Nieuwe Audi TT RS kost bijna één ton aan euro’s

Auteur: , 46 Reacties

Krap bij kas moet je niet zitten.

Nieuwe Audi TT RS

Aan het begin van deze maand onthulde Audi zijn vernieuwde TT RS. Bij de presentatie werd direct duidelijk dat de Duitsers het voor elkaar hadden gekregen de smakelijke vijfcilinder door de WLTP-testcylcus te loodsen. Daarmee bleef de ronkende vijfpitter intact. Goed nieuws, toch? Absoluut, maar niet voor de prijs.

Toen Audi drie jaar geleden de doeken van de TT RS trok, kostte de auto tenminste 80 mille. Inmiddels is de TT RS, ondanks het feit dat er aan de specificaties niets is veranderd, een beetje duurder geworden. Vandaag de dag betaal je minimaal 94.630 euro voor de Coupé en 97.630 euro voor de Roadster. Uiteraard zal de prijs na het aanvinken van een aantal opties of pakketten nog verder stijgen.

De Audi TT RS heeft dus nog steeds zijn 400 pk en 480 Nm sterke 2,5-liter TFSI-motor, maar totaal onveranderd is hij niet. Nee, het uiterlijk van de auto is lichtelijk aangepakt. Met name de vaste achtervleugel en de nieuwe neus trekken de aandacht.

Vanaf maart kan Audi beide versies van de TT RS leveren. Vandaag kun je de auto bestellen op internet, of bij een lokale dealer. Wie een normale Audi TT wil hebben, betaalt tenminste 51.300 euro.



46 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
TTering veel geld
Gaat bijna net zo snel als een 911. Kost bijna net veel als een 911. Beide zijn te duur in Nederland.

Die belastingen gaan inmiddels nergens meer over. De Duitse prijzen zijn veel redelijker. Wat ik mij ook afvraag: hebben die belastinggekkies erbij stil gestaan dat dit soort auto’s gewoon niet meer verkocht worden? Dus je kan er wel belasting over hevelen, maar niemand betaalt deze ook daadwerkelijk. Met een lager percentage, worden er meer exemplaren verkocht en zijn we allemaal blij.

Niet aankomen met ‘milieuvriendelijk’. Iemand die 70 ruggen op een TT stukslaat levert nog altijd dik zijn bijdrage aan de staatskas. Daar kan Wiebes een stel coniferen of compensatie-rodondenderons van kopen. Naast de accijnzen op benzine. En wegenbelasting. En parkeergelden. En btw over de verplichte verzekering. De auto is verantwoordelijk voor 25% van de totale CO2 uitstoot? Dan zorg je ervoor dat er 25% belasting op zit. Iets in mij zegt dat het een tikkeltje meer is. Maar ja, je moet die Senior Vice President Managing Directors in hun gesponsorde I-Paces wel een beetje tevreden houden.

Ondertussen rijden we volgas met downsizebrikkies doe onder aan de streep bijna net zoveel CO2 uitstoten. Als we even bij deze aannemen dat CO2 de ‘ware’ vijand is.

Maar ja. Als je een ton wil stukslaan op een sport-Golf, het kan nu. Hopelijk krijg je er wel een paar potten vaseline bij.
@willeme: Dat is toch de hele bedoeling van al die belasting, om het kopen van dergelijke auto’s te ontmoedigen? Het is dus echt niet de verwachting dat dit belasting geld daadwerkelijk geïnd wordt.
Net als dat het een bewuste keuze is om veel minder belasting te heffen op elektrische auto’s.

En jij denkt dat een 400pk Audi TT net zoveel CO2 uitstoot als een VW Up 1.0?
@fanboy: Als ze alle twee 80 rijden in de file is het verschil niet zo groot. Dan schat ik in dat de Up iets schoner zal zijn. Bij 130 km/u denk ik dat de TT nipt in het voordeel is.

Ontmoedigen, dat is inderdaad goed gelukt, want dit gaat nergens over. Zeker niet als je het vergelijkt met veel andere EU landen. BPM is gewoon lekker graai werk. Ook op zo’n Upje betaal je nog steeds veel te veel belasting. Alles en iedereen moet elektrisch. Prima. Nu niet te betalen voor de gewone man. Daarbij: als alle auto’s elektrisch worden is er een gigantisch probleem met die smerige accu’s die nodig zijn en slijten.

Uiteraard spreek ik boude woorden om een punt te maken, maar ik zie hier vooralsnog weinig visie. Iets wat je wel mag verwachten van een overheid.
@willeme: Als jij denkt dat een 2.5 turbo motor met 400pk praktisch net zoveel uit stoot bij 80 kilometer per uur als een 1.0 in een lichtere auto, sorry maar dan heb je het echt mis. Ik denk dat zo’n upje bij die snelheid op de 1 op 25 zit, dat gaat die TT RS nooit halen natuurlijk. Het is niet dat hij 4x zoveel CO2 uitstoot omdat hij 4x zoveel vermogen heeft, dat is waar, en in die zin is de CO2 belasting misschien niet linear. Net als wegenbelasting ook niet liniear berekend wordt naar gewicht. En daar kun je het inderdaad niet mee eens zijn.
Maar ga niet een verhalen ophangen dat die TT RS praktisch net zo zuinig(=CO2) is als zo’n Upje.
@fanboy: Geen onzin verkondigen en die vervolgens mijn mond leggen ;-).

1. Bij 80 km/u schat ik in dat de TT een stukje zuiniger is.
2. Bij 130 k/u denk ik dat het verschil al veel kleiner is. Persoonlijk denk ik dat daar de TT al in het voordeel is. Alles boven de 130 is de TT sowieso zuiniger.

Gewoon, snelheid vasthouden. Niet maximaal accelereren. Die kleine doosjes moeten alle zeilen bijzetten, terwijl zo’n vijfcilinder rustig kan pruttelen. Je gaat die 400 pk niet constant benutten. Het verschil is echt kleiner dan de NEDC en WLTP tests doen vermoeden. Grootste factor blijft nog altijd de bestuurder, overigens. Dus enorme BPM-bedragen hangen aan relatieve, mogelijk of eigenlijk theoretische verbruikswaarden vind ik pure kolder. Daarbij: als de TT-RS zoveel zuipt, dan is er toch accijns om dat op te vangen.
@willeme: Dat is een leuk theoretisch verhaal. En de NEDC was sowieso niet ideaal.

Maar kijk nou eens:
https://www.spritmonitor.de/en/overview/3-Audi/24-TT.html?fueltype=2&exactmodel=RS&powerunit=2
https://www.spritmonitor.de/en/overview/50-Volkswagen/1234-Up%21.html?power_s=89&power_e=93&powerunit=2

Verbruik staat gewoon 1 op 1 gelijk met CO2 uitstoot.

Zeg gewoon dat je het niet leuk vind dat leuke auto’s zo peperduur zijn of dat je het niet eens bent met auto’s zo hard af te straffen op CO2, omdat je denkt dat het niet helpt of dat het onevenredig zwaar belast is ten opzichte van andere dingen.
@willeme: een TT-RS en braaf rijden? Right… je hebt wel gelijk dat je via accijns op brandstof genoeg betaalt voor meer verbruik. Eigenlijk raar, ik heb altijd de indruk dat Rutten-en-co regeltjes bedenken om hun golf- of Rotaryvriendjes te pleasen, maar die worden niet blij van die achterlijk hoge BPM.
@willeme: gewoon TT RS subsidie op toepassen. Is door de overheid bij meer wagens gedaan van een ton of meer 😀
@fanboy: Een Up TSI produceert 97 gram Co2 en heeft 90pk. De RS heeft 400pk en stoot 181 Co2 uit. Ja is haast het dubbele, maar met ruim 4x meer vermogen is men met deze motor technisch toch wat verder.
@bmwfe: in die test wordt die 400 pk nooit aangesproken. Dat verschil komt van gewicht rol- en lucht weerstand. Denk dat de technieken in de motor daar weinig verschil maken.
@willeme: vergeet de assurantiebelasting over die verzekering niet he 😊
@gulli: Als je die TT-RS bekostigd van een erfenis kan de fiscus er nog meer op verdienen ;-).
@willeme: en als die erfenis uit een straatprijs afkomstig is was daar al eens 30.4% vanaf gehaald
@willeme: klopt helemaal. Bij mij in Duitsland betaal je voor een basis RS € 67.700 en de Roadster € 70.500. Het verschil is veel te groot en is niet meer te verantwoorden. Ik woon in het grensgebied en een auto met een Duits kenteken belast de Nederlands lucht net zoveel als dezelfde auto met Nederlands kenteken. Alleen is er een enorm prijsverschil.
@willeme: vaseline haha als je dat in mn gezicht zou zeggen schiet ik echt in de lach, hier vind ik t een beetje makkelijk worden steeds.
@tttijn: ach, je kan het ook accepteren als een ‘geuzennaam’. Een collega van mij ziet mijn SLK ook als een ‘homoauto’ waarna ik hem vrolijk omgedoopt heb tot ‘gaymobiel’. Want wat maakt het oordeel van een ander eigenlijk uit als je zelf elke dag met plezier achter het stuur van die auto zit?
@bakingmynextbenz: mee eens maar steeds t.zelfde wordt eentonig en flauw.
@tttijn: bedoelt ‘willeme’ niet dat de overheid je van achter neemt?
@hotze: dat zou goed kunnen ja en dan heeft ie nog gelijk ook. Voor mij een reden ie geval om m niet in Holland te kopen.
@willeme: helemaal eens en volgens mij is dat percentage wat auto’s bijdragen aan de totale CO2 uitstoot een stuk lager dan 25%. Meende iets van 5%.

Deze link (https://www.epa.gov/ghgemissions/sources-greenhouse-gas-emissions) laat zien dat transport 28% van het totaal is. Transport is meer dan autos (schepen, vliegtuigen, treinen..).

Dus ook al maken we auto’s de helft minder schadelijk dan nog heeft dit minimum invloed op het geheel.

Kunt beter een dag geen vlees eten en daar meer belasting op heffen, ook niet leuk maar maar goed.
@okdoei: vlees duurder maken en datgene wat het oplevert investeren in goedkopere groenten en fruit. Win win situatie.
@willeme: Exact dit dus. Aan de ene kant is 100k voor 400pk helemaal geen gekke deal. 15 geleden had je een veel duurdere Ferrari nodig voor dit vermogen, maar met het maximaal belasting heffen zorgt dit er voor dat de overheid juist minder ontvangt.

Als je over een jaar of 5 een mooi exemplaar zoekt is een originele Nederlander dus praktisch ook niet mogelijk. Dan maar importeren die handel….
@dutchdriftking: valt wel mee eigenlijk, je kon toen ook een nieuwe M5 kopen met 400pk voor iets meer dan een ton.
@bitteeinbit: Ook weer waar.
@willeme: Nederland is idd een terroristische Staat voor Autoliefhebbers.

Zelfs budget bakken zijn veel duurder dan in Oostenrijk

Paar voorbeeldjes

Dacia Duster Beginprijs NL €18760
beginprijs AT €11.500


n.b. een sandero beginthier bij € 7.500 p. € 13 k

Ik vrees dat dit bij duurdere Auto’s als de TT nog vel erger is 😡e
@willeme: Gaat bijna net zo snel als een 911. Mee eens. Maar kost bjna net zoveel? Ff gespiekt en een ‘instap’ 911 begint bij 156.700 euro, dat is een behoorlijk verschil. Prestaties mogen dan vergelijkbaar zijn, de prijs is dat zeer zeker niet.
@sjeemsbond: De 911 Carrera (zonder S) moet nog komen, nu alleen is de snellere S enkel leverbaar.
Wat willeme zegt, er moet onderhand toch iets aan die onvoorstelbaar absurde BPM gedaan worden. Straks staat Nederland niet meer te boek als land van klompen, tulpen en molens, maar als land waar iedereen als een geïrriteerde, opgefokte en agressieve bestuurder in zielige “auto”s als Aygo’s, Up!’s, C1’s, Mii’s enz. rond zoeft.
Het feit dat in Nederland een normale TT start bij €51k is de doodsdoener van deze auto. Als die vanafprijs, €25k lager zou liggen zoals in sommige landen, dan was dit gewoon een leuke auto.
Geen geld voor zoveel kwaliteit. Haal ’21 wel een mooi facelift exemplaar uit Duitsland. Prijzen hier zijn toch van de gekke anti autoland :((
@tttijn: lol @ zoveel kwaliteit
@str8six: mijn TT is al 5 jaar probleemloos, dat vind ik kwaliteit voor zoveel auto :D
@tttijn: er zijn auto’s die voor een tiende van dat bedrag hetzelfde doen, dat is geen geld.
@str8six: klopt daarom heb ik ook nog een Aygo :))
Respectabel beroep ; Kapper.
Laat je toch mooi zien dat je grof geld binnenharkt als je met een TT aan komt rijden.
@jajeroenja: Ik heb nog nooit een kapper in een TT zien rijden. Matiz, 500, Pluriel, MX-5 en Ka: jazeker! TT nog niet ;-)
@willeme: betere kapper zoeken 😉
@willeme: mijn kapster rijdt een TT cabrio🙈😆 sorry Willem.
@ghost: ben allang blij dat je zegt kapster haha
@willeme: BMW 1serie ;)
Wat dacht je van de M2 Competition. 61.000 bij onze Oosterburen. Hier een schamele ton. Is dus ongeveer een 218i Coupe erbij.
in geen 100.000 jaar
Mooie auto. Helaas geen adaptieve cruise control leverbaar. Zo vreemd. Zeker bij de cabrio versie handig met toerritten rijden.
Zo! Een ton aan euro’s is toch al gauw €133.333. Best prijzig. Vraag me wel af of er een bank is waar je een ton aan euro’s kunt afhalen…
De grote vraag blijft, zitten er nu mechanische diffs onder ipv software varianten die je schijven en remtangen naar de klote helpen? En dat voor veels te veel geld om te vervangen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).