• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Volvo EX90 is helemaal officieel! Eindelijk!

Auteur: willeme, gepost 9 november 2022 om 16:18 – 45 Reacties

Eindelijk, de nieuwe Volvo EX90 is hier! Kijk eens hoe mooi!

Soms heeft een automerk zóveel teasers vrijgegeven dat we even moesten twijfelen: was deze auto er al? Denk aan de Renault Clio van de huidige generatie of BMW M3 Touring. De compleet nieuwe Volvo EX90 valt ook onder die noemer. We zeggen compleet nieuwe EX90 alsof er een voorganger is.

In dit geval is dat de Volvo XC90. De vorige generatie was een compleet nieuwe richting voor Volvo qua platform, design en techniek. Zijn opvolger, de nieuwe Volvo EX90 dus, zet ook de toon voor alle nieuwe Volvo’s die hierna gaan komen. Wat ons betreft is dat goed nieuws, want het is een beedlschone auto’s qua proporties en lijnvoering. Vergelijk het met een Tesla Model X of BMW iX. Dan is de EX90 een rijdend kunstwerk!

nieuwe Volvo EX90

Nieuwe Volvo EX90

In 2030 is Volvo een fabrikant van enkel en alleen elektrische auto’s. Dat betekent dus dat de auto’s die nu geïntroduceerd worden elektrisch zullen zijn. De EX90 is uiteraard een zevenzits SUV-crossover, net als de XC90. De auto zal in China en de Verenigde Staten in elkaar geschroefd worden. Logisch, daar verkopen ze ook het beste.

nieuwe Volvo EX90
nieuwe Volvo EX90
nieuwe Volvo EX90
nieuwe Volvo EX90

Afmetingen Volvo EX90

De Volvo EX90 staat op het SPA2-platform. Mocht je dat bekend voor komen, dan kan dat kloppen. De Polestar 3 staat er immers ook op. Sterker nog, de Volvo EX90 en Polestar 3 hebben exact de zelfde wielbasis van 2,99 meter. De lengte is 5,04 meter lang en de hoogte bedraagt 1,75 meter. De Volvo is dus flink langer en hoger dan de Polestar-variant.

Nice

Dat resulteert in een redelijk grote bagageruimte: 1.910 liter met de banken plat. Dat is 40 liter minder dan een Mercedes-Benz E-Klasse stationwagon van de vorige generatie. Er is een frunk, maar die stelt met 37 liter niet zoveel voor. Dat is jammer, want bij een zevenzits auto is dat wel lekker. Als je de stoelen omhoog hebt, inclusief de derde zitrij heb je net iets meer dan 300 liter. Het is dus wederom de keuze: mensen óf bagage. Gelukkig kan er een dakkoffer op.

Aandrijflijnen

Er zijn twee aandrijflijnen mogelijk voor de nieuwe Volvo EX90. Deze hebben beide twee motoren: eentje op de vooras en een op de achteras. De EX90 Twin AWD Ultra heeft 408 pk en 770 Nm en haalt 585 km op een volle accu. De 0-100 km/u-sprint is in 5,9 seconden afgelegd.

nieuwe Volvo EX90
nieuwe Volvo EX90
nieuwe Volvo EX90
nieuwe Volvo EX90

Wil je meer? Dat kan! Dan krijg je de EX90 Twin Performance AWD Ultra met 517 pk en 910 Nm. Die knalt in 4,9 seconden naar de 100 km/u. Deze haalt 580 km op de accu. De topsnelheid is in alle gevallen een nogal trage 180 km/u.

Mocht je de EX90 langzaam vinden (in relatie tot het vermogen dan), heb je een punt. De verklaring is simpel, want de EX90 weegt minimaal iets meer dan 2,8 ton. Ja, serieus. We hadden gehoopt dat de accu’s lichter zouden worden, maar Volvo heeft ons juist meer accu’s gegeven: 110 kWh om precies te zijn.

nieuwe Volvo EX90

Snelladen kan tot 250 kW. Geinige feature (doch niet nieuw): je kan ook de andere kant op laden: dus mocht je een boormachine willen gebruiken of mocht je buurman in zijn oude Nissan Leaf gestrand zijn: je kan ernaar toe en die EV voorzien van elektriciteit.

Zijn er nog verdere bijzonderheden?

Ja en nee. Volvo noemde vooral heel veel termen die we 5 jaar geleden al hoorden. Over the air-upates, recycling, abonnements-diensten en ga zo maar door. Toegegeven, Volvo begint meteen met een compleet nieuw platform én nieuwe designtaal. Dat gebeurt meestal een keer in de 10 tot 15 jaar. Wel is het interieur beeldschoon en met het optionele Bowers & Wilkins-systeem zit het met de audio ook wel goed.

nieuwe Volvo EX90
nieuwe Volvo EX90
nieuwe Volvo EX90

De nieuwe Volvo EX90 is al te bestellen vanaf vandaag! De instapper (de EX90 Twin AWD Ultra) kost 102.495 euro en de snellere versie (EX90 Twin Performance AWD Ultra ) gaat voor 107.495 euro weg. Een EX90-abonnement kost je 1.549 euro per maand.

De oude blijft nog eventjes

De Volvo XC90 zal overigens niet direct uit productie gaan. Voor markten waar de elektrische auto nog niet omarmd is, zal de PHEV nog een tijdje leverbaar blijven. Dat is niet de eerste keer dat Volvo een ouder model langer in productie houdt, denk maar aan diverse Polar-modellen van weleer.

Meer lezen? Dit zijn de 11 goedkoopste auto’s die sneller dan 180 km/u gaan!

Ook interessant!

  • naam nieuwe XC90
    Naam nieuwe XC90 bekend, wordt dus NIET XC90
  • Volvo Embla wordt EX90: nieuwe CEO legt uit
  • Gelekt: dit is de Volvo Embla, de nieuwe XC90
  • Volvo EX90 interieur lijkt op dat van Model S
    Volvo EX90 interieur lijkt op dat van Model S

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, Elektrisch, ex90, SUV, Video, Volvo

Vorig bericht: « Aangescherpte Jaguar E-Pace nu wel interessant?
Volgend bericht: Zoveel duurder dan een X7 is een Alpina XB7 »

Lees Interacties

Reacties

  1. gregorius zegt

    9 november 2022 om 16:36

    De vorige 2 keer dat Volvo een XC90-achtige introduceerde (2002 en 2015) waren de meningen eigenlijk allemaal 100% positief.
    Het zag er mooi uit; grote echte auto, goede beslissingen.
    Hey, ik heb zelf een XC90 voor mn vrouw gekocht. 0 emotie, maar een perfect vervoersmiddel!

    Deze echter.
    Die achterlichten in 1 stuks: ik vind t maar moeilijk.
    En die gigantische Ipad in het midden icm die lichtstrip achter het stuur: is dat nou echt nodig? Ik vind t er niet uitzien. Natuurlijk, ik nader de 40, maar ik houd van moderne snufjes… maar er zijn limieten op mijn auto. Ik moet nu al swipen + vinden + drukken op het moment ik de camera’s kan vinden op de Volvo. Kun je nagaan hoe het in de toekomst is met deze ipad.

    Ach ja.
    Verder is de kracht prima, de range is ok en het zal allemaal wel prima zijn. Zeker omdat dit een echte familie-SUV is van een normaal merk; waar de concurrentie toch allemaal met maar rare dingen komt (iX, EQS-suv)

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      9 november 2022 om 19:46

      De achterkant is idd niet om aan te gluren. Voor de rest vind ik het wel een knappe wagen.

      Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      9 november 2022 om 21:45

      En er zit al een taxi bordje boven de voorruit!

      Serieus, wat is dat voor ding (behalve een design flater)?

      Login om te reageren
      • Vehicle zegt

        10 november 2022 om 09:34

        Helaas staat er in het artikel niets over genoemd, maar deze EX90 is standaard uitgerust met Lidar om volledig autonoom te rijden. Qua design niet het mooiste, maar ze hebben wel hun best gedaan om het zo goed mogelijk weg te werken. Bij de Lotus komt het omhoog zetten als je het gebruikt, bij Volvo zijn ze een andere mening toegedaan, aangezien ze wederom safety first hanteren. Ook binnenin zijn er heel veel sensoren en kan de auto niet op slot als er nog iemand in zit.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    9 november 2022 om 16:38

    Ik vind het een bijzonder geslaagd model. Sowieso is het design wat Volvo/Polestar de laatste tijd laat zien gewoon erg goed. Nu hopen dat er ook mooie elektrische V60’s en V90’s komen met dit design.

    Login om te reageren
  3. sntial zegt

    9 november 2022 om 16:38

    Lelijke auto maar die Fibonacci ratio’s zijn wel TOPPPP

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    9 november 2022 om 16:40

    Zowel van binnen en buiten net een tikkie te saai, te karakterloos. Misschien precies wat de Volvo klant van nu wil maar een jaar of 10 geleden was het allemaal net iets meer uitgesproken.

    Login om te reageren
  5. Loek zegt

    9 november 2022 om 16:42

    Gewoon een tof design, huidige design beetje opgewaardeerd. Herkenbaar, mooi en modern. Dikke duim.

    Maar kom op jongens. Fix nou eens een betere oplossing voor die LiDAR sensor. Lijkt net een Londense taxi zo. En dat is dan weer jammer, ruïneert bijna het hele design in mijn optiek.

    Login om te reageren
  6. doublechevron65 zegt

    9 november 2022 om 16:48

    Lomp en saai, passend in het SUV landschap; creativiteit 0!

    Login om te reageren
  7. utregcity zegt

    9 november 2022 om 16:54

    Gelukkig met nog gewoon een rond stuur! 👍

    Login om te reageren
  8. harrie zegt

    9 november 2022 om 16:55

    Niet echt veel op aan te merken, maar ook wel erg gezapig voor een auto van meer dan een ton.

    Login om te reageren
  9. autogeak zegt

    9 november 2022 om 16:55

    Vrij matig. vergeleken met andere elektrische auto’s ziet hij er wel ok uit, maar ten opzichte van de XC90 is dit zeker geen verbetering.

    Login om te reageren
  10. lekkerlinksrijden zegt

    9 november 2022 om 16:59

    Goh, wat een origineel interieur zeg. De creativiteit is ver te zoeken. Voor de rest is het een Volvo en dat is prima en niets meer dan dat.

    Login om te reageren
  11. garp zegt

    9 november 2022 om 17:00

    Voorkant wat saai, achterkant echt sterk. Heerlijk die verticale iPad. Maar blijkbaar ten koste van fysieke knoppen. Jammer. Dat schermpje achter het stuur? Waarom niet gewoon ditchen en als standaard een HUD. Mits goed uitgevoerd is dat gewoon superieur tov een scherm achter het stuur, voor een A —> B voertuig.

    Login om te reageren
  12. fconderkantlat zegt

    9 november 2022 om 17:05

    rijdend kunstwerk, yeah right.
    misschien toch even langs de opticien.

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      9 november 2022 om 21:39

      Die achterlichten, ik had de espresso nog net niet door de neus naar buiten inderdaad. Als dit een rijdend kunstwerk is heb ik nog wel een mooie waterkoker die onder een glazen stolp bij Willeme in de woonkamer mag staan als moderne kunst ;)

      Login om te reageren
  13. adbrotjeknor zegt

    9 november 2022 om 17:09

    Het blijven grote, lompe en zware bakken. Maar deze is wel mooi. Dat strakke design blijft vaak langer fris. Kijk maar naar auto’s met allerlei vouwen en knikken en rare radiators (BMW). Na een paar jaar denkt iedereen; “ja, dat vonden we toen mooi”.

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      9 november 2022 om 21:13

      Nou om heel eerlijk te zijn denkt men bij moderne BMW’s na een paar jaar: nee, we vinden hem nog steeds niet mooi.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 november 2022 om 10:45

      Hmm. Weet niet. Toen de Land Rover Velar kwam hadden we… wauw… nog nooit zo’n gladde auto gezien. Nu is deze een tijdje op de markt en oogt de wagen oninteressant omdat het supergladde ontwerp anders dan het supergladde niks aan vormgeving heeft. Ik ben bang dat deze Volvo dat ook gaat hebben. Ietsjes meer vorm in de deuren, meer chroom, duidelijke deurklinken had het ontwerp karaktervoller en daarmee houdbaarder gemaakt.

      Login om te reageren
  14. adyton zegt

    9 november 2022 om 17:12

    Het bewijs dat de designtaal van de vorige XC90 en de andere modellen (XC40 uitgezonderd) gewoon quasi perfect was.
    Polestar en Volvo gingen andere wegen uit in design werd gezegd en nu kopieert Volvo Polestar.

    Login om te reageren
  15. thjvanvlerken zegt

    9 november 2022 om 17:16

    De prijs vergeleken met al het andere is netjes. Ik zie mijzelf hierin wel rijden! – als ik het geld had dan he 😂

    Login om te reageren
  16. Edge zegt

    9 november 2022 om 17:26

    Als Volvo dat stuur nou uitrust met normale knoppen in plaats van dat capacitieve gedoe waarvoor je alsnog je ogen van de weg moet halen, en dat scherm in de hoogte iets inkort zodat er een rij fysieke knoppen bij kan voor de meest gebruikte functies hebben we een winnaar.

    Login om te reageren
  17. rogier_hentenaar zegt

    9 november 2022 om 17:40

    Het lukt Volvo niet om efficiënte EV auto’s te maken. Moeten we deze enorme gewichten accepteren? 2,8 ton is toch van de gekke. Een giga reuze Rolls Royce Phantom weegt zelfs minder.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      9 november 2022 om 17:52

      Een giga reuze Rolls Royce Phantom is dan ook geen EV. Pak de elektrische Rolls Royce Spectre erbij en je ziet dat de Rolls ineens weer zwaarder is dan de Volvo.

      Login om te reageren
  18. Robert zegt

    9 november 2022 om 17:44

    Ik ken parkeergarages waar je peentjes gaat zweten om het moment dat je daar doorheen moet manoeuvreren met mastodonten als deze.

    En dan dat leeggewicht: 2,8 ton! Als je daarin wegrijdt met vier volwassenen en vakantiebagage, heb je al snel een C-rijbewijs nodig.

    Login om te reageren
  19. giulia64 zegt

    9 november 2022 om 17:51

    En met het oog op milieu en materiaalverbruik hebben ze hem mooi compact gemaakt…. Flinke wegbelasting voor dit soort slagschepen! Een 240 was pure stijl en functie. Dit soort rijdende brandkasten slaan echt nergens op.

    Login om te reageren
  20. Wouter24 zegt

    9 november 2022 om 18:01

    Levertijd 16-18 maanden…

    Login om te reageren
  21. Habanero zegt

    9 november 2022 om 18:02

    De volgende generatie van auto’s. Het is niet alleen het koetswerk en design, maar de Lidar veiligheidstechnologie die deze Volvo naar dat next level brengt. Elke andere EV is vandaag niets meer dan een go-cart met electromotoren geworden. Veel belangrijker om zo’n geavanceerde assistentie te hebben dan autopilot-speeltjes die levensgevaarlijke ongevallen veroorzaken.

    Login om te reageren
  22. Jagris zegt

    9 november 2022 om 18:18

    Ik vond de uitgaande xc90 toch veel fraaier en meer klasse uitstralen. De nieuwe EX90 valt me toch iets tegen qua styling, vooral de achterlichten. Misschien is het een kwestie van wennen…

    Login om te reageren
  23. mashell zegt

    9 november 2022 om 18:42

    Dit model zou flink opknappen van een chroomlijstje rond de zijruiten. Nu oogt het trendline.

    Login om te reageren
  24. ghini zegt

    9 november 2022 om 19:01

    Achterkant / achterlichten vind ik echt helemaal niks. Lelijk zelfs. Polestar 3 achterkant die door de suv naar buiten komt.

    Login om te reageren
  25. mijosu zegt

    9 november 2022 om 19:40

    Volgens mij hebben ze het front van Elektrische XC40 op de XC90 geplakt en de achterkant een beetje aangepast. Meer dus een facelift. Weinig vernieuwend.

    Login om te reageren
  26. cloverleaf zegt

    9 november 2022 om 19:43

    2.8 ton. Wat een fijnston en micro plastic deeltjes zullen die banden geven zeg!

    *duikt weg voor de EV fanboys*

    Login om te reageren
  27. aggy32 zegt

    9 november 2022 om 20:10

    Het verrast mij dat mijn mede-autobloggers het een goed gelukte auto vinden. De achterkant slaat toch nergens op… voorkant oké, interieur oké, maar de achterkant graflelijk. Voor mij iig een no-go.

    Login om te reageren
  28. joki zegt

    9 november 2022 om 20:32

    Las ik nu echt “een rijdend kunstwerk”? Ik wist niet dat de normverlaging al gestemd en goed bevonden was…

    Login om te reageren
  29. raoufff zegt

    9 november 2022 om 22:22

    Perfect vervoer voor de wereldvreemde VVD-stemmer!

    Login om te reageren
  30. Roskampies zegt

    9 november 2022 om 22:30

    Ziekenhuis luchtje erbij en het is er net zo gezellig als in de wachtkamer. Man wat een klinische bedoeling.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      10 november 2022 om 22:46

      *bedoening.

      Login om te reageren
  31. mc96 zegt

    9 november 2022 om 22:54

    Ik vind het uiterlijk van deze EX90 nogal teleurstellend. Behalve het frondje niet er vernieuwend en een beetje saai. Lijkt wel of de fraaiere designs voor polestar worden bewaard.

    Login om te reageren
  32. audirs3 zegt

    9 november 2022 om 23:20

    Kan beter wachten op wat de IONIQ7 gaat brengen

    Login om te reageren
  33. jippie zegt

    10 november 2022 om 02:27

    Volvo bestaat niet meer. Dit is gewoon een dikke Chinees met een Zweeds sausje. Trap er niet in.

    Login om te reageren
    • Vehicle zegt

      10 november 2022 om 09:39

      Omdat ie Chinees is wordt deze auto ook in Amerika gebouwd? Kom op, stop met die vergelijking. Geely is aandeelhouder, maar Volvo blijft Zweeds en kan profiteren van de ontwikkelingen in de totale groep. Ondanks wellicht wat onderdelen is deze auto verre van Chinees.

      Login om te reageren
  34. alfaman zegt

    10 november 2022 om 07:05

    Stel hem samen, levering in 12 tot 18 maanden!!! 😳😱

    Login om te reageren
  35. Stefje zegt

    10 november 2022 om 10:49

    2.8 ton, heerlijk! Nog meer ongefilterde microplastics in de lucht!

    Je zou haast denken dat een uitlaat met katalysator en opf zo slecht niet eens is voor het milieu.

    Login om te reageren
  36. SimonMc zegt

    10 november 2022 om 22:47

    Ik zit eigenlijk vooral te wachten op zo’n elektrische S/V90.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North