• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Nieuwe Porsche 911 Turbo krijgt vierwielbesturing’

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 september 2012 om 10:33 – 55 Reacties

Porsche 991 Turbo spyshot Nürburgring


Waarom alleen met de voorwielen sturen, als je ook de achterwielen mee kunt laten werken? Porsche schijnt op de nieuwe 911 (991) Turbo dit een zogeheten ‘Four Wheel Steering’ (4WS)-systeem te gaan toepassen.

Nieuw is deze technologie zeker niet, er zijn fabrikanten die het al jaren toepassen, zoals bijvoorbeeld Renault met de Laguna. Maar bij een gebrek aan scoop zal Porsche er wel een innovatief detail in aanbrengen, waardoor ze het alsnog met veel bombarie kunnen claimen. Als het daadwerkelijk waar is wat Autobild schrijft dan..

Je powerhouse dwars gooien met 4WS zal wel een behoorlijk stuk lastiger worden, maar mensen die graag driften gaan toch eerder voor een RWD GT3 (RS), in plaats van een AWD Turbo lijkt ons zo. Volgens eerdere geruchten schroeft Porsche drie turbo’s op zijn nieuwe geblazen Elfje, en zal het maximumvermogen ergens rond de 530 pk uitkomen, misschien wat lager (de huidige 911 Turbo heeft er 500).

Verwacht een introductie op de IAA in Frankfurt (september 2013), met de eerste klantauto’s vanaf begin 2014. Dat duurt nog even dus. In de tussentijd hebben we de spyshots en -video nog. En natuurlijk af en toe een geruchtje om hem een beetje in het oog te houden.

Ook interessant!

  • Porsche 911 Turbo kust Peugeot 206 in Friesland/Groningen
  • BMW M8 Competition Cabrio vs Porsche 911 Turbo S Cabrio
    BMW M8 Competition Cabrio vs Porsche 911 Turbo S Cabrio
  • Porsche viert een feestje met deze 911 Turbo S
  • Porsche 911 Turbo S Lightweight Package is sneller dan Tesla

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, Porsche, turbo

Vorig bericht: « Boetes gaan per 1 januari 2013 weer omhoog
Volgend bericht: De 10 best gewaardeerde reacties vd week [w37y12] »

Lees Interacties

Reacties

  1. raphael zegt

    15 september 2012 om 10:37

    De vorige Turbo was in mijn ogen de beste allround auto die er bestaat. Een serieuze supercar, een compacte tweezitter, een luxe cruiser, een daily driver alles in één. Dé ultieme alleskunner. Heel erg benieuwd naar deze 991 versie.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      15 september 2012 om 10:47

      @raphael: vaak maken ze de turbo beter dan het voorgaande model. Alleen bij de 996 turbo is dat niet gelukt. In mijn ogen is de 993 turbo beter dan de 996 turbo. De 997 was zeer goed, ik heb dan ook hoge verwachtingen van de 991 turbo.

      Login om te reageren
      • raphael zegt

        15 september 2012 om 10:51

        @rufctr01: Zelf ook geen grote fan van de 996 turbo, uberhaupt niet van de 996 lijn maar goed. Een auto van 0 naar 100 lanceren sneller dan elke Ferrari die ooit geproduceerd is maar toch ‘gewoon’ een 911 zijn is bizar..

        Login om te reageren
        • henk_he zegt

          15 september 2012 om 12:10

          @raphael: de Enzo sprint toch echt sneller naar de 100 hoor, uiteraard tegen een ander prijskaartjes, maar toch.

          Login om te reageren
          • raphael zegt

            15 september 2012 om 12:42

            @Henk_he: Zeer zeker niet. De Enzo doet het sprintje naar de 100 in 3,65 seconden om precies te zijn. Een 911 turbo s doet dat in 3,1 seconden volgens de officiele lezing. Echter heb ik ze al vaak genoeg 2,9 zien halen.

            Login om te reageren
            • heidekonijn zegt

              15 september 2012 om 13:43

              @raphael: Tof. Enneuh, sneller als een GT-R much?

              Login om te reageren
            • ej20g zegt

              15 september 2012 om 16:05

              @raphael: sterker nog, om het nog een tandje indrukwekkender te maken, de snelste Turbo S die ik heb gezien was 2.84. De snelste GT-R was 2.92. Maar goed, het verschil is minimaal en beide zijn ze ongelofelijk snel. Het betrof standaard exemplaren overigens, de Porsche met 530 pk en de GT-R met 550 pk. De Porsche is wel een druk lichter met meer grip op de achterkant, dat verklaart het verschil wellicht.

              Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          15 september 2012 om 16:02

          @raphael: daarom is de 996 lijn ook niet populair, ze zijn niet veel waard. Een vergelijkbare 993 is vaak duurder.

          Login om te reageren
          • ej20g zegt

            15 september 2012 om 16:07

            @rufctr01: klopt, en dat is niet zo raar, als je kijkt naar het uiterlijk van beide generaties. Vind de 996 zeker niet lelijk, maar de 993 is een pareltje! Kanttekening is echter wel dan 996 GT2’s dan weer niet te betalen zijn. Maar dat heeft dan weer een hoop te maken met hun zeldzaamheid. Overigens zie je het daar ook terug, want de 993 GT2 is nóg duurder en zeldzamer.

            Login om te reageren
  2. mikkeloentje zegt

    15 september 2012 om 10:46

    Ik blijf het bijzonder vinden dat altijd elke nieuwe auto meer pk heeft dan zijn voorganger.

    Login om te reageren
    • salberts93 zegt

      15 september 2012 om 17:37

      @mikkeloentje: lijkt me redelijk logisch toch? waarom zou je er minder in stoppen ^^ auto’s worden toch alleen maar zwaarder dat moet je ergens mee opvangen

      Login om te reageren
  3. zakar36 zegt

    15 september 2012 om 10:46

    @ sir smokealot:

    Had de huidige/vorige niet met de s pakket 530 pk?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 september 2012 om 11:00

      550 geloof ik.

      Login om te reageren
      • sebasjuhh zegt

        15 september 2012 om 11:32

        @sir_smokalot: Turbo S = 530

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          15 september 2012 om 11:42

          ah, ok. 530 dan :)

          Login om te reageren
      • salberts93 zegt

        15 september 2012 om 17:38

        @sir_smokalot: waarschijnlijk was je in de war met de Turbo S GTS GT3 Plus Turbo xD

        Login om te reageren
  4. jack_abarth zegt

    15 september 2012 om 10:47

    Kameraad van mij heeft een 5th gen Honda Prelude gehad. Deze had ook 4WS. Was opzich wel grappig systeem. Tot de 50km/h stuurde de wielen mee, daarboven niet meer. Vond het zelf wel een ramp wanneer ik die auto achteruit moest fileparkeren. Maar na enige pogingen gaat het zelfs gemakkelijker dan welke auto dan ook.

    Login om te reageren
    • ixjeer1300 zegt

      15 september 2012 om 11:28

      @jack_abarth: Was dat niet die Honda waarbij de wielen tegenstuurden bij inparkeren?

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        15 september 2012 om 11:37

        @ixjeer1300:

        Die wielen stuurden van bovenaf gezien gespiegeld achter t.o.v. van voor. Daarmee kon je dus gruwelijk kort om een hoek heen draaien. Ondanks dat ze maar 10 graden verdraaien, merk je dat ontzettend goed.

        Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        15 september 2012 om 11:40

        @ixjeer1300:

        http://www.youtube.com/watch?v=xXueyBH68G4

        Login om te reageren
        • ixjeer1300 zegt

          15 september 2012 om 12:32

          @jack_abarth:
          We hebben allebei gelijk. Bij een kleine wieluitslag (tot 1,5 graad) bewogen de wielen tegengesteld. Bij grotere wieluitslagen andersom. Handig bij bochtenwerk.
          Kijk maar:

          http://antholonet.com/EngineersCars/3GPrelude/3gprelude.html

          Login om te reageren
    • BMW330Ci zegt

      15 september 2012 om 14:14

      @jack_abarth: De laatste 5 serie heeft dit volgens mij ook. Deze sturen echter tegen de voorwielen in tot 50 oid en boven de 50 sturen ze met de voorwielen mee. Heel leip

      Login om te reageren
  5. jippie zegt

    15 september 2012 om 11:08

    Tja, 4-wielbesturing/aandrijving klinkt nou niet echt als de meest ideale funfactor auto.

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      15 september 2012 om 11:31

      @jippie: Wie weet! Als je yipikaye’s comment moet geloven dan liggen er veel mogelijkheden om lol te maken. Je kan met alles in principe veel lol maken. Daar heb je basisgerechten als RWD en veel pk niet voor nodig. Met een beetje fantasie kom je heel ver ;)

      O.T. ben erg benieuwd naar de nieuwe 911 Turbo. Vind het wel gaaf als ze net zoveel pk of minder uit het nieuwe blok halen, en er vervolgens veel harder mee gaan! Techniek tegenwoordig.. :)

      Login om te reageren
    • salberts93 zegt

      15 september 2012 om 17:39

      @jippie: we dachten ooit ook dat 4WD alle lol uit een auto haalde maar o.a. Porsche met de 911 Turbo bewees dat dit niet nodig was ^^ misschien flikken ze hetzelfde trucje weer met 4WS

      Login om te reageren
  6. norge zegt

    15 september 2012 om 11:11

    Tja “nieuwe” technologie introduceren twintig jaar na de Aziaten zijn die Duitsers goed in .

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      15 september 2012 om 13:54

      @norge: Zoals?

      Login om te reageren
      • Tommy2 zegt

        15 september 2012 om 18:04

        @heidekonijn: Ongefundeerde oneliners roeptoeteren in topics van Duitse kwaliteitsauto’s, daar is norge goed in.

        Login om te reageren
  7. yipikaye zegt

    15 september 2012 om 11:17

    Peugeot had het 20 jaar geleden ook al meedraaiende achterwielen.
    Ging als op een rails door de bocht. Stuurde toen het beste in zijn klasse.
    Zal wel bruut worden op de nieuwe 911.

    Login om te reageren
  8. alcantara zegt

    15 september 2012 om 11:19

    Nu nog een CVT automaat erin en je kunt gewoon achteruit rijdend over de wegen cruisen.

    Login om te reageren
    • ixjeer1300 zegt

      15 september 2012 om 11:27

      @alcantara: Daarvoor heb je geen vierwielbesturing nodig dunkt me.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        15 september 2012 om 11:30

        @ixjeer1300: Maar dan stuurt het zeer belabberd, en voor belabberd sturen koop je geen Porsche.

        Login om te reageren
        • ixjeer1300 zegt

          15 september 2012 om 11:40

          @alcantara: Maar om nu achteruit te gaan rijden met een Porsche omdat deze 4WS heeft? P.S: Dank u voor de grammaticale oorvijg ;-)

          Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        15 september 2012 om 11:33

        @ixjeer1300: *me dunkt

        Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      15 september 2012 om 11:37

      @alcantara: dan is hij wel beter gestroomlijnd :)

      Login om te reageren
  9. agera zegt

    15 september 2012 om 11:29

    De komende tijd zal Porsche modellen lanceren die het een voor een tegen de Nissan GT-R moeten gaan opboksen zoals de 911 Turbo, Turbo S, GT2 RS en de GT3 RS. De vraag is gaat het ze eindelijk lukken? Ik denk van niet.

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      15 september 2012 om 11:35

      @agera: Zullen het moeten afwachten. Eerlijk gezegd kan de vergelijking sowieso al niet op tegen de Nissan GT-R. Mocht je heel snel willen gaan, en niet veel willen betalen kies je daarvoor. De porsche’s zullen ongetwijfeld veel duurder zijn en net zo hard of harder gaan. Maar de klanten kopen die auto’s niet om sneller te zijn dan een aziatisch merk met 1 ( 2 met juke-r ) die uitmuntend presteert en vervolgens auto’s als de micra verkopen..

      Plus ze rijden niet elke dag op de Nordschleife. Maar goed, punt is gemaakt denk ik.

      Login om te reageren
    • pexiges zegt

      15 september 2012 om 12:23

      @agera: Alleen de turbo (S) gaat het opnemen tegen de GT-R en zal Porsche kennende ook beter zijn (prijs-kwaliteit buiten beschouwing gelaten). De GT3 en GT2 zijn totaal andere wagens die niet in de buurt van de GT-R en zijn doelgroep komen. GT3(RS) is gewoon een atmosferisch trackmonster, terwijl de GT2 RS daar nog een schepje bovenop doet mbv turbo’s.

      Login om te reageren
      • agera zegt

        15 september 2012 om 19:21

        @pexiges: Weet ik ook wel, mijn reactie was ook een beetje sarcastisch bedoeld. De Nissan GT-R is een machine die in staat is om het tegen iedereen op te boksen!

        Login om te reageren
    • salberts93 zegt

      15 september 2012 om 17:42

      @agera: GT-R zal altijd een klasse apart blijven, maar Porsches ook. die hebben gewoon een bepaalde charme die de GT-R mist, een bepaald gevoel van luxe uitstraling die een Nissan nooit zal hebben. de GT-R word meer door mensen gekocht die echt met de cijfertjes bezig zijn

      Login om te reageren
  10. baasbas zegt

    15 september 2012 om 11:34

    Meer technologische slimmigheidjes zullen het een snellere auto maken. Maar leuker….? Ik weet het niet.

    Ik heb een zwak hiervoor:

    http://www.youtube.com/watch?v=LiqFGZuKtXU&hd=1

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      15 september 2012 om 13:47

      @baasbas: Dat is het zgn harde vs zachte sportwagen debat. Zelf snap ik niet helemaal waarom je een zachte zou willen hebben maar ze verkopen wel het best. Zie Marcos TSO bankroet vs Audi en Porsche verkoopcijfers.

      Login om te reageren
  11. SimonMc zegt

    15 september 2012 om 11:35

    Lol, 3 turbo’s, dat gelooft toch geen hond…Het is geen diesel hoor.

    Login om te reageren
  12. camber24 zegt

    15 september 2012 om 11:53

    911 Turbo blijft ook een benchmark in zijn klasse. Ben zeer benieuwd.

    Login om te reageren
  13. undifined1 zegt

    15 september 2012 om 12:31

    de bmw 850 csi had het in 1992 ook al:
    http://www.youtube.com/watch?v=1zX5dQkb-xQ (een filmpje van een test van het systeem)

    Login om te reageren
    • knalfa zegt

      15 september 2012 om 12:40

      @undifined1: Kijk van die wist ik het niet eens. Van de honda wel. Was dat met lucht/ hydraulica geregeld?

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        15 september 2012 om 15:02

        @knalfa:
        was met hydraulica geregeld, was alleen standaard op de 850csi met 550nm/380pk waar maar 1500 van zijn gemaakt, en op de normale 8 serie was het een heel dure optie, dus er zijn niet veel met ahk (active hinterachs kinematik, de achterwielbesturing dus) Er wordt gezegd dat de auto”s die dit hadden veel beter reden dan die het niet hadden, maar dat weet ik niet zeker.

        Volgens mij was het eigenlijk ook een veiligheidssysteem, het hielp tegen overstuur.

        Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      15 september 2012 om 13:44

      @undifined1: Porsche had in 1978 al meesturende achterwielen, de zgn Weissach achteras.

      Login om te reageren
      • ixjeer1300 zegt

        15 september 2012 om 14:56

        @heidekonijn: Volgens mij hebben we het over actieve 4WS.

        Login om te reageren
        • heidekonijn zegt

          15 september 2012 om 18:28

          @ixjeer1300: Zou kunnen, maar ik zie het nergens gepreciseerd.

          Login om te reageren
  14. ej20g zegt

    15 september 2012 om 14:58

    “Nieuw is deze technologie zeker niet, er zijn fabrikanten die het al jaren toepassen, zoals bijvoorbeeld Renault met de Laguna.”

    Sterker nog, in 1989 was de Nissan BNR32 GT-R al voorzien van HICAS. Oftewel, een systeem waarbij alle wielen meedraaien.

    Ik ben benieuwd wat dat met het weggedrag van de nieuwe Turbo doet. Het kan alleen maar beter worden, zoals met elke generatie tot nu toe.

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    15 september 2012 om 15:04

    heb ooit nog eens een Mazda 626 coupe gehad met dat zelfde trucje ..
    mooie spoiler erop eraan en er onder ..

    had em nooit weg moeten doen ..

    Login om te reageren
  16. fconderkantlat zegt

    15 september 2012 om 20:19

    krijgt ie ook 4 stuurtjes?

    Login om te reageren
    • weereentankleeg zegt

      16 september 2012 om 08:44

      @arashrsf: want jij hebt nu ook 2 stuurtjes in je auto?

      Login om te reageren
  17. qriss zegt

    20 september 2012 om 00:30

    Komen ze er nu eindelijk achter wat ze fout deden in de jaren 90.
    De o zo gevreesde, eeuwige vijand van de 911, beginnend vanaf de Skyline R32 GTR vanaf 1990 had ook al vierwielsturing genaamd HICAS…

    Good job Porsche… good job! (not)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North