december 2020 om 18:36

    Ik hoor geruchten dat Tesla werkt aan de overname van Mercedes Benz… Iemand daarvan ook iets opgevangen?

    Login om te reageren
    • sprankel zegt

      13 december 2020 om 19:15

      Tesla zou kijken om uit te breiden, als ze een merk willen overnemen is Daimler de meest logische keuze maar of Tesla überhaupt een bestaand merk wilt overnemen is niet zeker, of het dan Daimler zou zijn nog minder.

      Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      13 december 2020 om 19:24

      @550maranello: het klopt, en Viktor Muller zal bestuurder worden

      Login om te reageren
      • dwfc zegt

        14 december 2020 om 00:14

        En Musk Duitser

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      13 december 2020 om 19:54

      @550maranello: waarom zouden ze dat willen? Al die legacy meuk heb je niets aan. Hooguit de kennis die er zit is van meerwaarde, maar daar heb je de rest niet voor nodig.

      Elon Musk eigen woorden zijn trouwens geen hostile take over, maar verwacht niet dat de cultuur van beide bedrijven ooit overeenkomt.

      Login om te reageren
      • nissanfairladyz zegt

        14 december 2020 om 04:56

        Fusie is natuurlijk altijd mogelijk he.

        Login om te reageren
    • superhans zegt

      14 december 2020 om 06:33

      Kan me voorstellen dat Tesla of Apple interesse zou hebben in een merk als Saab, Lancia of Alfa Romeo. Dat spreekt wellicht een nieuwe doelgroep aan. Allen merken die mij relatief betaalbaar lijken. Daimler doet meer dan personenauto’s maken en lijkt mij daarom te duur en weinig interessant. Kan me niet indenken dat zij interesse zouden hebben het merk Mercedes te verkopen.

      Login om te reageren
  10. pjoes zegt

    13 december 2020 om 19:01

    Wie koopt er particulier nieuwe auto. Zijn huur / subsidie / lease hokken.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      13 december 2020 om 19:40

      Vrijwel alles in de prijsklasse Model S/X wordt gekocht door ondernemers op hun bedrijf. Van subsidie is geen sprake, wel van belastingkorting. (Dat verschil lijken wel meer mensen niet helemaal te begrijpen)

      Login om te reageren
      • pjoes zegt

        13 december 2020 om 20:58

        Klopt bedoelde ” gewone man / Jan Modaal”. Indirecte belastingen en korting is iets anders dan subsidie, is bekend. Geef het maar een naam.

        Login om te reageren
        • nissanfairladyz zegt

          14 december 2020 om 04:59

          Onzin. Als men het geld niet uitgaf. En steekt in o.a. aandelen wordt er nog minder belasting betaald dan met korting ol belasting.

          Dat is dus anders als subsidie. Je hebt het dus totaal fout met “geef het maar een naam”. Met korting rolt het geld, en komt er gewoon geld in de schatkist. Met subsidie niet.

          Wel even goed blijven nadenken he.. ga je ook zo om met je persoonlijke financien? Dan ga ik er vanuit dat dat niet helemaal op orde is.

          Login om te reageren
    • Charles Taycan 4S zegt

      13 december 2020 om 19:44

      @pjoes, ik…..?

      Login om te reageren
      • pjoes zegt

        13 december 2020 om 20:16

        @Charles: wist 100% zeker dat Charles zou reageren. Kwestie van tijd en even geduld hebben. Wat denk je? is Charles al ??goed hoor. Gaf voorzet met buitenkantje op maat, bal lag al op doellijn en BAM doelpunt⚽?Kom vriend pak de ? de champ uit de Lot, het is je gegund??

        Login om te reageren
        • Charles Taycan 4S zegt

          13 december 2020 om 20:43

          @Pjoes, hahaha! Ik lig dubbel hier! Leuk! Welke naam heb je op AW?

          Login om te reageren
  11. Bram zegt

    13 december 2020 om 20:21

    Deze week net nog een S besteld. Er komt qua range toch niets anders in de buurt?

    Login om te reageren
    • Charles Taycan 4S zegt

      13 december 2020 om 20:57

      @Bram, ten eerste proficiat! In de praktijktesten van diverse journalisten en met name eigenaren blijkt dat de Taycan relatief beter scoort dan hun opgave en de Tesla in de praktijk juist minder… dit geldt ook voor de acceleratietests waarbij de Taycan Turbo S ook wint van de Tesla S met Cheetah mode… bescheidenheid van Porsche die in de praktijk meestal beter presteerd…? Wbt range zit de Taycan 4S Plus op een WLTP range van 464 km….en heb al diverse eigenaren met 500 plus km’s voorbij zien komen.

      Login om te reageren
      • Bram zegt

        13 december 2020 om 21:05

        @Charles Taycan 4S: WLTP van 464 versus 652 km is toch nog een substantieel verschil

        Login om te reageren
        • Charles Taycan 4S zegt

          13 december 2020 om 21:19

          @Bram, zeker… als je het in de praktijk haalt… volgens vele voormalige Tesla eigenaren haalden ze nooit de opgegeven waardes van Tesla…. maar ok, voor mij is range ook minder relevant, rij niet vaak meer dan 300 km per dag dus voor mij is range minder belangrijk dan rijplezier.

          Login om te reageren
  12. rogerzz zegt

    13 december 2020 om 20:35

    Tesla gaat van een redelijke monopolie naar een verzadigde markt inmiddels, en qua prijs is het niet echt een budget-knaller. Voor een Model S van 85k heb je flink wat andere opties inmiddels en die markt is niet zo groot. Mogelijk dat de perceptie ook wel een rol speelt, als ik 7 jaar geleden een Model S zag dacht ik ‘pfoh, geinig/bijzonder’ en inmiddels denk ik eerder aan een bijtellingsknaller waar het speciale wel vanaf is..

    In mijn optiek is Tesla goed qua range en de 0-100 sprintjes, maar ze blijven niet genoeg innoveren ten opzichte van de rest die gewoon prima wagens maakt. Met een ID3 zal 80% van de Nederlandse bevolking gewoon blij mee zijn.

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      13 december 2020 om 20:57

      Van de id3 zijn er in Nederland ondertussen ongeveer 5.000 op kenteken gezet maar staan er meer dan 1000 op Autotrack (met kenteken). Zo’n succes is het echt nog kort in Nederland.

      Login om te reageren
      • bitd zegt

        13 december 2020 om 22:59

        @pramm: zijn die allemaal via Duitse subsidie route gekomen?

        Login om te reageren
  13. mt03 zegt

    13 december 2020 om 20:38

    Gaat het hier nou om haat tegen EV’s in het algemeen of haat tegen Tesla? Ik volg het hier niet. Het lijkt tegen Tesla. Wat doen ze niet goed? De ‘andere’ EV’s worden redelijk gespaard. Nou ja bijzondere reacties iig

    Login om te reageren
    • piebepost zegt

      13 december 2020 om 21:23

      Stuk voor stuk van mensen die van toeten noch blazen weten. Man, stamp eens uit het niets zo’n automerk uit de grond, wie ook maar een procent snapte van wat dat behelst zal niks dan lovende woorden overhebben voor die prestatie. 8 jaar verder en het enige voorbeeld van een auto die in de buurt komt van de S dat men hier kan oplepelen, is een Taycan. Whoohoo, 8 jaar verder, tienduizenden euro’s duurder, en dan nog steeds met een range waar de tranen je van in de ogen springen, evenals alle andere Duitse fop-EV’s. Tesla is nog steeds de benchmark. Ja, grote naden in het interieur, het piept, rammelt en kraakt, maar je kunt tenminste van Groningen naar Maastricht rijden en met een beetje mazzel ook nog terug. Dat lijkt me toch een redelijk basisprincipe van een auto: In staat zijn om van A naar B te rijden,

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        13 december 2020 om 21:39

        Precies dit! Ik snap die haat ook niet… als Tesla je niet aanstaat, dan koop je ‘m toch lekker niet? Wat ze hebben geflikt is gewoon knap, da’s een feit.

        Met mijn Model 3 is trouwens wel echt iets bizars aan de hand; die heeft geen panelgaps en piept/kraakt nergens. Als ik de verhalen van de ‘experts’ hier altijd lees kan dat helemaal niet, dus ik denk dat ik er maar mee terugga!

        Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        13 december 2020 om 21:41

        @piebepost, in de praktijk niet hoor…. papieren range..

        Login om te reageren
        • superhans zegt

          14 december 2020 om 06:34

          Charles, waarom ben jij eigenlijk van Mercedes naar Porsche overgestapt? Je rijdt geen Mercedes meer toch?

          Login om te reageren
          • Charles Taycan 4S zegt

            14 december 2020 om 09:18

            @superhans, klopt. We wilden na vele jaren tevreden MB gereden te hebben wat sportievers met toch ruimte voor de hond. Vandaar de overstap gemaakt naar de 911. En na 3 911’s nu een Taycan besteld.

            Login om te reageren
      • mt03 zegt

        13 december 2020 om 21:52

        @piebepost: kan het beamen. Mijn model 3 rammelt overigens nog van geen kant na 36k. Ook nooit problemen. Mijn Id3 heeft toch aardig wat ergernissen. Echt alle bugs die de revue passeren zijn voorbij gekomen. Behalve dat hij ermee op hield gelukkig. Er valt nog veel te leren bij VW. Zeker de software moet beter, zeer traag en omslachtig.

        Login om te reageren
      • Variomatic zegt

        14 december 2020 om 08:20

        @piebepost: njet, de Taycan werd alleen aangehaald omdat het artikel rept over de Plaid die de aantallen voor Tesla weer wat moet opkrikken. Die Plaid gaat niks veranderen nu de Taycan er is, dat is de boodschap. Je weet zelf dat er inmiddels ook heel veel andere goede alternatieven voor Tesla in de markt zijn.

        Wat range betreft: je onderschat denk ik het dilemma waar de gevestigde autofabrikanten in zitten: meteen EV’s in de markt zetten met een top range kannibaliseert teveel op de rest van het brandstof portfolio, terwijl daar de huidige productiecapaciteit zit waar ie dat nog niet bij de EV modellen zit. Het is dus eerder een kwestie van willen, niet van kunnen. De e-golf is daarom zo lang bewust onaantrekkelijk gehouden. Ook plc speelt een rol: zolang je je het kunt veroorloven zorg je ervoor dat verbeteringen doorvoert à la Iphone: dan creeër je een vervangingsmarkt.

        En zo groot is de noodzaak voor ze ook nog niet: Tesla domineert maar een subsegmentje van hun afzetmarkten, hier in NL en in Noorwegen vinden we het misschien allemaal heel belangrijk, maar in het gros van de markten speelt de EV nog geen of slechts een marginale rol..

        De zeepbel-beurswaardering van Tesla geeft een vertekenend beeld wat dat betreft, maar beurswaarde zegt doorgaans ook niks over de daadwerkelijke waarde van een bedrijf, alleen maar wat de gek over heeft voor het aandeel..

        Login om te reageren
  14. frank2b zegt

    13 december 2020 om 21:04

    Teken aan de wand: “MENÉ MENÉ TEKÉL UPARSÎN.”

    Login om te reageren
  15. teske zegt

    13 december 2020 om 21:18

    Heb jij nou al zo’n Cybertruck besteld? Half America wel

    Login om te reageren
  16. superfunky zegt

    13 december 2020 om 21:50

    Laat ik even bescheiden verwijzen naar tenminste 10 posts van mij vanaf juni tot recent waarin ik al aangaf dat Tesla het hoog segment van de EV markt (S/X) al kwijt is aan de Duitsers en dat het een 1 Model fabrikant is geworden.

    Een fabrikant die zo verschrikkelijk veel vraag heeft naar de 1 Model dat ze niet weten waar ze ze vandaan moeten halen en daarom bijvoorbeeld in China vorige maand de prijs met 8% verlaagde zodat de 1 Model nog in de subsidies van de Chinese staat valt omdat ze er anders nauwelijks eentje van zouden verkopen. In januari gaat het subsidieplafond daar weer 20% naar beneden, dus je weet het al wel.

    Datzelfde zien we gebeuren in Europa waar de 1 Model in de grootste afzetlanden gedecimeerd is (waardoor Musk in NL zelfs ff 7 mio corona steun mocht ophalen, want ja, die -70% komt door corona whoaahh!) en waar de 1 Model in de grootste markten (Duitsland en Frankrijk) opgevreten wordt door (wederom) de Duitsers en de Fransen.

    Ik herhaal het nog maar eens: die fabriek bij Berlijn, die gaat niet open, want de fabriek in Shanghai kan op halve kracht de Europese vraag naar auto’s van deze fabrikant voldoen. Tenzij onze vriend nog wat extra miljarden van aandeelhouders wil verneuken en gewoon die Europese fabriek gaat openen en daarmee zijn duurste productielocatie met alle geweld de deuren laat openen en definitief overcapaciteit voor zijn merk heeft gecreëerd.

    Weet je wat het probleem is met deze fabrikant? In het land der blinden was éénoog een tijd (subsidie)koning, maar nu de markt begint te komen, blijkt het aanbod niet te matchen met de vraag.
    Het volume in 100% EV zit in de kleine (2e) auto’s of de woon-werk bakken t/m type Golf. Het hoog segment accepteert geen troep en wil premium look & feel, dus ook geen kans voor Tesla. Blijft over de midden-klasse waar de 1 Model in valt en daarin is het best een aardige auto, maar zonder dat fiscaliteit een rol speelt; hoe groot is precies die markt van klanten die in dat segment een auto zoeken met 0-100 binnen 3 sec en 500km range waar je mee naar de camping in Frankrijk kunt met 3 laadbeurten? Dat is niet het volume in de markt, want de meesten kiezen bij gelijke fiscale behandeling dan voor de PHEV.

    Tesla is te laat met de Model 2.
    Niet voor niets kondigde hij die aan nadat hij op uitnodiging van VW de ID.3 reed en de ID.4 in de hangar heeft zien staan. Je kon het zien in zijn ogen: “I am fucked!”

    We gaan nog lachen met dat Tesla. Zou ff checken hoe diep je pensioenfonds er in zit ;)

    Login om te reageren
    • tge2 zegt

      14 december 2020 om 06:05

      @superfunky: Ik vind Tesla intussen wel iets hebben van Lada of Trabant. Iedereen in hetzelfde type auto. Ik vind die electrohype ook wel iets communistisch hebben. Geen verschil meer in aandrijflijnen en geluid en er zelf aan (laten) sleutelen is verboden door de producent of gewoon niet mogelijk. Alleen is de ene misschien ietsje sneller dan de ander.

      Login om te reageren
    • Robin zegt

      14 december 2020 om 11:14

      @Superfunky: Geloof jij je eigen verhaaltje eigenlijk wel?
      De cijfers spreken je nochtans radicaal tegen hoor.
      In China verkocht Tesla meer Model 3’s in november (21.643) dan Xpeng (hun grootste concurrent) in volledig 2020 (21.341)!!

      Momenteel krijgt Tesla in de meeste landen amper nog subsidie; zeker in vergelijking met de andere merken. Toch verslaat het al die andere merken. Het klopt dat Tesla momenteel in zowat slechts 1 segment zit, maar het domineert dat segment. Het maakt ook mooie winst in dat segment (20%+).

      Zelfs met de fabriek in Shanghai op een veel hogere capaciteit dan voorzien was, kunnen ze de vraag in China en Europa niet volgen.

      Wereldwijde verkoop van EV’s in 2020 t.e.m. oktober:
      1. Tesla Model 3 – 260.927
      2. Renault Zoe – 74.124 (volledig ander segment en DE subsidiekoning van Frankrijk en Duitsland)
      3. Wuling HongGuang Mini EV – 52.672 (de Chinese Zoe – opzoeken, hilarisch wagentje)
      4. Tesla Model Y – 52.294 (is nog in volle ramp-up; wordt pas gemaakt sinds maart)
      5. Huyndai Kona EV – 45.693
      6. Nissan Leaf – 41.646
      7. Audi e-Tron – 36.246

      VW ID3 staat nog niet in de top 20, aangezien deze nog maar sinds september geleverd wordt.

      In Noorwegen zag men dat de ID3 zogezegd Tesla Model 3 overklaste. Uiteraard, aangezien er op dat moment massaal ID3’s werden geleverd en de Model 3’s nog onderweg waren. In december zijn er momenteel al meer dan dubbel zoveel Model 3’s verkocht dan ID3’s. Het wordt een mooie strijd :-) de komende maanden/jaren.
      In Denemarken was de Model 3 in september zelfs de best verkochte WAGEN (niet enkel EV dus).

      Trouwens is de ID3 eigenlijk geen rechtstreekse concurrent van de Model 3 of Y. Zelfs Diess zegt dat. Ze zitten in een andere wagenklasse.

      Nederland kun je amper als referentie nemen. Het subsidiebeleid rond EV’s was/is een beetje absurd natuurlijk. Vorig jaar werden ze ook massaal nog op kenteken gezet door de leasingmaatschappijen. Dat zijn verkopen die er dit jaar niet meer bij komen natuurlijk.

      Trouwens opereert Tesla niet vanuit het oogpunt van maximale winst, maximaal marktaandeel… Tesla is een mission-based company. Hun doel: versnellen van de transitie naar groene energie. Dus voor Tesla is de opkomst van ‘concurrentie’ en zeker de opkomst van EV’s in de lagere segmenten, een overwinning. Hoe meer EV’s de concurrentie verkoopt, hoe meer auto’s Tesla zal verkopen. Doel: tegen 2030 enkel nog EV’s in de showrooms.

      Login om te reageren
  17. janesh zegt

    14 december 2020 om 01:46

    Lang verhaal om alleen doorheen te scrollen.
    Waar een mens tijd voor heeft.

    Ik heb 3 jaar geleden een 730d gekocht in plaats van een model s en wordt hier nog steeds heel blij van.

    Login om te reageren
  18. jdeboer zegt

    14 december 2020 om 07:50

    Dat geen hond de nieuwe Golf 8 wil, daar zal je geen autoblogger ooit over horen, en die staat nog aan de start van zijn cyclus.
    Dit laat weer zien hoe sterk de haat jegens Tesla is, alsof het de schuld van Tesla is dat de broem broem auto zijn langste tijd gehad heeft.
    Beter geniet je van de diversiteit die er nu nog is, ik ben vast broem broem mobielen gaan hamsteren.

    Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      14 december 2020 om 09:14

      @jdeboer: ??? Golf 8 is de op één na meest verkochte auto in Europa momenteel, waar heb je het over?

      Login om te reageren
  19. Remko zegt

    14 december 2020 om 08:48

    Zelden zo’n subjectief stuk gelezen. Totaal geen vergelijkingen met andere aanbieders.

    Login om te reageren
  20. remarkable zegt

    14 december 2020 om 23:58

    Comback model S?
    Doe mij liever de comback van @casper bij Autoblog ?

    Login om te reageren
  21. Abdelaziz zegt

    15 december 2020 om 00:28

    Geschiedenis van tesla is veel bijzonderder. Stelletje boeven allemaal

    Login om te reageren
  22. poeperman zegt

    15 december 2020 om 15:40

    Niemand wil NOG een tesla. Óf: niemand wil een Tesla meer.

    Je haalt 2 dingen door elkaar joh

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North