Officieel: de échte prestatiecijfers van de AM Valkyrie

Auteur: , 57 Reacties

Het werd tijd.

Lange tijd wordt er al gesproken over het monsterproject van Aston Martin, Red Bull en Cosworth: de Valkyrie. De auto wordt een apparaat van haast buitenaardse proporties, wat niet in het minst te danken is aan de genieën die actief meewerken aan de Aston Martin. Adrian Newey bijvoorbeeld, die in zijn carrière meerdere kampioenschapswinnende Formule 1-auto’s tekende, heeft het ontwerp voor zijn rekening genomen. Onderhuids moet de auto echter minstens zo indrukwekkend worden. In de afgelopen maanden hebben we allerlei geruchten gehoord over de hybride krachtbron. Vandaag helpt de Britse autofabrikant alle twijfel uit de wereld, door eindelijk de specificaties te delen.

Het is inmiddels alweer even duidelijk dat de auto wordt aangedreven door een 6,5-liter V12 met hybride systemen. Naar verluidt moest de combinatie ergens in de buurt van 1.100 pk produceren. De daadwerkelijke prestatiecijfers onthullen dat het allemaal nog iets spannender is dan verwacht.

De 6,5-liter V12 op zich levert namelijk 1.000 brake horsepower, ofwel 1.014 pk. Het maximale vermogen wordt bereikt bij 10.500 toeren per minuut. De twaalfcilinder kan op zijn best 11.100 toeren per minuut draaien. Het meeste koppel produceert de V12 bij 7.000 toeren. Het gaat hier om liefst 740 Nm. De hybride systemen, die o.a. door Rimac zijn gemaakt, leveren nog eens ongeveer 160 pk en 280 Nm.

Gezamenlijk produceren de systemen uiteraard een nog hoger vermogen. Wanneer de Aston Martin Valkyrie op het top van zijn kunnen werkt, dan is de aandrijflijn goed voor 1.160 bhp (1.176 pk) en 900 Nm. Waanzinnig.



57 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
11.100 rpm. kan niet wachten
@mundus: het torretje zal aardig gillen bij die toeren
@mundus: ja wanneer krijg je hem?
Echt mooi kan ik ‘m niet vinden, maar na het horen van het pureporno-motorgeluid maakt dat mij allemaal niet meer uit. Subzero cool.
Wat een lelijk ding is het toch. Lastig ook te zien wat de voor en wat de achterkant is.
@airc: Ga er maar vanuit dat het de achterkant is als je er ooit eentje tegenkomt…
@ecknine: als je er 1 tegenkomt, dan zie je altijd eerst de voorkant en daarna in je spiegels de achterkant…:)
@airc: de kant met de rode lichten is meestal de achterkant.
En waar zijn de prestatiecijfers? Dit zijn vermogens- en koppelcijfers
@poeperman: juist dit
@poeperman: de prestaties van de motor(en). Maar inderdaad, ben benieuwd naar de acceleratie en topsnelheid van dit ding.
@shenkie: rap en vlot!
@poeperman: juist.
Dit zijn specificaties… ik keek uit naar wat de auto als geheel kan.
740Nm + 280Nm is volgens mij 1020Nm en geen 900…
@speedlinq1604: klopt, maar zo werkt het niet. Je kunt de cijfers niet zomaar bij elkaar optellen. I learned that the hard way…
@ikschrijfookoverautos: Oh? Hoe dan?
@okdoei: lees bovenstaande comment
@okdoei: De korte versie:
Een elektromotor heeft bij 0 RPM instant koppel om daarna langzaam af te zakken. Van die 280 Nm is bij 7000 RPM nog maar 160 Nm over. 160 + 740 = 900, geen 1020.

P.s. Eigenlijk zou je de koppelkromme van de el. motor en de verbrandingsmotor over het hele gebied bij elkaar op moeten tellen om dan te zien bij welk toerental het maximale gezamenlijke koppel plaatsvindt, maar dan maak ik het waarschijnlijk al te moeilijk.
@gandini: mijn vraag ging meer over het stukje “learned that the hard way”
@ikschrijfookoverautos: maar met pk’s doe je het we…v12 1000 en rimac 160, samen leveren ze nog meer schrijf je?! Ik snap niet meer meer (kan ook dag 1 van de carnaval zijn😉)
@speedlinq1604: zo werkt het niet vriend, beide systemen geven nooit tegelijk hun maximale vermogen af, elektro waarschijnlijk onderin maximaal vermogen, terwijl de V12 hoog in de toeren z’n piek aan vermogen en/of koppel vrijgeeft
@speedlinq1604: ik vind het wel behoorlijk bijzonder dat de paardenkrachten zo goed optellen. Normaal heeft elke motor en andere koppel en pk kromme, waarbij piek pk/nm van de verbrandingsmotor op een ander toerental ligt dan die van de elektro motor.
Dit is gewoon de fabrieksopgave van het aantal pk’s, echte prestatiecijfers staan er niet tussen
Je bent de prestatiecijfers vergeten!
de Valkyrie gaat door tot de 350km/u en door het IDIS (Intelligent Driver Interpretation System) gaat ie van 0 naar honderd in -1,5 sec..
@acakoning: wauw -1,5 seconde. Dus hij is sneller dan het licht :-)
@iannuzi: hij zit al op 100 1,5seconde voor je nog maar denkt om gas te geven! Nieuwe technologie dit. Moet namelijk een body suit aantrekken die gekoppeld wordt aan de auto. Is tevens de sleutel!
@iannuzi: dan tijd zelfs
@acakoning: das met 100 achteruit…?
Die elektrische PK’s en PK’s verkregen uit een reactie kunnen niet zomaar bij elkaar opgeteld worden om tot het totale piekvermogen te komen. Het piekvermogen van de brandatofmotor ligt op een ander punt dan dat van de elektromotor.
@jarropieters: Daarbij is het ook nog eens niet goed bij elkaar opgeteld.
@berlinetta: Inderdaad ook nog eens
@jarropieters: klopt helemaal. Wellicht zeggen ze daarom ongeveer160 pk. AM tweet totaal systeem vermogen van 1160 pk
@trust: Wellicht 🤔
@jarropieters:
Piekvermogen van deze motor ligt dichtbij maximum toerental (net als bij een elektromotor), dus als de motoren goed zijn gesynchroniseerd, kun je de vermogens wel optellen. Maximum koppel licht wel bij volstrekt verschillende punten in de toeren range, dus vandaar het afwijkende totaal.

Bij veruit de meeste hybrides is dat eerste niet het geval (meer een kenmerk van een race motor) en wijkt het totaal vermogen inderdaad ook af van de optelsom van de individuele maxima.
In het Aston Martin olijfgroen zonder die kerkraam-velgen is het nog een mooie bak ook!
@dutchdriftking: Hahaha! +1 voor de kerkraamvelgen.
Wat een clickbait-titel weer.
Voor een indicatie van de prestaties moet je weten hoeveel grip de banden hebben, hoeveel gewicht de auto heeft en wat de versnellingsbak aan ratio’s heeft.
Gewicht komt waarschijnlijk rond de 1100 kilo uit (dus beter dan 1:1) en rond de 1000kg downforce op topsnelheid (350 km/u is de verwachting).
Gok er dus maar op dat dit ding alles het snot voor de ogen rijdt op t circuit. Claim van Aston Martin is dat de pro versie vrijwel net zo snel is als een F1 auto op Silverstone…. Wow!
@w0o0dy: grip: bizar veel.
Gewicht: onder een ton.
Ratio’s: 7 of 8.
Pas na het zien van foto 2 begreep ik dat op foto 1 de voorzijde van de auto stond…

Mooie cijfers, lelijke auto. Ik snap dat functie hier boven vorm gaat, maar vind dit toch enigszins Aston Martin onwaardig.
@stefanvts16v: je moet het ook niet als een mooie GT van Aston Martin zien, dit is een auto puur voor rijden of het circuit, net zoals een F1 wagen, lijkt het dus niet eens op een straatauto
Achterkant mwa, voorkant? Oogpijn!
0-99 in zn 1
99-180 in zn 2
181-250 in zijn 3

Dat soort cijfers boeien mij net even wat meer…

..maar wel lekker 11.100 toeren. Doet mij denken aan mn vroegere SBO sprintscooter, 14.300 op top.
Oh lawd dat rpm!
Botergeil! Echt waar gewoon, top V12! Hier maak je m’n dag mee
Deze auto gaat alle records verpulveren.

Maar dat heb ik al vaker gezegd. Zeg maar dag met je Senna.
@karaya: ik betwijfel dat… ik denk dat hij op zeer veel vlakken gewoon overklast wordt door de Regera.
Een hoogtoerige Atmosfeer V12 met een hybride blokje er aan is wat mij betreft gewoon opgewerkte oude wijn in een performant vaatje…
Zijn prestaties zijn duizelingwekkend. Daarom kots ik over zijn uiterlijk.
Ik hoop dat het benodige G-pak inbegrepen is in de prijs en niet zo’n hele dure optie die je achteraf vergeten bent aan te vinken. F16 piloten voelen zich meteen thuis in dit voertuig durf ik te stellen.
Bizar ding, maar doet u mij maar liever de AMG One!!!!
11100rpm / 60s/m x 6 onstekingen per rotatie (V12 4-takt) = 1110Hz

Klinkt dus als dit net voor de begrenzer:
https://szynalski.com/tone#1110,v0.75
@onehp: zelfde rekensom voor een 4-cyl diesel @ 4500 toeren = frequentie te laag om iets te horen op mijn mobieltje… (147Hz)
Hij is zo snel, dat als ie afkomt je de achterkant al ziet…
900 nm atmosferisch.
Snelle Mitsuoka Orochi

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).