“Niet-gefixte sjoemeldiesels worden van de weg gehaald”

Auteur: , 62 Reacties

Aanpakken, die lui.

Wanneer de dominostenen beginnen te vallen, dan vallen ze allemaal. Volkswagen zal hier ongetwijfeld bekend mee zijn, aangezien ze, om deze reden, om de zoveel weken in het nieuws verschijnen. Dit alles nog altijd in navolging van het dieselschandaal van enkele jaren geleden. Deze week is het weer raak, want nadat Zwitserland eerder bekendmaakte geen sjoemeldiesels van Porsche te willen accepteren, lijkt Duitsland nu hetzelfde te doen.

De tactiek is echter niet helemaal hetzelfde. Waar Zwitserland het importeren van niet-gefixte sjoemeldiesels tegenhoudt door ze simpelweg geen kenteken te geven, werkt het in Duitsland iets minder preventief. De Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) heeft laten weten dat eigenaren van VAG-bolides (Volkswagen, Audi, Porsche, etc) rekening moeten houden met een keiharde maatregel: de auto kan van de weg gehaald worden.

Dit heeft alles te maken met het feit dat de desbetreffende fix voor het sjoemelprobleem, waarbij de emissiewaarden van de uitstoot werden gemanipuleerd, al ruim anderhalf jaar beschikbaar is. Wie nog altijd niet naar de garage is gegaan om de auto te laten fixen, is in feite bezig met illegale praktijken. Dit schreef de KBA aan Automotive News

“The recall [for affected VW diesel cars] is compulsory. Cars that are not fixed can eventually be taken out of service. Subject to the release date of the updates, the car owner has had about a year and a half. Plenty of time, to take part in the recall.”

Hoewel het gaat om een kleine groep dwazen, heeft de KBA er schoon genoeg van dat niet iedereen de fix toe heeft laten passen. Momenteel heeft iets meer dan 95 procent van de 2,46 miljoen auto’s de fix achter de rug. De rest is al meermaals gewaarschuwd, maar heeft vooralsnog geen actie ondernomen. Blijft dit zo doorgaan, dan kunnen de auto’s binnenkort van de weg gehaald worden, daar de registratie feitelijk is ingetrokken.



62 reacties

Houdt deze fix nu ook daadwerkelijk in dat de auto’s schoner worden of wordt de sjoemelsoftware gewoon verwijderd (en zijn de auto’s dus nog net zo vies als voorheen)?
@berlinetta: Er zijn berichten van mensen die vinden dat hun auto na de fix minder goed rijd.
Dus er zal wel wat gedaan zijn.
@dees: Had destijds een geleasete polo diesel 1.2 slomotion, niks gemerkt van de fix, zowel in vermogen als verbruik. Maarja op 75 pk weet ik ook niet hoeveel impact dat had.
@berlinetta: Er worden wel degelijk aanpassingen, het spijtige is dat het geheel bedoeld was om samen te werken.
Na de aanpassing kunnen er problemen optreden met oa de EGR klep.
Bij teveel stadsgebruik gewoon geen diesel kopen.
@wimof: klopt heb zelf een caddy gereden 2013. Software aan aangepast egr klep naar de shit. Liep niet echt lekker. Opgelost door Gratis nieuwe klep. Daarna alles weer ok
@wimof: ik ben zo blij dat ik mijn Bluemotion barrel in 2015 heb ingeruild op een Volvo met T4 benzinemotor. Beste. besluit. ooit.
@berlinetta: je auto krijgt potentieel problemen met de EGR, vermogen neemt af, koppel neemt af en de auto gaat meer zuipen.

Spreek uit ervaring.
@dirkiii: dat is precies de reden waarom ik de fix niet laat uitvoeren. Geen zin in allerlei problemen.
@mark997gt3: precies. Cosumenten krijgen onkosten en problemen door de fouten van VAG…
@brulpijpfanaat: alleen is in dit geval VAG wel zo eerlijk om de kosten te vergoeden. Van EGR kleppen / koelers tot verschildruksensor enzovoort. Houdt wel in de dat fix moet zijn uitgevoerd, sneuvelt hij ervoor door ouderdom, heb je wel pech.
@brulpijpfanaat: alleen is in dit geval VAG wel zo eerlijk om de kosten te vergoeden. Van EGR kleppen / koelers tot verschildruksensor enzovoort. Houdt wel in de dat fix moet zijn uitgevoerd, sneuvelt hij ervoor door ouderdom, heb je wel pech. Reden genoeg om die fix dus uit te voeren.
@mark997gt3: en dat is weer de reden dat de autos van de weg gehaald moeten worden. Er is geen incentive voor jou en anderen om de fix te laten doen.
@mark997gt3: en ga je door met het vergiftigen van andere mensen….
@tjongejongejonge: ach meid toch..
En hoe zit het dan als ik met mijn sjoemel diesel naar de dealer ga om deze te laten fixen en hem gewoon 200 euro geef om niets te doen maar hem wel in het systeem te zetten als gefixed?
@dees: dat hoeft zelfs geen eens daar zijn formulieren voor dat je van de fix afziet
@madarjan12: vervolgens ben je denk ik wel het bokkie als er een plan komt zoals in Duitsland.
@dees: Ik weet het niet zeker maar het lijkt mij in Duitsland in elk geval zo dat je dealer dan strafbaar bezig is. Je plaatst dan feitelijk goedkeuring op een auto die de weg niet op mag, net zoals APK fraude.
@dees: Hangt er vanaf…

Als het een zelfstandig dealer is is de kans groot dat hij daar niet aan meewerkt…

Vraag je het een Pon-dealer dan is de kans heel groot dat ze je vast proberen te houden, de grote baas erbij gehaald wordt en voor je het weet je een hele goede baan aangeboden krijgt op de afdeling Verkoop Dienstwagens Overheidsinstanties omdat je de goede attitude hebt.
@dees: zal het niet gewoon een controlepunt zijn geworden bij APK?
@dennisdd: Bij de apk word niet gecontroleerd op “sjoemelsoftware”
Precies, gewoon van de weg halen en de meteen de shredder in…dat zal ze leren…
Fixen bij de dealer en dan ‘eco’ chippen 😂
Zwitserland doet het wel. Tijd om te verhuizen naar dit laatste bolwerk van democratie op het Europese continent.
@tttijn: het gaat je goed beste vriend
@tttijn: het Zwitserland waar je als buitenlander niks te zeggen hebt. Bijzonder democratisch…
@mashell: Zwitserland voor de Zwitsers. Ik vind dat niet zo heel raar klinken.
@mashell: Klinkt vrij logisch. Dat buitenlanders niks te zeggen hebben.

Hebben jouw buren wat bij jou thuis te vertellen?
Terecht. Hadden ze al veel eerder moeten doen.
Na de terugroep meteen door naar de chiptuner om de verloren paarden weer terug te halen natuurlijk :P
@dutchdriftking: het is maar de vraag of dát legaal is, want feitelijk modificeer je de boel al snel buiten de specs waarvoor een typegoedkeuring is afgegeven. Er zitten natuurlijk wel diverse gradaties in chiptuning, maar die bandbreedte zal niet heel ruim zijn.

Anyway, als VW-rijder-met-sjoemeldiesel kun je wel een keertje een controle hierop verwachten, denk ik.
Ik heb een diep, diepe bewondering voor VAG.
Ze naaien de gehele Diesel rijdende bevolking, die wereldwijd slachtoffer zijn van hun sjoemelpraktijken en vervolgens blijft iedereen slaafs hun producten kopen, alsof Durex lekke kapotjes verkoopt, waardoor er een enorme hausse geboortes volgt en vervolgens blijft ieder neuqend paartje desondanks Durex gebruiken.
@desjonnies: helemaal met je eens! Bizar dat velen die VAG producten blijven kopen! Precies daarom ben ik na vele Golfjes, A4’en, A6’en in tdi-vorm overgestapt op een Volvo D5. Wel diesel. Maar hopelijk – tot nu toe – iets minder ‘sjoemel’… 😃
@italianvolvo: wat had ik dan moeten kopen. Ik wilde een snelle 4wd coupé met een razendsnel schakelende automaat. Waar had ik anders moeten shoppen? Voor de rest ben ik het eens met de comments. Een rotte firma met een nog rottere importeur.
@tttijn: had gewoon een Mercedes of BMW gekocht en was er door ervaring achtergekomen dat er niets gaat boven een automaat met koppelomvormer. Het is niet voor niets dat de echte “premium” merken vast blijven houden aan de automaten met koppelomvormer.
@phevtreb: nee noem je nou echt BMW Premium joh. Volledig uitwisselbaar met VAG alleen krijg je er een leuk stereostempel gratis bij.
@tttijn: Premium staat tussen aanhalingstekens, ik vind BMW ook niet echt geweldig, maar de meerderheid vindt het een premium merk en daar sluit ik me dan maar bij aan.

Waar ik eigenlijk op doel is dat ik het niet snap dat je, omdat Audi een dsg bak heeft, je mede daardoor voor het merk gekozen hebt. Een automaat met koppelomvormer is, naar mijn onbescheiden mening, superieur aan een automaat met dubbele koppeling.
@phevtreb: nee dan heb je niet goed gelezen. Ging me om het totaal pakket met op de laatste plaats de automaat. Deze dag doet het overging prima, afwachten is hoeveel km.
@desjonnies: sjoemelen is van alle tijden, zeker ook bij autofabrikanten. Simpelweg een kwestie van de balans van het kosten-baten saldo opmaken en maar hopen dat de prognoses er niet (te ver) naast hebben gezeten.

Wat dat betreft waren de Amerikanen -hoe ironisch misschien- wel de wegbereiders hierin. Berucht waren o.a. de onveilig geconstrueerde Chevrolet Corvair en de Ford Pint in de jaren ’60, waarin uit kostenoverwegingen bewust de keuze werd gemaakt om schadeclaims te prefereren boven structurele aanpassingen. Iets minder bekend is de controverse rond de Firestone banden die in de jaren ’90 standaard onder de Ford Explorer werden gemonteerd, waarbij die combinatie voor een ongewoon hoog aantal ongelukken met slachtoffers zorgden.
@rrrobert:
de Corvair, ooit iets over geschreven :
http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-chevrolet-corvair/
@desjonnies: mooi verhaal! Met genoegen gelezen.
@desjonnies: VW heeft gesjoemeld, het toegegeven, een schade vergoeding betaald, managers ontslagen, medewerkers het gevang in zien gaan, de wagens gecorrigeerd en haar gedrag aangepast. Logisch dat mensen nu juist voor VAG kiezen, dit is duidelijk meest integere fabrikant. De rest sjoemelt vrolijk verder en blijft ontkennen.
@mashell: whahaha er is geen 1 merk die sjoemelt behalve de merken onder VAG
@henkhekje: Denk je dat? Nieuws voor jou; vrijwel elk merk sjoemelt, zeker met diesels. Het is tegenwoordig onmogelijk om op een eerlijke manier aan de strenge emissie-eisen te voldoen. VAG is de grootste, en dus als eerste gepakt.
@techniekmeneer: daar sla jij de plank flink mis, andere merken zijn niet gepakt, waarom niet omdat ze geen software gebruikten om de boel te belazeren. Andere fabrikanten maakten gewoon gebruik van de brakke NEDC regels, banden tot 3,5 bar oppompen, spiegels eraf, kieren afplakken. Er stond gewoon niet beschreven dat die niet mocht. Wat er wel in beschreven stond was dat er geen dergelijke software gebruikt mocht worden die VAG dus toepast.
Maar met de te oude techniek die VAG gebruikt konden ze zelfs daar niet aan voldoen. Dus nee andere merken hebben niet gesjoemeld maar slim gebruik gemaakt van de regels
@henkhekje: kom onder je steen vandaan. Iedereen sjoemelt, echt werkelijk iedereen!!
@bartsss: wrong!
@henkhekje: Ja, zo werkt het dus even net niet.. Maargoed, iedereen moet geloven wat hij of zij zelf wil.
@techniekmeneer: zo werkt het dus wel, andere fabrikanten zijn niet voor niets NIET vervolgd. En Vw wel, hoe denk je dat dat komt? Misschien een beetje teveel VW poep in je hoofd?
Heb gehoord dat in Zwitserland ook sommige type Mercedes uitgesloten worden.
@dijan: de 220d generatie tussen 2007 – 2011 de mercedes dealers in duitsland brengen die auto’s masaal naar de sloop.
@dijan: ja? De 190D? Hoe bevalt het werken bij het webcare team van Pon?
Echt een debiele actie weer. Begrijp het niet. Hectiek om NIKS
@drommedaris: zit je nog in de ontkenningsfase? Het is gewoon een verrot klote bedrijf die matige auto’s op de weg zet!
@rufctr01: dit artikel gaat helemaal niet over Fiat!
@mashell: Kan dat irritante ventje niet een keer een vakantie krijgen in de vorm van een ban? Er hoeft maar ergens de letters VW te staan en hij begint weer onzin te verspreiden.
@techniekmeneer: je bedoeld denk ik rufctr01 denk ik…
@techniekmeneer: Ja, laten we ‘m de mond snoeren omdat hij de waarheid spreekt.

Lijkt me makkelijker dat jij een ander merk auto koopt.
@drommedaris: euhhh… niks? vw heeft auto’s verkocht die niet aan de wettelijke eisen voldoet, daarnaast heeft het z’n klanten misleid door alles mooier voor te schotelen dan het is. die klanten móeten nu in sommige landen dit probleem met hun vag bolide laten fixen, waardoor hun auto minder betrouwbaar wordt, wsl minder vermogen, en meer diesel en adblue gaat verbruiken. ik rij niks uit het vw concern, maar ik zou me wel genaaid voelen ja! daarnaast heeft vw het probleem proberen te verdoezelen, waardoor er nog lang over gesproken wordt. las vandaag ook dat in CH bepaalde modellen met 3.0 of 4.2 niet meer op de weg gezet mogen worden door vag….
@drommedaris:
Dommedaris?
Hier in Zuidelijk Afrika wordt helemaal niks terug geroepen… nobody gives a shit
ps ik lees hier over netjes verhelpen van egr problemen na de fix (in NL door pon), er staan uitzendingen van kassa op youtube waaruit blijkt dat er nogal verschil is in costumer treatment, de een krijgt het allemaal netjes vergoed, de ander niet…. als pon dan gevraagd wordt op tv uitleg te geven over deze verschillen, durven ze niet….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).