Wint Max Verstappen vanaf pole de laatste Grand Prix van het jaar in Abu Dhabi?
Na een turbulent jaar en een turbulent F1 seizoen, gaan de snelle jongens van de koningsklasse vandaag nog één keer van start voor de zeventiende race van het seizoen. Zoals inmiddels traditie is geworden, vindt deze plaats in het pittoreske Abu Dhabi, op het Yas Marina Circuit. Deze glimmende betonnen speeltuin van Hermann Tilke, staat sinds 2009 op de kalender en heeft ons sindsdien vooral mooie plaatjes opgeleverd.
Spanning bracht het circuit vooral vanwege het feit dat de race vaak de beslissing in het kampioenschap bracht, zoals in 2010 en in 2016. Voor de rest biedt Yas Marina ons meestal niet de meest inpirerende races op. Maar ach, het heeft wel wat, dat starten bij daglicht en dan een beetje doorkabbelend bij donkerte de race en het seizoen eindigen met vuurwerk op start-finish. Zie het een beetje als het skischansspringen in Garmisch-Partenkirchen: normaal zou je het niet kijken, maar het is wel een lekkere traditie op nieuwjaarsdag.
Bovendien is er vandaag een extra reden om te kijken voor Nederlandse fans, daar Max Verstappen mag starten van pole! Voor de Nederlander is dat de derde keer in zijn nog altijd redelijk prille F1 carrière. Eigenlijk zou het de vierde keer zijn, maar de afgepakte pole van Mexico kunnen we niet mee blijven tellen. Dus vanaf vandaag spreken we af dat we het daar niet meer over hebben. Verder wordt de race vooral spannend voor Racing Point, McLaren en Renault. Zij strijden nog om de plekken drie, vier en vijf in het WK van constructeurs. Dat wordt dus hard knokken voor extra milli’s van Liberty Media.
Start
Verstappen heeft dit jaar niet de beste starts van races gehad, maar dit keer komt hij prima van zijn plek. Goed genoeg in ieder geval om de eerste positie te verdedigen in de korte run naar de eerste knik. Sowieso verandert er weinig aan de posities bij de kop van het veld. De top-8 dendert netjes in startvolgorde de eerste ronde door. Ocon is de eerste die een plekje wint, hij gaat van P10 naar P9 ten koste van landgenoot Gasly. Het is echter een tijdelijk genoegen, want al vlug weet Pierre de orde weer te herstellen.
Verstappen slaat snel een gaatje met de teruggeschroefde Mercedes, zoals Hamilton dat normaal in tegenovergestelde richting pleegt te doen. Daarachter zitten vooral een paar teamgenoten dicht bij elkaar, te weten die van Alpha Tauri, Renault en Ferrari. Uiteraard heeft dit het gebruikelijke geharrewar over de radio’s ten gevolg dat je zou verwachten. Met name Ricciardo is kennelijk weer zijn team aan het vragen of hij niet voorbij Ocon geloodsd kan worden. Gasly pakt het beter aan: hij haalt Kvyat gewoon op de baan in met een mooie move. De Rus heeft het lastig en heeft Stroll ook al moeten laten gaan.
In ronde 9 is er pech voor Perez. Ondanks de nieuwe motor die hem een gridstraf opleverde, gaat de Racing Point super stuk voor de tweede keer in drie races. Gelukkig voor Perez won hij dus de derde race in diezelfde drie races, maar vandaag zit zo’n huzarenstukje er niet in. Perez zet zijn wagen aan de kant en de wedstrijdleiding besluit aanvankelijk voor een virtual safetycar te gaan. Daarop besluiten de meeste coureurs, inclusief Verstappen en de Mercs, de pit op te zoeken.
Het lijkt allemaal wel lekker uit te werken voor MV33, want na de stops heeft hij nog steeds een dikke vijf seconden voorsprong op Bottas. Maar, zoals wel vaker dit jaar, kiest de wedstrijdleiding ervoor nu alsnog een ‘echte’ safetycar de baan in te sturen. Daardoor wordt het veld weer helemaal in elkaar geschoven. Max mag dus opnieuw beginnen met zijn voorsprong opbouwen.
Ricciardo en de Ferrari’s kiezen ervoor niet te stoppen en dat levert hen track position op. Maar daarna blijkt wel dat Ferrari gewoon geen snelheid heeft, vooral niet op de rechte stukken. Sainz gaat Leclerc eenvoudig voorbij en daarna krijgt de Monegask Stroll om zijn oren. Die laatste kan CL16 overigens nog wel een keer counteren, terwijl Sainz voor de neus van CL16 voorbij gaat aan Vettel.
Mid Race
‘Chili’ gaat dus lekker, maar kan wel te maken krijgen met een probleempje. De wedstrijdleiding gaat hem namelijk eens grondig onderzoeken. Carlos heeft mogelijk een bekend trucje uitgehaald, dat coureurs wel vaker gebruiken als er double stack pitstops uitgevoerd worden onder safetycar situaties. Als je dan de tweede coureur van je team op de baan bent, is het wel lekker om het veld een beetje op te houden richting de ingang van de pit. Ze mogen je op de baan immers niet inhalen en vervolgens sta je in de pit niet te wachten voor je teammaat terwijl iedereen je daar voorbij prikt. Probleem is alleen: deze handige Harry truc is snoeihard verboten. De FIA gaat dus kijken of Sainz net binnen, of net buiten de lijntjes gekleurd heeft.
Verstappen heeft vooraan het veld ondertussen geen centje pijn. Al rap rijdt hij weer een aantal seconden weg bij de Mercs. Wel roept hij over de radio dat het waarschijnlijk moeilijk wordt om op zijn huidige set hards de finish te halen. Enkele rondes later valt Lil’ Lewis de Nederlander echter bij met exact dezelfde gedachte. Dus dat is ook niet direct aanleiding voor een hoge mate van paniek in de Red Bull pit. In ronde 30 heeft Verstappen zeven seconden te pakken op Bottas, die nog steeds vlak voor zijn teammaat Hamilton rijdt.
Lance Vance Dance jaagt aan de staart van de top-10 al een paar rondes op zijn toekomstig teammaat Vettel, maar bijt zich stuk op de Duitser. Seb is net als Ricciardo op hards gestart en beiden hebben nog geen pitstop gemaakt. Het gedraal breekt de Canadees op, want als een duvel uit een doos gooit Gasly zijn Alpha Tauri brutaal naast de Racing Point. Een ronde later laat PG10 zien aan LS18 zien wat hij beter had moeten doen. Pierre ramt ‘m namelijk ook maar meteen langs de rode Fezza van SV5.
De Duitser wordt daarna een locomotiefje van een trein met Stroll, Ocon en Kvyat. Op de radio roept hij dat hij opgevreten wordt. Leclerc onderstreept het gebrek aan snelheid van de Ferrari door een mooie strijd uit te vechten met…de Williams van George Russell. Nou was het ooit niet zo gek dat een Ferrari vocht met een Williams, maar tegenwoordig is dat niet wat je wil als je de Scuderia bent. Sebastian stopt uiteindelijk maar in ronde 36 en valt terug tot P15, achter Russell en voor Giovinazzi.
Finish
MV33 rijdt op zijn gemakje naar de finish, hoewel hem opeens wel wat kleine problemen opvallen zoals Hamilton dat normaal gesproken vaak heeft. Die voorband blijkt opeens wel erg te vibreren bijvoorbeeld. Dat zal toch niks ergs zijn? Bottas heeft nu tien seconden achterstand op onze held. Hamilton kruipt eerst steeds dichter in zijn staart, maar haakt dan af. Mercedes lijkt het allemaal wel prima te vinden vandaag. Albon blijft trouwens ook in de buurt van de normaal zo oppermachtige Duitse brigade. De Thai rijdt een paar seconden achter Hamilton naar P4.
Vooral daarachter is het spannend voor het goed presterende McLaren en voor Racing Point. McLaren had voorafgaand aan deze race tien punten achterstand op team roze. Nu Sainz is weggekomen met zijn vermeende pitstop-transgressie, stevent de oranje brigade echter af op een blubberdikke puntenscore voor P5 en P6. Na het uitvallen van Perez, zet Racing Point daar alleen de voorlopige negende plek van Stroll tegenover. Daarmee zou McLaren dus gewoon derde eindigen in het WK.
En zo geschiedde. Na een bizar seizoen met een aantal fraaie races, twee bizarre winnaars en een voorspelbare kampioen, dooft het F1 seizoen van 2020 als een nachtkaars uit. Verstappen zal dat terecht een worst zijn, hij pakt toch alweer de tiende F1 zege uit zijn carrière, na een mooie ronde in de kwalificatie van gisteren en een snaarstrakke race. MV33 heeft nu een keer meer gewonnen dan ons aller Valtteri Bottas en sluit het seizoen daarmee af op de best mogelijke manier.
Voor de rest gebeuren er geen heel spannende dingen meer. Alleen team geel laat zich nog een beetje gelden. Ocon pakt Stroll in voor P9 en Ricciardo pakt in zijn laatste ronde voor Renault nog de snelste ronde van de race. De twee Mercs gaan samen met Max mee naar het podium. Albon komt nog in de buurt van Hamilton, maar die laatste weet daar wel raad mee. Norris en Sainz tikken met P5 en P6 achter de Red Bulls en Mercs P3 bij de constructeurs binnen voor McLaren. Ricciardo wordt zevende en rond samen met Gasly, Ocon en Stroll de top-10 af. Kvyat eindigt na een goede kwalificatie net buiten de puntjes, voor Raikkonen, die op zijn oude dag wel gewoon even de twee Ferrari’s achter zich houdt met zijn Alfa.
Dan maar snel over naar de mooie afscheidsboodschappen van de verschillende coureurs, waarna we over kunnen naar de speculaas van de winter en vooral (hopelijk) naar de seizoensopener van 2021 in maart. Is het al 2021?
UPDATE: Max Verstappen heeft toegegeven dat hij niet zoveel problemen met zijn banden had als hij tijdens de race over de radio suggereerde.
Volledige uitslag Formule 1 Abu Dhabi 2020
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Bottas – Mercedes
- Hamilton – Mercedes
- Albon – Red Bull
- Norris – McLaren
- Sainz – McLaren
- Ricciardo – Renault
- Gasly – Alpha Tauri
- Ocon – Renault
- Stroll – Racing Point
- Kvyat – Alpha Tauri
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Leclerc – Ferrari
- Vettel – Ferrari
- Russell – Williams
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Latifi – Williams
- Magnussen – Haas F1
- Fittipaldi – Haas F1
DNF
Perez – Racing Point
Jan de Vries zegt
Sterk gereden door Max, maar helaas een saaie race. Zelf in midfield weinig spanning door oa uitval van Perez. Tevens opvallend lage pace van Mercedes waarbij Bottas op het laatst wegreed bij Hamilton. Benieuwd naar de debrief van Mercedes deze week. Al met al een apart jaar, benieuwd naar volgend jaar na de stoelendans!
wildbeest zegt
@caymans: geen ham volgend jaar bij benz?
toyotafortuner zegt
T is misschien niet de meest spannende race. Maar vgm was dat bijna nooit echt anders geweest hier. Belangerijker dan dat is dat Max lekker vanaf start tot finish zijn leiderschap hield. Verder wel zonde van Perez die weer uitviel. Hopelijk was dat niet zijn laatste race. Please RBR, laat m voor jullie racen!
giel zegt
@toyotafortuner: ik hoop het laatste met je mee! Echter denk ik wel dat albon met deze prestatie wat punten heeft gescoord..
rolov zegt
@giel: albon was echt waardeloos . Hoe kan het dat hij zo achter de mercs bleef en Max uitliep .
giel zegt
@rolov: omdat Max veel sneller is. Daarom moet ‘ie juist vervangen worden :)
quincy zegt
Dat is ook een oplossing: Max vervangen, zodat Albon sneller lijkt ;-)
harrie zegt
Mwah het is een beetje een nikszeggende 4e plek in zo’n bandenspaar circus als vandaag.
toyotafortuner zegt
@giel: hij deed gewoon wat ie moest doen.
maferick74 zegt
@toyotafortuner: nee dan had ie de mercedessen moeten aanvallen… dan deed ie wat ie had moeten doen maar hij kwam alleen dichterbij door het bandensparen van de eerste 3
Robert zegt
Tja, als Mercedes vooraf aan de start al toegeeft dat ze de motoren van zowel Hamilton als Bottas hebben geknepen om de boel heelhuids over de finish te brengen, dan weet je al dat ook Verstappen alleen nog maar hoeft te consolideren. Tof dat – ie wint, maar dit zal ongetwijfeld een overwinning zijn geweest die verder weinig in het collectieve geheugen zal blijven hangen.
harrie zegt
Vreemd dat Mercedes niks probeerde qua alternatieve strategie met Hamilton.
pa045 zegt
@harrie: hoezo vreemd? Er is een safetycar en dan krijg je pitstops. Voor de rest geen stops meer geweest in de top. Wat zou het alternatief moeten zijn?
pjoes zegt
Strategie simpel 2 rode vóór en 2 witte achter en 1 gele bovenop als resere meenemen?
Robert zegt
@harrie: ik denk dat dit alles te maken had met het feit dat ze geen risico wilden lopen met de tweede plek in de eindrangschikking voor Bottas. Het zou toch wel een smet op het blazoen van Mercedes zijn geweest als Verstappen zich met de Red Bull tussen die twee superieure wagens in had genesteld – wat overigens waarschijnlijk nog wel werkelijkheid zou zijn geworden als -ie niet 5 DNF’s op 17 races had gescoord.
vaakbenjetebang zegt
@harrie: Ik had eigenlijk ook wel verwacht dat ze hem tijdens de (V)SC niet binnen zouden halen om dan vanuit track position te proberen een aanval te doen. Maar zelfs dat zat er niet in vandaag.
brammetjedeb zegt
@vaakbenjetebang: waarschijnlijk =100% zeker bedoel je? Red bull en honda moeten werken aan de betrouwbaarheid, het gat moet zo klein mogelijk gehouden worden qua vermogen en Max moet de rest doen. We gaan het zien volgend jaar!!
retetikker zegt
MAX wordt gewoon dit jaar WERELDKAMPIOEN!!!1!11
Oh wacht…
Toch leuk voor Verstappen dat hij af en toe een race kan winnen, maar hier zijn heel veel spreekwoorden op los te laten.
VeniVidiVici zegt
@retetikker: Nee helaas… leuk geprobeerd, maar je bent niet grappig.
ericd zegt
Max gefeliciteerd. Olav weer lekker gecommentatord. Jack moet op cursus Engels.
lekkerlinksrijden zegt
@ericd: Nou, dhr Mol zat er weer een paar keer goed naast met de rijders
SpiderIV zegt
@lekkerlinksrijden: is ook heel lastig, beide auto’s van Ferrari zijn rood, beide Renaults geel-zwart en zo. Heel ingewikkeld ?
vaakbenjetebang zegt
De typische optocht die je verwacht op deze baan werd weer eens bewaarheid. Entertainmentwaarde was weer laag. Mooi voor McLaren dat ze derde worden, goed voor Verstappen om toch nog een race op zijn naam te schrijven en verder verveelden we ons allemaal de blaftief.
kniesoor zegt
@vaakbenjetebang: ‘blaftief’ . . . die houden we erin ! ?
mashell zegt
Sympathiek van het team van Mercedes dat ze ook eens een ander laten winnen.
bramos zegt
Ik snap niet dat ze bij Perez motoronderdelen vervangen hebben zodat hij achteraan moest starten… als je 3 de kan worden in de constructeurs doe je dat toch niet!
Henkie zegt
Tja als je geen goede motoren meer hebt is dat de enige optie. En voor dat de (ik vermoed) bak plof zei was die goed op weg. Zat nog niet ver achter Stroll namelijk. En het enige wat ze moesten doen was met beide auto’s in de punten rijden. En McLaren had geen 3de plek.