Novitec pakt McLaren 720S bij de lurven

Auteur: , 18 Reacties

Gelukt, of mislukt?

Het is alweer ruim een jaar geleden sinds McLaren de 720S onthulde. De auto wordt door menig enthousiast gezien als de langverwachte vernietiger van de Ferrari 488 GTB. Een gemakkelijk opgave, daar de Britten blijken te liegen over het vermogen dat de geblazen 4-liter V8 daadwerkelijk produceert. Novitec trekt zich hier niets van aan en voorziet de auto van nóg meer trappelende paarden.

Zoals bij andere McLarens eveneens het geval is, produceert ook de 720S (in theorie) evenveel vermogen als de naam van het beestje aangeeft. 720 pk, dus. Na een goede kietelsessie van Novitec is de 720S echter in staat er tot 86 pk aan extra vermogen uit te blazen. Dit alles door aan de knoppen van de ECU te draaien. Houden we de cijfers van McLaren aan, dan produceert de auto nu ongeveer 800 pk. Echter, houden we de cijfers van de hierboven genoemde ‘onderzoekers‘ aan, dan kan de 720S zomaar 900 pk aan boord hebben. Novitec houdt de prestatiecijfers voorlopig nog even voor zichzelf, maar zeker is dat de bolide een angstaanjagend snelle bolide is.

Over angst gesproken, Novitec heeft de McLaren een ander uitlaatsysteem gegeven. Deze is niet alleen enorm luidruchtig, hij spuwt ook nog eens vuur! Daarnaast voorziet de tuner de 720S van een aerodynamisch pakket. Hiertoe behoren o.a. de koolstofvezel accenten, Inconel of roestvrij stalen onderdelen, uitvergrote bumpers, een dikke diffuser en nieuwe onderdelen voor de ophanging.

Novitec heeft nog geen prijskaartje gehangen aan hun kijk op de rappe bolide uit Groot-Brittannië.



18 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Doe mij maar alleen de uitlaat, ecu tune en ophanging
@kannito: want de auto heb je al?
@gulli: ja 3 stuks kon niet kiezen welke kleur
@kannito: nice!
Normaal gesproken ben ik niet zo van de aftermarket pakketjes, maar de 720S kan deze Novitec-kit prima hebben. Je zou haast zeggen dat dit het werk van McLaren of hun MSO-afdeling is.
Ik vind deze toch wel heel gaaf hoor. Wat een bizar feit als hij echt dik over de 800 pk gaat zeg!
Ik vind de foto’s mooi, maar euh ze lijken allemaal op elkaar (Oh shit dat doen platgeslagen kevers ook al jaren)
Hij kan ‘t prima hebben, nette kit!
Dikke prima! Zoals meestal wel bij Novitec.
Als ik die verlaging zie en die elastieken rond de enorme velgen, dank denk ik spontaan ‘hier hebben ze de meest geavanceerde ophanging ter wereld om zeep geholpen’…
@Onehp: De meest geavanceerde ophanging zit/zat op de Subaru Impreza 22B STI…..de Porsche 911 GT2 RS komt daar heel dicht in de buurt.
@iphonistvongates: uniballs maakt de GT2RS niet geavanceerd, enkel wat extremer, McPherson vanvoor is maar ‘basic’. Dat alles instelbaar is, is ‘racewagen’, maar weerom niet geavanveerd an sich.
De 720S heeft meer vermogen maar is veel makkelijker te rijden, veel beter controleerbaar op de gripgrens, heeft veel comfort en toch een sublieme wielcontrole onder heel hoge belasting. De kinematische modellen erachter en de semi-hydraulische ophaning is, je raadt het al, erg geavanceerd. Wat meer lectuur: https://www.sae.org/news/2018/07/mclaren-720s-semi-active-suspension

De 720s is in de meeste testen reeds sneller dan zijn rivalen, en dat terwijl ie meestal (af fabriek) op gewone sportbanden staat ipv Cup2 of Trofeo corsa etc. Maak je er dezelfde set-up mee als de GT2RS, pakweg de toekomstige 750LT?, dan maakt ie gehakt van alles in zijn prijsklasse, en waarschijnlijk alles tot 4 maal duurder, tot ie de Senna tegenkomt.

Dit vooral ter illustratie dat Novitech het onderstel waarschijnlijk heeft verpest in de naam van ‘racy schoonheid’. Welke auto de meest geavanceerde ophanging heeft ter wereld is redelijk subjectief, ik wijzig mijn stelling dan ook graag naar ‘één van de meest geavanceerde ophangingen ter wereld’, dat staat redelijk buiten kijf.

Slaap lekker.
@onehp: PS: overigens kan ik gelijkaardige dingen zeggen over de aerodynamica. Die is zo ver doorontwikkeld door Mclaren, ik twijfel eraan dat Novitech dezelfde ontwikkelingskosten nogmaals besteed hebben om de aerodynamica effectief te verbeteren…
Roestvrij staal bestaat niet! :P
Ik blijf het een lelijk hok vinden ondanks dat Novitec zich ermee heeft bemoeid.
@rhellema: inderdaad, het was niks (lelijk) en het is nog steeds niks.
Ze hebben hem tenminste niet vern##kt zoals Mansory
Lekker heur! Een beste vooruitgang

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).