Zo gaan Formule 1-auto’s volgend jaar meer lawaai maken

Auteur: , 43 Reacties

Verwacht geen wonderen, maar het beginnetje is er.

Zo gaan Formule 1-auto's volgend jaar meer lawaai maken

Sinds de introductie van de turbomotoren in de Formule 1, klagen fans (en coureurs) steen en been over het gebrek aan herrie. Niet geheel onterecht, als je nagaat dat de gemiddelde GP2-auto bakken meer geluid produceert dan het materiaal waarmee in de koningsklasse wordt gereden.

De baasjes bij de FIA zijn zich bewust van deze ontwikkeling en doen er alles aan om het lawaai weer terug te brengen. Eerdere experimenten met een trompetachtige uitlaat mislukten, maar voor 2016 meent de FIA het ei van Columbus te hebben gevonden.

Auto’s moeten vanaf komend seizoen namelijk verplicht worden uitgerust met een aparte uitlaat voor de wastegate. Deze maatregel moet de hoeveelheid decibels ons weer ouderwets kippenvel bezorgen, al verlangen we nog steeds terug naar de tijd van hoogtoerige V8-, V10- en V12-motoren van weleer.

F1 kalender 2016

Nog meer goed nieuws voor de racefan. Het komende seizoen zal namelijk ‘gewoon’ in maart van start gaan. Er was wat gesteggel over de datum waarop de openingsrace in het Australische Melbourne zou worden verreden, maar 20 maart gaat het circus weer van start. Mét extra gratis lawaai.



43 reacties

En hoe zit het met de peekaa’s? Gaat dat weer richting de 1000?
@baklava: Minimaal
@baklava: Dat zou vanaf 2017 weer het geval moeten zijn, als we ook de bredere achterbanden en bredere auto’s in het algemeen krijgen.
@Edge: Nicki Lauda pleit zelfs voor 1500 pk. We zullen het zien!
@clarkson: Dan zal er toch wat heel moeten veranderen. Zolang ze vast blijven houden aan die maximale fuel flow van 100kg/h, het maximale toerental en het maximale aantal van 4 of 5 motoren per seizoen is dat volstrekt onhaalbaar. De enige optie die ze hebben waarbij ze de huidige motoren en regelgeving kunnen behouden is als ze de vermogensboost van het hybridepakket laten komen. Maar gezien de WMSC in het WEC juist de powerafgifte daarvan in gaat perken wegens de veiligheidsrisico’s (dag voordeel van Porsche!) kan ik me niet voorstellen dat de F1 ermee wegkomt als ze ineens pakweg 700 à 800 elektrische pk’s erbij doen.
@Edge: Toch hebben ze het er over. De rondetijden moeten ook met 5 a 7 seconden naar beneden.
Hangt er van af, hoeveel stickers ze erop plakken.. @baklava:
@baklava: koningsklasse, ik zeg 2000pk, want doe straatauto’s gaan ook al richting 1400, die mogen niet voor lopen natuurlijk.
@thijsj: ik hoorde van iemand bij VW dat met sjoemelsoftware zeker tienduizendmiljoen pk’s haalbaar moeten zijn!
@roppp: zou vw volgend jaar dan toch in de f1 stappen? Lijkt wel een buitenkansje dit. Eerst de geblazen diffuser en nu dit geniale idee. Zal niet lang duren voordat de rest het gaat kopiëren dan.
Ik mis de V10’s van weleer die klonken werkelijk magistraal.
https://www.youtube.com/watch?v=RqaJKTRs-Kg
@AutomotiveDesigner: goeiedag zeg! Wat mis ik dit
@AutomotiveDesigner: de V12 mag er van mij ook zijn hoor. Jankende v10 Of schreeuwende V12 http://youtu.be/5SoZiTxdQyw
@bassx: 412 t2 is de beste soundtrack ooit.
Zou t niet gewoon veel leuker zijn als iedereen, zoals vroeger, een carte blanche kreeg en we allerhande compleet verschillende (en ongetwijfeld vreemde) wagens aan de start te zien krijgen?
@scottishcarspotter2000:
Denk dat minder regeltjes in het algemeen een interessante optie is.
Met minder inmenging van de stewards…
Want al die stomme straffen die ze nu soms uitdelen..
@scottishcarspotter2000: Zeker, maar dat wordt te duur. Dan zou er een maximum budget moeten komen voor elk team.
@berlinetta: Mwah, dat hoeft niet per sé. Alles is nu tot in de puntjes vastgelegd. Onderdelen van de auto moeten binnen een bepaalde driedimensionale kaders vallen qua afmetingen, vleugels mogen maar zoveel millimeter bewegen als er zoveel kilogram aan druk op komt te staan etc. Dat soort regels kunnen ze eenvoudig wat ruimer maken, waardoor extra vleugeltjes hier en daar en bepaalde inventieve nieuwe dingen weer mogelijk zijn. En dat hoeft niet veel extra te kosten. Door de windtunneltijd en het aantal teraflops aan CFD niet te verhogen, dwing je teams creatief om te gaan met de middelen die ze hebben en geef je ze toch de ruimte om te innoveren.
@Edge: Maar dan geef je ze dus geen carte blanche.
@berlinetta: Nee, dat klopt helemaal. Mijn voorstel was er ook alleen op gericht om op een betaalbare manier meer diversiteit te creëren.
@Edge: Ik ben het zeker met je voorstel eens. Is waarschijnlijk ook nog beter te handhaven dan elk team carte blanche geven bij een bepaald budget. Dan zal er toch altijd weer gesjoemeld worden. Maar aan de andere kant, ik zou het erg mooi vinden als team helemaal vrij zijn qua ontwerp.
@berlinetta: Alles omtrent regulering wat niet te meten is in F1, werkt niet.
Max budget kan je opzeilen door informatie in te kopen van 3rd party vendors; die vervolgens gesponsord worden.
Max windtunnel-time vind ik ook al zo’n onzin; hoop windtunnel dingen kunnen tegenwoordig ook al computer-berekend worden voordat ze in de windtunnel gaan en ook dit kan je uitbesteden.
En we kunnen teams die 400 mio per jaar in 2 auto’s steken die 20 keer 300km races rijden, natuurlijk niet gaan vertrouwen dat dat eerlijk gaat.
Gp2’s maken niet alleen meer decibels, ze klinken ook nog eens 10x beter
@henkhupelschoten: en zien er beter uit..
@henkhupelschoten:
En dat voor een Renault motor, ze kunnen het dus nogsteeds.
@duess: Nou, die GP2 motoren zijn een samenwerking van Mecachrome en Renault Sport, evenals de V8 F1-motoren waarmee Red Bull zo succesvol was. Pas sinds Renault op eigen houtje verder gegaan is (sinds de hybride V6 motoren) is het hommeles daar. Je zou dus eerder kunnen stellen dat ze bij Mecachrome weten hoe het moet en ze er bij Renault niet zoveel van kunnen.
@Edge: Heb je wel eens world series by renault gezien? dan de 3.5L ? Klinkt nog beter als gp2. Ze kunnen het wel hoor bij renault.
@clarkson: Klopt, die dingen klinken geweldig. Maar als je dan gaat kijken naar de specificaties van dat blok, lees je ineens dat het een door Zytek ontworpen en gebouwd blok is en Renault er dus alleen maar hun stickers op plakt.
@Edge: Volgens mij is Zytek alleen verantwoordelijk voor het aanpassen van de motor. Zorgen dat de motor race specs krijgt zeg maar. Het blok is standaard van renault.
@henkhupelschoten: en ze zijn bijna net zo snel
Ben benieuwd hoe de honda dan klinkt
Als dat ding start klinkt het al als een alien
Klinkt goed!
Screamer pipe dus! Maar of het mooier wordt….
Gewoon net als vroeger op de fiets, een pasje tussen de spaken :)
Ah, sound engineering, maar dan anders…
Ik ben benieuwd!
Kunnen we geen pagani zonda r race weekenden houden. Dat is pas genieten.
Je drukt een knopje in je hoort in je helm het geluid van een V8… net als in een Lexus of Infiniti
@gt500eleanor: poh ik mag wel aan mijn spelling gaan werken, goeiedag zeg
Dat gezeur over het geluid, nu gaan ze dus een of andere truuk uithalen waardoor de F1 meer lawaai maakt. Dit gaat naar mijn mening rechtstreeks in op het pure karakter dat de F1 heeft. Je hebt regels, en aan de hand van die regels bouw je een auto die zo hard mogelijk over 21 circuits knalt. That’s it. Hoe die dingen eruit zien, of hoe ze klinken, wat kan dat nou bokken dat is volkomen onbelangrijk. Zet er dan meteen een speakersetje op dan ben je meteen klaar, wat een flauwekul zeg….
Op de (schaarse) foto’s van de motoren die ik gezien heb, was helemaal geen wastegate te zien.
De vuldruk lijkt gemoduleerd te worden door de generator / turbo-compound koppeling waardoor elektriciteit wordt opgewekt, in plaats van het via de wastegate af te dumpen zoals gebruikelijk. Vandaar het ook relatief grote turbinehuis.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).