• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Populairste merk van Nederland is vóór Europese verbanning van benzineauto’s

Auteur: Bas Leesberg, gepost 30 augustus 2025 om 08:57 – 37 Reacties

De fabrikant zet ook nog eens Mercedes-baas Källenius op zijn plek.

Hoorde je afgelopen week een gepingel klinken in de verte? Dat kan, want Mercedes-baas Ola Källenius luidde de noodklok. Naast Mercedes-CEO is hij ook de voorzitter van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA). Via die organisatie stuurde Källenius een brief naar EU-voorzitter Ursula von der Leyen.

De boodschap van de brief: de CO2-doelen zijn onhaalbaar, de productiekosten van Europese EV’s zijn te hoog én Europeanen willen helemaal geen EV. Kortom, doe er wat aan! De brief werd kracht bijgezet doordat ook de European Association of Automotive Suppliers (CLEPA) het statement heeft ondertekend.

De ACEA bestaat uit vele automerken, maar Kia hoort daar niet bij. Grappig genoeg zit broeder Hyundai wel in het verbond. Maar daar gaat het nu niet om. Belangrijk nieuws komt uit een interview tussen Kia Europa-baas Marc Hedrich en Automotive News Europe bij de Europese productielancering van de EV4.

Kia is vóór en haalt uit

Als een van de weinige fabrikanten ziet Kia, de EU-norm van 2035 wel zitten. Hedrich vertelt dat het merk een plan heeft om de strenge regels ”100 procent na te leven”. Dat hadden andere merken ook kunnen doen, zoals Mercedes. Het Duitse merk koos er echter voor om de eerdere EV-doelen te schrappen.

Hedrich herinnert de Mercedes-baas maar al te graag aan zijn uitspraken van een tijdje terug. Over Källenius zegt hij: “Dat is dezelfde man die een paar jaar geleden beloofde dat zijn bedrijf vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s in Europa zou verkopen.” 1-0 voor Hedrich.

Waarom wil Kia dat de EU-norm doorgaat?

Kia is simpelweg al wat verder dan de rest. De EV3 verkoopt als een jekko, de EV4 heeft het plekje van de Ceed ingenomen in de Slowaakse Kia-fabriek en Kia blijft investeren in elektrotechniek. “We hebben een stortvloed aan elektrische auto’s op komst. Als we plotseling moeten stoppen met de lancering van elektrische auto’s, kost ons dat een fortuin”, aldus Hedrich.

De EV-push van het merk betekent niet dat Kia voorlopig stopt met benzineauto’s en hybrides in Europa. Het merk hoopt in 2030 bijna driekwart van de verkopen te genereren uit EV’s. Het overige deel mag dus nog wel een benzinemotor hebben. “We weten dat dit een overgangsfase is die een paar jaar zal duren. We zullen alle technologieën behouden zolang er voldoende vraag van klanten is”, aldus de CEO van Kia Europa. Fijn voor Picanto-rijders die straks een nieuw benzineautootje van de zaak willen.

Ook interessant!

  • Populairste merk van Nederland komt met meer hatchbacks en sedans naar Europa!
  • Bestverkochte merk van Nederland bouwt nieuwe 2,5-liter turbomotor!
  • Kia brengt rijassistent naar Nederland die wél handig is
  • Vernieuwde Kia EV6 voor Nederland is hier, inclusief prijs!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

2035, benzine, Elektrisch, europa-eu, Kia, ola-kallenius

Vorig bericht: « Nieuwe verbrandingsmotor van Renault gebruikt drie verschillende brandstoffen
Volgend bericht: Gespot – AB-lezer komt TG-team met Lamborghini Diablo’s tegen op vakantie »

Lees Interacties

Reacties

  1. utregcity zegt

    30 augustus 2025 om 09:09

    Hup KIA! Niet janken maar innoveren. 👍

    Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      30 augustus 2025 om 13:55

      Ik noem dit niet bepaald janken maar de ceo van Mercedes met feiten om de oren slaan. De tijd van de Duitse, *kuch*, premium merken is voorbij. Hun hoogmoed doet ze nek om. De gedachte dat ‘het volk’, toch wel 20% meer voor de naam betaalt is voorbij. Over 5 tot 10 jaar is verreweg het grootste deel van de Europese automarkt elektrisch aangedreven.

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        30 augustus 2025 om 21:22

        En toch zou het voor héél Europa beter zijn als de grote Duitse autobouwers het hand boven de hoofd gehouden wordt.

        Het lijkt wel alsof niemand begrijpt dat als die bedrijven omvallen we Europa als geheel op kunnen doeken. Dan is de stortvloed aan faillissementen zo groot dat de financiële crisis van 2008 een lachertje was.

        En als iemand die van dichtbij gezien heeft wat er toen gebeurde kan ik je verzekeren dat dat écht geen leuke tijd was. En dat zouden we nog een keer willen, ondat een Aziatisch merk daar profijt van zou hebben? Hebben ze niet. Want ook zij hebben dan geen klanten om aan te verkopen meer over dan in Europa.

        Login om te reageren
  2. DeWitteCondor zegt

    30 augustus 2025 om 09:28

    Sjiek hoor van Kia. Nu ze de wind in de zeilen hebben lekker een grote mond opzetten. Ze hadden dit juist moeten zeggen op een moment dat hun EVs niet zouden verkopen, dan ben je pas stoer. Zodra een concurrent een goedkopere blokkendoos produceert zijn ze weer terug bij af en dan ben ik wel benieuwd of ze nog zo stellig zijn. In elk geval nogal calimero allemaal.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      30 augustus 2025 om 18:55

      Is het dan stoer van de Europese industrie om te zeggen dat het niet kan? Is toch hetzelfde. Iedereen praat in zijn eigen belang en niet voor het grotere belang.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        30 augustus 2025 om 23:56

        De Europese autoindustrie zegt bij mijn weten niet dat het niet kan. Ze zeggen dat er geen vraag naar is. En dat lijkt wel te kloppen. Moeten ze dan iets bouwen waar niemand op zit te wachten? Het heeft geen zin om te gaan produceren voor een beperkte EV markt als daar ook nog een groot deel wordt weggesnoept door prijsvechters. Lijkt niet meer dan logisch.

        Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    30 augustus 2025 om 09:33

    Ding is, als je het geld hebt voor een mooie flinke mercedes wil je geen EV. Dan wil je het gemak van een benzinemotor, en die motoren hebben ook power. Als je aangewezen bent op een Kia Cee’d, wil je juist een EV. Comfortabeler, sneller. De EV is juist perfect voor Jan Modaal.

    Login om te reageren
    • jaso013 zegt

      30 augustus 2025 om 09:38

      Ontwikkeling gaat zo snel dat we over een paar jaar binnen 10 minuten 500 KM bij kunnen laden en de gemiddelde ev minimaal ook die range heeft. Dan zijn er niet veel voordelen meer te halen bij een ICE denk ik.

      Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      30 augustus 2025 om 10:40

      Mercedes heeft gewoon een belabberd ev gamma tot nu toe. Allemaal relatief duur, dikwijls lelijk en qua specificaties erg povertjes.
      Kia heeft volop ingezet op modernere ev’s met puike specificaties.

      En dit terwijl Mercedes het juist makkelijker had moeten hebben met zijn overwegend zakelijke klanten en leasingsklanten. Sectoren waar veel meer elektrische wagens worden verkocht.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        30 augustus 2025 om 10:54

        Ja en nee. Als je wekelijks met 200 over de autobahn blaast voor honderden kilometers wil je geen EV, maar een dikke Mercedes. Dus die mensen gaan niet aan de EV. De gemiddelde Kia rijder rijdt niet op die manier. Dus is een EV juist top.

        Login om te reageren
        • ty5550 zegt

          30 augustus 2025 om 12:10

          Duitsland is een grote markt maar maar een fractie van Europa. Dat het eerder aan het gamma dan aan het doelpubliek ligt bewijst BMW, waarbij de i5 reeds 43% van de verkopen van 5 series voor zich neemt. En dit met veel landen waar er nog een heel gunstige fiscaliteit is voor plug ins.
          https://www.bmwblog.com/2025/06/09/bmw-5-series-outselling-e-class-a6-europe/
          Hiernaast tonen de volle orderboeken voor d elektrische cla ook dat de vraag er is voor zover de technische specificaties goed zijn en de prijs verantwoordbaar.
          https://mercedesblog.com/huge-demand-for-mercedes-cla-inclusive-for-the-electric-version/

          Login om te reageren
        • Usdriver zegt

          30 augustus 2025 om 17:42

          Mogelijk heb je nog nooit in een echte EV gereden. Ik rijd al 12 jaar EV en wil niks anders meer.
          Ze stinken niet. Ze maken geen lawaai.
          En ik laat iedere sufferd met een ICE lachend mijn achterlichten zien. Ook zogenaamde “sport” of “GT” uitvoeringen.

          Na het vergelijken van 30 concurrerende EV met mijn Tesla S uitgekomen bij ….. Mercedes.
          De rest kan niet tippen aan de technologie. En meestal ook niet aan de kwaliteit.

          Login om te reageren
          • Johanneke zegt

            30 augustus 2025 om 17:50

            Oh ik rij regelmatig EV. Ik wil 1 van onze auto’s ook vervangen voor een EV. Maar als ik 90k ofzo aan een auto uit kan geven heb ik liever een snelle luxe wagen op peut dan een EV. Want geen zorgen over laden, ook snel, ook comfortabel, etc. Maar alles onder het E segment? EV.

            Login om te reageren
          • DeWitteCondor zegt

            30 augustus 2025 om 23:59

            Gek dat de markt daar dan totaal anders over denkt. MB is niet bepaald een EV voorloper. Beweerdelijk heeft Tesla nog altijd de efficiëntste electromotoren en is China koploper technologie. Wellicht moet je jouw wijsheid delen met de rest van de wereld. Voor zover mij bekend zijn MB EVs vooral goed in keihard afschrijven.

            Login om te reageren
    • RooieRick zegt

      30 augustus 2025 om 11:22

      “Het ding is” Als je slecht veramerikaanst Nederlands wilt gebruiken, doe het dan op de juiste manier.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        30 augustus 2025 om 11:54

        Ach jochie toch…

        Login om te reageren
        • Mini Joe zegt

          31 augustus 2025 om 01:22

          Ja joh, terug naar school

          Login om te reageren
    • Pordon zegt

      30 augustus 2025 om 12:30

      Onzin, de elektrische modellen van Mercedes waren het gewoon niet. Te geforceerd en dat sloot niet aan bij het toch, over het algemeen, wat conservatieve publiek van Mercedes. Ik wacht met smart op een normale C-klasse die volledig elektrisch is. De nieuwe CLA laat zien dat Mercedes het eindelijk snapt. Zeer goede specificaties in een aantrekkelijke koets. De vele orders die al geschreven zijn laten zien dat men echt wel een elektrische Mercedes wil. Helaas is die voor ons net te klein dus wachten we nog af tot de elektrische C-klasse Estate.

      Login om te reageren
    • Usdriver zegt

      30 augustus 2025 om 17:36

      Klets. Net een mooie EQE SUV AMG besteld. Check it out. Van alles het beste.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        30 augustus 2025 om 17:51

        Behalve aerodynamica. Want een sneu busje waarvan marketing je moet doen geloven dat het een SUV is door de veel te hoge motorkap.

        Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      31 augustus 2025 om 00:01

      De EV is gewoon de Passat Bluemotion van deze tijd. Niks meer niks minder. En dat is niet erg. Maar laten we het niet groter maken dan het is.

      Login om te reageren
  4. thomcarspotter zegt

    30 augustus 2025 om 09:42

    Betere titel; (zonder klikbeet): KIA is vóór Europese verbanning van benzineauto’s.

    Login om te reageren
    • 007 zegt

      30 augustus 2025 om 10:47

      Nog betere titel (zonder klikbeet): KIA wil dat de 2035 EU-norm gehandhaafd blijft.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        30 augustus 2025 om 11:36

        “KIA is een van de weinige fabrikanten die problemen heeft met de EU2035 doelstellingen.”

        Login om te reageren
  5. ty5550 zegt

    30 augustus 2025 om 10:53

    Mercedes kan het als ze willen. Kijk maar naar de nieuwe CLA, de orderboeken zijn overvol. Nu nog de rest van het gamma, hup hup.

    Login om te reageren
  6. hjtop zegt

    30 augustus 2025 om 11:38

    Ik wilde best een Mercedes EV, maar ze hebben hem gecanceld. Als je zo je klanten wegjaagt ben je er inderdaad niet klaar voor. KIA zet Mercedes gerecht op hun plek.

    Login om te reageren
    • hjtop zegt

      30 augustus 2025 om 11:44

      Edit werkt niet => terecht op hun plek ;-)

      Login om te reageren
  7. motorhead zegt

    30 augustus 2025 om 13:50

    Als je helemaal Niets met auto’s hebt is het vast allemaal prima, Kia’s, Hyundai, allerlei Chinese meuk. Maar het maakt het straatbeeld wel erg droevig.

    Login om te reageren
    • E-V8 zegt

      30 augustus 2025 om 19:12

      Waarom wordt het straatbeeld droevig? Die gangster auto’s en auto’s voor het petjes volk ben ik liever kwijt dan rijk in mijn buurt. En premium? Dat valt echt wel mee, ik heb ook Mercedes en BMW gereden, prima auto’s, maar beter en premium, nee dat heb ik niet ervaren. Statusgedrag, afschuw, jaloezie, dat helaas te veel. Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.

      Login om te reageren
      • motorhead zegt

        31 augustus 2025 om 00:33

        Waarom droevig? Omdat het geen ziel heeft. Het is niet perse allemaal superlelijk, maar er zit verder ook helemaal niets in. Als je dat
        Premium in een goede auto niet herkent is het ook niets voor je, snap ik. En status, jaloezie? ik heb een auto voor mezelf, wat een ander er van vindt boeit niet.

        Login om te reageren
  8. ericc zegt

    30 augustus 2025 om 14:57

    Nou KIA, verkoop je EV’s dan maar in het verre Oosten, Afrika en Zuid-Amerika. Wij willen wel benzine of diesel.

    Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      30 augustus 2025 om 15:16

      Wij? Spreek voor jezelf aub

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      30 augustus 2025 om 15:16

      Spreek voor jezelf. Ik wil best elektrisch rijden. Het past alleen nu nog niet binnen mijn (aanschaf)budget. Maar binnen een jaar of twee…

      Login om te reageren
    • Pordon zegt

      30 augustus 2025 om 16:48

      Wie is deze wij? Ik wil namelijk wel een EV. Daarentegen wil ik dan weer geen KIA.

      Login om te reageren
  9. Ghettoblaster zegt

    30 augustus 2025 om 19:01

    Stoppen met de mensen die EV door de strot te duwen
    Men ziet toch dat het niet werkt.
    Laat de mensen zelf de keuze maken wat ze willen rijden………

    Login om te reageren
  10. JanJansen zegt

    30 augustus 2025 om 20:52

    “Wij van WC-eend adviseren KIA”

    Login om te reageren
  11. M3 comp. zegt

    1 september 2025 om 16:43

    De meesten, in de commentaren hierboven, vergeten een aantal nogal belangrijke zaken.
    EV’s hebben alleen maar bestaansrecht omdat dit een verplichting wordt. Tevens worden deze voertuigen zwaar gesubsidieerd. Wacht maar totdat alle voordeeltjes verdwijnen en de EV rijder de hoofdprijs gaat betalen. De regering zal hoe dan ook de auto als melkkoe BLIJVEN gebruiken, hoe je went of keert. Dat is al zo sinds de auto bestaat, dus geniet nog maar van deze tijd in je EV. Voor alle duidelijkheid heb ik persoonlijk niets tegen EV’s of de rijders hiervan. Ik vraag mij wel af waarom iedereen zo te keer gaat tegen ICE rijders EN andersom. Gun ieder toch z’n plezier en zeker ieder z’n vrijheid om NOG te kunnen kiezen waar men in rijd😘

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North