
Renault gaat op de retrotoer met de nieuwe bestelbussen.
Ik ben nog aan het bijkomen van de schrik. Oké, het is inderdaad lastig om van een bestelbus een elegant apparaat te maken, maar je hoeft ook niet je best te doen om bedrijfswagens er zo kolderiek uit te laten zien. Dat doet Renault naar mijn inziens wel met dit trio. Dat zwarte, schuin omhoog lopende deel aan de voorzijde doet me denken aan de Multipla-bult. Dat is geen compliment.
Wat liefhebbers dan wel weer zal aanstaan: de drie krijgen historische namen. Jep, ook bij de bestelbussen gaat Renault op de retroroute. Maak kennis met de nieuwe, elektrische bestelbussen van Renault: de Estafette, Goelette en Trafic.
De drie staan op een gedeeld platform dat ontwikkeld is door Flexis. Dit is een nieuw bedrijf dat is opgericht door Renault, Volvo en CMA CGM. Het laatste bedrijf is een Franse organisatie die je kunt bellen voor het overzees transporteren van containers. De nieuwe bestelbussen van Renault op het platform van Flexis worden in het Franse Sandouville gebouwd. Komend jaar zou je er al eentje moeten kunnen kopen.
Trafic


Misschien wel de minst lelijke van het stel, en wat mij betreft met de bekendste naam: de Trafic. Al 45 jaar heeft Renault de Trafic in productie. In die tijd werden er ruim 2,5 miljoen van verkocht. De nieuwe, vierde generatie krijgt dus de nieuwe ontwerptaal. Daar horen kennelijk geinige wieldoppen bij.
Volgens de makers krijgt de Trafic dezelfde draaicirkel als een Clio dankzij de korte overhang aan de voorkant. De bus is nog geen 1,9 meter hoog en past daardoor ”eenvoudig in ondergrondse parkeergarages”. De grote vraag is: wil je dat überhaupt, en hoe lang blijft dat nog legaal?
Goelette


Een maatje groter vinden we de Goelette. Deze naam gebruikte Renault al in 1956. Tien jaar later was het echter alweer gedaan met de Goelette, maar nu maakt ie dus een comeback. Dit is de meest veelzijdige bedrijfswagen van Renault. Je kunt hem bestellen in drie versies: als chassis-cabine, met een gesloten laadbox en als kipper.
Van de voorzijde tot aan de B-stijl deelt de Goelette dezelfde proporties met de Trafic. Laten we hopen dat je de putdeksel-velgen op het exemplaar hierboven ook straks kunt bestellen.
Estafette


Ook de laatste (en lelijkste) bedrijfsbus van Renault is een oudje dat opnieuw tot leven wordt gebracht. Tussen 1959 en 1980 verkocht Renault meer dan een half miljoen stuks van de Estafette. Het flatgebouw op wielen is 2,6 meter hoog. Daardoor zouden personen tot 1,9 meter vrij kunnen bewegen in de cabine en in de laadruimte.
We zagen al eerder een conceptversie van de Estafette, maar sindsdien is de bus flink aangepast. Je herkent de Estafette aan zijn grote, driedelige panoramische voorruit. Volgens Renault zorgt de grote voorruit voor optimaal zicht, meer veiligheid en extra comfort. Hij doet een beetje denken aan de Tesla Semi, nietwaar? Verder zijn er RVS-opstaplijsten aan de zijkanten, een roldeur aan de achterkant en een schuifdeur aan de zijkant met een onzichtbare rail.
Zo, dit heeft Renault dus gebrouwen van de nieuwe bestelbussen. Ik ben benieuwd waar Volvo mee komt (als het merk al met een bedrijfswagen komt).
Die Estafette is natuurlijk een perfecte bestelbus voor pakjesbezorgers. Wellicht dat ze dan eens niet alles los achterin gooien, maar in schappen stapelen.
In een tweede leven is het natuurlijke dé perfecte eco-foodtruck. Altijd voldoende accu’s bij je om goed elektrisch op te kunnen koken.
Is deze nieuwe Estafette ook een trap boven de huidige Master? Net zoals de Vario nog boven de Sprinter zat. Of is het een Audi-achtige taktiek om verschillende modellen naast elkaar aan te bieden, zoals de nieuwe A6 en A6 e-tron. Al is de Master ook elektrisch te krijgen in dit geval.
Is de estafette niet de vervanger van de master?
Ik vind ze eigenlijk wel tof!
Ik vind ze lekker onderscheidend. Gaaf wel.
@italned, @mattr, dat vind ik nou ook.
Behalve de namen is er werkelijk niets retro aan te ontdekken. Zelfs die Multipla trekjes zie ik niet zo zeer.
Hier sluit ik me bij aan. Je moet wel een erg grote liefhebber van het zaaddodende VW Multivan design zijn om deze Renaults zo af te fakkelen. Als deze bussen ook vwb rijbereik, efficiency, (kost)prijs etc de toets der kritiek kan doorstaan lijken het me welkome aanvullingen op de bedrijfoto markt.
kan = kunnen
p.s. @redactie AB : is het mogelijk om de niet-operationele edit-functie weer eens aan te slingeren ?
Nou. Dat dacht ik ook. Welke bus is überhaupt mooier dan deze Trafic?
Wat een negatief artikel zeg. Ik vind de bussen er persoonlijk super uit zien. Het is eens wat anders als die generieke modellen die momenteel rondrijden. PSA kan hier een voorbeeld aan nemen met hun gerecyclede designs.
Ik vind dat Renault de laatste paar jaar goed bezig is met hun designs.
Nou kom maar door hoor! Renault heeft er wat mij betreft iets moois van gemaakt. Zeker die trafic is heel geslaagd. De Estafette is natuurlijk wat maar smaakgevoelig, maar zelfs die zou ik verkiezen boven de Sprinters en Movano’s waar het bezorgersgilde nu de straten mee onveilig maakt.
Die Trafic en Goelette vind ik best tof. En die Estafette eigenlijk ook wel. Niet perse lelijk en wel heel herkenbaar. Prima design.
En natuurlijk wil je in een ondergrondse parkeergarage passen. Ook daar gaat namelijk wel eens iets stuk en dat moet dan ter plekke gerepareerd of anders opgehaald worden. Het hoeft niet altijd om parkeren te gaan.
Beetje te subjectief geschreven.
Persoonlijk vind ik ze eigenlijk prima te pruimen.
Daarom is het autoblog en niet AutoWeek of Autovisie
Wat de rest al zegt. Ik vind ze stuk voor stuk geweldig. Renault is sowieso goed bezig op design vlak.
Volgens mij is iemand nog niet wakker bij Autoblog haha.. De bussen zien er stuk voor stuk gaaf uit, leuke knipoog naar het verleden en ook weer eens iets anders dan de hedendaagse doorsnee bussen. :)
De trafic bestellen in het zwart en dan een rode bies laten lopen via lijnen de panelen!
Retro!
Best leuke bussen. En met die Geely techniek konden ze wel eens lekkere specs krijgen.
Hoe kom je bij Geely techniek?
Ze zien er maf uit omdat die logo’s zo hoog op de neus zitten..