Nu gaat deze kekke crossover zo aan onze neus voorbij.
Sinds jaar en dag was Opel onderdeel van het General Motors concern. Opel was op de Europese markt erg groot, terwijl General Motors op andere markten actief was. Kortom: een win win situatie. Toch liep het allemaal anders waardoor Opel sinds kort onder regie valt van PSA, het moederconcern van Peugeot en Citroen.
Dat houdt in dat er diverse Opels op de markt komen met een PSA-DNA en de GM-Opels zoals de Zafira, Cascada en Meriva het veld moeten ruimen. Ook de Opel Mokka is er niet meer, die auto is min of meer opgevolgd door de (iets kleinere doch ruimere) Opel Crossland X. Ondanks dat de twee auto’s op elkaar lijken is de technische basis compleet anders. De Opel Mokka was een Buick Encore, de Opel Crossland X (afbeelding onder) is in feite een Peugeot 2008.
General Motors is intussen door gegaan met het ontwikkelen van de Buick Encore. Buick modellen stonden altijd relatief dicht bij de Opel modellen zoals wij die in Nederland kenden. We kunnen dus direct zien wat Opel eigenlijk ‘mist’, of juist niet. In dit geval kunnen we er wel van spreken, want dít is de nieuwe Buick Encore GX:
De Buick Encore GX is een nieuw model dat tussen de Buick Encore en Buick Envision invalt. Dus een soort extra lange Opel Mokka. Het resultaat is heel erg aardig. Nu kunnen smaken verschillen, maar de auto heeft een lager ‘Huishoudbeurs-gehalte’ dan bijvoorbeeld een Renault Captur. De Buick Enore EX is een stukje langer dan de reguliere Encore en biedt ook meer bagageruimte.
De uitrusting is aanzienlijk luxer, met een nadruk op een grotere mate van veiligheid. Zo is de auto standaard voorzien van Lane Assist, Lane Departure Warning, automatische noodremfunctie (ook voor voetgangers) en surround-view camera’s. Qua motoren laat Buick niets los, maar reken op de 1.4 Ecotec Turbo viercilinder met naar keuze 140 of 155 pk. De auto zal ditmaal in China en de Verenigde Staten blijven. In Nederland wist Opel van 2012 tot 2019 meer dan 16.000 Mokka’s op gele platen te schroeven. De Mokka ‘X’ is op dit moment alleen nog uit voorraad leverbaar bij de Nederlandse Opel importeur.
Er is al genoeg van deze eenheidsworst op de markt
@lompey: Mee eens! Inkoppertje deze. Schande eigenlijk hoe dat denkluie GM tientallen miljarden over decennia verloor aan Opel, en dat PSA in een jaar tijd naar verluidt voor een turnaround zorgde. Maar daar zul je aandeelhouders niet over horen. Zou wél moeten. De nieuwe Corsa is ook een bewijs van dat Opel dat Opelige af gaat schudden, dat er vooral uit bestond dat het rook naar bean counting GM. Laten we niet vergeten dat GM ook een potje maakte (en daarom moest opdoeken) van Pontiac, Oldsmobile, Saturn en Saab.
@ericd:
Europese subsidies zijn idd de doodsteek voor elke zichzelf respecterende autofabrikant ..
Hij lijkt nog steeds op een Opel. Vermoed dat Opel al ver was met de ontwikkeling alvoorts alles overgedragen werd naar Buick
@haaren: wat is hier nu echt Opels aan?
@emping: Kijk maar naar de foto’s, dan zie je het wel.
@vondick: nee ik zie het niet, daarom vraag ik het ook.
De crosslamd x met hun nazi velgen https://originele-velgen.com/wp-content/uploads/2019/02/20180907_152221.jpg
@ruben_vandenberg: hahaha dat kan toch niet
@ruben_vandenberg: Dat is nog niks vergeleken bij de BMW i3. Als je het eenmaal weet lijkt die BMW als twee druppels water op Adolf Hitler…
Dat kon je al zien op de eerste ontwerpschetsen van de i3 waarmee BMW destijds naar buiten kwam:
https://beeldbank.40-45nu.nl/ovmfoto//9371/OVM010618.medium.jpg
https://beeldbank.40-45nu.nl/ovmfoto//9371/OVM010618.medium.jpg
@moveyourmind: beetje ver gezocht hè..
@eklasse: Eigenlijk best wel ?
@ruben_vandenberg: Hahaha
Conclusie van dit verhaal: we missen niets!
Mwah…. ik vind het allemaal niks, of het nu op GM of PSA gebaseerd is. Dit mini SUV-segment boeit me echt totaal niet.
Een 1.4 met 155pk is wel netjes…
@tjorque: sarcastisch hoop ik ? deze waardes worden tegenwoordig door andere merken gemakkelijk overschreden door een 1.0 3cilindertje…
@bpc: liever een 4 pitter, iets betrouwbaarder
@ruben_vandenberg: Een 4 cilinder is per definitie niet betrouwbaarder dan een 3 cilinder. Het heeft puur te maken met pk’s per liter, en de kwaliteit van de motor bouwer.
@bpc:
Niet “gemakkelijk” ..
Als ze de lease / garantie termijn maar overleven ..
@bpc: noem jij eens een affabriek 1.0 dan met 155pk ?
Kan er zelf namelijk niet zo snel één bedenken!
@ds3thp: eerste wat in me opkomt? fiesta st bvb
Eerlijk gezegd zou ik helemaal niks missen als Opel geheel zou verdwijnen.
Het enige nadeel daarvan zou zijn dat mensen zonder verkeersinzicht moeilijker van afstand te herkennen zijn.
Veel fraaier dan de Crossland X
Opel, omdat met mensen met een sociale dienst uitkering ook een auto moeten hebben…
@Rick-dos: Opel, voor mensen die wél maling hebben aan status…
@danone: Dat maken mensen die Opel rijden zichzelf inderdaad wijs ja…
@danone: Opel, voor mensen die die wél warm worden van bingo, een seksloos huwelijk, een vinexwijk, darten etc. etc. etc.
Opel is veel beter af bij PSA
@mpgc:
Idd ..
nu zijn er tenminste Citroëns en Peugeots voor mensen die denken een hekel aan Franse auto’s te moeten hebben ..
Ik vind de Grandland X toch net even wat beter gelukt dan de Encore GX. De Grandland is wat cleaner, heeft wat minder frutsels en drukke lijnen.
En om op de vraag uit de titel te reageren: Natuurlijk niet. Dat hele GM heeft geen flauw idee hoe ze de Europese markt moeten benaderen. Dat zag je aan de ontwikkeling van Opel, maar nog veel meer aan de roemloze aftocht van Chevrolet. Met PSA heeft Opel een moederbedrijf dat de Europese markt kent, ervaring heeft met het bouwen van (zeker naar Amerikaanse begrippen) kleine auto’s en serieuzer bezig is met elektromobiliteit dan GM.
@edge: Eens met de Grandland X. Gisteren toevallig gepasseerd op de snelweg. Het hele crossovergebeuren volg ik al lang niet meer, dus weet ik ook niet meer wat er op de markt is. Deze trok mijn aandacht, in positieve zin. Bij SUV’s en crossover heb ik dat meestal enkel bij LaRo en Jeep. Mooi gedaan, Opel.
Volgens mij missen we niks hoor.
Encore. Tja. Niet lelijk maar. Nee. Krijg r geen natte kont van?
@italned: Geen idee of er ook vinyl is gebruikt in de stoelbekleding….
Ik snap dus echt niet waarom Opel zoveel verlies draaide. Nu moet Buick alle ontwikkelingskosten zelf dragen en voorheen waren deze te verdelen onder meer merken. Maar ik snap wel meer niet van GM.
Missen we niks aan.
Nee
Geen gemis. Amerikanen hebben geen enkel benul wat Europeanen willen en hebben Opel Duitsland alleen maar misbruikt zonder er iets voor in de plaats te stellen. Bij PSA zitten ze goed en de Fransen zijn wel zo slim de wat meer conservatieve duitsgezinde autokoper niet voor het hoofd te stoten en Opel nog een eigen gezicht te laten behouden. Voor mij zijn ze daar goed bezig!