• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Niet eerder dit jaar kon je zo goedkoop tanken

Auteur: RubenPriest, gepost 6 maart 2020 om 10:58 – 36 Reacties

Niet eerder dit jaar kon je zo goedkoop tanken

Goedkoop is relatief in dit verhaal. De prijs voor benzine en diesel is in Nederland nog steeds fors natuurlijk. Nu is echter een gunstig moment om je bolide vol te gooien.

Terwijl het coronavirus de wereldwijde economie verstoort, heb je als doodgewone consument ook met wat voordeeltjes te maken. Door de dalende olieprijs kun je goedkoper brandstof tanken.

Uit cijfers van brandstof-zoeker blijkt dat je in Nederland al voor 1,52 euro per liter Euro95 (E10) kunt tanken. In vergelijking met 1-1-2020 is de adviesprijs voor een liter benzine al met zo’n zes cent gedaald. Zolang de vraag naar olie niet toeneemt zullen de brandstofprijzen ook niet stijgen. Tot nu toe is vandaag het gunstigste moment om de auto af te tanken, maar het kan zomaar zijn dat je de komende dagen nog wat centjes per liter goedkoper uit gaat zijn.

Hoewel de olieprijs keiharde klappen heeft te verwerken, is de brandstofprijs niet extreem goedkoper in vergelijking met bijvoorbeeld het najaar van 2019. Dit komt omdat een groot deel van de brandstofprijs in Nederland bestaat uit BTW en accijnzen. Vergeet ook niet dat er een accijnsverhoging heeft plaatsgevonden per 1-1-2020.

Extra geld besparen

Natuurlijk stoppen de goedkopere brandstofprijzen niet bij de grens. Voor mensen die in de buurt van de grens wonen loont het extra om peut bij de buren te halen. In België ligt de benzineprijs op het laagste niveau sinds een jaar. Uit cijfers van FOD Economie blijkt dat de maximumprijs voor Euro95 (E10) is gedaald naar 1,414 euro per liter. De maximumprijs voor Euro98 (E5) ligt in België op 1,499 euro per liter.

Foto: Lamborghini Aventador Superveloce via @shelldewetering op Autojunk

Ook interessant!

  • Nog een record: ook diesel is nu duurder dan ooit
  • Record: een liter benzine was nog nooit zo duur
  • BREEK: brandstofaccijns al over paar weken omlaag!
    Tankstation Eindhoven laat klanten benzine tanken voor 1,45 euro per liter
  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, Diesel, geld, olie, tanken

Vorig bericht: « Brabus GLS is het tegenovergestelde van asociaal
Volgend bericht: Slachtoffer gevonden na crash door eCall van auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    6 maart 2020 om 11:12

    Altijd prettig. Maar het blijft raar dat met een stijgende olieprijs de benzine net zo hard stijgt, en dat deze met een dalende prijs niet net zo hard daalt….

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      6 maart 2020 om 11:15

      @dutchdriftking: dan krijg je het vreemde oude voorraad verhaal wat eerst op moet? telt idd niet andersom.

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      6 maart 2020 om 13:27

      @dutchdriftking:

      Dat is toch logisch.
      Goedkoop ingekocht kun je voor meer verkopen dan verwacht. De duur ingekochte liters ga je niet voor minder verkopen, dus die moet eerst op. Niks vreemds aan.

      Login om te reageren
  2. baklava zegt

    6 maart 2020 om 11:19

    Goedkoper tanken, maar met E10 heb je ook meer kosten aan onderhoud

    Login om te reageren
    • loberg zegt

      6 maart 2020 om 11:33

      Bewijs?

      Login om te reageren
      • baklava zegt

        6 maart 2020 om 12:07

        @loberg: mijn eigen auto. Verstopte injectoren als gevolg van e10

        Login om te reageren
        • gandini zegt

          6 maart 2020 om 12:11

          @baklava: Hoe kan dat nu door E10 komen dan?

          Login om te reageren
          • bartteeuwen zegt

            6 maart 2020 om 13:13

            @gandini: mijn vorige auto had ook een flink hoger verbruik vanaf oktober 2019. Ben niet de enige als ik internet forums afzoek.

            Login om te reageren
            • C220AMG zegt

              6 maart 2020 om 13:38

              @bartteeuwen: een hoger verbruik is niet zo vreemd, dit komt doordat de energiedichtheid/calorische waarde van e10 lager is dan die van benzine, de dichtheid verlaagd door de toevoeging van ethanol (de dichtheid is ook wel bekend als de lower heating value).

              Login om te reageren
          • redneck zegt

            6 maart 2020 om 16:23

            Ethanol is een toevoeging die de rubbers aantast en heeft minder energie dan ongelode brandstof . De aangetaste rubbers gaan door het brandstof systeem dwarrelen en zorgen voor verstoppingen. Tevens gaat het verbruik van je auto omhoog omdat er minder energie in de brandstof zit door de ethanol toevoeging. Gevolg meer brandstof nodig voor zelfde energie. Gevolg: meer vrachtwagens die de benzinestations moeten bevoorraden . Gevolg meer diesel uitstoot van de vrachtwagens. Conclusie : Den Haag snapt het allemaal niet en doet voor CO2 ” vermindering”” alles. Ze doen eerst en denken dan pas na over de resultaten of gevolgen. Typisch Den Haag

            Login om te reageren
        • loberg zegt

          6 maart 2020 om 17:30

          Dat is geen bewijs. Bewijs is als je iets onomstotelijk kunt vaststellen. Je stelt vast dat er verstopte injectoren zijn, maar komt dit ook door E10? Er wordt voor op fora geroepen over de gevolgen van E10, maar ook een fora is geen bewijs. Ik heb gewoon nog geen deugdelijk onderzoek gezien dat laat zien dat E10 meer klachten zou geven dan brandstof zonder ethanol.

          Login om te reageren
          • michaelb zegt

            6 maart 2020 om 19:47

            @loberg: E10 is een mindere brandstof helaas. Dit merk je heel goed in je verbruik. Mocht je een trip in EU maken tank voor de grap ‘echte’ benzine. Je merkt echt een verschil. In de Megane gt van mijn vrouwe Schilde het een liter per 100km.

            Login om te reageren
          • lekbak zegt

            6 maart 2020 om 20:28

            @loberg: denk zelf toch eens na man ipv dat door een onderzoeker te laten doen.

            Als je de eigenschappen van ethanol bekijkt dan hoef je echt niet een geleerde te zijn om te begrijpen dat er erg veel potentie voor ellende is.

            Maarja, zelf nadenken is natuurlijk moeilijker dan je handje ophouden en vragen om informatie…

            Login om te reageren
        • racerx zegt

          6 maart 2020 om 22:07

          @baklava: auto van mijn vriendin liep ook bar slecht op E10 terwijl het geen probleem zou moeten zijn, na de zoveelste motorstoring 3 tanks Excellium 98 erdoor gejaagd en het vermogen is weer terug, geen storingen meer. Betreft een 206CC 1.6 16v, met net een goede 120.000km gereden.

          Login om te reageren
    • trabbit zegt

      6 maart 2020 om 19:38

      Ben blij dat ik op LPG rijd (55cent p/l), geen gedoe met ethanol. Voor die paar liter per maand voor het starten gooi ik er wel premium benzine in.

      Login om te reageren
    • jdeboer zegt

      7 maart 2020 om 09:11

      Niet de brandstof de schuld geven van wederom falende VAG techniek.

      E10 is een probleem in oude onaangepaste gebakjes van voor 2000.
      In een moderne turbo motor kan het zelfs een voordeel hebben door de koelende werking van ethanol op de inlaatlucht. Bovendien is de klopvastheid van ethanol hoger dan van de E95 waar het aan toegevoegd wordt.

      Maar dat ga je die schreeuwlelijk van een Lekbak niet uitleggen, die blaat graag de ongeletterden na.

      Login om te reageren
  3. cossiekiller zegt

    6 maart 2020 om 11:40

    Ik heb de afgelopen week nog 98 getankt aan 1.42/L

    Dat voordeel van België is wel weg met optrekken na elke diepe put in het wegdek…. Dat dan weer wel.

    Login om te reageren
  4. maferick74 zegt

    6 maart 2020 om 11:43

    Dit jaar…. het is maart, pfff

    Login om te reageren
  5. lekkerlinksrijden zegt

    6 maart 2020 om 11:47

    En nog steeds te veel( belasting)

    Login om te reageren
  6. kapitein zegt

    6 maart 2020 om 11:52

    Nu koken op gas een taboe begint te worden ben ik er maar op gaan rijden. Dat is gewoon lachen aan de pomp met 54 centen per liter.

    Login om te reageren
  7. gewoondirk zegt

    6 maart 2020 om 12:15

    Mooi moment om de Cadillac van stal te halen, vanavond maar in België volladen met E98.

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      7 maart 2020 om 10:08

      Wat voor een Cadillac? Een 90s Seville?

      Login om te reageren
      • gewoondirk zegt

        7 maart 2020 om 10:17

        Een 1995 Eldorado.

        Login om te reageren
  8. juulzz zegt

    6 maart 2020 om 12:35

    Liter diesel 1.19 in Germany

    Login om te reageren
    • janhenvol zegt

      6 maart 2020 om 13:53

      @juulzz: gister voor 1,13 getankt ?

      Login om te reageren
  9. cloverleaf zegt

    6 maart 2020 om 12:45

    1.08 in Letzebuerg voor een litertje diesel

    Login om te reageren
    • B00G1E zegt

      6 maart 2020 om 13:21

      mag dan wel geen diesel tanken maar heb toch laatst $1.99 voor een gallon benzine betaald. Komt uit op 47 eurocenter per liter.

      Login om te reageren
  10. iphonistvongates zegt

    6 maart 2020 om 13:42

    Een (hoge) olieprijs is een zeer effectieve economische tool zelfs in een periode waar externe factoren (zoals de coronavirus-hype) de algemene productiviteit beïnvloed. Brandstof is een extreem prijs-inelastisch goed net zoals rookwaar, tarwe enz.

    Login om te reageren
  11. imarinos zegt

    6 maart 2020 om 14:24

    Vanmorgen blij aan de pomp in Hoogstraten, Euro 95 voor €1,315

    Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      6 maart 2020 om 15:37

      @imarinos: gisteren in Mechelen 1,24.5 betaald.. voor E95

      Login om te reageren
  12. redneck zegt

    6 maart 2020 om 16:27

    E10 heeft dezelfde prijs gekregen als voorheen de E5. Dit terwijl het milieu vriendelijker zou zijn ( ook een leugen ) en goedkoper zou worden dan E5. E5 is nu ongeveer 10 cent per liter duurder. En maar volhouden dat het om het milieu gaat in De Haag. We betalen ons scheel aan de milieu lobby. En Den Haag maar 1 euro per liter aan accijns en btw binnen harken .

    Login om te reageren
    • bartsss zegt

      7 maart 2020 om 00:55

      @redneck: precies zo dacht ik er ook over. Diesel was altijd 30cent goedkoper als benzine. Dat zou nu 28cent moeten zijn door de e10 zeiden ze want e10 werd 2cent goedkoper als voorheen. Nou nee hoor, ’t prijsverschil is nog steeds 30cent tussen diesel en benzine.

      Login om te reageren
  13. thomasthomas zegt

    6 maart 2020 om 17:22

    Tank toch altijd voor 80 euro boeien!

    Login om te reageren
  14. intimrasiert zegt

    6 maart 2020 om 19:19

    Ik wou dat tanken 10 euro per liter kostte, en dat ik wel overal naartoe kon. Nu kan je nergens heen, heb je er niks aan.

    Login om te reageren
  15. kniesoor zegt

    6 maart 2020 om 20:17

    Met Brent rond de 45 Dollar per vat en een Euro/Dollar van rond de 1.1350 moeten de brandstofprijzen flink omlaag kunnen. Niet van de ene op de andere dag, maar toch.

    Login om te reageren
  16. wheresmycossie zegt

    6 maart 2020 om 21:46

    Ik had de Bmw lekker vol getankt met 98 voor de trip naar Oostenrijk prima rit gehad en merkbaar verschil met 95e10. Terugweg net voor de grensincident Oostenrijk vPower 100 getankt voor €1,54! en door stampen op de fileloze autobahn voor 800 hemelse km’s?

    Ik haalde ruim 100km meer op de terugweg met skibox, volle bepakking en een (verantwoordelijke) zware rechtervoet dan normaal stad/snelweg in Nl met 98. En E10 is helemaal drama. Trage motor, veel toeren, hoog verbruik

    E10 is absoluut meuk in vergelijking met de oude 95/98

    VPower 100 is dan weer het andere uiterste ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North