• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: dit is de Range Rover Velar

Auteur: jaapiyo, gepost 1 maart 2017 om 21:48 – 69 Reacties

Afbeelding Officieel: dit is de Range Rover VelarAfbeelding Officieel: dit is de Range Rover VelarAfbeelding Officieel: dit is de Range Rover VelarAfbeelding Officieel: dit is de Range Rover VelarAfbeelding Officieel: dit is de Range Rover VelarAfbeelding Officieel: dit is de Range Rover VelarAfbeelding Officieel: dit is de Range Rover VelarAfbeelding Officieel: dit is de Range Rover Velar

Velar
Je spreekt het uit als vel-ar.

Het was toch wel een verrassing te noemen vorige week toen we erachter kwamen dat er een nieuwe Range Rover in het gamma komt tussen de Evoque en de Range Rover Sport. Wat ons betreft is er namelijk al de nodige overlap tussen de modellen van het merk, zeker als je bedenkt dat naast de Range Rovers ook nog de Land Rover Discovery en Discovery Sport bestaan. Maar ach, meer keus hebben is ook een vorm van luxe zullen we maar zeggen.

Vanochtend lekte de Velar in al zijn glorie al uit als de olie uit een oude Range Rover. Hoewel de komst van het model dus een verrassing mag heten, is het design niet verrassend. Niemand zal deze auto aanzien voor iets anders dan een Land/Range Rover. Niet dat dat overigens een slechte zaak is, want de Engelse SUVs zien er nog altijd chique uit.

Het wachten was echter nog op de officiële onthulling. Om 21:15 onze tijd was het moment dan daar. Eerst was er een epische lichtshow met speeches over emoties en dergelijke. Maar daar was je niet in geïnteresseerd, jij wilde alleen de keiharde specs weten. Gelukkig viel niet veel later het persbericht met de droge feiten over de Velar op onze deurmat.

Velar-front-side

Platform
Te beginnen met datgene wat we al vermoedden. De Velar is de eerste Range Rover die op het lichtgewicht aluminium platform staat waar ook de Jaguar XE en F-Pace (rijtest) op baseren. De wielbasis meet 2.874 millimeter. Volgens Land Rover bestaat de complete body van de Velar voor 81 procent uit aluminium. Een specifiek gewicht wordt echter niet genoemd.

Motoren
Bij de marktintroductie kan je kiezen voor vijf verschillende motoren. De minst krachtige is de 2.0-liter grote Ingenium diesel met 180 pk en de krachtigste de 3.0-liter grote en 380 pk sterke benzinemotor met compressor. De laatste kennen we bijvoorbeeld uit de Jaguar F-type S. Tussen deze twee uitersten in zit ook nog een diesel met 240 pk (ook 2.0 liter groot) en een V6 diesel. Benzinehoofden kunnen naast de rangetopper opteren voor een nieuwe vierpitter met 250 pk. Later komt er van deze motor ook nog een variant met 300 pk.

Weinig schakelaars dankzij nieuw infotainmentsysteem
Puntje van kritiek op sommige van de huidige Land/Range Rovers is dat het infotainmentsysteem niet zo lekker werkt als bij sommige van de concurrenten. Eigenlijk geldt dat overigens voor alle merken die niet onder de premium Duitsers horen. Range Rover belooft beterschap met het nieuwe Touch Pro Duo systeem. Dit biedt niet één, maar twéé 10″ touchscreens. Hiermee wordt niet alleen het gebruiksgemak verbeterd, maar ook het aantal knoppen in het interieur drastisch verlaagd. Volgens Range Rover past dat goed bij de sfeer van moderne luxe die ze nastreven.

Prijzen
Jawel de vanafprijzen zijn ook al bekend. De instapper op diesel mag weg voor 73.800 Euro. Daarvoor krijg je de Velar met 180 pk sterke dieselmotor, automaat en vierwielaandrijving. Velar rijders die liever voor benzine gaan moeten minimaal 75.000 euro’s meenemen. Daarvoor krijgen ze dan het nieuwe vierpits blok met 250 pk, eveneens gekoppeld aan een automaat en vierwielaandrijving. Qua vanafprijzen zit de Velar dus duidelijk dichter in de buurt van de Range Rover Sport dan de Range Rover Evoque. Filmpje!

Range Rover Velar video

Ook interessant!

  • Land Rover Range Rover D350 rijtest
  • Range Rover Velar 22MY kan nu nog beter concurreren
    Range Rover Velar 22MY kan nu nog beter concurreren
  • Range Rover Velar ontzettend populair onder autodieven
    Range Rover Velar ontzettend populair onder autodieven
  • Land Rover bewaart de foutste Range Rover voor het laatst

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

geneve-2017, Land Rover, range-rover, SUV, velar

Vorig bericht: « BMW blijkt een Apple fanboy te zijn
Volgend bericht: Porsche Panamera Sport Turismo is officieel [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. fastforward zegt

    1 maart 2017 om 21:51

    Best fraai.

    Login om te reageren
  2. kraakensmaak zegt

    1 maart 2017 om 21:52

    Erg strak, mooier dan een Sport.

    Login om te reageren
    • bitd zegt

      1 maart 2017 om 23:25

      @kraakensmaak: idd, bij de sport waren ze vergeten om ook de uitlaatpijpjes te tekenen. Soort figuurzaag oplossing

      Login om te reageren
    • rulefollower zegt

      2 maart 2017 om 00:54

      @kraakensmaak: maar ja, geen lekkere V8…. Dus gewoon de RRS.

      Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    1 maart 2017 om 21:53

    Gewoon de Range Rover variant van de F-Pace dus. Smoelt wel goed trouwens, maar dat doet de Jag ook. Bovendien heb je voor de vanafprijs van deze kar een afgeladen Stelvio.

    Login om te reageren
    • bartsmit zegt

      2 maart 2017 om 21:45

      @trustmeiamanengineer: ja maar dan heb je een Alfa. Kun je net zo goed een Kia of Hyundai nemen.

      Login om te reageren
  4. kevin_krystofiak zegt

    1 maart 2017 om 21:54

    In mijn ogen de mooiste range rover op de markt …

    Login om te reageren
  5. DirkS zegt

    1 maart 2017 om 21:55

    Wow! Erg mooi

    Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    1 maart 2017 om 21:56

    Mooie auto, zeker weten. Maar hij heeft een flink prijskaartje…

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      2 maart 2017 om 06:19

      @viezefreddyw: de F-pace en Macan ook dus blijft aardig in de pas met die prijs

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        2 maart 2017 om 07:38

        @lekkerlinksrijden: Fout. De F-pace diesel gaat weg vanaf 55.000 euro. De Macan is een klap duurder dan de F-pace en net iets duurder dan deze Velar. De Macan diesel gaat weg vanaf 82.000 euro. Significant verschil.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          2 maart 2017 om 08:04

          @viezefreddyw: ja idd

          Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          2 maart 2017 om 08:25

          @viezefreddyw: we weten nog niet wat de opties zijn en de prijzen daarvan en wat standaard is

          Login om te reageren
          • ettie zegt

            2 maart 2017 om 19:14

            @lekkerlinksrijden: opties en prijzen staan op de landrover website. Configurator ook, pittig aan de prijs ondanks een hoge standaarduitrusting

            Login om te reageren
        • nautique206 zegt

          2 maart 2017 om 10:40

          @viezefreddyw: de jaguar is echter 180pk 4 cilinder voor dat geld. Wil je een 6 pitter, kost ie ook 80 mille

          Login om te reageren
  7. klotskuukske zegt

    1 maart 2017 om 22:05

    Check. Deze boven de F-pace.

    Login om te reageren
  8. michaelcorleone zegt

    1 maart 2017 om 22:07

    De Velar is na de Range Rover de mooiste Land Rover naar mijn mening.

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      2 maart 2017 om 21:15

      @michaelcorleone: Velar is een Range Rover. Bedoel je na de Range Rover Sport?

      Login om te reageren
      • michaelcorleone zegt

        2 maart 2017 om 22:02

        @bassx: De echte Range Rover zal ik maar zeggen de grootste :) Idd is een beetje verwarrend.

        Login om te reageren
  9. BmwMPower zegt

    1 maart 2017 om 22:07

    Even wachten tot er een dikke V6 benzine variant komt en dan heb je een lekker dikke SUV voor de deur staan.
    Een V8 is – verwacht ik – alleen voor de Sport weggelegd.

    Login om te reageren
    • cpp1 zegt

      1 maart 2017 om 22:10

      @BmwMPower: die 3.0 V6 met 380pk lijkt mij al dik genoeg, meer heb je niet nodig in zo’n auto.

      Login om te reageren
    • bartsmit zegt

      2 maart 2017 om 21:47

      @BmwMPower: even wachten om het verschil van 30K te kunnen sparen bedoel je.

      Login om te reageren
  10. cpp1 zegt

    1 maart 2017 om 22:08

    Dit is gewoon een hele mooie auto, precies goed. Ik heb normaliter op iedere auto wel iets op of aan te merken…maar kan hier serieus niets vinden wat mij niet aanstaat.

    Login om te reageren
    • MilleMiglia zegt

      1 maart 2017 om 22:27

      @cpp1: ik wel: de prijs :-(

      Login om te reageren
      • Benny_Weisz zegt

        2 maart 2017 om 14:39

        @millemiglia:
        Mooie spullen kosten eenmaal geld…

        Login om te reageren
      • bartsmit zegt

        2 maart 2017 om 21:49

        @millemiglia: stel je voor dat deze auto 40K zou zijn. Dan nog zou niemand ‘m kunnen rijden haha…

        Login om te reageren
    • Teerdz zegt

      2 maart 2017 om 17:01

      @cpp1: De uitlaten zijn mij wat fors, alles is mooi en in proportie gestyled, behalve dan dus de achterbumper.

      Login om te reageren
  11. 87sandyd zegt

    1 maart 2017 om 22:12

    Wat een heerlijk apparaat. Heeft een imo een concept-achtige look. Ik vind dit met stipt de mooiste in zijn klasse. Hopenlijk is het infotainment ook aanzienlijk verbeterd in functies, graphics en gebruiksvriendelijkheid!

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    1 maart 2017 om 22:13

    Heel mooi ding!

    Login om te reageren
  13. Edge zegt

    1 maart 2017 om 22:13

    Ik blijf bij wat ik vanochtend al zei, wat een prachtig ding! Zeker zo in dat grijs met dat twotone interieur is ‘ie niet te versmaden. Wellicht iets aan de prijs, in vergelijking met de Stelvio en F-Pace, maar de grootste concurrent komt toch wel uit de stal van Porsche en kost hier in Nederland precies 1.000 euro minder.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      1 maart 2017 om 22:37

      Oja, en even voor de volledigheid: De grijze Velar van de persfoto’s is er eentje meer dan het dubbele kost. Even spelen met de configurator leert namelijk dat ‘ie ruim 156k kost in die uitvoering. Zelf kom ik voor mijn droom-Velar uit op net geen 150k met alles erop en eraan.

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        2 maart 2017 om 08:46

        @Edge: FULL OPTION KOPEN NU!

        Login om te reageren
      • bartsmit zegt

        2 maart 2017 om 21:50

        @Edge: valt best mee toch, je huis kost niet veel meer.

        Login om te reageren
  14. nicolasr zegt

    1 maart 2017 om 22:17

    Allejezus Maria op een hobbelpaard. Wat is dit ding schitterend. Met een V6 diesel alstublieft en in de kleurstelling van de foto’s. Ik zal dan nooit meer zeuren om een andere auto!

    Login om te reageren
  15. jippie zegt

    1 maart 2017 om 22:19

    Dit is toch zo ontzettend veel mooier dan wat de Duitsers presteren vandaag de dag qua SUV (suf) design. Slaap lekker BMW, Audi en Mercedes.

    Login om te reageren
  16. baklava zegt

    1 maart 2017 om 22:22

    Is deze Indonesië ook beschikbaar? #durftevragen

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      1 maart 2017 om 22:50

      @baklava: van de welbekende man in sarung weet ik t volgnde:
      – hij komt anderhalf jaar nadat ie in de EU is gekomen.
      Er komt hoogstwaarschijnlijk geen diesel: de dieselkwaliteit daar is niet primijum genoeg.
      En omdat ie geimporteerd moet worden, gaat ie minimaal 1.5x duurder dan in de EU kosten

      Login om te reageren
      • baklava zegt

        1 maart 2017 om 22:55

        @toyotafortuner: Thanks. Mijn schoonvader heeft interesse, maar dat duurt te lang. Waarschijnlijk een Range Rover Sport ipv deze dan.

        Login om te reageren
        • toyotafortuner zegt

          1 maart 2017 om 23:02

          @baklava: ik was eigenlijk niet serieus.
          Teveel op Autobild.co.id.

          Maar in zekere zin kan wat ik vertelde ook (deels) waar zijn. Zo meldde Autobild Indonesia dat de vanafprijs van de Bentayga die eindelijk daar naar toe komt nabij de 10 miljard gaat kosten. (7 ton) Dure, westerse diesels komen sws daar haast niet op de markt.

          Daarnaast is het echt zo dat westerse auto’s daar veel later op de markt komen dan hier.

          Login om te reageren
  17. bastiaano zegt

    1 maart 2017 om 22:22

    Prachtig!

    Login om te reageren
  18. flatsix010 zegt

    1 maart 2017 om 22:23

    Touchscreens op het stuur lijkt me verreweg van ideaal

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 maart 2017 om 23:02

      @flatsix010: op telefoons zijn ze ook verreweg van ideaal maar geen ontsnappen meer aan.

      Login om te reageren
  19. matzwart zegt

    1 maart 2017 om 22:25

    Pfoeeeeh, strakke bak zeg…

    Login om te reageren
  20. mout zegt

    1 maart 2017 om 22:30

    Dat lijkt me een instant-hit.
    De Evoque is fraai en populair – maar heeft toch wel wat handtasje-achtigs.
    De nieuwe Sport is zonder meer indrukwekkend, en lijkt zijn doelgroep wel te gaan vinden – maar is wel erg groot.
    Dit kan zo maar eens de nieuwe standaard worden.

    Login om te reageren
  21. Rick-dos zegt

    1 maart 2017 om 22:40

    Die prijs voor zo’n Range Rover is gewoon heel erg schappelijk. Evoque vind ik een mooie auto maar niet voor mij en de Sport vind ik net te duur geprijsd. Dit kan weleens mijn eerste Range Rover worden.

    Login om te reageren
  22. E34M5Touring zegt

    1 maart 2017 om 22:50

    Echt een prachtige auto! Heel fraai van binnen ook. Erg mooi!

    Login om te reageren
  23. mashell zegt

    1 maart 2017 om 23:01

    Een donkere dag voor Zuid Duitsland, alle 4 premium autofabrikanten in 1x in de schaduw gezet door de Britten. Qua interieur lopen de Britten nu dus officieel voor: drie beeldschermen. Prachtig uiterlijk (op de achterbumper na dan). En de kwaliteit was toch al geen probleem meer voor Land Rover.

    Login om te reageren
  24. gokartmozart zegt

    1 maart 2017 om 23:01

    Mooi maar meer van hetzelfde. Ik zal wel een ouwe l#l worden maar met al die niches en diversivicaties gaat de kracht er wel af voor mij.
    Een Range was 1 model in een paar versies en dat was het en dat was goed en streek. Nu is alles als een soort smartphone….. teveel van bijna hetzelde, ik ben daar wel klaar mee

    Login om te reageren
    • poes zegt

      2 maart 2017 om 05:29

      @gokartmozart: als ze enkel de Range Rover zouden blijven verkopen dan zou het bedrijf simpelweg niet meer bestaan.

      Login om te reageren
  25. stephane8200 zegt

    1 maart 2017 om 23:02

    Mooie auto! Ben het eens met wat hierboven gezegd wordt over de Evoque en de Sport. Ik ga over een maand of 2 in Solihull, hier 15km vandaan, een Land Rover experience doen en hopelijk hebben ze deze dan ook daar staan. Ben benieuwd.

    Heb vanaf volgende week een Jaguar XE, die op hetzelfde platform staat en met dezelfde motoren is uitgerust. Zal eens kijken of ik anders bij de dealer de Velar een keer mee kan krijgen.

    Login om te reageren
  26. evogt3 zegt

    1 maart 2017 om 23:03

    Schitterende auto.

    Login om te reageren
  27. desjonnies zegt

    1 maart 2017 om 23:11

    Ik heb slechts één vraag :

    Waarom zou je nog een Range Rover willen kopen, deze ziet er voor 98% van depassanten (als die überhaupt al een Range herkennen, hetzelfde uit.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      2 maart 2017 om 05:30

      @desjonnies: omdat je daarmee wil laten zien dat je veel knaken hebt

      Login om te reageren
  28. moveyourmind zegt

    1 maart 2017 om 23:13

    Maar liefst 10 schermen in het interieur…

    Normaal gesproken vind ik al die displays in het interieur van moderne auto’s verschrikkelijk, zeker in vergelijking met fully loaded youngtimers met een dashboard bomvol ouderwetse knopjes die in het donker zo mooi verlicht zijn…

    Maar dit is wel zo mooi gedaan: de fraaie zwarte achtergrond van de displays, de mooie vormgeving van de menu’s en van de displays zelf… Vooruitstrevend, maar ook tijdloos. Well done!

    Login om te reageren
    • Teerdz zegt

      2 maart 2017 om 17:06

      @moveyourmind: Het zijn 2 10″ schermen, niet tien individuele schermen gelukkig. Maar met het display achter het stuur erbij heb je er in ieder geval al 3.

      Login om te reageren
  29. erikdee zegt

    1 maart 2017 om 23:15

    Complimenten voor Land Rover!

    Login om te reageren
  30. dakarbemo zegt

    1 maart 2017 om 23:37

    godverdegodver zag de video van autoexperess endaar werd de britse prijs genoemd en die is uiterst verleidelijk. Zie ik hier weer de nldse prijs… schurfterige prijs weer…. zucht echt zin om te emigreren.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      2 maart 2017 om 05:32

      @dakarbemo: heb je wel eens gekeken naar de totale belastingdruk en wat daar tegenover staat?

      Login om te reageren
  31. poekoek zegt

    1 maart 2017 om 23:56

    Mooi hoe der handgrepen weggewerkt zijn!

    Login om te reageren
  32. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    1 maart 2017 om 23:57

    Prachtig! Kan niet anders zeggen! Interieur supermodern maar toch warm, exterieur stijlvol, toch sportief en toch RR, mooie details, vernieuwend. Knap!

    Login om te reageren
  33. tonyb zegt

    2 maart 2017 om 00:04

    Mooie wagen! Denk wel dat ze behoorlijk wat zullen kannibaliseren van hun eigen modellen, benieuwd of het de totale verkoop van Land Rover veel zal stuwen.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      2 maart 2017 om 05:34

      @tonyb: het zal de F-pace zeker raken.

      De andere Range Rover modellen hebben een behoorlijk andere prijs. Die zullen er wellicht juist van profiteren omdat het gehele merk meer zichtbaarheid krijgtm

      Login om te reageren
      • boerenkool zegt

        2 maart 2017 om 09:15

        @poes:
        Het zal de F-Pace wel iets raken, maar dit is meer het comfortabele en luxe broertje van de sportievere F-Pace met een bijbehorende weinig overlappende doelgroep.

        Login om te reageren
        • poes zegt

          2 maart 2017 om 09:19

          @boerenkool: dat argument hoor ik wel vaker.

          Ik denk echter dat dit segment bij uitstek drijft op looks en voorkomen. Of dat ding nou sportief rijdt of niet, dat is ondergeschikt.

          Iedereen wil bijvoorbeeld een Macan, terwijl die zéér sportief rijdt. Op het oncomfortabele af. Ik denk dat zat Macan eigenaren meer comfort op prijs zouden stellen, maar wel dolgraag in een Porsche willen rijden.

          Login om te reageren
  34. solksagen zegt

    2 maart 2017 om 00:35

    Niet alleen de prijzen zijn al bekend, de configurator staat ook al online, hoewel die bij de instapmodellen nog niet lijkt te functioneren. De full-options First Edition P380 mag mee vanaf € 147.700,- en heeft nog een leuke optielijst om mee te spelen. Tenzij je van leuke kleuren houdt, daarvoor moet je waarschijnlijk naar de individual of exclusive afdeling. Als het echt SUV moet voor mij maar een Macan dan, ik vind dit te weinig onderscheidend.

    Login om te reageren
  35. leaper035t zegt

    2 maart 2017 om 06:55

    Mooie wagen. Hopelijk schroeven ze het interieur beter in elkaar dan bij de F-Pace want dat is gewoon lachwekkend.

    Login om te reageren
  36. mrrallycross zegt

    2 maart 2017 om 12:49

    Ziet er wel dik uit maar zien net echt verschillen

    Login om te reageren
  37. raceface zegt

    2 maart 2017 om 15:39

    Als ik ging shoppen in dit segment dan was ik nu al verkocht! De looks zijn gewoon goed, en omdat het een landrover is weetje dat het met de rijeigenschappen on-en ofroad ook goed zit

    Login om te reageren
  38. tjongejongen zegt

    11 maart 2017 om 15:13

    Land Rover Range Rover is één van de weinige merken waarvan je ‘dit is nou echt een wagen’ gevoel krijgt. Waar je ook komt hij stelt je niet teleur..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North