De bestuurder raakte daarbij gewond.
Een ritje met een nieuwe Morgan Plus 6 is vanmorgen slecht afgelopen. Het demo-exemplaar van de Nederlandse Morgan-importeur Louwman Exclusive klapte vandaag op een boom. De bestuurder is met spoed naar het ziekenhuis afgevoerd.
Het ongeluk gebeurde rond half 12 aan de Proostwetering in Utrecht op een paar honderd meter afstand van Louwman Exclusive. De precieze details zijn op dit moment nog niet bekend, maar op de foto’s is te zien dat de auto met een behoorlijke snelheid frontaal op een boom gereden is. Dit ging zo hard dat beide voorwielen van de auto zijn gevlogen. De airbags zijn daarbij niet afgegaan, omdat die er namelijk niet zijn.
De bestuurder is er helaas niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Hij raakte bekneld, maar werd uit zijn benarde positie bevrijd en is met spoed naar het ziekenhuis gebracht.
De auto in kwestie is een Morgan Plus 6, het nieuwste model van het merk. De auto stond sinds oktober op Nederland kenteken. De Plus 6 beschikt over een 450 pk sterke 6 cilinder. De nieuwprijs ligt op €141.055. Op de bovenstaande foto is de auto in betere tijden te zijn.
Met dank aan Kais voor de tip en de foto’s.
Oei, hoop dat de bestuurder er helemaal bovenop komt. Blik is te repareren. Is wel echt een serieuze impact geweest, blijft idd heel vreemd dat er geen airbag af is gegaan.
Er zit geen plofzak in!
Wat pas echt vreemd is, is dat je kennelijk anno 2020 nog een splinternieuwe auto zónder airbag kunt kopen.
Tegen een boom gereden? Dan moet de voorkant in elkaar zitten. Het lijkt wel of ‘ie OVER een boom is gereden en daarmee zijn complete voortrein is verloren. Dus misschien daarom geen airbag geactiveerd??
Nou dan moet je nog maar eens goed kijken hoor, van de motorkap is niet veel meer over. En de spatborden zijn ook niet meer helemaal lekker uitgelijnd. Zo te zien is hij een stukje teruggestuiterd na de touché met de boom.
Ik denk dat de motorkap ontbreekt en de wagen net in het midden tegen de boom aanreed, knal op het frame (dat niet of weinig bewogen heeft)
Dat er geen airbags zijn afgegaan is niet zo vreemd, de Plus Six heeft namelijk geen airbags. Morgan komt daarmee weg doordat ze onder een speciale regeling voor kleinschalige autoproducenten vallen.
We hadden even niet aan die mogelijkheid gedacht, maar je hebt helemaal gelijk. Ik heb het toegevoegd aan het artikel.
The hamster strikes again!
Het ziet er eerder uit alsof ie op een hoge stoep oid is geknald en zo de voorwielen is verloren, en enkel tegen de boom, of vlakbij de boom, tot stilstand is gekomen. De voorkant (motorkap zelf) ligt nl niet echt in de kreukels.
Esp kan soms geen kwaad….
Dat je dat nog mag verkopen zonder airbag.
gelukkig mag het inderdaad nog zulke leuke spartaanse autos bouwen en verkopen
Regels zijn er ook om de burger te beschermen. In dit geval had dat ook zo gewerkt, als er een regel was om verplicht airbags te hebben.
Ik heb zelf ook nog een spartaans scheurijzer staan hoor, maar het verbaast me dat je het nog zo mag verkopen.
Deze Morgan lijkt niet heel veel veiliger dan mijn 30 jaar oude auto. Logisch, maar ook onlogisch dat je het nog mag verkopen.
En een stuurairbag zou niet heel veel veranderen aan het karakter van de auto, op het design van stuur zelf na.
ik bescherm mezelf wel, heb ik geen overheids orgaan voor nodig om regels te stellen aan producten…
Ondanks de forse klapper ziet de cockpit er nog vrij ongedeformeerd uit. Well done Morgan.
Mooi woord: ongedemorfeerd.
Ongereformeerd?
Toch weer erg vervelend. Lastig inleveren ook….
Het ziekenhuis is ook in dezelfde straat.
Hij had toch liever de “Threewheeler”.
Geen airbags, zo te zien geen kreukelzone, kortom: onbegrijpelijk dat zoiets gevaarlijks de weg op mag. Nog onbegrijpelijker is het voor mij dat je dat überhaupt zou willen.
dit soort autos zijn juist de leukere autos om mee te rijden,
Mee eens, basic veiligheidsopties zouden voor elke fabrikant verplicht moeten zijn. Bizar dat veiligheid opeens niet meer belangrijk is als het om een kleinschalige autoproducent gaat.
Basic veiligheidsopties zijn enorm duur, dat zou de kleine fabrikanten meteen de nek kosten.
Maar aangezien ze al dealtje hebben met bmw. motor en stuurwiel, dan moet airbagje in t stuurwiel doen ook toch wel haalbaar zijn?
In ’94 leverde VW voor de Golf 3 een airbagstuur als accesoire, gewoon plug and play, geen verdere aanpassing te doen.
Heb wel eens de vraag gekregen wat er met het servostuur gebeurde.
Wat weer eens bewijst dat een ander uw , in dit geval mijn, kennis hoeft te hebben.
Het klapzakkie in het stuur is niet het probleem, de sensoren, die ‘m aansturen zijn dat. Die kan je niet op de gok plaatsen, daar zou je veel proefklappers voor moeten maken. En die zijn te prijzig voor een kleine fabrikant.
Motorrijden mag ook nog steeds.
Da’s ook zonder kreukelzone en zonder airbags.
rijden ook zat klasserieks rond zonder ;)
Ach, dat er geen airbags in zitten is niet erg, die ondingen werken toch nooit in een klapper is onze ervaring thuis helaas.. en het dieven gilde wilt ze al te graag… wel lullig voor de bestuurder maja kan gebeuren
Alexander is nu gewoon blij, verzekering keert uit en hij mag een nieuwe bestellen, die hij ws ook gewoon weer verkoopt.
Zonde van allebei.
Hoop dat de bestuurder er goed vanaf komt, maar laten we eerlijk zijn. Is +400 pk niet een beetje veel voor zo’n zeepkist?
raar verhaal. Een boom is hard, als je daar met 50 tegen aan klapt ziet het volgens mij een stuk erger uit.
En beide voorwielen kwijt? ook raar, dan zaten ze niet erg vast, want zo hard was die klap niet lijkt mij. Zouden die niet losgeraakt zijn en daarna pas de boom gepakt?
Heeft de brandweer de bestuurder met een bosduvel moeten bevrijden?
Ziet er meteen een stuk beter uit zo…
Goede morgan wat een klapper zeg!
Heel modern onderhuids…. Maar geen airbags…..Dus je betaalt €141k voor een bmw blok met een omhulsel wat in een schuur is gebouwd…? Een sm kelder is er niks bij…
neen, deze auto heeft een specifiek aluminium frame.
Dat deze rijdende doodskisten nog de weg op mogen in NL.
Je zou de Morgans als ontspanningritje kunnen aanbieden aan suicidale patienten.
430pk voor 1040kg, dat hou je (sportief) niet gemakkelijk op de baan, al heb je een jarenlange rij-ervaring.
Richard Hammond nam er kortelings eentje in ontvangst: https://www.motor1.com/news/393685/richard-hammond-new-morgan-plus6/
Klopt! Hebben we ook over geschreven:
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-nieuwe-aanwinst-van-richard-hammond-137333
sorry, kwam niet als eerste uit de zoekmotor.
Had niet verwacht dat dr geen airbag in zou zitten aangezien dat BMW(?) stuurwiel daar gewoon eigenlijk om schreeuwt met die dus nu waardeloze bolle binnenkant. Zet dr dan gewoon een stylisch slank stuurwiel in?
Een nieuwe Morgan in een oud jasje, het kan mij niet bekoren en zeker niet voor dat geld. Maar de bovenste foto is erg grappig. äflevercentruim……zo kan het ook
Dus bij een frontaaltje met de Morgan moet omstanders zich uit de voeten maken en bukken voor rond vliegende voorwielen?
De Morgan in betere tijden @ Masters of LXRY 2019: https://www.autojunk.nl/2019/12/morgan-plus-6
De Plus6 heeft geen 450 pk, maar 340. Of Morgan is lekker aan het frauderen, dat kan ook.
Mijn god wat een haat naar die morgan. Is iedereen op autoblog alleen nog maar geïnteresseerd in de zoveelste rs6 of ferrari? Juist dit zijn de leukste auto’s om te rijden. En het blijkt maar dat je hier meer kunst en kennis voor nodig hebt dan alleen het stuur rechthouden en het gas onderin duwen.