• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nissan Leaf RC raceauto met 327 pk is goed te pruimen

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 30 november 2018 om 13:02 – 20 Reacties

Afbeelding Nissan Leaf RC raceauto met 327 pk is goed te pruimenAfbeelding Nissan Leaf RC raceauto met 327 pk is goed te pruimenAfbeelding Nissan Leaf RC raceauto met 327 pk is goed te pruimenAfbeelding Nissan Leaf RC raceauto met 327 pk is goed te pruimenAfbeelding Nissan Leaf RC raceauto met 327 pk is goed te pruimenAfbeelding Nissan Leaf RC raceauto met 327 pk is goed te pruimenAfbeelding Nissan Leaf RC raceauto met 327 pk is goed te pruimenAfbeelding Nissan Leaf RC raceauto met 327 pk is goed te pruimen

Nissan Leaf RC raceauto met 322 pk is goed te pruimen
Daar kan menig EV een puntje aan zuigen.

In Japan houden ze wel van een beetje innovatie en dat is wel gebleken uit de auto’s die ze daar de laatste decennia hebben ontwikkeld. Het Aziatische eiland bouwt hard mee aan de steeds onvermijdelijker wordende elektrische toekomst die we tegemoet lijken te gaan. Naast zijn elektrische auto’s voor de straat focust Nissan zich ook op het circuit. De fabrikant verschijnt komende maand aan de start van het nieuwe Formule E-seizoen en zijn raceauto voor die klasse wordt binnenkort op het Nismo Festival in Fuji vergezeld door deze gloednieuwe Leaf RC.

De Leaf RC op zich is geen volledig nieuwe auto. Nissan presenteerde de eerste generatie van de raceauto alweer in 2011. Omdat er in de tussentijd dusdanig het een en ander is veranderd, heeft Nissan de nieuwe RC-versie van de Leaf kunnen voorzien van véél betere techniek. De door Nismo ontwikkelde racer is 50 procent krachtiger dan zijn voorganger. Dit betekent dat de twee elektromotoren van de RC gezamenlijk 327 pk en 640 Nm produceren. Hiermee heeft het elektrische racemonster, dat slechts 1.220 kg weegt, een 0-100-tijd van 3,4 seconden. Het lage gewicht van de vierwielaangedreven Leaf RC is mede te danken aan zijn carbon fibre monocoque. Nismo heeft overigens geen speciale batterijen ontwikkeld; in plaats daarvan wordt het accupakket van de Leaf RC overgenomen van het straatmodel.

Afgezien van de techniek wijkt ook het uiterlijk van de raceversie flink af van de koets van het straatmodel. De Leaf RC is liefst 30 centimeter minder hoog dan het origineel en daarbij geniet de raceauto eveneens van enkele aerodynamische pluspunten. De Leaf RC, waarvan het plaatwerk bestaat uit drie grote delen, is bijvoorbeeld voorzien van een enorme achtervleugel, een agressieve voorzijde en een behoorlijke diffuser. Bij elkaar maakt Nismo niet meer dan zes exemplaren, die niet in de verkoop zullen gaan.

Ook interessant!

  • Heet, heter, heetst: Nissan Note als Nismo
    Heet, heter, heetst: Nissan Note als Nismo
  • Waarom deze Nissan Newbird de perfecte combinatie is
  • Nissan GT-R Nismo Special Edition, inbegrepen bij de NFT
    Nieuwe Nissan GT-R Nismo voegt echt wat toe
  • Nismo
    Nismo (Nissan Motorsport) gaat op de schop

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Formule E, leaf, nismo, Nissan, Racing

Vorig bericht: « Duitse politie krijgt een dikke BMW i8
Volgend bericht: Met Lumma-velgen is de Audi Q8 écht om op te eten »

Lees Interacties

Reacties

  1. boenderaar zegt

    30 november 2018 om 13:11

    Wat een mooi gelijnde wagen!

    Login om te reageren
  2. henk_he zegt

    30 november 2018 om 13:14

    Bij “RC” moet ik altijd denken aan die radiografisch bestuurbare (radio controlled) auto’s van Nikko..

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      30 november 2018 om 14:19

      @henk_he: ready to run, 27mhz. Buurjongens zoeken met 40..

      Login om te reageren
  3. Onehp zegt

    30 november 2018 om 13:14

    Mogen ze gerust een straatversie van maken, electrische sportauto in de spirit en formaat van de GT86

    Login om te reageren
    • Den zegt

      30 november 2018 om 13:52

      @Onehp: inderdaad, spoilers eraf, wielkasten wat minder uitgeklopt en we hebben een go.

      Login om te reageren
  4. cossiekiller zegt

    30 november 2018 om 13:14

    RC… Hij is toch niet Radio Controlled?

    Login om te reageren
  5. dare2think zegt

    30 november 2018 om 13:17

    Zo mag ‘elektro’ van mij wel.. Die lijnen zijn schitterend. Het heeft alleen iets Honda-achtigs nu. Ik kan er alleen geen model aan vastknopen.

    Login om te reageren
  6. pluiske666 zegt

    30 november 2018 om 13:17

    Lol. Volgens mij is de naam Leaf het enige wat overeenkomt met de straatversie.

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      30 november 2018 om 13:43

      @pluiske666: Nee hoor het aantal én de vorm van de wiel komen overeen….

      Maar dat kan je tegen zo goed als alle race versies van straatauto’s zeggen.

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      30 november 2018 om 21:30

      @pluiske666: het accupakket is hetzelfde, en daarmee waarschijnlijk een belangrijk deel van de bodem. Ik was verrast.

      Login om te reageren
  7. gove zegt

    30 november 2018 om 13:24

    wat een vet ding, waarom bouwen ze niet zo’n ding voor de straat

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      30 november 2018 om 14:38

      @gove: Ik betwijfel of dit zal aanslaan.

      Login om te reageren
  8. wilbertg zegt

    30 november 2018 om 13:54

    Als ze het design gelijk zo hadden gemaakt, of in die richting, dan zou de overstap voor velen veel leuker zijn

    Login om te reageren
  9. cloverleaf zegt

    30 november 2018 om 13:54

    In combi met een dikke v6 en dan het 390z noemen

    Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    30 november 2018 om 14:10

    Ze ziet er niet zo leaf uit als haar straatlegale zusje.

    Login om te reageren
  11. Edge zegt

    30 november 2018 om 14:38

    Héél erg gaaf gedaan. Het ding doet mij denken aan een modernere versie van de Megane Trophy waarmee Renault een aantal jaren geleden racete.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      30 november 2018 om 14:42

      @edge: Nissan/Nismo en Polyphony Digital/Sony zijn dikke vriendjes, dus ik hoop dat we hem binnenkort kunnen gebruiken in Gran Turismo Sport.

      Login om te reageren
  12. Jochempie zegt

    30 november 2018 om 14:44

    Doet me denken aan de Opel Astra OPC Xtreme.

    Login om te reageren
    • maartencox zegt

      30 november 2018 om 21:05

      @Jochempie: daar zit inderdaad ook een spoiler op… verder zie ik het niet

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        1 december 2018 om 10:47

        @maartencox: Raceauto die nog iets weg heeft van de straatversie.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North