De bestuurder raakte daarbij gewond.
Een ritje met een nieuwe Morgan Plus 6 is vanmorgen slecht afgelopen. Het demo-exemplaar van de Nederlandse Morgan-importeur Louwman Exclusive klapte vandaag op een boom. De bestuurder is met spoed naar het ziekenhuis afgevoerd.
Het ongeluk gebeurde rond half 12 aan de Proostwetering in Utrecht op een paar honderd meter afstand van Louwman Exclusive. De precieze details zijn op dit moment nog niet bekend, maar op de foto’s is te zien dat de auto met een behoorlijke snelheid frontaal op een boom gereden is. Dit ging zo hard dat beide voorwielen van de auto zijn gevlogen. De airbags zijn daarbij niet afgegaan, omdat die er namelijk niet zijn.
De bestuurder is er helaas niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Hij raakte bekneld, maar werd uit zijn benarde positie bevrijd en is met spoed naar het ziekenhuis gebracht.
De auto in kwestie is een Morgan Plus 6, het nieuwste model van het merk. De auto stond sinds oktober op Nederland kenteken. De Plus 6 beschikt over een 450 pk sterke 6 cilinder. De nieuwprijs ligt op €141.055. Op de bovenstaande foto is de auto in betere tijden te zijn.
Met dank aan Kais voor de tip en de foto’s.
VAG-man zegt
Oei, hoop dat de bestuurder er helemaal bovenop komt. Blik is te repareren. Is wel echt een serieuze impact geweest, blijft idd heel vreemd dat er geen airbag af is gegaan.
Dutchcarwizard zegt
Er zit geen plofzak in!
donvincenzo zegt
Wat pas echt vreemd is, is dat je kennelijk anno 2020 nog een splinternieuwe auto zónder airbag kunt kopen.
ttr6 zegt
Tegen een boom gereden? Dan moet de voorkant in elkaar zitten. Het lijkt wel of ‘ie OVER een boom is gereden en daarmee zijn complete voortrein is verloren. Dus misschien daarom geen airbag geactiveerd??
potver7 zegt
Nou dan moet je nog maar eens goed kijken hoor, van de motorkap is niet veel meer over. En de spatborden zijn ook niet meer helemaal lekker uitgelijnd. Zo te zien is hij een stukje teruggestuiterd na de touché met de boom.
wimof zegt
Ik denk dat de motorkap ontbreekt en de wagen net in het midden tegen de boom aanreed, knal op het frame (dat niet of weinig bewogen heeft)
Edge zegt
Dat er geen airbags zijn afgegaan is niet zo vreemd, de Plus Six heeft namelijk geen airbags. Morgan komt daarmee weg doordat ze onder een speciale regeling voor kleinschalige autoproducenten vallen.
machielvdd zegt
We hadden even niet aan die mogelijkheid gedacht, maar je hebt helemaal gelijk. Ik heb het toegevoegd aan het artikel.
urtarget1992 zegt
The hamster strikes again!
grasvreter zegt
Het ziet er eerder uit alsof ie op een hoge stoep oid is geknald en zo de voorwielen is verloren, en enkel tegen de boom, of vlakbij de boom, tot stilstand is gekomen. De voorkant (motorkap zelf) ligt nl niet echt in de kreukels.
Dutchcarwizard zegt
Esp kan soms geen kwaad….
fanboy zegt
Dat je dat nog mag verkopen zonder airbag.
antielectrischeautos zegt
gelukkig mag het inderdaad nog zulke leuke spartaanse autos bouwen en verkopen
fanboy zegt
Regels zijn er ook om de burger te beschermen. In dit geval had dat ook zo gewerkt, als er een regel was om verplicht airbags te hebben.
Ik heb zelf ook nog een spartaans scheurijzer staan hoor, maar het verbaast me dat je het nog zo mag verkopen.
Deze Morgan lijkt niet heel veel veiliger dan mijn 30 jaar oude auto. Logisch, maar ook onlogisch dat je het nog mag verkopen.
En een stuurairbag zou niet heel veel veranderen aan het karakter van de auto, op het design van stuur zelf na.
antielectrischeautos zegt
ik bescherm mezelf wel, heb ik geen overheids orgaan voor nodig om regels te stellen aan producten…
JanJansen zegt
Ondanks de forse klapper ziet de cockpit er nog vrij ongedeformeerd uit. Well done Morgan.
007 zegt
Mooi woord: ongedemorfeerd.
markos78 zegt
Ongereformeerd?
Dutchdriftking zegt
Toch weer erg vervelend. Lastig inleveren ook….
mynameisjeroen zegt
Het ziekenhuis is ook in dezelfde straat.
mashell zegt
Hij had toch liever de “Threewheeler”.
560pk zegt
Geen airbags, zo te zien geen kreukelzone, kortom: onbegrijpelijk dat zoiets gevaarlijks de weg op mag. Nog onbegrijpelijker is het voor mij dat je dat überhaupt zou willen.
antielectrischeautos zegt
dit soort autos zijn juist de leukere autos om mee te rijden,
phr34k zegt
Mee eens, basic veiligheidsopties zouden voor elke fabrikant verplicht moeten zijn. Bizar dat veiligheid opeens niet meer belangrijk is als het om een kleinschalige autoproducent gaat.
mashell zegt
Basic veiligheidsopties zijn enorm duur, dat zou de kleine fabrikanten meteen de nek kosten.
dakarbemo zegt
Maar aangezien ze al dealtje hebben met bmw. motor en stuurwiel, dan moet airbagje in t stuurwiel doen ook toch wel haalbaar zijn?
wimof zegt
In ’94 leverde VW voor de Golf 3 een airbagstuur als accesoire, gewoon plug and play, geen verdere aanpassing te doen.
Heb wel eens de vraag gekregen wat er met het servostuur gebeurde.
Wat weer eens bewijst dat een ander uw , in dit geval mijn, kennis hoeft te hebben.
kniesoor zegt
Het klapzakkie in het stuur is niet het probleem, de sensoren, die ‘m aansturen zijn dat. Die kan je niet op de gok plaatsen, daar zou je veel proefklappers voor moeten maken. En die zijn te prijzig voor een kleine fabrikant.
sabrerator zegt
Motorrijden mag ook nog steeds.
Da’s ook zonder kreukelzone en zonder airbags.
dakarbemo zegt
rijden ook zat klasserieks rond zonder ;)
antielectrischeautos zegt
Ach, dat er geen airbags in zitten is niet erg, die ondingen werken toch nooit in een klapper is onze ervaring thuis helaas.. en het dieven gilde wilt ze al te graag… wel lullig voor de bestuurder maja kan gebeuren
ghost zegt
Alexander is nu gewoon blij, verzekering keert uit en hij mag een nieuwe bestellen, die hij ws ook gewoon weer verkoopt.
tttijn zegt
Zonde van allebei.
raceface zegt
Hoop dat de bestuurder er goed vanaf komt, maar laten we eerlijk zijn. Is +400 pk niet een beetje veel voor zo’n zeepkist?
lightisride zegt
raar verhaal. Een boom is hard, als je daar met 50 tegen aan klapt ziet het volgens mij een stuk erger uit.
En beide voorwielen kwijt? ook raar, dan zaten ze niet erg vast, want zo hard was die klap niet lijkt mij. Zouden die niet losgeraakt zijn en daarna pas de boom gepakt?
roland78 zegt
Heeft de brandweer de bestuurder met een bosduvel moeten bevrijden?
sanki zegt
Ziet er meteen een stuk beter uit zo…
kennone zegt
Goede morgan wat een klapper zeg!
amersfoorter zegt
Heel modern onderhuids…. Maar geen airbags…..Dus je betaalt €141k voor een bmw blok met een omhulsel wat in een schuur is gebouwd…? Een sm kelder is er niks bij…
spence zegt
neen, deze auto heeft een specifiek aluminium frame.
jamesatthewatercooler zegt
Dat deze rijdende doodskisten nog de weg op mogen in NL.
Je zou de Morgans als ontspanningritje kunnen aanbieden aan suicidale patienten.
spence zegt
430pk voor 1040kg, dat hou je (sportief) niet gemakkelijk op de baan, al heb je een jarenlange rij-ervaring.
spence zegt
Richard Hammond nam er kortelings eentje in ontvangst: https://www.motor1.com/news/393685/richard-hammond-new-morgan-plus6/
machielvdd zegt
Klopt! Hebben we ook over geschreven:
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-nieuwe-aanwinst-van-richard-hammond-137333
spence zegt
sorry, kwam niet als eerste uit de zoekmotor.
dakarbemo zegt
Had niet verwacht dat dr geen airbag in zou zitten aangezien dat BMW(?) stuurwiel daar gewoon eigenlijk om schreeuwt met die dus nu waardeloze bolle binnenkant. Zet dr dan gewoon een stylisch slank stuurwiel in?
ger_dekker zegt
Een nieuwe Morgan in een oud jasje, het kan mij niet bekoren en zeker niet voor dat geld. Maar de bovenste foto is erg grappig. äflevercentruim……zo kan het ook
stekie zegt
Dus bij een frontaaltje met de Morgan moet omstanders zich uit de voeten maken en bukken voor rond vliegende voorwielen?
toyotafortuner zegt
De Morgan in betere tijden @ Masters of LXRY 2019: https://www.autojunk.nl/2019/12/morgan-plus-6
koffiekopje zegt
De Plus6 heeft geen 450 pk, maar 340. Of Morgan is lekker aan het frauderen, dat kan ook.
schuiftrompet zegt
Mijn god wat een haat naar die morgan. Is iedereen op autoblog alleen nog maar geïnteresseerd in de zoveelste rs6 of ferrari? Juist dit zijn de leukste auto’s om te rijden. En het blijkt maar dat je hier meer kunst en kennis voor nodig hebt dan alleen het stuur rechthouden en het gas onderin duwen.