De dikste versies zijn er dan toch. BMW heeft de X5M en X6M aan het publiek gepresenteerd en ze hebben iets unieks. Ook hebben ze een Nederlandse prijs!
Enkele weken geleden wisten we al te berichten dat BMW met een nieuwe X5 en X6 komt. In de comments werd er tamelijk positief gereageerd op de modellen. Toen ontbraken nog echter de M-versies. Sommige M-fans maakte zich al zorgen: komen de X-modellen wel in een M-variant? Jawel dus!
Nieuwe BMW X5 en X6 M
De komst van de vernieuwde X5 en X6 was best groot nieuws, want de nieuwe X’en komen allemaal met elektrische hulpaandrijving. Het blijkt dat het gehele gamma onder stroom komt te staan, inclusief de sportiefste varianten. En dat zijn natuurlijk de X5 en X6 Competition die enkel en alleen in mildhybride varianten komen.
De auto’s zien er dik uit. Maar BMW heeft zich wel ingehouden wat betreft de verschillen met de normale versies van het model. Niet zoals bij de M4 waar de M-versie enorme nieren heeft. Eerlijk gezegd ziet het er beschaafd, maar dik, uit. De M’s komen allemaal in de Competition trim en hebben eigen bumperwerk. We zien bijvoorbeeld aan de voorkant een zwarte grill met andere onderbumpers. Aan de achterkant zien we een andere diffuser met vier uitlaten.
Het interieur is ook onder handen genomen. Het dashboard is onder andere voorzien van een groot curved display. Het is een combo van een 12,3 inch bestuurdersdisplay en een infotainmentscherm van 14,9 inch. Natuurlijk kan je de cockpit verder aankleden met allerlei M logo’s.
Aandrijving
Zowel de vernieuwde X5 M als de X6 M worden dus standaard aangeboden in Competition-uitvoering en leveren elk 625 pk en 750 Nm aan koppel. Als we goed de boeken erbij pakken zien we dat dit hetzelfde piekvermogen is voor de huidige Competition-uitvoering. De krachtbron is dan ook hetzelfde gebleven. Het is nog steeds een 4.4-liter V8 met twee turbo’s, maar hij is nu gekoppeld aan een mild-hybride systeem. Dit is een primeur voor een BMW M-aandrijflijn.
Het mild-hybride systeem levert af en toe een boost van 12 pk en 200 Nm aan koppel, bijvoorbeeld tijdens acceleratie in het middenbereik. Die extra boost zorgt volgens BMW voor een merkbare verbetering van de vermogensafgifte.
Beide BMW’s komen met een 8-traps automaat. Nieuw op de bijgewerkte X5 M Competition en X6 M Competition zijn kortere overbrengingsverhoudingen in de eerste drie versnellingen, gekoppeld aan een grotere spreiding van de overbrengingsverhoudingen. Dit is gedaan om de efficiëntie van de motor te bevorderen.
De SUV’s doen het sprintje van 0-100 km/u in 3,9 seconden en een standaard begrensde topsnelheid van 250 km/u. Te langzaam? Kies dan voor het M Driver’s Package waarmee je 280 km/u kan halen.
Prijzen
De prijzen van de BMW X5 M en X6 M zijn eigenlijk naar verwachting. We gooien de getallen er maar gelijk in: 224.302 euro voor de X5 M Competition en 228.283 euro voor de X6 M Competition. In beide gevallen krijg je dan dus de 625 pk sterke versie van de V8.
De BMW X5 M concurreert met auto’s als de Porsche Cayenne Turbo, Mercedes-AMG GLE63 S en Range Rover Sport SVR, ware het niet dat die laatste uit productie is ten faveure van de gloednieuwe Range Rover Sport. De X6 M concurreert met de coupéversies van de Cayenne en AMG GLE63 S, met ook nog de Audi RS Q8 erbij. Die laatste schittert even in afwezigheid op de configurator van Audi, dus hebben we de laatst bekende prijs. Voor de goede orde hebben we ook wat goedkopere en duurdere modellen erbij betrokken zoals de BMW XM, Porsche Cayenne E-Hybrid en Turbo GT en de Lamborghini Urus, met diens aantallen pk om te tonen wat je koopt ten opzichte van de nieuwe X5 en X6 M. Ter overzicht:
- BMW XM: 177.825 euro (653 pk, PHEV)
- Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid: 199.000 euro (700 pk, PHEV)
- Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé: 203.000 euro (700 pk, PHEV)
- Audi RS Q8: 224.000 euro* (600 pk)
- BMW X5 M Competition: 224.302 euro (625 pk)
- Mercedes-AMG GLE63 S 4MATIC+: 226.349 euro (612 pk)
- BMW X6 M Competition: 228.283 euro (625 pk)
- Mercedes-AMG GLE63 S 4MATIC+ Coupé: 233.972 euro (612 pk)
- Porsche Cayenne Turbo: 238.300 euro (550 pk)
- Porsche Cayenne Turbo Coupé: 244.600 euro (550 pk)
- Porsche Cayenne Turbo GT: 301.300 euro (640 pk)
- Lamborghini Urus: 315.000 euro* (650 pk)
*geschatte prijs, huidige prijs niet vermeld op website.
Dit artikel is later geüpdatet met de Nederlandse prijs.
B4R7 zegt
Een X6 (en dan ook nog een M) beschaafd noemen…
chabar zegt
En Lexus grill
flyerbunch zegt
Die groene X5M ziet er wel goed uit in die kleur..
Edge zegt
Beetje jammer van dat zwarte plastic tussen nieren en die lagere grille. Zou dat standaard zo zijn of zou het onderdeel van een of ander BlackNoirNightPikkeDonkerpakket? Want zonder dat zou vooral die X5M toch wel een hele fraaie auto zijn, zeker zo in dat groen.
berlinetta zegt
BMW pakt altijd wel uit met zwart plastic vind ik. Zonde, het maakt het design in mijn ogen altijd erg druk.
blogie zegt
Erg dik maar beschaafd vind ik het niet. Ik sta nog steeds verstelt van de 0-100 tijd, 3,9 seconde voor zo bakbeest. Als ik mij goed herinner is de Carrera GT net zo snel naar de 100 (ja ik weet het, die auto is 20 jaar oud maar ook 50% lichter).
ouwedibbes83 zegt
Idd, dat is toch wel een prestatie om zoveel massa zo snel te laten accelereren. Dit blok levert natuurlijk onderin al veel trekkracht, door de turbo’s en de elektrische hulp en dat gaat vervolgens via een razendsnelle automaat naar 4 brede sloffen van modern rubber.
De Carrera GT is atmosferisch, dus moet wat toeren maken om voordat die echt trekkracht gaat leveren, heeft een handbak en stuurde alles naar z’n achterwielen. Zo’n 0-100 tijd zegt natuurlijk niet alles, de versnellingsbak verhouding kan dit behoorlijk “verknoeien”. Boven de 100 zal de lompe X5 het wel afleggen, want dan kan de GT z’n kracht goed kwijt en begint de X5 de luchtweerstand te voelen.
Dutchdriftking zegt
Best goed gelukt, maar waarom hebben moderne BMW’s zwart plastic in de voorbumper? Ik vond het vroeger op een Ibiza Bocanegra al geen gezicht, en op BMW’s ziet het er ook niet uit…
Edge zegt
Ik vond het op de Ibiza Bocanegra nog best te pruimen, vooral omdat het zwarte plastic netjes de vormen van de bumper volgde en nog een beetje in het ontwerp van de auto paste. Hier op de X5M en X6M modellen lijkt het geen enkele logische lijn te volgen en valt het compleet uit de toon. Net als op de 7-serie/i7 met M-pakket overigens, dat is ook al zo’n zwart stuk plastic dat totaal niet bij het ontwerp van de auto past.
rollingstoned zegt
Black plastic is poor man’s carbon fiber…
HelldogBE zegt
Koolstofvezel accenten slaan toch ook nergens op in een GT of SUV van 2,5 ton?
bmwadept zegt
Wat is een X6 een gedrocht van een design. Waarom in Godsnaam een X5M kopen als je een BMW M5 kan kopen, minder luchtweerstand ook?!
Edge zegt
@bmwadept: Ooit stilgestaan bij het idee dat ook mensen met het budget voor zo’n dikke BMW M kijken naar meer dingen dan alleen het motorvermogen en rijeigenschappen? De M5 is er alleen als sedan, dus als je een M-product zoekt en behoefte hebt aan de ruimte van een grote stationwagen ben je automatisch aangewezen op de SUV’s.
rollingstoned zegt
M-badges op lompe SUV’s slaan uberhaupt nergens op, maar goed ;-)
HelldogBE zegt
Ik heb weleens een (vermoedelijke?) dakwerker met een drieasser erachter gezien in een GLE63.
Zelf ook veel grotere fan van een Alpina B5/D5 trouwens.
Hawkeye72 zegt
Zal aan mij liggen, maar vind de X6M echt heel veel beter dan de XM.
Richmond zegt
Dat is niet zo moeilijk. Maar zegt meer over de XM dan over de X6.
dolledries zegt
Grappig hoe van een een “oud” ontwerp wanhopig iets moderns willen maken, als overbrugging naar iets nieuws. Lijkt het. Want een mooi conventioneel interieur wordt niet modern door het plaatsen van een kromgetrokken tapasplank. En strooien met veel plastc in je bumpers ook niet. Zeker weer de Aziatische markt die daarom schreeuwt. Want schreeuwen doet het, en dat doet pijn aan mijn ogen. Om nog maar te zwijgen over de achterkant van de X6M. Was nooit wat, zal nooit wat worden. Smaken verschillen, gelukkig. En gezien het succes van BMW, doen ze toch iets goed.
Richmond zegt
Dat interieur heeft niks te maken met van iets ouds iets nieuws willen maken. De nieuwe 2 active Tourer is ontwikkeld met dit dashboard, idem met de iX. Of het mooi is een andere discussie, maar het is vernieuwing en in lijn met de andere modellen. Alleen de 1 serie, 2 serie gt en 2 serie coupe en 5 serie hebben dit dashboard niet. Maar de 1 en 2 zullen die ook krijgen bij de aanstaande lci en de nieuwe 5 ook. Dan is de cirkel compleet. Met uitzondering van de 8 serie.
HelldogBE zegt
Vind de X5 50i ook veel beter geslaagd (zonder M opsmuk) en met een stage 1 gaat die ook naar 650pk/900Nm.
Alfonso_Alfist zegt
Welke Dino gaat nou nog zo’n bakbeest kopen? Als je een snelle SUV of Cross-over per se wil hebben kies iets elektrisch (mijn ‘Möchtegern’ Volvo XC40 P8 is nauwelijks langzamer naar de 100 en sportief rijden ivm BMW M3 / M5 is er toch niet bij met deze bakbeesten.
HelldogBE zegt
Slecht vergelijk want het onderstel van de XC40 P8 is echt hilarisch. Met 200pk heeft het nog de handen vol als je niet in een rechte lijn rijdt… De rijdynamiek is echt niet te vergelijken denk ik (al heb ik nog geen M SUV aan de tand kunnen voelen).
intimrasiert zegt
Teleurstellend dat er in deze tijd nauwelijks nog mooie auto’s uitkomen. Ook niet in de categorie 2 ton plus. Dit is weer een geval van achteruitgang tov de pre-LCI. Gelukkig is bij hoge uitzondering de X1 wel goed gelukt; de rest van de BMW SUV-lineup mijns inziens niet.
alexlaba zegt
Jammer dat ze geen Beavertooth gegeven hebben. hierbij een link naar een photoshopje.
http://www.netoplossing.be/X6-2023.gif
canon4ever zegt
Serieus dat BMW dit nieuwe dashboard + middenconsole gewoon doodleuk toepast bij alle verschillende modellen vanaf de facelift LCI 3 series? Op de kosten kunnen besparen, dat wel.
Michel-GR zegt
Voor dat geld dan 10x liever een Porsche 911 Turbo van een paar jaar oud.
Computer Freak zegt
Ik zou een Lamborghini LM002 kopen van dat geld.
Rick-dos zegt
De prijzen geloof ik wel maar ik sta eerder naar het prijsverschil tussen de XM en X5M en X6M te kijken. De XM is gepositioneerd boven de X5M en X6M en toch is het 50.000 euro goedkoper. Sterker nog, de Nederlandse prijs van de XM loopt niet eens zo gek ver uit elkaar in vergelijking met internationale prijzen. In Amerika kost ie iets van $160.000 volgens mij en in Duitsland kost ie ook rond de €177.000.
We zitten wel altijd de BPM regels te verketteren maar tegelijk zie je doordat het een PHEV is de prijzen meer in lijn met andere landen beginnen te liggen.
bitd zegt
Ja PHEV zit bijna alleen BTW op.
bitd zegt
– edit: check –