• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

NSX Zanardi is duurder dan menig Ferrari

Auteur: willeme, gepost 20 september 2020 om 10:02 – 19 Reacties

NSX Zanardi

De NSX Zanardi Edition is voor serieus geld verkocht. Je kan er ook een Ferrari (of 2, 3) van kan kopen.

Jazeker, er is weer eens een Japanse sportwagen verkocht voor enorm veel geld. In dit geval gaat het om een Acura NSX, dat natuurlijk niets meer is dan een Honda NSX, maar dan de US-versie. De auto in kwestie is overigens geen gewone NSX, maar een Acura NSX Alex Zanardi Edition.

Japanse sportauto’s

Laatst was ondergetekende aan het kijken naar een videootje van Doug de Muro. De onafhanlijke youtube-reviewer die helaas de laatste tijd obscure sportieve auto’s heeft ingeruild voor enkel nieuwe de quirks and features van nieuwe SUV’s en crossovers. Jammer. In dit geval ging het om een Toyota Supra die naar zijn mening te duur was en de redenen waarom Japanse auto’s nooit ‘collectible’ of enorm in waarde gaan toenemen.

En daar ging het even mis. Als groot JDM-liefhbebber denk ik dat de piek nog (lang) niet bereikt is als het gaat om bijzondere Japanse auto’s. Tot voor kort vonden we er weinig van, witte raven als de Toyota 2000GT of Lexus LF-A daargelaten. Toevallig hadden we het er laatst met Autobloglezer @aapjes nog over: Japanse sportwagens gaan serieus prijzig worden.

NSX Zanardi

Kazunori Yamauchi en Gary Scott Thompson

Daar zijn waarschijnlijk twee redenen voor: Kazunori Yamauchi en Gary Scott Thompson, de geestelijk vaders achter respectievelijk Gran Turismo (simulator) en The Fast and The Furious (documentaire). Ja, er zijn betere racegames en films gemaakt, maar die hadden niet zo’n grote impact.

Die 15-jarigen die er destijds mee opgroeiden, zijn nu 35 jaar. Sommigen van hen hebben nu wel de pecunia om de JDM-sportwagens te bemachtigen. Het nadeel: er zijn niet veel originele exemplaren meer, dus het financieel welgestelde topje van die 35 jarigen vecht het onderling uit.

  • NSX Zanardi
  • NSX Zanardi

Acura NSX Zanardi Edition

In dit geval heeft iemand 233.973 euro (omgerekend) uitgegeven voor een Acura NSX Alex Zanardi Edition. De auto werd verkocht via het altijd vermakelijke Bring-a-Trailer. De auto was een smetteloos exemplaar met slechts minder dan 20.000 op de teller.

Zanardi was destijds CART-coureur voor het Chip Ganassi Racing team. Om de successen van de Italiaan te vieren, kwam er een speciale editie van de Acura NSX. In de VS werd de NSX alsmaar zwaarder en luxer, maar in feite is de NSX Zanardi Edition een véél sportievere variant.

Het is in feite een Japanse NSX Type S, maar dan met het stuur aan de goede kant. Dus met de dikke Recaro sportkuipen, lichtere spoiler, dunner glas en gesmede BBS-velgen. De Zanardi Editions zijn hardtops (geen T-top mogelijk) en voorzien van handbak (dus de dikke 3.2 motor en een zesbak). Alle Zanardi Editions zijn rood met antraciet velgen, net als de raceauto’s van Chip Ganassi Racing uit die tijd.

  • NSX Zanardi
  • NSX Zanardi
  • NSX Zanardi

Geen NSX Zanardi voor Europa

Er zijn er slechts 51 van gebouwd, waarvan er 49 in omloop kwamen. Eentje is een persdemo en staat nu bij het hoofdkantoor (naast een Integra Type-R!) en de andere is van Alex Zanardi zelf, die op dit moment aan het aan het bijkomen is van een ernstig ongeluk. Gelukkig is zijn situatie aan het verbeteren.

NSX Zanardi

In Europa hebben we nooit een NSX Zanardi of NSX Type S gehad, maar hier zijn NSX’en in het algmeen nog zeldzamer. Dus een mooie 3.2 Coupé met handbak is ook hier nauwelijks te betalen.

Ook interessant!

  • Alex Zanardi is anderhalf jaar na ongeluk uit het ziekenhuis
  • Einde Honda NSX aangekondigd met Type S
    Einde Honda NSX aangekondigd met Type S
  • NSX Type S
    NSX Type S is sterker, sneller en lichter
  • Ferrari SF-90 Special Edition
    Ferrari SF-90 Special Edition is bijzonder mooi rood

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

acura, Alex-Zanardi, bbs, bring-a-trailer, Coupe, handbak, Honda, nsx, recaro, rood, special-edition, v6, veiling, vtec

Vorig bericht: « Royal Enfield Interceptor: niet alleen voor in het weekend!
Volgend bericht: Nieuwe Oshan X5 SUV is nogal verwarrend »

Lees Interacties

Reacties

  1. toyotafortuner zegt

    20 september 2020 om 10:12

    God, wat een heerlijke uitvoering is dit zeg!

    Login om te reageren
  2. ethylestra zegt

    20 september 2020 om 10:24

    Voor dat geld heb je 3 nieuwe 1 series in 128ti uitvoering

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      20 september 2020 om 11:08

      @ethylestra: Of 33 gebruikte UP!’s.

      Login om te reageren
    • mpgc zegt

      20 september 2020 om 11:59

      @ethylestra: mag toch hopen dat er dat minimaal 4 zijn ?

      Login om te reageren
    • maxidyne zegt

      20 september 2020 om 12:21

      @ethylestra: maar die zal nimmer nooit niet zo speciaal worden als de NSX.

      Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      20 september 2020 om 15:07

      @ethylestra: of zo’n 200 Nissan Micra’s

      Login om te reageren
  3. grasvreter zegt

    20 september 2020 om 10:31

    Wat wel een kanttekening is voor de waardestijging van japanse sportwagens: enkel de echt speciale uitvoeringen worden veel geld waard. Een impreza wrx sti van 20 jaar oud is niks waard, maar een unmodified impreza 22b is tonnen waard. Een random nsx kost ook geen drol.

    Zijn overigens ook mijn jeugddromen.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      20 september 2020 om 10:44

      @grasvreter:

      Een Bugeye in goede conditie doet nog altijd 20k tegenwoordig. Als je een originele hebt. Dit geldt overigens alleen voor versies met het stuur aan de linkerkant, RHD is het wat anders. Maar STI is eigenlijk altijd erg prijzig tegenwoordig.

      Een random NSX doet minimal 60K en loopt makkelijk op naar een ton. Evo’s zijn ook niet meer goedkoop. Enige wat je goedkoop kan oppikken zijn 350Z’s. Oh ja, en 3000GT’s, maar daar is een reden voor.

      Login om te reageren
      • grasvreter zegt

        20 september 2020 om 11:00

        Okay nsx prijzen vallen niet tegen nee. Iets goedkoper dan een ferrari 348 bijvoorbeeld. Bij een 3000gt vr4 twin turbo is aanschaf een 3e van het werk, spijtig genoeg. Zitten zo bomvol electronica en zaken als achterwielen die sturen. Koppel dat aan een te zwakke handbak (iets dat mitsubishi nogal vaak deed in de jaren 90, zie ook de galant 8g vr4 manual).

        Brute wagens maar je kan er nooit hard mee want dan is het weer kapot.

        Login om te reageren
    • daniel1975 zegt

      20 september 2020 om 16:29

      @grasvreter: ja, maar de 22B heeft ook echt een unieke carrosserie (3 deurs en breed) en deze NSX lijkt optisch niet schrikbarend anders dan een “gewone” NSX

      Login om te reageren
    • dper4mance zegt

      21 september 2020 om 15:43

      De laatste jaren stijgen de prijzen van alle Japanse young en oldtimers gigantisch. Ja, natuurlijk zijn de uitschieters altijd de speciale versies. Dat is bij een BMW of Porsche niet anders. Een E30 316 koop je voor een paar duizend euro, een nette E30 M3 doet 50 tot 80 en een Sport Evo anderhalve ton. 993 Carrera heb je voor 50 een Turbo, RS of GT2 doet een aantal ton.

      Login om te reageren
  4. autodidact zegt

    20 september 2020 om 12:11

    Sinds ik weet dat de velgen voor een inch kleiner zijn dan achter heb ik mijn twijfels…

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      20 september 2020 om 12:17

      … want? Welk probleem zou dat opleveren dan?

      Login om te reageren
  5. vaakbenjetebang zegt

    20 september 2020 om 12:24

    De NSX is natuurlijk een bijzonder significante auto, want Honda zette daarmee uit het niets dit hele segment op scherp. Ineens bleek dat een ‘junior supercar’ helemaal geen draak van een auto hoefde te zijn. Dat je er wèl gewoon mee kon rijden, uitzicht rondom in kon hebben, er niet iedere 5000 km een paar duizendjes tegenaan hoefde te gooien zodat het ding in Godsnaam maar niet in elkaar zou peren… En de Ferrari’s van deze wereld konden zich niet meer verschuilen en moesten aanhaken. Het enige wat Honda even vergeten leek was dat zo’n auto er ook een beetje uit moet zien, als het even kan. En dat doet de NSX wat mij betreft niet echt. De verhoudingen zijn wat vreemd. Karakteristiek, dat is-ie. Maar fraai? Mwoah.

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      20 september 2020 om 16:03

      Redelijk laat in de ontwikkeling werd de motor gewijzigd naar een motor met dubbele bovenliggende nokkenassen, en die was breder. Bovendien bleven de Amerikanen er maar op hameren dat er 2 golfsets in de kofferbak mee moesten. Daardoor is de auto wat langer geworden dan eerst de bedoeling was.
      Maar de NSX (en de komst van Luca de Montezemolo) hebben Ferrari idd gemaakt tot wat het nu is,

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        20 september 2020 om 17:57

        Ja, dit is een klassiek gevalletje ‘vorm volgt functie’, in zekere zin. Toch had Honda met die nieuwe eisen in het achterhoofd misschien toch nog eens goed naar het ontwerp moeten kijken. Je ziet er nu aan af dat er vrij laat in het proces nog flinke wijzigingen zijn doorgevoerd. Misschien is dat het wel: het lijkt een beetje een engineering-mule vanuit sommige hoeken.

        Login om te reageren
  6. reactief zegt

    20 september 2020 om 12:47

    De laatste 5 video’s van Doug:

    Polestar 1
    S2000 van F&F
    765LT
    F-type R
    E39 M5

    Alleen SUV’s en crossovers?

    Login om te reageren
    • brammetjedeb zegt

      20 september 2020 om 13:54

      @reactief: die s2000 moet ie maar niet meer doen… ?

      Login om te reageren
  7. brammetjedeb zegt

    20 september 2020 om 13:54

    Kweenie welke Doug demuro jij kijkt, maar daar komt vanalles langs. Supersportwagens, hypercars, suv’s, sedans, jaren 90 mercedes, vijf jaar oude hyundai ecuus…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North