
De accu met “de hoogst mogelijke energiedichtheid” komt uit het Westen.
Elektrische auto’s worden steeds beter, maar één element blijft een uitdaging: de batterij. Accu’s bepalen niet alleen de actieradius, maar ook het gewicht, de prijs en soms zelfs het ontwerp van een auto. Fabrikanten zoeken daarom naar manieren om batterijen compacter, lichter en goedkoper te maken – zonder in te leveren op capaciteit. Uit de Verenigde Staten komt nu een technologie die dat kan veranderen: ETOP (electrode-to-pack) van 24M Technologies.
In de meeste EV’s bestaan batterijpakketten uit afzonderlijke cellen die in modules worden geplaatst. In die cellen zitten metalen en kunststoffen om de batterij bij elkaar te houden. Deze materialen dragen niet bij aan het vermogen van de accu. Daarom noemen we ze ook wel ‘inactief materiaal’. Deze stoffen zorgen voor koeling, veiligheid en stevigheid, maar neemt ook veel ruimte in zonder energie op te slaan.
Het ETOP-principe
24M Technologies gebruikt in plaats van metaal en kunststof, een laagje polymeer om de elektrode te verzegelen. Zo draagt ook de bescherming een steentje bij aan de energiedichtheid en dus aan het vermogen van de batterij, zonder dat de batterij groter wordt qua formaat.
De voordelen houden maar niet op. Volgens 24M levert dit “de hoogst mogelijke energiedichtheid” op en groeit de actieradius van een elektrische auto met 50 procent dankzij ETOP. Bovendien besparen fabrikanten er materialen mee waardoor productie goedkoper kan worden.
Tevens kan 80 procent van het batterijvolume uit elektroden bestaan, waar dat nu vaak slechts 30 tot 60 procent is. Ook belooft het bedrijf meer ontwerpvrijheid: omdat de polymeercellen flexibel zijn, kan de accu in vrijwel elke vorm worden gemaakt die in een auto past. Klinkt als iets interessants voor kleine sportauto’s (kuch, Porsche 718 EV, kuch). EV’s houden dan niet langer een skateboard-platform te hebben.

Nog een belangrijk voordeel: ETOP werkt met bestaande batterijchemieën zoals NMC, LFP, NCA en natrium-ion, en ook met traditionele lithium-ion. De technologie zou zich eenvoudig laten integreren in bestaande productielijnen. De benodigde investering voor aanpassing is volgens 24M “relatief bescheiden” en aanzienlijk goedkoper dan huidige cell-to-pack-methoden.
Laat maar komen!
Dit klinkt allemaal als toekomstmuziek, maar dat valt best mee. De eerste prototypes zijn gebouwd en worden nu geëvalueerd door een nog onbekende “vooraanstaande autofabrikant”. De verwachting is dat de productie in 2027 start en dat de eerste auto’s met ETOP-batterijen in 2028 op de markt komen. Zouden hierdoor de 2035-norm alsnog halen?
Via Autocar





Hele mooie ontwikkeling. Ook doordat eindelijk de ‘lage’ auto weer mogelijk wordt. Die dikbuikige EV’s kun je vervangen door dit ETOP-pakket meer voorin te leggen, deels achterin en de stoelen een stuk lager, of in ieder geval meer hoofdruimte. Eén nadeel kan ik wel bedenken: wat als een cel stuk is? De hele cel vervangen of kan dat anders? Bij de huidige accu’s kun je -geloof ik- de kleinere cellen individueel vervangen. Ik ben benieuwd of anderen meer weten hierover.
Klopt, een veelgebruikte techniek is om oude Prius batterijen te hergebruiken om daarmee bijvoorbeeld een thuisbatterij te maken, of in Afrika in te zetten als buurtaccu’s in een zeecontainer. Die accupakketten kun je helemaal uit elkaar halen en dan zie je dat het in feite een hele rits laptopbatterijen aan elkaar geknoopt is (even heel simpel gezegd). Modernere EV’s zitten iets ingewikkelder in elkaar maar het principe blijft hetzelfde. Er wordt zelfs gezocht naar ideale vormen van cellen om zo min mogelijk ruimte te verspillen in een accupakket.
Klanten zitten ook bij brandstof wagens niet meer op lage modellen te wachten, dus ik ben bang dat het ijdele hoop is. Maar het is een mooie ontwikkeling. Kleinere batterijen of grotere batterijen met hogere capaciteit zijn zeer welkom.
Mehh, cell to pack is qua concept al 10 jaar oud. En volgens mij gaat het in dit persbericht ook om een concept en niet een productie auto waardige implementatie…
Dit soort ontwikkelingen zijn natuurlijk fantastisch maar tegelijkertijd funest voor de EV markt. De ontwikkelingen gaan zo snel dat je nieuwe EV hopeloos achterloopt over 2/3 jaar waardoor de restwaarde nog meer om te huilen wordt. Oftewel mensen gaan wachten met EV kopen omdat je simpelweg niet weet wat er over 2 jaar mogelijk is / je auto nog waard is. Lastig instappen in een markt die nog zo hevig in ontwikkeling is.
Als je blijft wachten op het nieuwste model zal je altijd blijven fietsen. Rest waarde is lastig te voorzien over langere termijn. Kijk maar wat er gebeurd op dit moment met EVs die een paar jaar geleden +/- 100k kosten.
Nee – je blijft dus ICE rijden ipv de overstap te maken.