Nieuwe Porsche 917 is een waanzinnige machine

Auteur: , 17 Reacties

Doe hier a.u.b. iets mee!

Het is dit jaar precies een halve eeuw geleden dat de Porsche 917, een iconische raceauto van het merk uit Stuttgart, zijn debuut maakte. Tijdens het Autosalon van Genève van 1969 trok het merk de doeken van een apparaat dat enkele jaren lang de dienst uit zou maken in de autosport. Vijftig jaar na dato pakt Porsche groots uit voor de verjaardag van de 917.

Allereerst komt het merk met een volledig gerestaureerde 917 op de proppen. En het is niet zomaar een willekeurige 917 die Porsche voor dit project onder handen heeft genomen. Nee, de Duitsers hebben juist het eerste officiële exemplaar beetgepakt en deze aan de hand van zijn historische archief weer naar nieuwstaat weten te brengen. Bij het project hielpen o.a. Porsche monteurs van het museum in Zuffenhausen, evenals voormalige technici en een grote schare ingenieurs. Onderdelen die niet konden worden hergebruikt werden door Porsche gemaakt met een 3D-printer.

Naast de gerestaureerde 917-001 kwam Porsche ook met een studiemodel van een mogelijke opvolger van de auto op de proppen. Hoewel het merk geen ambities lijkt te koesteren om de 917 nieuw leven in te blazen – het is immers gestopt met deelnemen in de LMP1-klasse van het World Endurance Championship – krijgen we hiermee toch een bijzonder fraaie bolide te zien. Porsche wil jammer genoeg niets zeggen over de aandrijflijn van de auto en ook andere cijfers of details worden niet gedeeld, dus kunnen we hem enkel beoordelen op zijn uiterlijk. En eerlijk is eerlijk, Porsche heeft op dit gebied puik werk afgeleverd.

Porsche bouwde in totaal meer dan twee dozijn aan 917’s voor allerlei kampioenschappen. Het duurde niet lang voordat de auto competitief was, want in zijn eerste jaar al behaalde hij een overwinning op de 1.000 kilometer van Zeltweg. Een klein jaar later zegevierde Porsche op Le Mans, dankzij een goede rit van Hans Herrmann en Richard Attwood. Gijs van Lennep en Helmut Marko herhaalden dit kunstje een jaar later. De turbotechnologie van de 4,5-liter twaalfcilinder kwam later terecht in de Porsche 911 Turbo.



17 reacties

Ziet eruit alsof is de 500km/u aan kan tikken!!
@ghost: bijna 50 jaar geleden werd er al op Le Mans snelheden gehaald van 386km/h dus 500 zou goed streven zijn ;-)
Wow wat een schoonheid!
Ziet er goed uit! Wat ook wel leuk is, hier kun je het mediapakketje downloaden:

https://newsroom.porsche.com/media-package/kopie-porsche-museum-50-jahre-917-sonderausstellung

En daar zie je dat het studiemodel wel heel grof is afgewerkt. Beschadigingetjes hier en daar. Maar ontzettend leuk!
@jochempie: het lijkt erop dat de sticker/wrap niet helemaal goed aansluit. Kijk maar bij de tankdop. Zie je duidelijk de inkepingen zitten.
Als de opvolger van de 918 hier op lijkt dan ben ik zeker voor!
sjoemelprinters
Dat waren nog eens tijden. Meer dan 400 km/u op Le Mans, met je voeten voor de vooras en een carosserie waar je, bij de juiste lichtval, gewoon doorheen kon kijken.
@ghengiskhan: 400 haalden ze toen nog niet hoor. Dat kwam pas in de jaren 80 en zelfs toen werden ze specifiek ontworpen om boven die 400 km/u te komen en dus maling te hebben aan downforce of wegligging:

http://www.dailysportscar.com/2018/06/15/le-mans-history-to-be-the-fastest.html

De 917 ging niet veel harder dan 360 km/u.
Het was Piech die als jong ingenieur destijds de loophole in de regels ontdekte waardoor de 917 kon ontstaan, Enzo Ferrari was geheel van de kaart en moest als de sodemieter een antwoord vinden. Dat vond hij in de 512.
Het mooiste van de 917 is de mythe de verhalen over de wagen, van een racewagen waar geen donder van klopte qua stabiliteit en wegligging – hij kreeg op snelheid namelijk de lift-off van de toen nagel nieuwe Boeing 747- wilden de Duitse rijders absoluut niet met het onwillige kreng rijden.
Helden Vic Elford en Brian Redman zagen tijdens een test sessie op de Oesterreich ring dat de neus van de 917 bezaaid was met dode insecten maar op de lange kont ( de langheck was de eerste variant) waren deze nauwelijks te vinden. Ze overlegden met elkaar en dachten dat het opstijgen van de 917 te wijten was aan te weinig druk op de achterkant, hoewel Porsche ingenieurs met een dertig tal setjes dempers en veren het probleem porbeerden op te lossen, gingen Elford en Redman op strooptocht voor een popnageltang en aluminium platen. Ze modificeerden de achterkant van de wagen naar hun eigen idee en de volgende morgen stuurden ze Kurt Ahrens de ring op, Ahrens haatte de 917’s wispelturige gedrag, maar reed een verpletterende rondetijd met de gemodificeerde 917, en dit was het begin van de legend , DE auto die Porsche op de kaart heeft gezet door Le Mans met een monsterzegen te winnen.
n.b : de 917 liep destijds 30 kilometer sneller dan zijn snelste concurrent.
@desjonnies: klinkt een beetje als de uitvinding van de spoiler zoals jij het vertelt. Wel een mooi verhaal!
@desjonnies: Veel fantastische verhalen inderdaad over de 917… Die van jouw kende ik nog niet. Wel bijvoorbeeld dat Rob Slotemaker de stunts deed voor de film “Le Mans” en besloot de kleine Jan Lammers mee te nemen. En dat Jan naast de baan stond te kijken en een lift kreeg in een 917. Gewoon zonder gordel op de aluminium vloer van een 917 een rondje over het legendarische oude circuit van Le Mans… Heeft denk ik wel een indruk achter gelaten :-)
@desjonnies: Leuke anekdote die Redman inderdaad een keer heeft verteld toen hij co-commentator was bij de 12uur van Sebring een paar terug. Ging over aerodynamische vindingen zoals “de Gurney Flap”. Volgens mij de eerste keer dat John Hindhaugh verklaarde ‘speechless’ te zijn ;)
WAUW!!
Superdik
Ja! Doe hier aub iets mee!
Geef er een aan mij! Ben je gauw klaar mee…
Liever de 956 of 962 in retro straatlegale versie…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).